Hanneke2 schreef:
Dit is allemaal zo herkenbaar. Ik denk ook zo af en toe dat Jack dood is. Dan ligt hij te slapen met die ogen niet helemaal dicht en zonder geluid van z'n ademhaling (vaak snurkt hij een beetje en soms snurkt hij heel hard), en als ik hem dan wakker maak (ja sorry, dat mot dan even) lijkt hij soms van heel erg ver te komen.
En die angst dat hij gewoon niet meer op kan staan. Van de week schrok hij heel erg van mij omdat ik heel erg schrok omdat hij zijn stuk worst met pil aanpakte en per ongeluk hard in mijn vinger knauwde. Hij deinsde terug en zakte gewoon door alle vier z'n poten. Lag hij daar stom te kijken met zo'n ongerust bekkie van 'Is er ergens brand?' Hij had volgens mij niet eens door dat hij me gebeten had. De bek-koekie coördinatie laat het soms afweten maar verder gaat het goed.
Jack denkt ook dat hij nog steeds over hekkies kan springen. Dat kon hij altijd prima, maar de laatste keer resulteerde dat ook in een afgrijselijke doodssmak. Maar hij snapt nog steeds niet waarom ik nu niet de kortste weg met zo'n hekje neem en helemaal omloop. Want we gingen toch altijd over dat hekje.
En ja, die rondjes, ik loop net zo lang qua tijd als vroeger maar de afstand wordt alsmaar korter.

Tot hij opeens perse een grote wandeling wil doen en enthousiast de lange ronde door het grote park loopt. De rest van de dag ligt hij dan wel voor dood, maar het is wel heel leuk om dan weer eens even wat ouwe bekenden te zien die uitgebreid door Jack worden begroet. Ik kom ook wel veel verdriet tegen op die momenten, zoveel mensen die inmiddels met een nieuwe hond lopen, zoveel verhalen van bekende honden van Jack's leeftijd die inmiddels ook overleden zijn.
Ik kwam een paar dagen terug een van Jack's ouwe vriendinnen tegen (bc die net een jaar jonger is), en baas en ik gingen samen aan het tellen, en van heel die grote groep honden, diverse gelegenheidsroedels en hondjes in de buurt, waar ze als jonge honden mee speelden, zijn er vijf over die nu ook rond de 12, 13, 14 zijn. De rest is allemaal overleden, ook zoveel honden die we als pup hebben zien komen. Gister kwam ik de baas van een bevriende herder tegen, ik had geen idee dat die hond dood was, maar die had een paar weken terug een fatale hartaanval gehad. Acht jaar oud.
Ik voel me soms net mijn moeder van 76 die tegenwoordig veel meer begrafenissen dan kraamvisites heeft.
Sorry, ik zit je topic te verzieken. Maar je zou bijna een pup in huis halen als compensatie voor al die zorgen om dat ouwetje en alles wat er omheen hangt. (En wie weet, worden zowel Kaya als Jack wel fluitend 17.

)
O nee hoor, je verziekt helemaal niets

Toch lekker even om over onze oudjes te praten!
Ik herken het helemaal en dat je hart soms echt stilstaat als ze denken weer een jonge hond te zijn. Die koppies die willen nog wel en soms
vergeten ze zelf dan dat het lichaam niet meer die van een jonge god is
Ik vind wel dat je veel bewuster bent van alles met een oude hond. Je weet dat het de laatste dag kan zijn en natuurlijk denk je daar niet constant
aan, dat zou ook niet goed zijn, maar ik vind wel dat het alles wat intenser maakt.
Kaya moet ook zoveel niet meer. Waar Puchu nog netjes af moet gaan, hoeft Kaya dat allang niet meer al is het alleen maar vanwege haar rotte
poten.
Wat ik wel ontzettend moeilijk vind, is te bepalen hoe ver zij (ik) nog kan gaan: zo gaat ze ontzettend graag mee naar de polder.
Nee, niet vanwege het wandelen daar, maar omdat ze heel graag de roedel compleet heeft en niet alleen achtergelaten wil worden. Dus een super
vrolijke Kaya 'yeahhhh ik mag mee' en in de polder is het een super slome Kaya waar je constant op moet wachten en waarvoor de terugweg meer
een soort slopende weg wordt voor haar.
Wat doe je dan? Rondjes daar zijn al ingekort als zij meegaat uiteraard, maar ik kan niet alle wandelingen inkorten, want Puchu heeft wel zijn
beweging nodig natuurlijk. Dus soms gaat ze mee en soms ga ik met Puchu alleen om langer te wandelen, maar dat sippe gezichtje dan
En moet ik haar überhaupt nog wel meenemen of is het teveel voor haar?
Rustig in de buurt snuffelen doet ze graag, heeeeeel rustig dan, geen probleem, maar Puchu heeft wat anders nodig. En aan de andere kant,
de dierenarts zei tegen mij 'zodra je ophoudt met haar de beweging te geven, is het afgelopen met haar', maar soms ben ik wel bang dat ze
de terugweg een keer niet redt.
Nou ja, en zo gammelen we maar wat aan