Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Centraal Aziatische Herder?
Moderator: moderatorteam
- Kaki
- Actief
- Mijn ras(sen): American Staffordshire Terrier X Olde English Bulldogge mix
- Aantal honden: 1
Centraal Aziatische Herder?
Zijn er toevallig mensen hier die er een hebben/kennen? Voor zover ik heb kunnen vinden zit er geen enkele fokker in Nederland, en zou graag wat meer over het ras te weten willen komen. Volgens mij heb ik wel een Kaukaas bij iemand in het onderschrift voorbij zien komen, nu zijn het niet dezelfde honden, maar van wat ik lees zijn verschillen niet bepaald groot. Ben vooral benieuwd naar 'agressie' naar andere (vreemde) honden toe, enerzijds zijn het wel herdershonden (bewakers van de kudde iig.) die niet asociaal zouden moeten zijn naar soortgenoten en anderzijds zie ik dat ze gebruikt worden als vechthonden in Afghanistan e.d. Maakt de herkomst van hun voorouderen nou zóveel verschil, dat de ene lijn niet uitvalt naar andere honden, en de andere (vecht)lijn juist uitvalt? Is dat niet iets ras typisch?
Maar goed, ben er nog nooit een tegen gekomen en ze intrigeren me wel. Het lijkt erop dat als je er een zou willen, je hem zou moeten importeren vanuit het Oosten.
Maar goed, ben er nog nooit een tegen gekomen en ze intrigeren me wel. Het lijkt erop dat als je er een zou willen, je hem zou moeten importeren vanuit het Oosten.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Re: Centraal Aziatische Herder?
Lekker laten waar ze zitten , wat moet je met zo'n hond.?
In ons kleine landje gaan de meeste wel uitvallen aan de lijn uit frustratie of niet te hanteren.
In ons kleine landje gaan de meeste wel uitvallen aan de lijn uit frustratie of niet te hanteren.
Wat je zegt ben je zelfffff 

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
billy heeft een kaukaas, dus wie weet kan je haar even pb-en
het lijkt me een behoorlijke uitdaging, zo'n hond hier..

- Kaki
- Actief
sbientje schreef:billy heeft een kaukaas, dus wie weet kan je haar even pb-enhet lijkt me een behoorlijke uitdaging, zo'n hond hier..
Dankjewel, ben niet geweldig in namen onthouden. Inderdaad, het is hoogstwaarschijnlijk ook niet een ras dat hier binnenkort komt, maar oei oei, later als ik groot ben

- bandolero
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
- Aantal honden: 5
Ik heb er een hele hoop gezien op een verre show (hier zie je ze haast niet), en vind ze echt super!!
Het waren echt DE honden van daar, met hun gecoupeerde oren en imposant uiterlijk,
die echt nog gebruikt werden om het erf te bewaken etc.
MAAR aan de lijn wel heel rustig van karakter, ik heb er geen enkele zien uitvallen naar andere honden.
De pups speelden met andere honden.
De volwassen reuen en teven werden door de eigenaars wel veilig genoeg weggehouden van andere honden,
maar de honden zelf hebben eigenlijk nooit aanstalten gemaakt om uit te vallen.
Daar vond ik ze heel imposant maar op de 1 of andere manier vind ik ze ook echt daar thuishoren en elders (bvb in NL) zouden ze uit de boot vallen en me veel minder zeggen
het klinkt misschien raar, maar ik kan het niet anders beschrijven.
Het waren echt DE honden van daar, met hun gecoupeerde oren en imposant uiterlijk,
die echt nog gebruikt werden om het erf te bewaken etc.
MAAR aan de lijn wel heel rustig van karakter, ik heb er geen enkele zien uitvallen naar andere honden.
De pups speelden met andere honden.
De volwassen reuen en teven werden door de eigenaars wel veilig genoeg weggehouden van andere honden,
maar de honden zelf hebben eigenlijk nooit aanstalten gemaakt om uit te vallen.
Daar vond ik ze heel imposant maar op de 1 of andere manier vind ik ze ook echt daar thuishoren en elders (bvb in NL) zouden ze uit de boot vallen en me veel minder zeggen

-
- Zeer actief
In het kookboek ermee.Nanna schreef:Ik zie ze altijd op de clubmatches van onze rasvereniging en iedere keer weer word ik gesterkt in mijn mening dat die honden hier niet thuishoren.
Ja, misschien als je een landgoed te bewaken hebt. Maar in de vinexwijk is zo'n hond een recept voor dikke ellende.

