Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Alles wat DNA testbaar is in je ras

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Es
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack russell terriers, wat anders?
Aantal honden: 3
Contacteer:

Alles wat DNA testbaar is in je ras

Ongelezen bericht door Es »

Hier kan je dus zo als het lijkt alles wat testbaar is via DNA van je ras vinden en laten testen van aandoening tot snuitlengte....in feite kan de Rashondenwijzer alle aandoeningen zo overschrijven...

http://www.mydogdna.com/breeds
Op elke wandeling is
Er eentje die ik mis.....
-Gaby-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Louisiana Catahoula Leopard Dog, Tamaskan
Aantal honden: 2

Re: Alles wat DNA testbaar is in je ras

Ongelezen bericht door -Gaby- »

Ik heb Mila hier ook laten testen, de testresultaten komen z.s.m. binnen. Ben erg benieuwd wat er allemaal uit komt en hoe nauwkeurig het is!
Afbeelding
Foto gemaakt door Judith & Olly
Rahne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tamaskan
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rahne »

Wij testen onze Tamaskan hierop. Hoewel de DNA testen die voor ons erg interessant zijn er helaas (nog) niet tussen zitten. De genendiversiteit van de honden wordt ook bijgehouden, erg interessant!
-Rahne-
Afbeelding
Nederlandse Tamaskan Club: http://www.tamaskan-dog.nl
Rahne
Zeer actief
Contacteer:

Mizzsylver schreef:Nou lang niet alles hoor. DM bijvoorbeeld niet en voor de Duitse herder zitten er 3 erfelijke afwijkingen in. Er zijn op dit moment wel meer DNA testen voor ziekten beschikbaar voor de DH. Maar sommige testen zijn gepatenteerd en kunnen ze nu nog niet aanbieden.
Wel zit de dwerggroei test erin voor de DH, een test die op zichzelf bij van Haeringen al over de 100 euro kost.
Ik heb de mydogdnapass vandaag aangevraagd voor Cella, met 20% korting, ben zeer benieuwd naar de uitslag.
Helaas hebben ze nu met het lanceren van de MyDogDNA 2.0. deze test er (tijdelijk) uitgehaald :(
Deze test was voor ons een van de hoofdredenen om te testen... gezien er bij de Tamaskan ook DH, Saarloos en Tsjech in de achtergrond zit. DM zitten wij ook met smart op te wachten!
-Rahne-
Afbeelding
Es
Zeer actief
Contacteer:

Maar andersom, je bent zou dus theoretisch gezien nu als fokker van al die aandoeningen op de hoogte kunnen zijn en mocht je pup een aandoening van deze lijst krijgen, ben je als fokker schuldig als je niet getest hebt?
Op elke wandeling is
Rahne
Zeer actief
Contacteer:

Mizzsylver schreef:
Rahne schreef:
Mizzsylver schreef:Nou lang niet alles hoor. DM bijvoorbeeld niet en voor de Duitse herder zitten er 3 erfelijke afwijkingen in. Er zijn op dit moment wel meer DNA testen voor ziekten beschikbaar voor de DH. Maar sommige testen zijn gepatenteerd en kunnen ze nu nog niet aanbieden.
Wel zit de dwerggroei test erin voor de DH, een test die op zichzelf bij van Haeringen al over de 100 euro kost.
Ik heb de mydogdnapass vandaag aangevraagd voor Cella, met 20% korting, ben zeer benieuwd naar de uitslag.
Helaas hebben ze nu met het lanceren van de MyDogDNA 2.0. deze test er (tijdelijk) uitgehaald :(
Deze test was voor ons een van de hoofdredenen om te testen... gezien er bij de Tamaskan ook DH, Saarloos en Tsjech in de achtergrond zit. DM zitten wij ook met smart op te wachten!
oh echt?! In de lijst staat hij nog als je gaat bestellen. Zou wel erg slordig zijn dan. Ik wacht nog even met mailen maar sla wel even de pdf op waarin de test nog staat.
Ja het viel mij op bij Winter zijn resultaten (http://www.wolfsbane.nl/files/Winter_MyDogDNA.pdf) dat het er niet tussen stond... heb ze toen gemaild en ze zeiden dat ze de test eruit hadden gehaald om de manier van analyse opnieuw te bekijken ofzo. Ze konden niet zeggen of/wanneer de test weer terug zou komen in het pakket.
-Rahne-
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Es schreef:Maar andersom, je bent zou dus theoretisch gezien nu als fokker van al die aandoeningen op de hoogte kunnen zijn en mocht je pup een aandoening van deze lijst krijgen, ben je als fokker schuldig als je niet getest hebt?
Dat vind ik een interessante casus en ik denk dat het "ja" gaat worden.
Soms vind ik dat terecht: als er (bekende) erfelijke afwijkingen in een ras voorkomen die te voorkomen zijn bij de pups als gefokt wordt met geteste ouderdieren dan vind ik dat de fokker beide ouderdieren moet (laten) testen op die afwijking(en).

