Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Apport afgeven

Moderator: moderatorteam

Ellen.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador en Heidewachtel

Apport afgeven

Ongelezen bericht door Ellen. »

Sjonge jonge, die Oz is me een dondersteen.
Apporteren gaat vrij goed, al moet ik wel meer gaan trainen.
Alleen het afgeven..
Met Narda heb ik het zo getraind dat ik met haar aan de lijn het apport in haar bek gaf, en stukje lopen, dan stilstaan, aanpakken. Uiteindelijk zitten aanpakken en dan achteruit lopen, voor mij zitten, aanpakken.
Maar Oz is wat hyperder, probeer heel erg de rust erin te krijgen en dat gaat aardig.
Maar het apport afgeven, hoe kan ik dit het beste gaan trainen? ;)
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Re: Apport afgeven

Ongelezen bericht door ranetje »

Heb je hier wat aan?
Staat direct onder jouw topic :wink:
http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtop ... 1&t=280748
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
loony
Zeer actief
Mijn ras(sen): working kelpie
Patterdale Terrier
Engelse Springer Spaniel
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door loony »

Hoe bedoel je met hyper, gaat ie kauwen, laat ie em vallen, gaat ie er mee rondspringen?
Mieke-Bo

Ongelezen bericht door Mieke-Bo »

Interessant! Ik ga even volgen en koekeloeren in het andere topic.
Ellen.
Zeer actief

Thanks Krantje! Heb het topic al bekeken! Handig ;)
loony schreef:Hoe bedoel je met hyper, gaat ie kauwen, laat ie em vallen, gaat ie er mee rondspringen?
Hmm gooit het apport som op in de bek. Maar vooral het voor mij neergooien. Maar heb veel tips in het ander topic gezien waar ik wel wat mee kan. Over het algemeen komt hij hem wel brengen. Maar soms niet gelijk. Dan ren ik stukje naar achteren waardoor hij gelijk komt ;) ben vrij onervaren merk ik
loony
Zeer actief
Mijn ras(sen): working kelpie
Patterdale Terrier
Engelse Springer Spaniel
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door loony »

Zo al 2 keer een lap tekst getypt en de eerste keer kwam de baas storen en de 2de keer wou ik er een filmpje bijzoeken en druk ik wat verkeerds aan.
Dus opnieuw en filmpje kan ik niet vinden.

ik werk omgekeerd. Vaak leren ze het aan met eerst de dummy in de mond te geven en het vasthouden.
Ik begin averechts.
Ik gooi de dummy weg en laat de hond inspringen en gaan. Eens die erbij is en het in de mond neemt loop ik jollig weg en hoop dat de hond volgt. Als die bij me is hurk ik en laat de hond zowat in mijn armen springen en neem meteen de dummy af en gooi meteen een andere weg. Dit een keer of 3.
Telkens de hond de dummy voor je laat vallen begin je gewoon weer te rennen en jut de hond op de dummy weer te pakken.
Je kan terwijl je rent ook vast vast zeggen als opjutmiddel.

Heb je een hond die wegrent en zen eigen ding gaat doen, kan je er een heel lange lijn aan binden en dummy binnen de straal van die lijn gooien. Rent ie wag kan je effe een rukje geven of wat de lijn naar binnen halen tot je geen tegentrek meer hebt en de hond weer je richting uitkomt. Hetzelfde als een duwtje in de rug zeg maar.

Gaat dit goed hou je de hond aan de riem en gooi de dummy voor de neus en eens vast ga je ermee rondstappen en dan uit het niets zit zeggen. Meestal als het commando goed gekend is gaan ze zitten. Als de kont net de gron raakt neem je meteen de dummy en beloon je of met snoep of ik gooi een bal weg waar ze achter mogen.
Dit een paar keer doen en dan de zit wat uitbreiden naar een tel, dummy afnemen en belonen.
Ik ga bij een hond uitbreiden tot 3 tellen, niet langer. Zie het nut er niet van in tenzij ie moet posseren voor de foto.

Tot nu toe heeft de hond altijd mogen inspringen als die een beloning of dummy krijgt. Probeer daar ook gelijk een geluid aan te koppelen. Dus bij elke beloning en inspringen roep ik ja of ja apport.

Nu komen we aan het stadium dat ie steady moet gaan zijn. En het is wenselijk dat de pup ook het commando blijf kent. Bij mij leren ze blijf en bij de zitoefening leer ik ook dat het command zit ook zit en blijf kan zijn. Dus ik kan zit zeggen en gewoon weglopen en de hond blijft zitten.

