Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Lekker dan

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

-Lilo-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Klein Spaans monstertje
Aantal honden: 1

Lekker dan

Ongelezen bericht door -Lilo- »

Pffffff, ik moet even stoom afblazen geloof ik. Lola en ik hebben net een akkefietje gehad met een lab en een JR.

Lola valt uit aan de lijn en hier in de buurt loopt een man met JR en Lab die hetzelfde doen. Dus als ik die man tegemoet kom en zijn honden zijn los, dan vind ik dat niet verontrustend. Lola liep ook los immers, ik weet dat zij andere honden toch het liefst zo snel mogelijk passeert omdat ze ze eng vindt.

Dus ik kom die man tegemoet lopen, komt ineens die JR in volle vaart keihard grommend op ons af. Lola vluchtte gelijk, maar die jack achtervolgde haar en probeerde te happen. Ik geloof niet dat 'm dat gelukt is, maar het was wel een volhoudertje. Die eigenaar schreeuwde wel, maar die jack luisterde natuurlijk niet, die zat volledig in z'n eigen wereld.

Op zeker moment komt die jack langs z'n baas en kan die vent het beest in z'n kladden grijpen. Lola lag ondertussen méters verderop helemaal in elkaar gedoken te piepen. Ik liep een stukje naar haar toe en op zeker moment durfde ze wel te komen toen ik haar riep. En wat gebeurt er voordat ze bij me is?

Die lab komt op Lol af :boos: niet om aan te vallen, zoals z'n maatje, maar wel om opdringerig te snuffelen. Godverdegodverdegodver. Dus Lola sloeg wéér op de vlucht en die vent stond wéér te schreeuwen om z'n hond bij zich te krijgen.

Gelukkig had hij op zeker moment beide honden bij zich en durfde Lola alsnog bij mij te komen. En vervolgens presteert zo'n lullo het om nog beschuldigend te zeggen: 'jeetje, die van jou is wel heel erg bang he?' Wat op zich ook zo is, maar vind je het heel gek dat mijn hond piepend en in elkaar gedoken op afstand blijft als er eens een jack russel aanvalt en vervolgens een lab zich opdringt?

Pffff, wat een gedoe weer. Lola is uiteindelijk los langs die twee honden gelopen omdat ik vond dat we er gewoon langs moesten lopen, maar ze vond het helemaal niks. Een paar minuten verderop zagen we twee huppelende konijntjes achter gaas, normaal gesproken reden voor een hysterische Lola, maar daar reageerde ze nu helemaal niet op. De hele rest van de weg oortjes plat, maar gelukkig wel mij in de gaten houden en staart omhoog.

Benieuwd of het uitvallen nu weer erger is en wat er gebeurt als ze losloopt en honden moet passeren. Het uitvallen werd juist steeds minder de afgelopen tijd, een tikje in de riem en een duidelijk 'EH' werkt afdoende tegenwoordig. Dat zal nu wel weer even bijspijkeren worden. Met loslopen gaat Lola normaal gesproken altijd wel mee als ik haar commando 'volg' geef en een koekje in de aanslag houdt. Hopelijk blijft dat gewoon werken...
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan
Aantal honden: 2

Re: Lekker dan

Ongelezen bericht door twinkeltje »

Jeetje die zou ik niet zomaar meer los tussen de honden laten gaan wat een angst.
In de tijd dat Ruby nog zo bang was ging ik juist vel honden langs aan de lijn en oefenen als ze tekeer wilde gaan nam ik haar nog korter en ging stug door lopen zonder ook maar aandacht op het gebeuren te hebben of het de normaalste zaak van de wereld is.
Jij weet al dat ze aangelijnd naar honden uitvalt dus dan reageer je vaak onbewust te gespannen en dat voeld de hond weer aan en sterkt hem in het idee.
Dus als ik jou was zou ik juist de situaties opzoeken en stevig door stappen en de keren dat ze niet aanslaat belonen
Afbeelding
-Lilo-
Zeer actief

Dat is ook wat er nu gebeurt hoor, we passeren en als ze aanstalten maakt om uit te vallen dan krijgt ze een rukje en een 'EH' en dan loopt ze ook weer braaf mee. Dat is weleens anders geweest en ik was juist zo blij dat we dit bereikt hebben. Ik kom alleen vrij weinig honden tegen, dus oefenen gebeurt niet supervaak.