Maar, niet alles is testbaar en maakbaar... ik vind het ook beslist overtrokken om fokkers maar voor van alles en nogwat aansprakelijk te stellen om maar aan geld te komen.
Gaat het echter om een ernstige aandoening die voorkomen kan worden... dan vind ik het terecht als fokkers worden aangepsroken.

Fokkers moeten zich meer bewust zijn, niet alleen in verband met het voorkomen van leed bij pups (later volwassen honden) en diens eigenaren maar ze doen er ook goed aan zich te realiseren dat het ze op den duur geld kan gaan kosten.

Dat gezegd hebbende; ook pupkopers moeten zich inlezen en zich bewust zijn van het hoe en wat!
Als mensen een koelkast kopen dan lezen ze zich in en weten ze "alles" over die koelkast... maar als het om een pup / hond / huisdier gaat dan moet het er "nu" komen zonder ook maar enige vorm van inlezen. Dat zou ook echt moeten veranderen. (okay, dit is algemeen gesproken; er zijn heus pupkopers die zich wel inlezen ;-)

Suzanne
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Wat raar..... bij de collie staat er niets bij van de testen die ik nou net belangrijk zou vinden
DM
MDR1-gen
CEA
...

Wel een hoop bullshit over aandoeningen in andere rassen.. wat mis ik, waar kijk ik overheen?

Staan er bij jullie rassen WEL de aandoeningen genoemd waar de test op test en waar je dan ook nog wat aan hebt?

Suzanne
Rahne
Zeer actief
Contacteer:

~Suzanne~ schreef:Wat raar..... bij de collie staat er niets bij van de testen die ik nou net belangrijk zou vinden
DM
MDR1-gen
CEA
...

Wel een hoop bullshit over aandoeningen in andere rassen.. wat mis ik, waar kijk ik overheen?

Staan er bij jullie rassen WEL de aandoeningen genoemd waar de test op test en waar je dan ook nog wat aan hebt?

Suzanne
Nee die testen zitten er nog niet tussen. Zoals Mizzsylver al aangaf, sommige testen zit patent op en die kunnen ze niet zomaar aanbieden... Ze proberen wel zoveel mogelijk DNA testen aan te bieden maar zijn dus ook afhankelijk van anders labs in sommige gevallen.
-Rahne-
Afbeelding
MirandaH
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cairns!!!
Contacteer:

Ongelezen bericht door MirandaH »

~Suzanne~ schreef:Wat raar..... bij de collie staat er niets bij van de testen die ik nou net belangrijk zou vinden
DM
MDR1-gen
CEA
...

Suzanne
Ik heb hetzelfde gevoel als jij Suzanne. Er staat ook het eea over kleur, maar dat is bij ons eigenlijk niet zo relevant omdat heel veel wel toegestaan is.

Lion's jaw, (CMO) dat is wel eens voorgekomen, maar nogal zeldzaam, en de test die ze hebben is eigenlijk niet goed begrijp ik. Aangezien dragers en lijders volgens de test, niet altijd de ziekte ontwikkelen. Dus ja, toegevoegde waarde? Ik vond het wel teleurstellend eigenlijk.
Afbeelding

*Gediplomeerde trimsalon voor de regio Zoetermeer (lid ABHB)*
**Webshop voor verse diervoeding: Botten & Zo**
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Het is een site/bedrijf volop in ontwikkeling. Voor mijn ras bieden ze ook nog niet zoveel, maar de verwantschapsgraad vind ik ook boeiend. Volgens mij is het wel zo dat als er nieuwe tests beschikbaar komen bij hen dat je hond dan automatisch meegetest wordt? Dan blijf je altijd up to date. 't Is een beetje marktwerking met elkaar. Zij hebben aantallen honden nodig om bijvoorbeeld wat van de verwantschap te zeggen en wij hebben resultaten nodig. Om ons in het programma te krijgen gaan ze dus telkens een aantrekkelijker programma bieden.