Je neemt een lange riem van een meter of 2. Je gaat op een stuk riem staan en stuk tss hond en je voet moet wel ontspannen zijn.
Je zegt blijf of zit en gaat een schijnbeweging maken met de dummy weg gooien. blijft de hond zitten beloon je flink of geef lekkers.
Doe dit weer een paar keer en heeft die de neiging op te staan een foei en weer meteen zit.

Gaat dit lekker gooi je de dummy weg. blijft de hond flink zitten wordt de beloning de dummy halen. dummy raakt de grond hond blijft een tel rustig zitten. haal de voet van de lijn en zeg ja. en weer met het weglopen beginnen en dan zit en dummy aanpakken.

Wil de hond bij de oefening inspringen, wordt ie belemmert door de lijn. Meestal gaan ze trekken en bokkesprongen maken. niet toegeven en op de lijn blijven staan, is de hond rustig en blijft ie staan zeg je zit, wacht een tel en laat weer gaan. ik wacht persoonlijk net zo lang tot ze uit zichzelf gaan zitten.

Ik ben ook niet elke dag bezig met apporteren. Over elk stukje doe ik ongeveer een week met telkens een dag tussen en nu het gekend is train ik 1 keer in de week er goed op.

Nu is het zo dat het in de praktijk niet zo netjes moet als op proeven. Op praktijk vertrekt vaak mijn andere springer als richting loop mee om eigenlijk al zo dicht mogelijk bij het wild te zijn dat geschoten wordt. Bij een haas fluit ik hem wel effe in stop zodat de haas wat voorsprong heeft, maar dat de hond het geweer niet belemmert.
Ellen.
Zeer actief

Thanks voor je antwoord! Ik moet zelf gewoon even kijken wat de beste aanpak is ;)
Het is een totaal andere hond als m'n Labrador (heel logisch!)
Vandaag heb ik even lekker getraind met hem, ging érg goed.
Inspringen doet hij niet meer, dat hebben we vrij goed getraind.
Verder vandaag het 'vooruit' wat getraind, en dat ging aardig goed. Al moet ik mezelf dimmen, en dus niet te snel willen. Nare eigenschap ;)
Maar het is een hondje dat heel graag wil werken voor me, enorm leuk!
Paar keer zoek apport gedaan, wel op korte afstand (20 meter) want wil dat hij het vertrouwen van het zoeken leert, en het zoeken in het algemeen. Hij moet natuurlijk wel elke keer beloond worden door het zoeken, dat ga ik nu elke week wat uitbreiden, dus verder weg, moeilijker enzovoorts.
Heb vandaag 2 filmpjes gemaakt, 1 van het vooruit, en 1 van kort apportje en kort zoekapport van dichtbij. Maar puur voor het vertrouwen.

Zal de filmpjes hier neerzetten als ze geupload zijn.
Ellen.
Zeer actief

http://www.youtube.com/watch?v=T6p1V4t8CA0

Dit filmpje niet tot eind gefilmd, merkte dat hij wat naar rechts boog, dus wilde ik even de aandacht op het naar mij komen richten ;)
http://www.youtube.com/watch?v=QGcLyAxYHTk
ranetje
Zeer actief

Ellen. schreef:Thanks Krantje! Heb het topic al bekeken! Handig ;)
loony schreef:Hoe bedoel je met hyper, gaat ie kauwen, laat ie em vallen, gaat ie er mee rondspringen?
Hmm gooit het apport som op in de bek. Maar vooral het voor mij neergooien. Maar heb veel tips in het ander topic gezien waar ik wel wat mee kan. Over het algemeen komt hij hem wel brengen. Maar soms niet gelijk. Dan ren ik stukje naar achteren waardoor hij gelijk komt ;) ben vrij onervaren merk ik
:lol1: :lol1: Automatische correctie op je telefoon? :mrgreen:

Hij gaf op de filmpjes toch aardig in je hand af :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Ellen.
Zeer actief

hahah ja idd automatische correctie, grappig :P
En idd, sinds vandaag doet hij het al stukken beter, afgeven in de hand, maar het is maar net wat mijn houding is ;) Enthousiast, vind hij het leuker om dichtbij te brengen en kan ik 'm snel aanpakken, niet enthousiast zal hij 'm sneller neergooien.
ranetje
Zeer actief

Ellen. schreef:hahah ja idd automatische correctie, grappig :P
En idd, sinds vandaag doet hij het al stukken beter, afgeven in de hand, maar het is maar net wat mijn houding is ;) Enthousiast, vind hij het leuker om dichtbij te brengen en kan ik 'm snel aanpakken, niet enthousiast zal hij 'm sneller neergooien.
:ok:
Dan weet je wat je moet doen :wink:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Jacht en Speuren”