- herejede
- Zeer actief
vind het ook waanzinnig mooie honden, en waarom zou die niet in een woonwijk kunnen,
ik had 5 rottweilers in een woonwijk, ook nooit geen problemen, als ze maar genoeg aandacht en beweging krijgen
ik had 5 rottweilers in een woonwijk, ook nooit geen problemen, als ze maar genoeg aandacht en beweging krijgen
- tekkel
- Erelid
- Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel
Toch zou ik niet graag naast je gewoond hebbenherejede schreef:vind het ook waanzinnig mooie honden, en waarom zou die niet in een woonwijk kunnen,

"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
- herejede
- Zeer actief
tekkel schreef:Toch zou ik niet graag naast je gewoond hebbenherejede schreef:vind het ook waanzinnig mooie honden, en waarom zou die niet in een woonwijk kunnen,
nee echt, de buurtjes hebben nooit last gehad, ze hebben meer last van de beagle ernaast

- herejede
- Zeer actief
een balkonnetje lijkt mij nou ook niet ideaal, en zelf heb ik hier alle ruimte om zo'n hond alle beweging te geven, losloopvelden maak ik al jaren geen gebruik van,Nanna schreef:Het zijn zeer dominante berghonden en superterritoriaal. Vaak agressief naar andere honden. Wat moet zo'n beest met 3x per dag een rondje om (uitlaten op het losloopveld is geen spráke van) en het bewaken van een postzegeltuintje of balkon.herejede schreef:vind het ook waanzinnig mooie honden, en waarom zou die niet in een woonwijk kunnen,
De enige reden die ik kan verzinnen is pikverlenging. En je doet er zo'n hond zwaar tekort mee, als je werkelijk van het ras houdt en het respecteert laat je ze daar waar ze horen.
er komt er wel geen een, maar het zou dus prima kunnen
- Jeannettebo
- Zeer actief
Je rottweilers zijn wel watjes vergeleken met een deze hondenherejede schreef:een balkonnetje lijkt mij nou ook niet ideaal, en zelf heb ik hier alle ruimte om zo'n hond alle beweging te geven, losloopvelden maak ik al jaren geen gebruik van,Nanna schreef:Het zijn zeer dominante berghonden en superterritoriaal. Vaak agressief naar andere honden. Wat moet zo'n beest met 3x per dag een rondje om (uitlaten op het losloopveld is geen spráke van) en het bewaken van een postzegeltuintje of balkon.herejede schreef:vind het ook waanzinnig mooie honden, en waarom zou die niet in een woonwijk kunnen,
De enige reden die ik kan verzinnen is pikverlenging. En je doet er zo'n hond zwaar tekort mee, als je werkelijk van het ras houdt en het respecteert laat je ze daar waar ze horen.
er komt er wel geen een, maar het zou dus prima kunnen

- noekie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): american bulldog,
Xfila/stabij/lab/? - Aantal honden: 2
- Contacteer:
Wij hebben er vorig jaar 1 in ons asiel gehad; een volwassen teef.
Was gevonden in regio eindhoven.
Ze kwam uit het oostblok; met gecoupeerde oren en staart.
Bij ons in de kennel een rustige dame; als ze je kon erg vriendelijk en speels.
Vreemden werden wantrouwend bekeken maar als wij het goed vonden dan was het prima.
Wel waaks maar op een stille manier; dus niet erg blaffen maar wel aanwezig.
Ze is geplaatst bij een mevrouw die al eerder een hond van dit kaliber had gehad.
Die heeft in het begin behoorlijk moeten bezig zijn met haar qua regels en wie de baas is.
Nu gaat het hartstikke goed.
Ze woont niet in een drukbevolkt gebied maar heeft wel een normale eengezinswoning.
Ze kwam uit het oostblok; met gecoupeerde oren en staart.
Bij ons in de kennel een rustige dame; als ze je kon erg vriendelijk en speels.
Vreemden werden wantrouwend bekeken maar als wij het goed vonden dan was het prima.
Wel waaks maar op een stille manier; dus niet erg blaffen maar wel aanwezig.
Ze is geplaatst bij een mevrouw die al eerder een hond van dit kaliber had gehad.
Die heeft in het begin behoorlijk moeten bezig zijn met haar qua regels en wie de baas is.
Nu gaat het hartstikke goed.
Ze woont niet in een drukbevolkt gebied maar heeft wel een normale eengezinswoning.
scooby 06-07-1995/31-08-2007
andor 12-04-2001/10-09-2009
Ik neem aan met dit soort honden dat je deze ook kunt africhten tot negeren van andere honden? Ik zie het probleem niet zo.
- dagmar88
- Zeer actief
Devel schreef:Ik neem aan met dit soort honden dat je deze ook kunt africhten tot negeren van andere honden? Ik zie het probleem niet zo.