Los gaat het juist goed, omdat ze dan de honden zelf voorbij kan lopen. Alleen moeten die honden dan niet, zoals die JR vanochtend, in haar willen hangen...
twinkeltje
moderator

Ja maar ook los is ze erg bang jammer dat je niet zoveel honden in je buurt hebt dat scheelt wel vaak
Afbeelding
-Lilo-
Zeer actief

Nanna schreef:Jouw hond valt altijd uit naar die honden. Die liepen nu los. En zagen hun kans schoon ;-)
Er is verder geen drama geweest met bijten en toestanden dus ik zou gewoon de draad weer daar oppakken waar je hem had laten liggen En dat stomme uitvallen (o, wat heb ik daar een hekel aan) afleren :ok: Als de buurman dat nou ook doet is het hele probleem de wereld uit.
Ik ben die man 1x tegengekomen en toen viel Lola uit omdat die JR liep te grommen en de lab klaarstond om te springen. Maar ik snap je punt en dat afleren zijn we dus mee bezig en dat ging al stukken beter. Ik moest vanochtend even stoom afblazen omdat ik zo geschrokken was en alweer een hevig uitvallende Lola voor me zag. Maar inmiddels ben ik wel weer wat rustiger en weet ik dat ik gewoon weer verder moet met dat uitvallen waar ik gebleven was ;)
-Lilo-
Zeer actief

twinkeltje schreef:Ja maar ook los is ze erg bang jammer dat je niet zoveel honden in je buurt hebt dat scheelt wel vaak
Ja, soms is dat een voordeel en soms ook niet. Los is ze wel bang, maar heeft ze uiteindelijk meer aandacht voor mij dan voor de andere hond. Maar iets minder bang zou wel handiger zijn ja...
twinkeltje
moderator

Lizanne schreef:
twinkeltje schreef:Ja maar ook los is ze erg bang jammer dat je niet zoveel honden in je buurt hebt dat scheelt wel vaak
Ja, soms is dat een voordeel en soms ook niet. Los is ze wel bang, maar heeft ze uiteindelijk meer aandacht voor mij dan voor de andere hond. Maar iets minder bang zou wel handiger zijn ja...
Ja maar toch ze is duidelijk overdreven bang dat zou fijn zijn als dat over ging
Afbeelding
Peter27
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador

Ongelezen bericht door Peter27 »

Tja.. heel eerlijk vind ik ook deels je eigen schuld. Jouw hond liep los. Die man zag dus waarschijnlijk geen reden om zijn eigen honden vast te doen. Terecht aangezien er geen schade is toegebracht. Hij kon natuurlijk niet weten dat jouw hond zo bang is. Ik zou een hondje dat zo bang is niet in die situatie hebben gebracht. Maar goed, hogelijk houdt ze er niets aan over.

Verstuurd vanaf mijn LG-P760 met Tapatalk
blablabla :)
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Zolang ze (nog) niet bij je komt om steun te zoeken in dat soort situaties zou ik haar absoluut aanlijnen bij het passeren van andere honden.
Hier maak je een hoop mee kapot.
-Lilo-
Zeer actief

dagmar88 schreef:Zolang ze (nog) niet bij je komt om steun te zoeken in dat soort situaties zou ik haar absoluut aanlijnen bij het passeren van andere honden.
Hier maak je een hoop mee kapot.
Die conclusie had ik ook inmiddels getrokken, dat vluchten vind ik niet zo'n goed teken.
-Lilo-
Zeer actief

