Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

16 maanden en nog binnen plassen

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Desi&Bibi
Zeer actief
Aantal honden: 4

16 maanden en nog binnen plassen

Ongelezen bericht door Desi&Bibi »

Mijn kr. shih tzu teefje Bibi van 16 maanden plast nog steeds s'nachts binnen. Enkele weken terug ook bij een vriendin op de bank, ze was zo druk aan het spelen en liet zo -zonder dat ze het door had- haar plas lopen.
Ze slapen op bed en ze gaat wel naar de gang om daar te plassen dus het is niet zo dat ze haar plas zo laat lopen.
Als ze heel druk bezig is met spelen gebeurd het dus wel eens dat ze ineens haar plas laat lopen.
Heb al vaak urine onderzoek laten doen, nog nooit iets aan de hand geweest wat betreft blaasontsteking ofzo.

Ze wordt de 28e gecastreerd omdat ze heel erg schijnzwanger is na haar loopsheid. Qua gedrag dan sloom en niks willen eten, daarbij hele opgezette melkklieren (vol met melk dus)

Wat is nu de volgende stap? Een echo? Of eerst Propalin/Enurace/Tensurin gaan geven?
Ayronna
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 1

Re: 16 maanden en nog binnen plassen

Ongelezen bericht door Ayronna »

Hoe vaak komt de hond buiten om te plassen? Aangezien je zegt dat ze naar de gang gaat?
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Als de hond al zo "makkelijk" zonder dat ze het in de gaten heeft plast... raad ik aan om de sterilistatie even te her-overwegen... daar kunnen ze ook onzindelijk van worden namelijk en dan heb je een dubbelop probleem.

Ik snap dat de situatie nu ook niet ideaal is, maar toch; ik wil het je meegeven.

Suzanne
Desi&Bibi
Zeer actief

Hoi Suzanne, bedankt. Daar heb ik indd al over nagedacht.... vind het moeilijk.

@ Ayronna. Oeps, vergeten te vermelden. S'ochtends 07.30u, dan om 12.30u, dan om 18u en vervolgens om 21.00-21.30u.
De laatste wandeling verschuif ik soms naar 23u maar zelfs dan plast ze vaak nog binnen.
Joey.K
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Joey.K »

Als ze van het bed afgaat om in de gang te piesen is ze gewoon niet helemaal zindelijk lijkt mij.
De overleden hondjes van m'n ouders hebben hun hele leven af en aan snachts in huis gepiest.

Van onze chihuahua die wel iets jonger is weet ik bijna 100% zeker als ik die snachts niet in zijn bench doe dat hij ook in huis plast.
Ayronna
Zeer actief

Misschien dan toch nog iets vaker buiten laten plassen?
Desi&Bibi
Zeer actief

Dat is dus mijn punt... hoe kom ik er achter of ze het écht niet op kan houden of dat ze gewoon nog onzindelijk is?

Later op de avond nog een keer? Ik ga om 22u mijn bed in en om 7.15u gaat mijn wekker. Maar het gebeurd dus net zo goed als wanneer ik haar om 23u nog uitlaat...
Safari

Ongelezen bericht door Safari »

Ik zou de komende weken de wekker ook nog om half drie s'nachts zetten. Even de hond een plasje laten doen en dan weer naar bed.
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Hoeveel drinkt de hond?
Ik vind binnen plassen met die uitlaattijden niet heel normaal.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

:wink: Zou toch maar weer terug naar de basis gaan en haar iedere keer na het eten, spelen, slapen etc. even buiten zetten.
Kun je er 's nachts niet halverwege nog eens uit?
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel

Ongelezen bericht door tekkel »

Joey.K schreef:Als ze van het bed afgaat om in de gang te piesen is ze gewoon niet helemaal zindelijk lijkt mij.
Dan is ze juist wel zindelijk. Ze voelt dat ze moet plassen, houdt het op en loopt naar de gang om het daar te doen.
Volgens mij moet ze vaker worden uitgelaten. Als ze ongelukjes heeft bij het spelen, dan eerst even uitlaten voordat je gaat spelen, misschien.