- Jeannettebo
- Zeer actief
Dat dus...dagmar88 schreef:Devel schreef:Ik neem aan met dit soort honden dat je deze ook kunt africhten tot negeren van andere honden? Ik zie het probleem niet zo.
Ik neem aan dat "dit soort honden" en africhten niet eens in één zin past.

Op een flat kan ik mij voorstellen. Maar zoals wij wonen zou dat hier prima kunnen, wij wonen buiten af, de enige huizen die hier staan zijn 3 onder een kap waar veel ruimte achter het huis is. Er zijn wel meer honden niet voor de africhting weggelegd, en er zijn ook zat honden die moeilijk zijn, en daar lukt het ook mee, waar een wil is, is een weg toch?
Zijn dit dezelfde honden?
- dagmar88
- Zeer actief
Devel schreef:Op een flat kan ik mij voorstellen. Maar zoals wij wonen zou dat hier prima kunnen, wij wonen buiten af, de enige huizen die hier staan zijn 3 onder een kap waar veel ruimte achter het huis is. Er zijn wel meer honden niet voor de africhting weggelegd, en er zijn ook zat honden die moeilijk zijn, en daar lukt het ook mee, waar een wil is, is een weg toch?

- Nawosh
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Zuid Russische ovcharka
Als je in een woonwijk woont moet je het gewoon niet willen.
Ik heb de derde Russische ovcharkavariant, de Zuidrus, en ik moet er niet aan denken dat ik in een woonwijk zou wonen met mijn honden.
Het zijn honden die gefokt zijn om zelfstandig situaties in te schatten en waar nodig in te grijpen.
Hun territorium bestaat uit alles wat ze kunnen zien en als je gedurende een wandeling ergens langer dan 3 minuten stilstaat is het bij het terrein gevoegd.
Als je toch meer wilt weten over de centraal Aziaat kun je het beste contact opnemen met de VHB, de rasvereniging waar het ras onder valt.
Ik heb de derde Russische ovcharkavariant, de Zuidrus, en ik moet er niet aan denken dat ik in een woonwijk zou wonen met mijn honden.
Het zijn honden die gefokt zijn om zelfstandig situaties in te schatten en waar nodig in te grijpen.
Hun territorium bestaat uit alles wat ze kunnen zien en als je gedurende een wandeling ergens langer dan 3 minuten stilstaat is het bij het terrein gevoegd.
Als je toch meer wilt weten over de centraal Aziaat kun je het beste contact opnemen met de VHB, de rasvereniging waar het ras onder valt.
Groetjes, Marjan
- Madelief
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): berger de brie débris & beauceron
- Contacteer:
Anderen die veel meer verstand hebben van dit soort rassen hebben al gereageerd, maar dit wilde ik nog even aanhalen.....hoe kom je daar nu bij??Kaki schreef:enerzijds zijn het wel herdershonden (bewakers van de kudde iig.) die niet asociaal zouden moeten zijn naar soortgenoten
Een bewaker van de kudde is meestal niet bepaald geneigd om vreemde honden bij zijn vee te laten....die is juist gemaakt om het vee te beschermen tegen boeven (stelen van vee), wolven en andere gevaren. Dus dat stukje eigenschap zou beslist geen reden moeten kunnen zijn dat je verwacht dat het asociale van het ras een fabeltje zou zijn. Er is dus geen vezeltje in het lijf van een dergelijke hond dat wel graag sociaal gezellige meutehond is.
Ik ben een beetje bang dat als je dit soort afwegingen maakt en dan met dergelijke conclusies komt dat je 1. nog veel meer in zult moeten lezen in welke rastypische karakters bij welke rasgroepen horen en 2. echt van een koude kermis thuis zult komen.
Overigens niet bot bedoeld hoor, ik kan best begrijpen dat je ze prachtig vindt. Zo vind ik Azawakhs (en Barsois) schitterend, maar zal er van plaatjes van moeten genieten omdat een zichtjager niet goed in mijn leven past. Maar oh..zo ...mooi.
Laatst gewijzigd door Madelief op 04 feb 2014 13:50, 1 keer totaal gewijzigd.
groetjes Madelief en Yanthe

