Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Frans bulldog pup Billy met Giardia wat niet weg wilt :(

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Billy 030
geregistreerd lid
Mijn ras(sen): Franse bulldog
Aantal honden: 1

Frans bulldog pup Billy met Giardia wat niet weg wilt :(

Ongelezen bericht door Billy 030 »

Hallo,

wij hebben een pup vanaf dat hij 7,5 week jong was en is nu 11 weekjes
Vanaf dat we de pup hebben genomen is hij besmet met Giardia waar we nu al een tijd mee bezig zijn

In het begin zijn we gelijk naar de DA gegaan voor algemeen controle en omdat hij dunnen ontlasting heeft, met een test kwam al gelijk na boven dat hij Giardia heeft, dus een panacur mee gekregen voor 2x 5 dagen met een pauze er tussen, helaas deed het helemaal niks en besloten we maar weer om terug te gaan. Omdat het niet was aangeslagen hebben we nu metradonisol (of zo iets :8): ) mee gekregen. We moesten 5 dagen een halve pil geven (op een gewicht van 3.9 kilo) 2 weken niks en dan gewicht doorbellen en weer 5 dagen de kuur

Bij de eerste 5 dagen leek het goed te gaan maar na de 5de dag (in de pauze) begon alles weer terug te komen, geur, ontlasting en wisselvallige eetlust. Na 3dagen vonden we het wel mooi geweest en weer de DA gebeld. Als reactie moesten we gelijk weer beginnen met 1 pil per dag (woog inmiddels 5kilo)

Nu zijn we met de kuur bezig voor de 3de dag en Billy begint weer op te knappen, oortjes willen weer om hoog, eet veel en het belangrijkste zijn ontlasting beginnen weer wat vaster te worden

In deze hele periode heeft hij nog geen 1x echt een goede ontlasting gehad en afwisselend met bloed en slijm.

Terwijl we hier mee bezig zijn hebben we ook verschillende forums af gelezen en zijn zo veel te weten gekomen

Toch zit ik nog met een aantal vragen,

Ik krijg voer van de DA, een licht verteerbare brok van Royal canin. Nu heb ik van verschillende kanten gehoord dat veel DA's worden "gesponsord" door Royal canin en dat het meer geld in het laadje verhaal is. Plus dat de brok helemaal niet zo goed zou zijn als dat ze beweren

Zijn er forumleden bekent met giardex, we geven het er wel bij maar meer omdat het plantaardig is en niet kwaad kan. Plus dat alle kleine beetjes helpen

En als laatst, vraag ik me af of het niet nodig is om iets er bij te geven wat de darmwand beschermd, lijkt mij dat daar wel een middeltje voor is, de DA vond het niet nodig maar soms zit er tog wel veel bloed bij en zou niet leuk zijn als zoiets blijven beschadigd word

Bedankt voor het lezen en andere tips ervaring zijn van harte welkom :E:
Sanne!!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labradeitje!

Re: Frans bulldog pup Billy met Giardia wat niet weg wilt :(

Ongelezen bericht door Sanne!! »

was je je hond en omgeving ook in de pauze?
Zazoe 7-12-'05 * 26-3-'13
ellen en de birmanen
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 tollers
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

er is verder geen bacterie of andere gekke dingen in de ontlasting gevonden?
ellen
Afbeelding
Billy 030
geregistreerd lid

@Sanne, heb ik niet beschreven maar dat is inderdaad een dagelijkse bezig heid. We hebben in de woonkamer een puppyren gemaakt van ongeveer 5m2 waar hij is zit als we er niet zijn en doet zijnb ehoefte in een lekbak van een wasmachine met kattengrid. Zodra hij kets heeft gedaan word het er uit geschept (niet gezeefd ivm resten wat erdoor kan vallen) en om de dag helemaal schoongemaakt en de puppy ren word elke dag schoongemaakt en ze speeltjes krijg hij per dag zodat de andere dag alles weer op 90 graden kan wassen en ga zo maar door :)

@ Ellen, We hebben bij Billy nog geen andere testen laten uitvoeren. alleen de test op Giardia. Gaat dit vaak samen met andere bacteriën?

