Mijn vriend en ik hebben zijn ons aan het oriënteren in het zoeken van een hondenras.
Volgend jaar (+- september/oktober) is er een hond welkom bij ons. Dan is onze woning namelijk klaar. Ik weet dat we lekker op tijd zijn, maar we vinden het belangrijk om ons goed voor te bereiden.
Nou weten we dus niet wat voor een hondenras bij ons zou passen. Mijn vriend trekt naar de herders (mechelse/oud-duitse) en ik meer naar de grote knuffelkonten (beren

We zijn 'beginners' in het zelf hebben van een hond. We zijn wel allebei opgegroeid met honden. Mijn vriend is opgegroeid met hollandse herders, en ik zelf met vanalles en nog wat (rottweiler/labrador/berner sennen/argentijnse dog).
Uiteraard zijn we van plan om cursussen te gaan doen met de hond.
Welke eigenschappen vinden wij belangrijk?:
- middelgrote-grote hond
- waaks
- knuffelkont
- we willen er veel wandelingen mee gaan maken (voldoende beweging)
- moet even alleen kunnen zijn (eventueel buiten in een ren)
- de hond moet zich kunnen aanpassen in het feit dat er binnen nu en 5 jaar (mits het lukt natuurlijk

- sociaal tegenover andere honden/mensen
- we vinden het belangrijk dat de hond goed luisterd (ligt natuurlijk ook aan de opvoeding, maar dat moet goedkomen).
- lang/kortharig maakt ons niet zo heel veel uit
Zelf hebben we zitten kijken naar:
- landseer (maar dan heb je meteen een heeeele grote beer ha-ha

- cane corso
We hebben beide geen ervaringen met deze honden, maar de cane corso woont bij ons in de buurt en sprak ons wel aan. En de landseer heb ik via een collega op het oog gekregen.
Groetjes Kim
Ik hoop dat jullie ons advies kunnen geven, alvast heel erg bedankt!!