Nanna schreef:
Lizanne schreef:Los is ze wel bang, maar heeft ze uiteindelijk meer aandacht voor mij dan voor de andere hond. Maar iets minder bang zou wel handiger zijn ja...
Ik heb hetzelfde gehad met Rozi. Die was zó bang voor andere honden dat ze zichzelf onderscheet en dubbele flikflaks aan de riem maakte als ze er eentje zag. Nou had die natuurlijk wel een eigen roedel die ze vertrouwde en waaraan ze zich kon optrekken, dat scheelde wel.
Maar in het begin was het credo: andere hond? Dan Rozi aan de riem. Nou viel ze niet uit maar ook dat had ik niet geaccepteerd want dan krijgen ze het idee dat ze door dat uitvallen de andere hond 'wegjagen' terwijl die misschien alleen maar gewoon doorloopt.
Zaak is om andere honden niet zó dicht te passeren dat ze wel bang moet worden. Loop er met een ruime boog omheen en zodra de griezel uit het zicht is :mrgreen: de hemel in prijzen.
Nu nóg komt Rozi wel naar me toelopen als ze langs een in haar ogen wel heel enge hond is gelopen om even een aai in ontvangst te nemen :engel:
Bedabkt voor jouw verhaal Nanna :ok: het uitvallen van Lola hebben we dus wel aardig onder controle. Ze houdt de andere hond scherp in de gaten, maar als ze aanstalten maakt om iets te doen, corrigeren we dat. En we houden inderdaad ruim afstand. Ik krijg alleen juist van iedereen te horen dat belonen niet goed is, omdat je daarmee bevestigt dat er inderdaad iets spannends is gebeurd. Maar ik ga dat toch maar wel weer doen, want jouw aanpak klinkt logisch en heeft kennelijk gewerkt.

Het steun zoeken doet ze meestal wel met loslopen, alleen dus niet op zo'n cruciaal moment als vanochtend. Ik hoop dat ze net zo wordt als Rozi wat betreft soortgenoten. Eng vinden mag, maar dan moet ze wel bij mij blijven en dr kop houden.
-Lilo-
Zeer actief

Nanna schreef:
Lizanne schreef: Ze houdt de andere hond scherp in de gaten, maar als ze aanstalten maakt om iets te doen, corrigeren we dat. En we houden inderdaad ruim afstand. Ik krijg alleen juist van iedereen te horen dat belonen niet goed is, omdat je daarmee bevestigt dat er inderdaad iets spannends is gebeurd.
Ze moet juist die andere hond zó ruim passeren dat 'scherp in de gaten houden' helemaal niet nodig is. Dat hoeft ook niet want dat doe jij als baas wel. Op die manier hoef je haar ook niet vervelend te corrigeren.
Als dat er in zit ga je oefenen met dichterbij passeren en iedere keer als dat goed gaat mag je natuurlijk uitgebreid belonen, waarom niet.
Daar heb je gelijk in, alleen is overkant van de weg soms al te dichtbij voor Lola. Maar goed, dan kan ik wel omdraaien of even een oprit op stappen en daar wachten.

Dat niet-belonen wordt beargumenteerd als 'Het is onzin om gedrag dat volstrekt normaal is te belonen', maar daar was ik het dus niet mee eens. Nu ik het zo opschrijf weet ik weer waarom, de andere optie is namelijk slecht gedrag corrigeren en daar zit ik niet op te wachten.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Wat een vervelende ervaring, en lastig inderdaad dat Lola zo bang is. Zeker dat vluchten zou ik ook voorkomen door haar aan te lijnen, want dat triggert veel honden juist om er een leuk spelletje van te maken (wat Lola dan uiteraard niet zo ervaart).
Heb je wel eens gedacht aan counter conditioning (zie http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtop ... 3&t=271188)? Bij angstig gedrag kan dat erg goed helpen om de associatie om te buigen.
twinkeltje
moderator

Bij mij heeft dat ook geholpen normaal gedrag te belonen en ze is nu 10 en als ze normaal zonder herrie wat dus meestal is een hond passeert zeg ik uitbundig goedzooooooooooooooooo waarom niet het werkt.
Doe ik altijd met mijn stem wand als slecht hondenbaasje vergeet ik altijd lekkers
Afbeelding
marloes_2406
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door marloes_2406 »

Oh pf dat lijkt me echt helemaal niets. Heb je wel al eens geoefend met honden die je wel vertrouwd om los te lopen? Of misschien een (hele) lange lijn eraan zodat niet écht kan weglopen?