Gedrag is niks op aan te merken, ongelukjes enzo gebeuren ook bijna nooit alleen omdat hij niet echt gek is op zijn brokken is het belonen lastig omdat hij niks anders mag ivm zijn darmen die tot rust moeten komen
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Met diarree zou ik het voer nu niet zo maar wijzigen op zo'n jonge leeftijd, omdat ze daar ook meestal diarree van krijgt. Of je dierenarts provisie krijgt van Royal Canin, zal best wel, dat krijgt de dierenspeciaalzaak ook. Mijn dieren hebben het altijd goed gedaan op brokken van Royal Canin, ook mijn Franse Bulldog. Ik zou de kuur afwachten of de ontlasting weer goed wordt, anders zou ik de ontlasting ook op andere dingen laten onderzoeken.
MirandaH
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cairns!!!
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door MirandaH »

Heb je al eens overwogen om misschien probiotica erbij te geven? Ik kan me zo voorstellen dat na 4 weken diarree de darmflora ook bepaald niet optimaal is. Eerlijk gezegd lijkt aanvullend onderzoek me wel nodig (al heb ik geen ervaring met Giardia) maar voor zo'n jonge hond zo lang diarree, dat kan gewoon niet goed zijn!
Afbeelding

*Gediplomeerde trimsalon voor de regio Zoetermeer (lid ABHB)*
**Webshop voor verse diervoeding: Botten & Zo**
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Héél rigoureus aanpakken en dagelijks zo ongeveer alles stomen/wassen en ontsmetten met Dettol.
Kiki heeft het gehad en was er op die manier, samen met ontworming snel vanaf. Ik heb haar eventjes rijst met kip gegeven maar aangezien dat niks uitmaakte heb ik haar weer vlees gegeven.
Al met al ben ik er een maand mee bezig geweest doordat ze door de dierenarts eerst voor gewone diarrhee behandeld werd.
De hond van mijn vriendin heeft het veel langer gehad zonder dat ze het wist en zij heeft hem ook Isogel gegeven om de darmwand te helpen herstellen.
Zonder rigoureuze aanpak kom je er niet vanaf en ben je maanden bezig. Ruim alle ontlasting op en om herbesmetting te voorkomen maak je ook de broek van je hond schoon na elke keer dat hij ontlasting heeft gehad.
Daar kunnen namelijk cystetjes in zitten die als ze open barsten voor herbesmetting kunnen zorgen.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
marian*
Erelid
Contacteer:

Die bak met grit zou ik trouwens meteen wegdoen want dat kan volgens mij een bron van herbesmetting zijn.
De puppyren houdt ook niks tegen dus je zult de rest van de kamer en alle vertrekken waar je hondje komt dagelijks moeten aanpakken. Leg bij de buitendeuren ook oude handdoeken die gedrenkt zijn in een Dettoloplossing neer zodat je van buitenaf niks mee kunt nemen en andersom ook.
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Inge O schreef:komop, marian, je mag dat echt zelf doen hoor en je mag het mensen ook aanraden, maar zeggen dat ze er zonder dit soort aanpak niet vanaf komen is onzin, dat vind ik er ver over. giardia zit overal maar in de láátste plaats in je huis, tenzij je pup er zich continu ontlast en je dat ook niet opruimt.
Nou, inderdaad.

Dinthe had dus ook giardia. Die is nu 15 weken en er 1,5 week vanaf inmiddels. Ze is twee weken ziek geweest en ook niks aangekomen, wat niet lollig is natuurlijk op die leeftijd.
Maar ik heb echt nooit de boel met dettol gedaan, hoor :piew: En ze heeft meermalen alles in huis laten lopen, gewon omdat ze er amper controle over had. En we hebben plavuizen (en voegen dus).

Bovendien, ik heb hier nog vier honden, moeten die ook maar door de chloor dan? Want die houden dat wurm wel schoon en slapen er tegen aan.

Hier heb ik genoeg gehad aan panacur, aangevuld met finidiar (2 c daags) en okugest (6 x daags).
Ik voer bovendien kvv en geef probiotica om de darmen te helpen met herstel. Dat heb je in pillen en ook in sommige zuivelsoorten.

