Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
missende P2
Moderator: moderatorteam
- vania
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 dogo Canario's, 1 boxer x rottweiler, 1 groenendaeler
- Aantal honden: 4
missende P2
Geen idee of het hier goed staat of niet
maar in hoeverre is het missen van een P2 erfelijk?
kan er mee gefokt worden of niet en in hoeverre worden ze er op afgekeurd op shows?
Komt het vaak voor bij de Belgische herder (groenendaeler in dit geval)?
Kan een "pup" van 8 maanden, die verder zo goed als volledig gewisseld is, die nog altijd door krijgen?
maar in hoeverre is het missen van een P2 erfelijk?
kan er mee gefokt worden of niet en in hoeverre worden ze er op afgekeurd op shows?
Komt het vaak voor bij de Belgische herder (groenendaeler in dit geval)?
Kan een "pup" van 8 maanden, die verder zo goed als volledig gewisseld is, die nog altijd door krijgen?
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Re: missende P2
het komt wel regelmatig voor dat er een van de P's mist volgens mij, bij labradors zie (zag) je het regelmatig.. Of er hard op afgerekend wordt weet ik eigenlijk niet.. dat ligt een beetje aan de keurmeester denk ik? Over duitsland hoor ik altijd dat het tandentellers zijn..
- vania
- Zeer actief
een tandenteller heb ik met Darko ook gehad, was een Belgische keurmeester en die trok tot 3 x toe Darko zijn bek open om zijn tanden te tellen
ik wist wel dat P1's wel eens missen (bij mijn DC's ook) maar een P2 wist ik eigenlijk niet
ik wist wel dat P1's wel eens missen (bij mijn DC's ook) maar een P2 wist ik eigenlijk niet
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
- vania
- Zeer actief
de eigenaar van de hond had het zelf niet gezien, ik heel stom van de week wel, omdat ze aan mij vroeg om te kijken of ze volledig gewisseld was, ondertussen heeft ze de fokker gecontacteerd en blijkt dat zo iets bij haar nog nooit voor gevallen was, ook missende ballen bij reuen niet, ondanks dat er volgens mij toch een hoopje belgjes met maar 1 bal zijn/waren, maar of dat effectief zo is, geen ideeNanna schreef:Bij langhaar teckels komen missende tanden en kiezen nogal eens voor. Ik ken iemand die er voor koos om alleen te fokken met vollzähnige honden maar dan nog kon je heel olijk in de nesten pups met missende gebitselementen verwachten hoor
Qua inschrijven op shows zou ik niet onder Duitse keurmeesters inschrijven, dat zijn inderdaad tandentellers.
- bandolero
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
- Aantal honden: 5
Hangt er ook van af wat ik de rasstandaard staat.
Sommige rassen eisen een volledig gebit.
Andere niet.
(DH bvb moet een volledig gebit hebben. BC's moeten een "volledig scharend gebit" hebben, wat voor interpretatie vatbaar is, zeker als je de Duitse vertaling van de FCI-stamboom ernaast legt, want dan komt het er op neer dat het gebit "volledig scharend" moet zijn, maar niet alle tanden hoeft te tellen........)
Veel keurmeesters ook die er gewoonweg niet naar kijken...
Sommige rassen eisen een volledig gebit.
Andere niet.
(DH bvb moet een volledig gebit hebben. BC's moeten een "volledig scharend gebit" hebben, wat voor interpretatie vatbaar is, zeker als je de Duitse vertaling van de FCI-stamboom ernaast legt, want dan komt het er op neer dat het gebit "volledig scharend" moet zijn, maar niet alle tanden hoeft te tellen........)
Veel keurmeesters ook die er gewoonweg niet naar kijken...
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Alles kan missen en P1 kunnen ze ook dubbel hebben trouwens. Mij boeit het niet zo, de vererving is niet duidelijk namelijk.
Niet alle standaarden doen er moeilijk over.
- vania
- Zeer actief
ik zie net dit staan bij de rasstandaard
Kaken/gebit: sterke en witte tanden, regelmatig en stevig ingeplant in goed ontwikkelde kaakbeenderen. ‘Schaargebit’; het ‘tanggebit’, waaraan de voorkeur wordt gegeven door schaapherders en veedrijvers, wordt getolereerd. Volledig gebit, beantwoordend aan de tandformule; het ontbreken van twee premolaren (2 P1) wordt geduld en de molaren 3 (M3) worden niet in aanmerking genomen.
Gebit: onregelmatige inplanting van snijtanden. Zware fout: het ontbreken van één snijtand (1 I), één premolaar 2 (1 P2), één premolaar 3 (1 P3), of van drie premolaren 1 (3 P1).
Kaken/gebit: sterke en witte tanden, regelmatig en stevig ingeplant in goed ontwikkelde kaakbeenderen. ‘Schaargebit’; het ‘tanggebit’, waaraan de voorkeur wordt gegeven door schaapherders en veedrijvers, wordt getolereerd. Volledig gebit, beantwoordend aan de tandformule; het ontbreken van twee premolaren (2 P1) wordt geduld en de molaren 3 (M3) worden niet in aanmerking genomen.
Gebit: onregelmatige inplanting van snijtanden. Zware fout: het ontbreken van één snijtand (1 I), één premolaar 2 (1 P2), één premolaar 3 (1 P3), of van drie premolaren 1 (3 P1).
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Dat is dus een zware fout, dan wordt ie daar in principe één kwalificatie op teruggezet.
Nog steeds afhankelijk van de keurmeester.
Maar een disk is het dus niet.
Nog steeds afhankelijk van de keurmeester.
Maar een disk is het dus niet.
- vania
- Zeer actief
het is vooral dat zij showhonden heeft en als ze gaan tellen (en ze heeft deze vraag ook gesteld aan een Belgen KM, dus dat gaat de ronde) zal ze nooit niet zo goed presteren op show, qua fokken zou ik dat precies wel doen (maar ik heb daar geen ervaring mee) maar voor haar zijn die shows vrij belangrijkMarjoleine schreef:Alles kan missen en P1 kunnen ze ook dubbel hebben trouwens. Mij boeit het niet zo, de vererving is niet duidelijk namelijk.
- Leane
- Actief
- Mijn ras(sen): Rottweiler
Rottweilers worden er voor uitgesloten voor de fok, die moeten echt een volledig gebit hebben.