Ik dacht altijd dat Zara naar mij toe zou komen als ze bang was, maar toen ze los was en ergens van schrok keek ze echt niet meer waar ik was..
Sanchis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herder / Border collie
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Sanchis »

Lizanne schreef: Gelukkig had hij op zeker moment beide honden bij zich en durfde Lola alsnog bij mij te komen. En vervolgens presteert zo'n lullo het om nog beschuldigend te zeggen: 'jeetje, die van jou is wel heel erg bang he?'
Heel irritant, dit soort reacties heb ik met mijn vorige hond héél vaak gehad. Die was heel angstig voor andere honden.
Die sloeg op de vlucht en rende in haar eentje naar huis. En dan voelt de eigenaar van de onstuimige hond zich allicht iets bezwaard, maar doet de zaak dan af met "tjonge wat is ie bang he?!"
Want dan ligt het immers niet aan zijn poekie he?

Ik kan het me wel een beetje voorstellen, want een hond die verder prima luistert maar zich moeilijk kan inhouden van enthousiasme, zou ik ook niet persé alleen maar aangelijnd uit willen laten.
Dat zelfde had ik met mijn eigen hond. Ik liep gemiddeld eens per maand in mn eentje terug naar huis, waar mijn hond voor de dichte deur stond. Ik probeerde het te voorkomen maar dat lukte niet altijd. Het was voor mij geen reden om altijd aangelijnd te wanden, want gelukkig is het slechts een landweggetje waar ze in haar eentje langs stoof. Maar het weerhield me wel om ver van huis te wandelen. Geen idee wat ze dan had gedaan, als ze in paniek de benen zou nemen.

Maar vervelend blijft het wel.
Ashley (Border Collie), Scott (Border Collie x Schotse Herder) en Jessie (x Heidewachtel)
-Lilo-
Zeer actief

DeDiana schreef:Wat een vervelende ervaring, en lastig inderdaad dat Lola zo bang is. Zeker dat vluchten zou ik ook voorkomen door haar aan te lijnen, want dat triggert veel honden juist om er een leuk spelletje van te maken (wat Lola dan uiteraard niet zo ervaart).
Heb je wel eens gedacht aan counter conditioning (zie http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtop ... 3&t=271188)? Bij angstig gedrag kan dat erg goed helpen om de associatie om te buigen.
Bedankt voor het meedenken :ok: Ik ga haar nu inderdaad maar steeds aanlijnen, zodat ze dichtbij me moet blijven. Het counter conditioning topic heb ik wel gevolgd, maar dat werkt niet voor mij. Ik heb wel iets soortgelijks in mijn systeem zitten geloof ik, soms laat ik Lola achter een koekje aanlopen langs een andere hond. Maar ik strooi ze niet op de grond. Enerzijds omdat Lola vindt dat ik dan wel héél afwijkend gedrag vertoon en er dús wel iets aan de hand moet zijn, anderzijds omdat ik het onpraktisch vind met zo'n kleine hond en wegen waar auto's niet aan remmen doen en ik dus gewoon rechtop en met ferme pas door wil kunnen lopen.
-Lilo-
Zeer actief

twinkeltje schreef:Bij mij heeft dat ook geholpen normaal gedrag te belonen en ze is nu 10 en als ze normaal zonder herrie wat dus meestal is een hond passeert zeg ik uitbundig goedzooooooooooooooooo waarom niet het werkt.
Doe ik altijd met mijn stem wand als slecht hondenbaasje vergeet ik altijd lekkers
Zo moet ik het ook gaan doen, ondanks dat sommige mensen me dat afraden. Ruby snapt het, Rozi van Nanna snapt het, dan moet Lola het ook kunnen :E:
-Lilo-
Zeer actief

marloes_2406 schreef:Oh pf dat lijkt me echt helemaal niets. Heb je wel al eens geoefend met honden die je wel vertrouwd om los te lopen? Of misschien een (hele) lange lijn eraan zodat niet écht kan weglopen?

