Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wel ras zou er bij ons passen?!

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

kim1990
geregistreerd lid

Wel ras zou er bij ons passen?!

Ongelezen bericht door kim1990 »

Hallo!

Mijn vriend en ik hebben zijn ons aan het oriënteren in het zoeken van een hondenras.
Volgend jaar (+- september/oktober) is er een hond welkom bij ons. Dan is onze woning namelijk klaar. Ik weet dat we lekker op tijd zijn, maar we vinden het belangrijk om ons goed voor te bereiden.
Nou weten we dus niet wat voor een hondenras bij ons zou passen. Mijn vriend trekt naar de herders (mechelse/oud-duitse) en ik meer naar de grote knuffelkonten (beren :mrgreen: )

We zijn 'beginners' in het zelf hebben van een hond. We zijn wel allebei opgegroeid met honden. Mijn vriend is opgegroeid met hollandse herders, en ik zelf met vanalles en nog wat (rottweiler/labrador/berner sennen/argentijnse dog).
Uiteraard zijn we van plan om cursussen te gaan doen met de hond.

Welke eigenschappen vinden wij belangrijk?:
- middelgrote-grote hond
- waaks
- knuffelkont
- we willen er veel wandelingen mee gaan maken (voldoende beweging)
- moet even alleen kunnen zijn (eventueel buiten in een ren)
- de hond moet zich kunnen aanpassen in het feit dat er binnen nu en 5 jaar (mits het lukt natuurlijk :tongue: ) kindjes bij gaan komen
- sociaal tegenover andere honden/mensen
- we vinden het belangrijk dat de hond goed luisterd (ligt natuurlijk ook aan de opvoeding, maar dat moet goedkomen).
- lang/kortharig maakt ons niet zo heel veel uit

Zelf hebben we zitten kijken naar:
- landseer (maar dan heb je meteen een heeeele grote beer ha-ha :D )
- cane corso

We hebben beide geen ervaringen met deze honden, maar de cane corso woont bij ons in de buurt en sprak ons wel aan. En de landseer heb ik via een collega op het oog gekregen.

Groetjes Kim

Ik hoop dat jullie ons advies kunnen geven, alvast heel erg bedankt!! :engel:
Lief
Zeer actief
Mijn ras(sen): Alaska Malamutes
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: Wel ras zou er bij ons passen?!

Ongelezen bericht door Lief »

Ik denk dat je met de cane corso ( de herder onder de molossers noemde iemand ze al) wel redelijk op de weg zit van waar jullie beiden van houden. S@ndra hier op het forum kan je er veel meer over vertellen.
De grote waakse honden zijn echter niet allemaal super sociaal met andere honden en herders zijn vaak ook geen speelveldje honden. Je hebt kans dat sociaal maximaal is dat je hond andere honden tolereert, maar verder niet ermee speelt ofzo, dus hoe erg zou je dat vinden?
Maar even out of the box is een leuke schotse herdershond misschien ook wel passend, ietsje minder fors, maar toch ook geen klein hondje, verder meestal sociaal naar mens of dier, maar wel waaks. Of een Shiloh Shepherd.
Misschien dat zelfs een Rhodesian Ridgeback wel past. Of gewoon een leuke mix uit het asiel die toevallig alle boxjes aankruist.
Niet beginnen aan de monsters in mijn onderschrift iig die voldoen alleen qua knuffelen aan je wensen.
Sanchis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herder / Border collie
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Sanchis »

Ik weet niet precies wat een ´knuffelkont´ inhoud maar de Schotse herders die ik ken (en heb) hebben iets afstandelijk. Niet het type honden wat in je nek kruipt. Maar toch op hun eigen manier heel aanhankelijk.

Maar als ik je verhaal lees, denk ik eerder aan een retriever ofzo, maar de voorbeelden die je geeft zijn weer heel anders.
Ashley (Border Collie), Scott (Border Collie x Schotse Herder) en Jessie (x Heidewachtel)
Laura84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laura84 »

Ik denk dat het idee knuffelhond meer bij het karakter van de hond moet passen en geen algemeen gegeven is bij een bepaald ras.