Het huishouden van Yanthe Steen: Beaucerons de la Bonhardiesse
Voor altijd in mijn hart. Bonha '00 - 26-02-2013

Het huishouden van Yanthe Steen: Beaucerons de la Bonhardiesse
Voor altijd in mijn hart. Bonha '00 - 26-02-2013
- kipo
- Zeer actief
Wat ik me kan herinneren uit de verhalen van Billy is dat Baco (de kaukaas) nergens mee te motiveren is en dat het dus een hele uitdaging is om hem te laten luisteren. Het vereist een enorme toewijding en bakken geduld en zelfs dan kan hij/zij waarschijnlijk niet loslopen. Ik vind het ook geen honden voor hier, ik denk dat heel veel mensen zich erop verkijken wat erbij komt kijken.
Rottweilers zijn iig nog gefokt om met een baas samen iets te doen, dat is echt niet te vergelijken met een kaukaas.
Rottweilers zijn iig nog gefokt om met een baas samen iets te doen, dat is echt niet te vergelijken met een kaukaas.
- Adjani & Tyson
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bull terrier
- Aantal honden: 0
- Contacteer:
Oja ik herinner me haar nog wel, ze was inderdaad erg rustignoekie schreef:Wij hebben er vorig jaar 1 in ons asiel gehad; een volwassen teef.
Leuk te lezen dat het zo goed gaat!

- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
- Aantal honden: 5
Niet te vergelijken met een 'gewone' herdershond. Dit soort honden moet je hier gewoon niet willen.
- noekie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): american bulldog,
Xfila/stabij/lab/? - Aantal honden: 2
- Contacteer:
Adjani & Tyson schreef:Oja ik herinner me haar nog wel, ze was inderdaad erg rustignoekie schreef:Wij hebben er vorig jaar 1 in ons asiel gehad; een volwassen teef.
Leuk te lezen dat het zo goed gaat!
Ja ze kwam inderdaad via een uitwisseling van jullie. Astra heette ze.
Gelukkig gaat het heel goed; al is er wat werk aan vooraf gegaan.
Maar ben wel heel eerlijk; wij vonden het allemaal een geweldige hond hier in het asiel. Totaal geen problemen met de andere honden.
En een echte knuffelkont.
scooby 06-07-1995/31-08-2007
- Ptje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote Franse poedel en een klein Spaans draakje
Oef, heb het filmpje bekeken, prachtige honden maar niet voor iedereen zo te lezen en te zien.

- billy
- Erelid
- Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier
Jij kan ook overdrijven soms hoorNanna schreef:Ooit op de clubmatch gesproken met een mevrouw die een CAO en een Kaukaas heeft. Reu en teef.
Ieder bewaakt een deel van haar grote terrein. Ze konden alleen bij elkaar (in principe) als de teef net loops/af was anders verscheurden ze elkaar.![]()
Het zijn in wezen asociale rassen die je maar niet zo 'iets aanleert'. Daar zijn ze nooit voor gefokt. Het zijn altijd honden geweest die naar eigen inzicht handelden en zich maar weinig aan de baas gelegen lieten liggen.
Zo'n hond moet je in een vinexwijk gewoon echt niet willen. Ja, je bent een week lang de bink van de straat maar daarna ben je al gauw die tyfuslijer met die valse klerehond.

Je hebt mij ook wel eens met Baco op de clubmatch gezien en dat was geen verscheurend monster

Ik heb wel meer Kaukazen ontmoet die hier prima leven maar
Het zijn geen gemakkelijke honden, zijn moeilijk trainbaar en gezellig met ze gaan zitten op een bankje in een losloopgebied zou ik niet doen, ze zijn inderdaad zeer zelfstandig en hebben niet zoveel met de baas te maken, dus gaat er veel tijd inzitten om ze wat aan te leren, Baco is hier wel happy hoor in de middenwoning het is onzin om te stellen dat ze op een landgoed moeten wonen, het is het niet aan te raden als je niet tegen dat zelfstandige en 0,0 will to please kan dat maakt het een moeilijk ras en als het fout gaat, dan gaat het ook goed fout, het zijn hele aparte honden die je niet zomaar aanschaft

- billy
- Erelid
- Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier
Oh ja die heb ik zeker gezien, maar ook de daarbij behorende bazen
, maar goed het is zeker geen gemakkelijk ras dat is zeker 