Ik dacht altijd dat Zara naar mij toe zou komen als ze bang was, maar toen ze los was en ergens van schrok keek ze echt niet meer waar ik was..
Ja hoor, Lola loopt in principe altijd los waar geen hazen/drukke wegen zijn. Als ik honden tegenkom laat ik haar volgen (soms met een koekje) of als er ruimte is neemt ze zelf een hele wijde boog. Maar deze JR was nog best ver weg en zette zo opeens de aanval in. Voor ik doorhad wat er gebeurde, rende Lola al rond met dat beest op d'r hielen en uiteindelijk eindigde ze dus tientallen meters achter me.
-Lilo-
Zeer actief

Sanchis schreef:
Lizanne schreef: Gelukkig had hij op zeker moment beide honden bij zich en durfde Lola alsnog bij mij te komen. En vervolgens presteert zo'n lullo het om nog beschuldigend te zeggen: 'jeetje, die van jou is wel heel erg bang he?'
Heel irritant, dit soort reacties heb ik met mijn vorige hond héél vaak gehad. Die was heel angstig voor andere honden.
Die sloeg op de vlucht en rende in haar eentje naar huis. En dan voelt de eigenaar van de onstuimige hond zich allicht iets bezwaard, maar doet de zaak dan af met "tjonge wat is ie bang he?!"
Want dan ligt het immers niet aan zijn poekie he?

Ik kan het me wel een beetje voorstellen, want een hond die verder prima luistert maar zich moeilijk kan inhouden van enthousiasme, zou ik ook niet persé alleen maar aangelijnd uit willen laten.
Dat zelfde had ik met mijn eigen hond. Ik liep gemiddeld eens per maand in mn eentje terug naar huis, waar mijn hond voor de dichte deur stond. Ik probeerde het te voorkomen maar dat lukte niet altijd. Het was voor mij geen reden om altijd aangelijnd te wanden, want gelukkig is het slechts een landweggetje waar ze in haar eentje langs stoof. Maar het weerhield me wel om ver van huis te wandelen. Geen idee wat ze dan had gedaan, als ze in paniek de benen zou nemen.

Maar vervelend blijft het wel.
Oh jezus, dat lijkt me helemáál eng. Lola had vanochtend alle reden om bang te zijn hoor, die JR ging zonder reden in de aanval. Normaal gesproken zou Lola niet zo vluchten, bij een 'gewone' enge hond, dan zou ze hoogstens een flinke boog eromheen maken. En vanochtend vluchtte ze dus alleen buiten bereik van de jack, ze rende niet het halve dorp weer door gelukkig. Daar was ik eigenlijk ook niet bang voor, maar toch vind ik vluchten eigenlijk not done dus ik wil hier wel echt iets mee.
Sanchis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herder / Border collie
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Sanchis »

Ja och, eng was het niet. Het is een doodlopend landweggetje, ons huis als laatste. Alleen mijn buren rijden daar en die kennen mijn hond wel. Maar het is wel heel vervelend voor de hond.
In mijn geval ging het om een erfhondje wat haar eerste 7 jaar nooit van het erf af kwam en praktisch nooit een andere hond had gezien. Daarbij was ze schichtig van aard, dus we hebben het er nooit helemaal uit gekregen. Met gereserveerde honden had ze geen last en de buurhonden kende ze inmiddels.
Maar in het dorp zat een camping en de campinggasten lieten de honden wel eens uit op dit landweggetje en de honden waar ze bang voor was, kwamen meestal van die camping.