Ik ga mee met Sanchis, met een leuke retriever maak je denk ik wel kans.
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
Sanchis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herder / Border collie

Ongelezen bericht door Sanchis »

Ik moet ook ineens aan de Wetterhoun denken. Dat is een kindervriend, is robuust maar niet te groot. Sociaal naar andere honden en bezoek. Is goed op te voeden en waakt zonder daarin luidruchtig te zijn. Het ras is een stuk gezonder dan de Newfoundlander (Cane Corso weet ik niet maar ik verwacht dat je ook minder gezondheidsproblemen met een Wetter kan verwachten). Is ook niet onbelangrijk.
Afbeelding
Ashley (Border Collie), Scott (Border Collie x Schotse Herder) en Jessie (x Heidewachtel)
Fausto
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Fausto »

Een Cane Corso zou best kunnen passen alleen is die ècht niet altijd even vriendelijk voor andere honden, zeker niet als ze de volwassen leeftijd hebben bereikt.
Laatst gewijzigd door Fausto op 18 jan 2014 12:38, 1 keer totaal gewijzigd.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Ik vraag me af waarom zou de hond waaks moeten zijn en wat en in welke mate zou dat dan moeten zijn
want heel wat waakse rassen zijn niet heel sociaal vaak met andere honden
kaatje888
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boomer & Maltezer.
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door kaatje888 »

Ik ben ook wel benieuwd waarom je een waakse hond wil en in hoeverre waaks.
Waaks kan geen kwaad (dat zijn mijn kleine ratten ook), maar wel in hoeverre.
Verder denk ik dat de rassen die hier zijn genoemd wel zouden kunnen passen :wink:
In liefdevolle herinnering
Binky 12-08-2000?, ?-?-2010 en Tycho 20-05-2006, 02-04-2014
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door _Leonie »

Ik vraag mij dan altijd af of met 'waaks' alleen het aanslaan bedoeld wordt, of ook mensen daadwerkelijk (zelfstandig) tegenhouden. Want bij bijvoorbeeld Labrador komt ook al best lawaai uit, schrikt de gemiddelde inbreker heus wel af. Zeker in een zwarte of bruine kleur. :wink:
Waaks is ook als opa/oma gezellig langs komt, of kleinere kinderen die komen spelen. Dan is een socialer ras die misschien wel qua kleur en grootte afschrikt misschien fijner.

Ik zou eerder richting een Labrador, Wetterhoun of andere 'makkelijkere' rassen kijken.
Of een Leonberger. Weet alleen niet hoe waaks die zijn?
kim1990
geregistreerd lid

_Leonie schreef:Ik vraag mij dan altijd af of met 'waaks' alleen het aanslaan bedoeld wordt, of ook mensen daadwerkelijk (zelfstandig) tegenhouden. Want bij bijvoorbeeld Labrador komt ook al best lawaai uit, schrikt de gemiddelde inbreker heus wel af. Zeker in een zwarte of bruine kleur. :wink:
Waaks is ook als opa/oma gezellig langs komt, of kleinere kinderen die komen spelen. Dan is een socialer ras die misschien wel qua kleur en grootte afschrikt misschien fijner.

Ik zou eerder richting een Labrador, Wetterhoun of andere 'makkelijkere' rassen kijken.
Of een Leonberger. Weet alleen niet hoe waaks die zijn?

Alvast bedankt voor jullie reacties, ik ga ze straks even doornemen met mijn vriend :mrgreen:
Met 'waaks' bedoel ik echt het aanslaan indien er inbrekers of wat dan ook in huis is.
Denk inderdaad ook dat ik een socialer ras die misschien qua kleur/grote 'afschrikt'. :D
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Ik dacht, laat ik nou 's niks zeggen, maar iemand anders begon al :LOL:

Ja, ik denk dat een wetterhoun goed zou passen.
Op mijn website (even op de foto klikken) staat een duidelijke beschrijving van het karakter en je mag ook mailen.
Er zijn door het hele land eigenaren waar je kunt langsgaan om ze te leren kennen in 't echt.
Ze zijn vriendelijk, verdraagzaam naar mens en dier, waaks, aanhankelijk maar tegelijk zelfstandig, ze zijn robuust en houden van beweging.
Prima honden om veel mee buiten te zijn, ze zijn erg graag met hun eigen mensen samen en buitengewoon verdraagzaam en voorzichtig met kinderen.
Formaat past ook: 55-63 cm (resp teef en reu) met uiteraard ook uitschieters naar boven en beneden.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
kim1990
geregistreerd lid

Thanks voor jullie berichtjes.
mmmmmm, de wetterhoun spreekt ons helaas niet zo aan. sorry Marjoleine. Dankjewel voor de informatie!