Als panacur niet aanslaat krijg je een sterkere kuur, en die heb je nu.
Ik voer geen brok, heb dat wel even gedaan toen ze niets wilde eten maar dat hielp bepaald niet :schrik:
Maar goed, daar is ze ook niet aan gewend natuurlijk.
Ik zou dus niet weten of de brok goed is die je nu hebt gekregen, maar algemeen is het advies wel het normale voer te blijven geven.
Ik ben alleen even gestopt met dingen met orgaanvlees omdat me dat net wat teveel laxeert op zo'n moment.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
marian*
Erelid
Contacteer:

Inge O schreef:
marian* schreef: Zonder rigoureuze aanpak kom je er niet vanaf en ben je maanden bezig. Ruim alle ontlasting op en om herbesmetting te voorkomen maak je ook de broek van je hond schoon na elke keer dat hij ontlasting heeft gehad.
Daar kunnen namelijk cystetjes in zitten die als ze open barsten voor herbesmetting kunnen zorgen.
komop, marian, je mag dat echt zelf doen hoor en je mag het mensen ook aanraden, maar zeggen dat ze er zonder dit soort aanpak niet vanaf komen is onzin, dat vind ik er ver over. giardia zit overal maar in de láátste plaats in je huis, tenzij je pup er zich continu ontlast en je dat ook niet opruimt.

Misschien was het er inderdaad een eind over maar Giardia moet je vanaf het begin goed aanpakken om er vanaf te komen.
Ik vond het zó'n vies en angstaanjagend idee dat ze het had :schrik:
Het is mij trouwens toen wel aangeraden door mijn da en ik heb het dus braaf gedaan. Het is in elk geval erg belangrijk dat ook de da onderkent wat er aan de hand is en daar schort het nog weleens aan als ik bedenk dat ik nog maar 2 jaar geleden zelf met het idee en een potje ontlasting naar de da ging toen een gewone behandeling niet aansloeg en ik aangekeken werd alsof ik gek was.

Mijn vriendin die in een heel ander deel van het land woont heeft driekwart jaar met een heel zieke hond getobd doordat het niet op tijd onderkend werd en zij bij haar da weinig gehoor kreeg.Haar hond is zelfs met grote spoed door de dierenambu naar de da gebracht (haar man was thuis en zij had de auto mee naar haar werk) omdat hij dreigde dood te bloeden.
Hij leek opgeknapt te zijn maar helaas kreeg hij dus die bloeding die hij maar net overleefde. Ik vind Giardia dus niet iets om heel gemakkelijk over te doen.
Maar goed, dat is mijn mening.
Afbeelding
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door gonnie »

Ik had nog nooit gehoord van Giardia voordat ik hier op het forum kwam.

Blij toe zo te lezen, hoefde ik ook niet in de rats te zitten toen mijn puppie's een keer aan de dunne waren.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
marian*
Erelid
Contacteer:

Inge O schreef:
marian* schreef: Ik vind Giardia dus niet iets om heel gemakkelijk over te doen.
ik zeg ook niet dat giardia nooit problemen zou veroorzaken, wel dat het zelden gebeurt dat het om ernstige problemen gaat.

maar meer nog ging mijn reactie over het bijna manisch reinigen en ontsmetten van de plaatsen die er helemaal niet toe doen, of tenminste zeer weinig, in verhouding tot de besmetting buiten. waarbij ik sterk twijfel (en er ook niks heb kunnen over vinden) over de ontsmettende werking van dettol tov. giardiacysten. cysten zijn meestal een hele moeilijke groep voor ontsmettingsmiddelen en een doek in dettol gedrenkt waar een hond overheen loopt is wat dat betreft helemaal een lachertje : ontsmettende werking krijg je pas na intens en langdurig contact en daar valt even overheen lopen niet onder :wink: .
marian* schreef:Ik vond het zó'n vies en angstaanjagend idee dat ze het had :schrik:
denk er dan maar vooral niet aan dat ze die nu misschien (klachtenloos) weer heeft :schrik: :mrgreen: .
Het idee alleen al....het verschil is dat ik het nu herken ( de geur vergeet je nooit meer) en dus meteen met een potje ontlasting bij de da op de stoep stabij het geringste vermoeden.
Afbeelding
ellen en de birmanen
Zeer actief

marian* schreef:
Inge O schreef:
marian* schreef: Ik vind Giardia dus niet iets om heel gemakkelijk over te doen.
ik zeg ook niet dat giardia nooit problemen zou veroorzaken, wel dat het zelden gebeurt dat het om ernstige problemen gaat.