Ik denk dat het verstandig is op nu op deze trein te springen en er je voordeel (ook op langere termijn) mee te doen. De nieuw opgerichte rasvereniging voor mediterrane waterhonden heeft MyDogDNA opgenomen in het fokreglement.
wilma23
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullmastiff, Boerboel, Rottweiler, Engelse mastiff

Ongelezen bericht door wilma23 »

dus als ik deze test doe dan is dat ook gewoon geldig? scheelt nogal met de dierenartskosten volgens mij
wilma23
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullmastiff, Boerboel, Rottweiler, Engelse mastiff

Ongelezen bericht door wilma23 »

Mizzsylver schreef:Helemaal eens Rosita, weet jij of je, als je de MyDogDNA hebt, alsnog DNA voor de Raad moet doen of accepteert de de Raad deze?
ja dit dus!!
Rahne
Zeer actief
Contacteer:

Rosita Compagner schreef:Het is een site/bedrijf volop in ontwikkeling. Voor mijn ras bieden ze ook nog niet zoveel, maar de verwantschapsgraad vind ik ook boeiend. Volgens mij is het wel zo dat als er nieuwe tests beschikbaar komen bij hen dat je hond dan automatisch meegetest wordt? Dan blijf je altijd up to date. 't Is een beetje marktwerking met elkaar. Zij hebben aantallen honden nodig om bijvoorbeeld wat van de verwantschap te zeggen en wij hebben resultaten nodig. Om ons in het programma te krijgen gaan ze dus telkens een aantrekkelijker programma bieden.

Ik denk dat het verstandig is op nu op deze trein te springen en er je voordeel (ook op langere termijn) mee te doen. De nieuw opgerichte rasvereniging voor mediterrane waterhonden heeft MyDogDNA opgenomen in het fokreglement.
:ok:

De hond word idd gelijk meegetest als er nieuwe tests beschikbaar komen. De Nederlandse Tamaskan Club heeft de test ook opgenomen in het fokreglement, en omdat wij er redelijk vroeg bij waren hebben we een clubcode kunnen regelen (is nu niet meer mogelijk) waarmee ieder lid die bestelt 10% korting krijgt + dat wij als club voor iedere bestelling 10 euro terugkrijgen.

Hoewel nog niet alles loopt zoals het hoort te lopen, vind ik het een heel mooi product die veel aanbiedt voor weinig geld.
-Rahne-
Afbeelding
empyree
Zeer actief
Mijn ras(sen): Newfoundlander/Grand Basset Griffon Vendéen/Lagotto Romagnolo
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door empyree »

Ik heb 2 van onze lagottos laten testen. Ik vind het alleen jammer dat je het niet officieel op papier krijgt. Je kunt het wel uitprinten vanaf de site maar dat is toch 'minder' vind ik. Van mijn ander lagotto die bij Antagene is getest heb ik ook een keurig DNAprofiel op creditcard formaat en dat doet wat officiëler aan. Mede ook omdat die profielen nu vanaf 2014 verplicht worden.
Sandra
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Wat bedoelen jullie met dat de honden automatisch meegetest worden ? Als je het al gedaan hebt doen ze een test er later nog bij of automatisch als je nu een bestelling doet en er is toevallig net een nieuwe test uit ?
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
sirene
Zeer actief
Contacteer:

http://www.vhlgenetics.com/Webshop/Dier ... fault.aspx
Van Haeringen biedt nu ook zoiets aan. Alleen helaas geen verwantschap.
De aandoeningen die in sommige rasgroeppakketten zitten zijn voor mij wel aantrekkelijker dan die van DogDNA. Daar zit bv DM bij.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Die uitslag qua verwantschap die je krijgt die gaat over de rasgroep als ik het goed begrijp ?
Ik zie bv bij hovawart de verwantschap over alle molosserachtige honden die getest zijn staan ?
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Rahne
Zeer actief
Contacteer:

sirene schreef:Wat bedoelen jullie met dat de honden automatisch meegetest worden ? Als je het al gedaan hebt doen ze een test er later nog bij of automatisch als je nu een bestelling doet en er is toevallig net een nieuwe test uit ?
Als je het al gedaan hebt, en 6 maanden later komen er bijv. een aantal testen bij... dan worden ook de honden die al de MyDogDNA hebben gedaan in het verleden hierop getest. Je hoeft dan niet opnieuw een pass te bestellen en DNA op te sturen.
sirene schreef:Die uitslag qua verwantschap die je krijgt die gaat over de rasgroep als ik het goed begrijp ?
Ik zie bv bij hovawart de verwantschap over alle molosserachtige honden die getest zijn staan ?
Zowel tussen je eigen ras (als er minimaal 30 honden zijn getest) als de 'rasgroep'. Verwantschap van mijn Tamaskan:
http://i65.photobucket.com/albums/h218/ ... 6d4a2a.png
-Rahne-
Afbeelding
Es
Zeer actief
Contacteer:

Wat zou ik moeten doen als ik mijn hond last testen, en die blijkt drager van een nieraandoening te zijn, daar kan ons ras op getest blijkbaar. Nog nooit gehoord dat deze aandoening in ins ras zit. Want dat ben ik misschien verplicht tov mijzelf I.i.g. te zorgen dat ik een vrije reu gebruik?
Op elke wandeling is
MirandaH
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cairns!!!
Contacteer:

Ongelezen bericht door MirandaH »

Es schreef:Wat zou ik moeten doen als ik mijn hond last testen, en die blijkt drager van een nieraandoening te zijn, daar kan ons ras op getest blijkbaar. Nog nooit gehoord dat deze aandoening in ins ras zit. Want dat ben ik misschien verplicht tov mijzelf I.i.g. te zorgen dat ik een vrije reu gebruik?
Ik zie er ook dingen tussen staan, bij beide labratoria, die me niets zeggen. Je zou dan in ieder geval moeten weten hoe de vererving gaat voor je daar iets zinnigs over kunt zeggen. En niet alle testen zijn voor alle rassen gevalideerd. Ik zit wel alles te bekijken hoor, want het is toch wel interessant.
Afbeelding

*Gediplomeerde trimsalon voor de regio Zoetermeer (lid ABHB)*
**Webshop voor verse diervoeding: Botten & Zo**
carine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo of Italiaanse waterhond
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door carine »

Inge O schreef::80: zwaar professioneel komt het bij mij in eerste instantie al niet over - als ik 'hovawart' intik in het rassenzoekvenster komt hij helemaal nergens mee aan en als ik zelf de lijst onder dat zoekvenster probeer door te scrollen gaat dat tergend traag en net als ik aan de 'h' kom wil hij niet stoppen met scrollen en zie ik 'hovawart' voorbijflitsen zonder het te kunnen aanvinken :roll: .
je was toch te snel... http://www.mydogdna.com/breeds/116/hovawart
het zoekvenster werkt idd niet, dus je kan enkel je ras selecteren
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Heeft iemand al nagevraagd of het DNA profiel geldig is voor de RvB ? Ik nam aan van wel omdat het ook volgens Isag norm ofzoiets is maar als je geen officieel papier krijgt vraag ik me dat af.
Weet jij dat Rosita ?
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Es
Zeer actief
Contacteer:

"t kan zijn dat eerder DNA-onderzoek heeft plaatsgevonden bij uw hond, waarbij (ook) een DNA-profiel is aangemaakt. Dit onderzoek kan ook hebben plaatsgevonden bij buitenlandse laboratoria of andere Nederlandse laboratoria. DNA profielen die vóór 2007 zijn gemaakt voldoen NIET aan ISAG 2006. De DNA-patronen die sinds begin 2007 vastgesteld zijn, voldoen in de meeste gevallen aan de normen van ISAG 2006.

U dient dus op basis van de op het DNA profiel vermelde onderzoeksdatum zorgvuldig te controleren of het DNA-profiel kan voldoen aan de ISAG 2006 normen.

