Nou m.i. is het nog steeds wel zo dat honden of andere (huis) dieren voor veel mensen een bijdrage leveren aan hun zogenaamde sociale status. Zo word nog wel eens in 1 adem met zijn naam vermeld dat de hond een stamboom heeft en uit een goede lijn komt etc. etc.
Ik weet ook dat de vader van Ezio b.v. ooit NL kampioen veldwerk is geweest, ook al ken ik die hele hond niet. Niet dat het mij verder boeit (ik ontleen er verder geen status aan) maar ik heb het toen Ezio nog een puppy was wel opgezocht en ook wel eens benoemd als een soort "interessant toch..." iets.
Maar is dat niet hetzelfde als b.v. een dure auto kopen of name-dropping ("ik sprak eens met...........") of "de buurvrouw van mijn neef haar zoon zingt mee in het koor van............."
Blijft toch zo dat het succes van een ander ahw voor het gevoel kan afstralen op diegene die zich in diens omgeving bevind.
Meelopen in kringen waar men succesvol is (al dan niet terrecht) geeft ook het gevoel succesvol te zijn of althans de gedachte dat andere mensen buiten die kring naar jou kijkt en denkt "he' daar wil ik ook zijn".
Misschien zijn er nu wel mensen die denken "zo, die 2 weten wat Harriet Rivo schrijft" en zijn er mensen die hier nu weer op willen reageren op grond van "ik wil ook bij die 2 slimme mensen horen" (niet schrikken of beledigd zijn, ik ben maar een gewone muts, maar ik probeer even een voorbeeld te geven)
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Harriet in de bocht
Moderator: moderatorteam
- cornelia
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse staande langhaar
- Aantal honden: 1
- Eilfy
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): .
Pia: kruising
Alfy: kruising
Kenji: Border Collie
Djalu: Border Collie - Aantal honden: 5
- Contacteer:
Re: Harriet in de bocht
Ik denk dat ze nog wel een punt heeft. Als ik na ga hoe vaak mensen op het moment dat je vraagt: "Goh wat een leuke hond, wat voor ras is het?" een complete geschiedenis van de hond en zijn lijnen geven, zeker op shows, dan snap ik wel wat Harriet bedoeld. En als ik stiekem kijk wat er in de hondenwereld rond loopt, zie ik daar ook wel types die proberen om via de showhonden wereld een hogere status te bereiken, simpelweg omdat ze het met hun eigen capaciteiten niet redden om hogerop de sociale ladder te komen.
Of ik er zelf aan mee doe? Moet eerlijk bekennen dat, toen hij BOB werd, ik dat wel vermeld heb: op Facebook, op de website van de honden etc. Maar dat deed ik ook toen Alfy, die een volledig onherleidbaar Grieks menneke is, de 3e prijs won bij een rasloze hondenkeuring. Of toen Pia een heel erg mooi GGB examen liep (helaas niet geslaagd). Voor mij zit er dus wel een verschil tussen opscheppen en gewoon trots zijn op prestaties. Al wordt dat door anderen soms misschien anders gezien.
Of ik er zelf aan mee doe? Moet eerlijk bekennen dat, toen hij BOB werd, ik dat wel vermeld heb: op Facebook, op de website van de honden etc. Maar dat deed ik ook toen Alfy, die een volledig onherleidbaar Grieks menneke is, de 3e prijs won bij een rasloze hondenkeuring. Of toen Pia een heel erg mooi GGB examen liep (helaas niet geslaagd). Voor mij zit er dus wel een verschil tussen opscheppen en gewoon trots zijn op prestaties. Al wordt dat door anderen soms misschien anders gezien.
In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
Makso's Stars op Facebook
Makso's Stars op Facebook
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Maar die juffrouw schrijft dat het zo is ontstaan.
En hoewel ik wel denk dat er mensen zijn die status ontlenen aan hun hond(en), denk ik niet dat dit is ontstaan via de standaard en de shows die daar het gevolg van waren.
Ik denk dat het status ontlenen aan de fysieke kenmerken iets is dat het gevolg was van een en ander.
Maar in eerste instantie werd een ras gefokt vanwege capaciteiten, niet vanwege fysieke kenmerken en mogelijke kampioenschappen als gevolg.
En hoewel ik wel denk dat er mensen zijn die status ontlenen aan hun hond(en), denk ik niet dat dit is ontstaan via de standaard en de shows die daar het gevolg van waren.
Ik denk dat het status ontlenen aan de fysieke kenmerken iets is dat het gevolg was van een en ander.
Maar in eerste instantie werd een ras gefokt vanwege capaciteiten, niet vanwege fysieke kenmerken en mogelijke kampioenschappen als gevolg.
- tekkel
- Erelid
- Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel
- Aantal honden: 1
Denk dat het tegenwoordig niet meer gaat om kampioensafstamming. Maar er zijn nog steeds mensen die zich denken te kunnen onderscheiden door de hond die ze hebben. Kijk maar op hondenshows 

"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."