Schijnzwangerschap en alles wat daarbij hoort is normaal. Niet een aanleiding voor castratie zou ik zeggen. Tenzij je gewoon geen zin hebt in tevengedoe om de zoveel tijd, maar zeg dat dan gewoon :wink:
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
Joey.K
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Joey.K »

In mijn ogen is een hond die jn huis poept of plast niet zindelijk of nog niet zindelijk . Uitzonderingen daar gelaten van acute diarree en niet uitlaten.
Madelief
Zeer actief
Mijn ras(sen): berger de brie débris & beauceron
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Madelief »

Desi&Bibi schreef: Wat is nu de volgende stap? Een echo? Of eerst Propalin/Enurace/Tensurin gaan geven?
Waarom overleg je dat niet met je DA?
Ze is niet incontinent; ze lekt niet, herkent dat ze moet plassen, kan de plas ook tot een bepaald punt (tijd of plaats) ophouden.
Dus incontinentie-medicatie gaat echt niet helpen.

Zo te lezen moet ze vaker plassen dan dat jij gewend bent. Ze moet om te beginnen vaker de gelegenheid krijgen. Of dat nu "normaal" is of niet, ze moet gewoon vaker plassen. Ten minste als je wilt dat ze niet steeds binnen blijft plassen.
Echt onzindelijk lijkt ze niet, wat anderen ook al zeiden, maar misschien ziet ze geen reden om niet in huis te plassen als ze moet. En dat noemen we dan wel onzindelijk natuurlijk, maar of je dat er met 16 maanden dan nog uitkrijgt?

Ik zou wel terug gaan naar je DA en gaan overleggen over meer cq gerichter onderzoek. Verstandig is om eerst bij te houden hoeveel ze drinkt op een dag. Misschien plast ze veel en drinkt ze ook veel ?
groetjes Madelief en Yanthe
Afbeelding
Het huishouden van Yanthe Steen: Beaucerons de la Bonhardiesse
Voor altijd in mijn hart. Bonha '00 - 26-02-2013
hewi
Zeer actief

Ongelezen bericht door hewi »

Ik zou terug gaan naar de basis puppyzindelijkheidtraining.
Slapen daarna plassen, na eten plassen, etc etc etc
Als alles medische is uitgesloten zou je dat nog kunnen proberen.
Groetjes Heidi
Afbeelding
Rita
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee Oud Duitse Herders en twee Mechelaars.
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rita »

Ook ik raad aan om sterilisatie te heroverwegen.
Er is kans op incontinentie.
Zou zeker wachten tot de hond geheel zindelijk is en een medisch probleem daarmee geheel is uitgesloten.

Inderdaad zoals geschreven is, terug naar de basis en opnieuw beginnen met zindelijkheidstraining.
En de ene hond moet, net als dat er verschil bij mensen is, vaker plassen dan de andere.
Afbeelding
flamme
Zeer actief
Mijn ras(sen): Saarlooswolfhond
Ierse Setter
Klein spaans mixje
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door flamme »

dagmar88 schreef::wink: Zou toch maar weer terug naar de basis gaan en haar iedere keer na het eten, spelen, slapen etc. even buiten zetten.
Kun je er 's nachts niet halverwege nog eens uit?

Dat zou ik ook doen. Zoals ik het lees js ze wel een heel eind zindelijk maar op de verkeerde plek.
Ze loopt immers naar de gang omdat ze weet (?) dat ze op de slaapkamer niet mag plassen.