Maar even met de hond naar het strand of een mooi bos zat er niet in.
Ashley (Border Collie), Scott (Border Collie x Schotse Herder) en Jessie (x Heidewachtel)
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Lizanne schreef:
Nanna schreef:
Lizanne schreef: Ze houdt de andere hond scherp in de gaten, maar als ze aanstalten maakt om iets te doen, corrigeren we dat. En we houden inderdaad ruim afstand. Ik krijg alleen juist van iedereen te horen dat belonen niet goed is, omdat je daarmee bevestigt dat er inderdaad iets spannends is gebeurd.
Ze moet juist die andere hond zó ruim passeren dat 'scherp in de gaten houden' helemaal niet nodig is. Dat hoeft ook niet want dat doe jij als baas wel. Op die manier hoef je haar ook niet vervelend te corrigeren.
Als dat er in zit ga je oefenen met dichterbij passeren en iedere keer als dat goed gaat mag je natuurlijk uitgebreid belonen, waarom niet.
Daar heb je gelijk in, alleen is overkant van de weg soms al te dichtbij voor Lola. Maar goed, dan kan ik wel omdraaien of even een oprit op stappen en daar wachten.

Dat niet-belonen wordt beargumenteerd als 'Het is onzin om gedrag dat volstrekt normaal is te belonen', maar daar was ik het dus niet mee eens. Nu ik het zo opschrijf weet ik weer waarom, de andere optie is namelijk slecht gedrag corrigeren en daar zit ik niet op te wachten.
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt?
Je corrigeert toch?
Dat zie ik tenminste staan in je eerste quote.

Ik zou helemaal niet corrigeren, maar zo veel ruimte nemen dat ze niet uitvalt en dat goede gedrag belonen.
Ze is kennelijk ontzettend bang.
Met corrigeren maak je dat niet beter.

Dus zoiets als Nanna voorstelt lijkt me veel handiger en effectiever.
Dan hoeft ze ook niet meer weg te vluchten, maar kan ze naar jou toe vluchten als het te moeilijk voor haar wordt.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
-Lilo-
Zeer actief

ranetje schreef:
Lizanne schreef:
Nanna schreef:

Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt?
Je corrigeert toch?
Dat zie ik tenminste staan in je eerste quote.

Ik zou helemaal niet corrigeren, maar zo veel ruimte nemen dat ze niet uitvalt en dat goede gedrag belonen.
Ze is kennelijk ontzettend bang.
Met corrigeren maak je dat niet beter.

Dus zoiets als Nanna voorstelt lijkt me veel handiger en effectiever.
Dan hoeft ze ook niet meer weg te vluchten, maar kan ze naar jou toe vluchten als het te moeilijk voor haar wordt.
Dat bedoel ik dus ;) dat ik het nu corrigeer zoals me door meerdere mensen is aangeraden, ondanks dat ik daar niet helemaal een goed gevoel bij had. Het werkt wel op dat moment, maar voor de lange termijn verandert het niet, je kunt het corrigeren niet afbouwen omdat Lola er niets van leert. Het verhaal van Nanna en Twinkeltje is hoe ik het in mijn hoofd had, dus dat ga ik nu (weer) oppakken.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Ah, dan snap ik wat je schrijft :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Als je zelf je hond los laat, dan gaat een andere eigenaar er al snel vanuit dat het goed is. Dat heb ik ook met Apple.
Pas wanneer mensen echt hun hond aanlijnen of aangelijnd hebben (en ik ken ze niet) dan zorg ik er voor dat Apple ook bij mij blijft. Zou dat in het vervolg ook doen als je bang bent voor dit soort situaties.
-Lilo-
Zeer actief