maar meer nog ging mijn reactie over het bijna manisch reinigen en ontsmetten van de plaatsen die er helemaal niet toe doen, of tenminste zeer weinig, in verhouding tot de besmetting buiten. waarbij ik sterk twijfel (en er ook niks heb kunnen over vinden) over de ontsmettende werking van dettol tov. giardiacysten. cysten zijn meestal een hele moeilijke groep voor ontsmettingsmiddelen en een doek in dettol gedrenkt waar een hond overheen loopt is wat dat betreft helemaal een lachertje : ontsmettende werking krijg je pas na intens en langdurig contact en daar valt even overheen lopen niet onder :wink: .
marian* schreef:Ik vond het zó'n vies en angstaanjagend idee dat ze het had :schrik:
denk er dan maar vooral niet aan dat ze die nu misschien (klachtenloos) weer heeft :schrik: :mrgreen: .
Het idee alleen al....het verschil is dat ik het nu herken ( de geur vergeet je nooit meer) en dus meteen met een potje ontlasting bij de da op de stoep stabij het geringste vermoeden.
misschien is je hond wel drager en heeft hij geen klachten. net als mijn bo al jaren drager van giardia is en nog nooit klachten heeft gehad.
ellen
Afbeelding
marian*
Erelid
Contacteer:

Ja dat kan best hoor.
Afbeelding
marian*
Erelid
Contacteer:

Wat niet weet wat niet deert zeg maar.
Afbeelding
marian*
Erelid
Contacteer:

ellen en de birmanen schreef: misschien is je hond wel drager en heeft hij geen klachten. net als mijn bo al jaren drager van giardia is en nog nooit klachten heeft gehad.
ellen
Ik had een klein verhaal op mijn foon getikt dat dus de mist in ging :gvd:
Elke hond is drager, alleen krijgt de een er wel problemen mee en de ander niet. Op het moment dat de hond klachten krijgt kan de weerstand over het algemeen wel lager zijn waardoor het ondier zijn kans pakt.
Afbeelding
ellen en de birmanen
Zeer actief

marian* schreef:
ellen en de birmanen schreef: misschien is je hond wel drager en heeft hij geen klachten. net als mijn bo al jaren drager van giardia is en nog nooit klachten heeft gehad.
ellen
Ik had een klein verhaal op mijn foon getikt dat dus de mist in ging :gvd:
Elke hond is drager, alleen krijgt de een er wel problemen mee en de ander niet. Op het moment dat de hond klachten krijgt kan de weerstand over het algemeen wel lager zijn waardoor het ondier zijn kans pakt.
sorry, maar niet elke hond is drager. mijn andere honden zijn geen drager. dit komt regelmatig uit het onderzoek naar voeren waar ze aan mee doen voor het spoelwormonderzoek.
ellen
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Andersom he, als ze weinig weerstand hebben slaat die giardia toe.
En nu heb ik het dus hier, in de tuin en zo. Want die heb ik niet met Dettol gedaan, ook al niet ;)

Ik ben dus het lul voortaan met pups, nouja, soit.
Shit happens, za'k maar zeggen ;)
Pupkopers voorlichten en zo en klaar.
Panikeren doe ik bij voorkeur niet aan.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Billy 030
geregistreerd lid

Hallo allemaal, je hele huis stomen vind ik inderdaad een beetje overdreven maar ik moet er wel bij zeggen dat de ene hond er meer last van heeft dan de andere en als het steeds terug komt, denk je gouw dat het probleem bij het schoonmaken ligt.