Hier is een meneer met 2 van die harige beren. Prachtig!
Ze bewaken de boel zéér goed. De boel is dan ook een groot stuk land, zeg maar 4 voetbalvelden en een boerderie. Je schrikt je het lazerus als je er langs loopt, zo'n mooie lage blaf.
Meneer gaat met allebei op zaterdagochtend naar de markt en zijn dan zeer geconcentreerd
Staan keurig zij aan zij aan meneer zijn been te wachten.
Tegen mijn hond zijn ze vriendelijk maar niet erg geïnteresseerd.
De man is apetrots op zijn honden maar raadt toch iedereen het ras af. Hier, in het wijde Frankrijk. Hij zei dat het er wel uit ziet als een wandelende knuffelbeer maar het echt een ijzersterke hond is. Heel hard voor zichzelf ook en interesseert zich niet om de baas maar om zijn land.
Deze man kwam op mij over als iemand die zeker van zijn zaakjes is en was een echte boer. Maar, zei de man, schreeuw niet tegen een Kaukaas want hij keert zich tegen je.
Hij mag van zijn honden op hun land komen
Nou is dat natuurlijk 1 verhaal maar ik denk dat het wel redelijk kan kloppen als ik andere ervaringen met de Kaukaas lees.
Was er ook niet eens een zus in een gezin die van de hond niet meer aan tafel mocht eten? Was ook een Kaukaas.
Ze bewaken de boel zéér goed. De boel is dan ook een groot stuk land, zeg maar 4 voetbalvelden en een boerderie. Je schrikt je het lazerus als je er langs loopt, zo'n mooie lage blaf.
Meneer gaat met allebei op zaterdagochtend naar de markt en zijn dan zeer geconcentreerd

Tegen mijn hond zijn ze vriendelijk maar niet erg geïnteresseerd.
De man is apetrots op zijn honden maar raadt toch iedereen het ras af. Hier, in het wijde Frankrijk. Hij zei dat het er wel uit ziet als een wandelende knuffelbeer maar het echt een ijzersterke hond is. Heel hard voor zichzelf ook en interesseert zich niet om de baas maar om zijn land.
Deze man kwam op mij over als iemand die zeker van zijn zaakjes is en was een echte boer. Maar, zei de man, schreeuw niet tegen een Kaukaas want hij keert zich tegen je.
Hij mag van zijn honden op hun land komen

Nou is dat natuurlijk 1 verhaal maar ik denk dat het wel redelijk kan kloppen als ik andere ervaringen met de Kaukaas lees.
Was er ook niet eens een zus in een gezin die van de hond niet meer aan tafel mocht eten? Was ook een Kaukaas.
- Kaki
- Actief
Zo, flink wat reacties! Klinkt helemaal zo naar nog niet als je weet wat je in huis haalt en er plek voor hebt. De komende 10 jaar zal er hier geen rondlopen in ieder geval, maar machtig mooie honden. En om nou te zeggen; lekker daar (land van herkomst) laten, hebben we hier niet nodig, is natuurlijk onzin. Dat het geen makkelijk ras is wilt toch zeker niet zeggen dat niemand ze hier zou 'mogen' hebben? Fila's, Mastino's, Boerboels etc. zijn ook geen makkelijke honden, maar die lopen hier ook rond net als elk ander ras. Je hebt ook geen weiland en schapen nodig om een BC aan te schaffen (beetje flauw, maar goed). Iemand die zich in een ras verdiept, ervaring heeft en de plek, kan prima zo'n hond nemen. Natuurlijk zitten er altijd wel patsers tussen, maar die hebben nog tig rassen om uit te kiezen waar het net zo fout mee kan gaan.
-
- Zeer actief
Waarom vraag je er dan naar.?Kaki schreef:Zo, flink wat reacties! Klinkt helemaal zo naar nog niet als je weet wat je in huis haalt en er plek voor hebt. De komende 10 jaar zal er hier geen rondlopen in ieder geval, maar machtig mooie honden. En om nou te zeggen; lekker daar (land van herkomst) laten, hebben we hier niet nodig, is natuurlijk onzin. Dat het geen makkelijk ras is wilt toch zeker niet zeggen dat niemand ze hier zou 'mogen' hebben? Fila's, Mastino's, Boerboels etc. zijn ook geen makkelijke honden, maar die lopen hier ook rond net als elk ander ras. Je hebt ook geen weiland en schapen nodig om een BC aan te schaffen (beetje flauw, maar goed). Iemand die zich in een ras verdiept, ervaring heeft en de plek, kan prima zo'n hond nemen. Natuurlijk zitten er altijd wel patsers tussen, maar die hebben nog tig rassen om uit te kiezen waar het net zo fout mee kan gaan.