Indien het DNA-profiel in of na de eerste helft van 2007 vastgesteld werd, kunt u het beste een e-mail sturen aan ggw@raadvanbeheer.nl met de gegevens van uw hond (NHSB nummer, naam), de onderzoeksdatum én de op het DNA profiel vermelde unieke laboratoriumcode en evt naam van het onderzoekslaboratorium. De Raad controleert vervolgens of het profiel voldoet."

http://www.raadvanbeheer.nl/fokkerij-ge ... onderzoek/
Op elke wandeling is
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Es schreef:"t kan zijn dat eerder DNA-onderzoek heeft plaatsgevonden bij uw hond, waarbij (ook) een DNA-profiel is aangemaakt. Dit onderzoek kan ook hebben plaatsgevonden bij buitenlandse laboratoria of andere Nederlandse laboratoria. DNA profielen die vóór 2007 zijn gemaakt voldoen NIET aan ISAG 2006. De DNA-patronen die sinds begin 2007 vastgesteld zijn, voldoen in de meeste gevallen aan de normen van ISAG 2006.

U dient dus op basis van de op het DNA profiel vermelde onderzoeksdatum zorgvuldig te controleren of het DNA-profiel kan voldoen aan de ISAG 2006 normen.

Indien het DNA-profiel in of na de eerste helft van 2007 vastgesteld werd, kunt u het beste een e-mail sturen aan ggw@raadvanbeheer.nl met de gegevens van uw hond (NHSB nummer, naam), de onderzoeksdatum én de op het DNA profiel vermelde unieke laboratoriumcode en evt naam van het onderzoekslaboratorium. De Raad controleert vervolgens of het profiel voldoet."

http://www.raadvanbeheer.nl/fokkerij-ge ... onderzoek/
ik wil graag van iemand die het al gedaan heeft horen dat de Rvb het akkoord vindt.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Es
Zeer actief
Contacteer:

Gaat 1 juni pas in
Op elke wandeling is
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

En tot 1 juni kan er nog veel gebeuren. Als je voor 1 juni bij MyDogDNA test dan gaan ze hem geldig verklaren, volgens mij. Na 1 juni moet je misschien wel twee swapjes inleveren, maar ik verwacht dat de Raad zijn poot niet stijf kan houden, als de kwalificaties gelijk zijn dan mogen ze je niet dwingen iets bij lab A te kopen omdat zij er een contract mee getekend hebben. Misschien moet de NMA weer ingeschakeld worden.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Rosita Compagner schreef:En tot 1 juni kan er nog veel gebeuren. Als je voor 1 juni bij MyDogDNA test dan gaan ze hem geldig verklaren, volgens mij. Na 1 juni moet je misschien wel twee swapjes inleveren, maar ik verwacht dat de Raad zijn poot niet stijf kan houden, als de kwalificaties gelijk zijn dan mogen ze je niet dwingen iets bij lab A te kopen omdat zij er een contract mee getekend hebben. Misschien moet de NMA weer ingeschakeld worden.
Hmm, nou we zullen zien.
Ik heb nu 2 testen bij VHL besteld waar ik meer nieuwsgierig naar was. De DNA analyse zit daar verder niet bij.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

carine schreef:
Inge O schreef::80: zwaar professioneel komt het bij mij in eerste instantie al niet over - als ik 'hovawart' intik in het rassenzoekvenster komt hij helemaal nergens mee aan en als ik zelf de lijst onder dat zoekvenster probeer door te scrollen gaat dat tergend traag en net als ik aan de 'h' kom wil hij niet stoppen met scrollen en zie ik 'hovawart' voorbijflitsen zonder het te kunnen aanvinken :roll: .
je was toch te snel... http://www.mydogdna.com/breeds/116/hovawart
het zoekvenster werkt idd niet, dus je kan enkel je ras selecteren
Ik kom bij de Burgos Pointing dog uit?

edit: dat hele zoekverhaal werkt niet goed, jammer.
Wetterhounen staan er ook niet in trouwens.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Het kan aan mij liggen maar de Raad gaat toch akkoord met elke uitslag die aan de ISAG 2006-norm voldoet?
Ik lees nergens iets anders namelijk?

Dus als dit voldoet aan ISAG 2006 zou het gewoon goed moeten zijn. Ook ná 1 juni.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”