Terug naar de basis dus inderdaad. Buiten verschrikkelijk blij zijn als ze daar plast. Binnen negeren en opruimen. Ik zou in de nachten ook nog 1 x opstaan.
Lindsey
Zeer actief

Ongelezen bericht door Lindsey »

Ik zou een weekje bijhouden hoeveel er gedronken wordt per dag. Als ze niet extreem veel drinkt dan is ze zoals hierboven al vermeld, vermoedelijk nog niet helemaal zindelijk en is het plassen in de gang een gewoonte geworden zodra ze aandrang voelt. Dan moet je weer terug naar de basis-zindelijkheidstraining.
Marco88
Zeer actief
Mijn ras(sen): nova scotia duck tolling retriever

Ongelezen bericht door Marco88 »

Weer beginnen bij de basis, net als bij een pup.
Mocht je te laat zijn, en gaat binnen plassen, gelijk (goed!!) schoonmaken.
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Inge O schreef:
Apple schreef: Ik vind binnen plassen met die uitlaattijden niet heel normaal.
het is niet zoals bij de doorsnee hond maar abnormaal zou ik het zeker niet noemen hoor - als ik een hond was en ik moest het van 22 tot 7 uur ophouden plaste ik ook in huis, zeker weten.

:tongue: Wij zijn ook zeikwijven. Moet er een paar x per nacht uit en Charlie wil dan meteen minimaal 1 x achterom, of maakt me tussendoor nog wakker.
Het is bij haar (hormonaal bepaald) heel verschillend hoe lang ze het op kan houden, maar 3 of 4 van de 8 a 9 maanden komt ze echt niet de hele nacht door.
Pjotr gaat omdat Charlie moet en doet voor de braaf een plasje mee :mrgreen:
Goldendelicious

Ongelezen bericht door Goldendelicious »

Het lijkt mij dat er een trigger moet zijn waarom je hond 's nachts d'r plas niet kan ophouden. Wat voor voeding krijgt ze? Honden die niet goed zindelijk zijn, hebben vaak baat bij een rauwe voeding, omdat daarnaast minder gedronken hoeft te worden. Het vocht wat wel wordt verkregen uit de vleesvoeding, wordt volledig door het lichaam opgenomen en verbruikt. Dat houdt in dat in verhouding tot brok vaak minder geplast hoeft te worden.
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

Goldendelicious schreef:Het lijkt mij dat er een trigger moet zijn waarom je hond 's nachts d'r plas niet kan ophouden. Wat voor voeding krijgt ze? Honden die niet goed zindelijk zijn, hebben vaak baat bij een rauwe voeding, omdat daarnaast minder gedronken hoeft te worden. Het vocht wat wel wordt verkregen uit de vleesvoeding, wordt volledig door het lichaam opgenomen en verbruikt. Dat houdt in dat in verhouding tot brok vaak minder geplast hoeft te worden.
ik ben het wel met je eens dat er bij rauwe voeding minder gedronken hoeft te worden, maar ik ben het er niet mee eens dat er dan minder geplast wordt. Hoe bedoel je, vocht wordt volledig door het lichaam opgenomen en verbruikt? Is dat ander water dan uit de kraan komt, dan?
Francesca

Ongelezen bericht door Francesca »

Goldendelicious schreef:Het lijkt mij dat er een trigger moet zijn waarom je hond 's nachts d'r plas niet kan ophouden. Wat voor voeding krijgt ze? Honden die niet goed zindelijk zijn, hebben vaak baat bij een rauwe voeding, omdat daarnaast minder gedronken hoeft te worden. Het vocht wat wel wordt verkregen uit de vleesvoeding, wordt volledig door het lichaam opgenomen en verbruikt. Dat houdt in dat in verhouding tot brok vaak minder geplast hoeft te worden.
Ik heb die ervaring ook. Mijn hondje werd pas zindelijk toen ze in plaats van brok versvleesvoeding kreeg. Ze was toen al over de 12 maanden oud.
Goldendelicious

sbientje schreef:
ik ben het wel met je eens dat er bij rauwe voeding minder gedronken hoeft te worden, maar ik ben het er niet mee eens dat er dan minder geplast wordt. Hoe bedoel je, vocht wordt volledig door het lichaam opgenomen en verbruikt? Is dat ander water dan uit de kraan komt, dan?
Vleesvocht met daarin zijn vele voedingsstoffen wordt vrijwel direct opgenomen door het lichaam en dat begint al in de maag, waardoor dus minder urine wordt geproduceerd. De hond zal over het algemeen veel minder drinken dan op brokvoeding en ook veel minder water nodig hebben. De hoofdvertering van brok begint bij een hond in de maag. Water is nodig om te helpen die brok uit te zetten in die maag, het overtollige wordt via de urine weer geloosd. Ja, de vochtopname uit voeding ten opzichte van water uit een kraan is wel degelijk anders. Wat nodig is wordt verbruikt, water uit een kraan is vaak overtollig.
sbientje
Zeer actief
Contacteer:

Goldendelicious schreef:
sbientje schreef:
Vleesvocht met daarin zijn vele voedingsstoffen wordt vrijwel direct opgenomen door het lichaam en dat begint al in de maag, waardoor dus minder urine wordt geproduceerd. De hond zal over het algemeen veel minder drinken dan op brokvoeding en ook veel minder water nodig hebben. De hoofdvertering van brok begint bij een hond in de maag. Water is nodig om te helpen die brok uit te zetten in die maag, het overtollige wordt via de urine weer geloosd. Ja, de vochtopname uit voeding ten opzichte van water uit een kraan is wel degelijk anders. Wat nodig is wordt verbruikt, water uit een kraan is vaak overtollig.
in mijn ogen onzin, water is water en dat komt er gewoon weer uit als urine, of het nou kraanwater is of vleesvocht.
Ayronna
Zeer actief

Ik geloof dat je met dat soort opmerkingen nog eens naar de werking van een lichaam en de diverse organen moet kijken..

(Edit, die opmerking was voor goldendelicious bedoeld).
Francesca

Ongelezen bericht door Francesca »

Inge O schreef:
Francesca schreef:
Ik heb die ervaring ook. Mijn hondje werd pas zindelijk toen ze in plaats van brok versvleesvoeding kreeg. Ze was toen al over de 12 maanden oud.
dat ligt er dan hooguit aan dat het een brok was met (te)veel zout waardoor er (veel) meer werd gedronken dan nodig.

als die brok niet zout is zal de totale vochtinname bij beide producten gelijk zijn hoor.
Nee geen zoute brok, ze dronk gewoon ineens veel minder (of zelfs helemaal niet) en was meteen zindelijk. Waar ze daarvoor elke nacht binnen plaste. Alles geprobeerd, bench wilde ze niet in, maar verandering van voer naar vers werkte dus wel.
sbientje
Zeer actief
Contacteer:

ik heb precies de omgekeerde ervaring, mijn teef kon de urine niet ophouden als ze versvlees kreeg.. op brokken geen probleem. Strepen we ze tegen elkaar weg?
mmartinn
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweiler

Ongelezen bericht door mmartinn »

Desi&Bibi schreef:Ze wordt de 28e gecastreerd omdat ze heel erg schijnzwanger is na haar loopsheid. Qua gedrag dan sloom en niks willen eten, daarbij hele opgezette melkklieren (vol met melk dus)

Wat is nu de volgende stap? Een echo? Of eerst Propalin/Enurace/Tensurin gaan geven?
Tenzij hier dierenartsen zitten, maar kun je met dit soort vragen niet beter bij je dierenarts terecht??
Afbeelding
Goldendelicious

Ayronna schreef:Ik geloof dat je met dat soort opmerkingen nog eens naar de werking van een lichaam en de diverse organen moet kijken..

(Edit, die opmerking was voor goldendelicious bedoeld).
Ik ken de werking van een lichaam inclusief diverse organen. Dat soort opmerkingen heb ik van jou niet nodig, dank je.
Goldendelicious

sbientje schreef:ik heb precies de omgekeerde ervaring, mijn teef kon de urine niet ophouden als ze versvlees kreeg.. op brokken geen probleem. Strepen we ze tegen elkaar weg?
Er zullen altijd uitzonderingen zijn. Afhankelijk van het soort rauwe voeding, kunnen honden ook hierop reageren. Pens werkt bijvoorbeeld sterk ontgiftend. Maar vaak bij honden die zindelijk gemaakt moeten worden, kan rauwe voeding daar dus wel positief aan bijdragen.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”