- Podenji
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
- Aantal honden: 8
- Contacteer:
Bij de Ibicenco word het ook gezien als " fout" en dat terwijl het schering en inslag is in het ras al zolang de rasstandaard is opgesteld dus daarvoor ook. De Spaanse jagers doen er niet moeilijk over, die zeggen letterlijk " een konijn ontsnapt niet door een of 2 gaten van missende tanden"
Ik heb 3 honden met een missende tand, Abby is nog jong en heeft nog niet zo veel shows gedaan, maar Cy en Smitthy hebben onder Duitse keurmeesters er nog nooit een ZG omgehaald , wel 1x onder een Luxemburgse keurmeester maar die zag het verschil ook niet tussen een pharaohhond en een podenco dus die neem ik toch niet serieus meer
en ook 1x onder een Oostenrijkse keurmeester die mij er daarna op wees dat ik met deze honden nooit moest gaan fokken al voldeden ze verder prima aan de rasstandaard 
UIteraard prefereer ik ook complete gebitten maar ik sluit een prachtige hond niet uit voor de fok door 1 of 2 missende tanden.
Ik heb 3 honden met een missende tand, Abby is nog jong en heeft nog niet zo veel shows gedaan, maar Cy en Smitthy hebben onder Duitse keurmeesters er nog nooit een ZG omgehaald , wel 1x onder een Luxemburgse keurmeester maar die zag het verschil ook niet tussen een pharaohhond en een podenco dus die neem ik toch niet serieus meer

UIteraard prefereer ik ook complete gebitten maar ik sluit een prachtige hond niet uit voor de fok door 1 of 2 missende tanden.
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
- vania
- Zeer actief
er is een foto gemaakt van de bek van de hond en blijkbaar zit de tand er wel, maar is niet groot genoeg en het slijmvlies zou te hard zijn?
gisteren is ze met de hond ook bij de fokker geweest en hebben ze een beetje out of the blue "bewezen" dat de vader hond (aja de lijnen achter de moeder van de vader) de schuldige is
gisteren is ze met de hond ook bij de fokker geweest en hebben ze een beetje out of the blue "bewezen" dat de vader hond (aja de lijnen achter de moeder van de vader) de schuldige is

- Podenji
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
- Aantal honden: 8
- Contacteer:
ik ken honden met missende tanden uit combinaties met complete gebitten en andersom kan het ook zeer goed gebeuren, dus dat pups van honden met missende tanden gewoon complete gebitten hebben.
Ik zou me er niet druk om maken, alleen in je achterhoofd houden bij de fok, persoonlijk sluit ik ze niet uit voor de fok maar zet ik er wel eentje met een compleet gebit tegenover.
Ik zou me er niet druk om maken, alleen in je achterhoofd houden bij de fok, persoonlijk sluit ik ze niet uit voor de fok maar zet ik er wel eentje met een compleet gebit tegenover.
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Ook met meer missende dan aanwezige tanden ontsnapt er geen konijn hoor.