Gelukkig heb ik nog nooit iets dergelijks meegemaakt en ben ik ook nooit bang voor iets dergelijks geweest. En dat was ik vandaag ook niet, omdat deze twee honden losliepen en de eigenaar niet reageerde op loslopende Lola en mij ging ik er niet vanuit dat die JR de aanval in zou zetten. Dat was waarom Lola zo'n eind weg vluchtte, die JR die het happend en grommend op haar gemunt had.
Dee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder en een Roemeens meisje

Ongelezen bericht door Dee »

Mijn honden lopen best heel veel los. Maar hier in de wijk niet.
Door de weeks s'ochtends niet. Tussen de middag fiets ik naar huis voor ze, maar dan moeten we het ook doen met door de wijk wandelen, en dat kan hier prima hoor. Heb zat wandelmogelijkheden. Maar we komen dan wel vaak honden tegen die het ook maar met die rondes moeten doen, en die hebben een boel energie. Die ontwijk ik dan liever. Ik gebruik dat om, net als jij, aan te leren dat wanneer aangelijnd lopen, je gewoon netjes kan passeren. Ik ben daar in het begin de fout mee ingegaan. Ik wou geen bang Witje. Dus kennismaken moest leuk zijn. Kreeg ook veel aanspraak en ahh en ohh. Was ik blij mee.

Maar niet aan de lijn.
Heb heel hard moeten werken mijn fout daar in weer te herstellen. Nu ontwijk ik alles tussen de middag. Mijn honden moeten rustig hun behoefte kunnen doen en ik merk wel dat honden vaker ( door Figo ) gezien worden, maar hij hoeft er niet meer perse naar toe. Nu begint Nani wat varkensgeluiden te produceren. En daar reageert Figo dan weer op. Maar ik ben wel strenger geworden in de aanlijnwandelingen. Als ik niet met een ruime afstand door kan wandelen dan parkeer ik Figo met een zit en wachten we rustig tot de ander voorbij is. Dat gaat heel goed.
DeDiana
Zeer actief

Lizanne schreef:
DeDiana schreef:Wat een vervelende ervaring, en lastig inderdaad dat Lola zo bang is. Zeker dat vluchten zou ik ook voorkomen door haar aan te lijnen, want dat triggert veel honden juist om er een leuk spelletje van te maken (wat Lola dan uiteraard niet zo ervaart).
Bedankt voor het meedenken :ok: Ik ga haar nu inderdaad maar steeds aanlijnen, zodat ze dichtbij me moet blijven. Het counter conditioning topic heb ik wel gevolgd, maar dat werkt niet voor mij. Ik heb wel iets soortgelijks in mijn systeem zitten geloof ik, soms laat ik Lola achter een koekje aanlopen langs een andere hond. Maar ik strooi ze niet op de grond. Enerzijds omdat Lola vindt dat ik dan wel héél afwijkend gedrag vertoon en er dús wel iets aan de hand moet zijn, anderzijds omdat ik het onpraktisch vind met zo'n kleine hond en wegen waar auto's niet aan remmen doen en ik dus gewoon rechtop en met ferme pas door wil kunnen lopen.
Je hoeft de koekjes bij counterconditioning ook niet op de grond te strooien hoor ;-) Het gaat erom dat je meteen koekjes gaat voeren zodra een andere hond in zicht komt. Je kunt dus ook gewoon koekjes uit je hand geven, en je stopt zodra de andere hond weer verdwenen is. Het gaat immers om het veranderen van de associatie: andere hond zien = jippie, koekjes! Dat doe je dus al op grote afstand en ongeacht haar gedrag en in die zin is het iets anders dan belonen voor goed gedrag. Je bent bij counterconditioning alleen maar bezig met het ombuigen van de negatieve associatie bij het zien van een andere hond naar een positieve associatie.