Dettol gaat er wel met flessen doorheen, en alles word daarmee dagelijk schoongemaakt ook de bak met grid word om de dag met dettol schoongemaakt. De ene vind het misschien iets overdreven en voor de ander is het niet genoeg. Ik doe in iedergeval wat ik denk dat goed is en het is ook geen uren werk. Stomen dat word me iets te veel, Billy gaat wel in bad om de dag, maar ook omdat hij een pup is en nu overal makkelijk aan kan wennen.

Las net wel een stukje bij Ellen dat Bo wel een drager is, is dat dan niet gevaarlijk voor puppies die bij jou ook worden uitgelaten. Ik laat de hond nu niet uit, omdat ik dan andere honden kan aansteken en zo weer mijn pup kan besmetten. Hij komt wel buiten maar meer om te lopen en spelen, zodra hij thuis is rent hij gelijk naar ze bak. Later gaat dit wel veranderen natuurlijk maar eerst Giardia negatief :)

Bedankt voor de tips en mee denken!
Billy 030
geregistreerd lid

Kan Giardia trouwens door de lucht wemelen, als je de ontlasting weg haalt en alles erom heen weg schept plus Billy even met een babydoekje schoonmaken, kan het dan nog verspreiden?
ellen en de birmanen
Zeer actief

Billy 030 schreef:Hallo allemaal, je hele huis stomen vind ik inderdaad een beetje overdreven maar ik moet er wel bij zeggen dat de ene hond er meer last van heeft dan de andere en als het steeds terug komt, denk je gouw dat het probleem bij het schoonmaken ligt.

Dettol gaat er wel met flessen doorheen, en alles word daarmee dagelijk schoongemaakt ook de bak met grid word om de dag met dettol schoongemaakt. De ene vind het misschien iets overdreven en voor de ander is het niet genoeg. Ik doe in iedergeval wat ik denk dat goed is en het is ook geen uren werk. Stomen dat word me iets te veel, Billy gaat wel in bad om de dag, maar ook omdat hij een pup is en nu overal makkelijk aan kan wennen.

Las net wel een stukje bij Ellen dat Bo wel een drager is, is dat dan niet gevaarlijk voor puppies die bij jou ook worden uitgelaten. Ik laat de hond nu niet uit, omdat ik dan andere honden kan aansteken en zo weer mijn pup kan besmetten. Hij komt wel buiten maar meer om te lopen en spelen, zodra hij thuis is rent hij gelijk naar ze bak. Later gaat dit wel veranderen natuurlijk maar eerst Giardia negatief :)

Bedankt voor de tips en mee denken!
natuurlijk is het besmettelijk maar alleen als ze de stront opvreten. op die manier komt bo er ook iedere keer aan. als ik een zwangere teef hebt geef ik bo panacur en muilkorf ik hem als we een wandeling maken waar hij los mag lopen. maar je kan het nooit helemaal voor zijn.
wat zou ik anders moeten doen, bo niet meer uitlaten? stront opruimen doe ik sowieso standaard.
ellen
Afbeelding
Billy 030
geregistreerd lid

Hallo, vandaag zijn we 2 dagen gestopt met de kuur en nu afwachten of het weg is, we moeten over 2 weken de kuur weer herhalen, tog lijkt het erop alsof het na de kuur minder goed gaat als tijden de kuur. Het is nog maar 2 dagen geleden... Tog lijkt het erop dat ze oren plater hangen nu en dat de ontlasting minder hard is.

Kijk het nog even aan anders maar weer de DA bellen, zou niet weten wat de volgende stap is na het geven van pancure en metradozol.
Billy 030
geregistreerd lid

Zijn er ook leden die het op een andere manier weg hebben gekregen
Mijn DA adviseerde niet over te gaan naar kvv maar lees hier op het forum dat kvv het meest natuurlijke product is en beter is dan brokken
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Met een puppy, zeker als deze al diarree heeft, moet je niet met voer gaan mieren en wisselen. Want door het wisselen van voer, kan de puppy weer diarree krijgen. Gewoon blijven geven wat je geeft en je dierenarts dringend vragen een uitgebreid onderzoek te doen op meerdere dingen.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”