Is ze voor alle andere honden zo bang of alleen voor bepaalde honden?
-Lilo-
Zeer actief

DeDiana schreef:
Lizanne schreef:
Je hoeft de koekjes bij counterconditioning ook niet op de grond te strooien hoor ;-) Het gaat erom dat je meteen koekjes gaat voeren zodra een andere hond in zicht komt. Je kunt dus ook gewoon koekjes uit je hand geven, en je stopt zodra de andere hond weer verdwenen is. Het gaat immers om het veranderen van de associatie: andere hond zien = jippie, koekjes! Dat doe je dus al op grote afstand en ongeacht haar gedrag en in die zin is het iets anders dan belonen voor goed gedrag. Je bent bij counterconditioning alleen maar bezig met het ombuigen van de negatieve associatie bij het zien van een andere hond naar een positieve associatie.

Is ze voor alle andere honden zo bang of alleen voor bepaalde honden?
ah, dan klinkt het geschikter. Alleen weet ik dat mijn man dit stom vindt, dus ga ik alsnog eerst weer verder met de optie van nanna en twinkel. Anders wordt de aanpak zo dubbel, omdat mijn man de laatste ronde vaak meeloopt.

Lola vindt drukke honden en honden die snel dichterbij komen eng. Maar soms wil ze zelf ergens heen, snuffelen ze even en snauwt ze ineens. Alsof het even wel behapbaar is, maar dan toch opeens te veel wordt of zo. En héél soms loopt ze een hond voorbij met loslopen, draait ze zich vervolgens om en doet grommend een huppeltje terug richting de passant :scratch:

Wat Dee zegt, over dat kennismaken heb ik ook iets teveel gedaan in het begin. Maar het gedrag van lola is pas veranderd toen ze door twee staffords is opgejaagd die dachten dat ze loops was. Vanaf toen is elke 'nare' ervaring bij op de stapel gekomen en is haar gedrag elke keer een beetje veranderd. Ze pikt genoeg leuke soortgenoten uit om een rondje mee te racen, vindt gelukkig ook weleens een hond leuk. Maar dat weegt blijkbaar niet op tegen die ene opdringerige, drukke lab (bij wijze van he ;-)) die je ook weleens tegenkomt.

Edit: maar ik kom dus weinig honden tegen en loop eigenlijk altijd gewoon door. In losloopgebieden hetzelfde, daar kom ik niet vaak maar ik sta er eigenlijk nooit stil, tenzij lola wel héél duidelijk een maatje (vaak van hetzelfde formaat) heeft gevonden en dan is er ook geen gezeik.
DeDiana
Zeer actief

Lizanne schreef:Lola vindt drukke honden en honden die snel dichterbij komen eng. Maar soms wil ze zelf ergens heen, snuffelen ze even en snauwt ze ineens. Alsof het even wel behapbaar is, maar dan toch opeens te veel wordt of zo. En héél soms loopt ze een hond voorbij met loslopen, draait ze zich vervolgens om en doet grommend een huppeltje terug richting de passant :scratch:

Wat Dee zegt, over dat kennismaken heb ik ook iets teveel gedaan in het begin. Maar het gedrag van lola is pas veranderd toen ze door twee staffords is opgejaagd die dachten dat ze loops was. Vanaf toen is elke 'nare' ervaring bij op de stapel gekomen en is haar gedrag elke keer een beetje veranderd. Ze pikt genoeg leuke soortgenoten uit om een rondje mee te racen, vindt gelukkig ook weleens een hond leuk. Maar dat weegt blijkbaar niet op tegen die ene opdringerige, drukke lab (bij wijze van he ;-)) die je ook weleens tegenkomt.

Edit: maar ik kom dus weinig honden tegen en loop eigenlijk altijd gewoon door. In losloopgebieden hetzelfde, daar kom ik niet vaak maar ik sta er eigenlijk nooit stil, tenzij lola wel héél duidelijk een maatje (vaak van hetzelfde formaat) heeft gevonden en dan is er ook geen gezeik.
Oké, goed om te lezen dat er ook honden zijn die ze wél leuk vindt. Hopelijk kun je zo met het uit de weg gaan van minder leuke contacten haar angst voor opdringerige of vervelende types toch verminderen. :ok:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”