Maar! Ik heb ergens de shiloh shepherd voorbij zien komen? We hebben die hond opgezocht, en die ziet er toch wel errruuugg leuk uit!
Toch een beetje de herder, en ook het forse wat ik zoek.
heb globaal wat over de raskenmerken zitten lezen.
Heeft iemand ervaringen met een shihlo shepherd? Of iemand die mij meer informatie zou kunnen geven?
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Probeer het eens bij Shima op dit forum, of Moosje.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Als je de Landseer een heel grote beer vindt, realiseer je je dan wel het formaat van een Shiloh?
Dat ontloopt elkaar niet namelijk ;)
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
kim1990
geregistreerd lid

Haha nee dat klopt, we zijn zo-ie-zo op zoek naar een grote hond.
Ben nu vanalles aan het opzoeken over de shihloh, maar ik kan zo maar een shihloh kennel vinden in heel nederland (Dutch Pride Shilohs).
Of ze zitten ergens verstopt, dat kan natuurlijk ook.
Heb Dutch Pride Shohlohs een mailtje gestuurd voor meer informatie. En ik heb Shima op dit forum een PB-tje gestuurd.
Thanks allemaal!
Shima
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd
Contacteer:

Ongelezen bericht door Shima »

Hallo Kim. Dutch Pride Shilohs is de kennel van "Shima". Shima is mijn eerste Shiloh die ik geïmporteerd heb uit Amerika; vandaar mijn forumnaam. Mijn eigen naam is Zwanet en Shima is de bruine Shiloh in mijn onderschrift. :wink: Ik zal je een uitgebreide e-mail terugsturen maar hier ook even reageren op het waaks zijn. De meeste Shilohs blaffen wanneer er onraad is en zijn weer stil aan de baas aangeeft dat het "goed volk" is. De meeste zijn ook heel goed met kinderen, ook wanneer vriendjes over de vloer komen. ik zou zeggen ga eens mee met een van onze wandelingen en praat met de Shiloheigenaren. Een aantal van hen hebben (kleine) kinderen en willen vast hun ervaringen wel delen.
Vrouwtje Knecht
Actief
Mijn ras(sen): Een zwarte beer

Ongelezen bericht door Vrouwtje Knecht »

Jammer dat je de Wetterhoun niks vind, zijn echte toppers en past eigenlijk precies bij je wensenlijstje.

Wij hebben zelf een Newfoundlander x Flatcoated, slanker dan Newf en forser dan een Flat :D
Ik zal ff je lijstje drbij pakken.

-middelgrote-grote hond Uh...JA
- waaks Uhm..Niet echt. Knecht is wel nieuwsgierig, maar heeft nog nooit geblaft.
- knuffelkont Wil je de foto's zien..?! :lief:
- we willen er veel wandelingen mee gaan maken (voldoende beweging) Ligt aan zijn mood, als ik Knecht de deur uit moet slepen dan is het toch wel max een 20 minuten. Maar kan ook zo een anderhalf uur zijn, mocht hij zin hebben :wink:
- moet even alleen kunnen zijn (eventueel buiten in een ren) Dat zit wel goed!
- de hond moet zich kunnen aanpassen in het feit dat er binnen nu en 5 jaar (mits het lukt natuurlijk :tongue: ) kindjes bij gaan komen Newfs zijn superlief met kids, maar wel een beetje lomp.. Hij doet extra voorzichtig maar kan er ook bovenop gaan zitten bij wijze van..
- sociaal tegenover andere honden/mensen Heb je koekjes? Dan ben je zijn BFF.
- we vinden het belangrijk dat de hond goed luisterd (ligt natuurlijk ook aan de opvoeding, maar dat moet goedkomen). Knecht luistert goed, maar is absoluut niet baasgericht. Hij vind alles wel best eigenlijk.
- lang/kortharig maakt ons niet zo heel veel uit Ook niet op de vloer? :wink:

Maar nu is Knecht natuurlijk ook purrrfect, ik geef geen garanties voor andere lompheden :pffff:
Afbeelding

Liefde kost niets om te krijgen, maar is onbetaalbaar als je het hebt
empyree
Zeer actief
Mijn ras(sen): Newfoundlander/Grand Basset Griffon Vendéen/Lagotto Romagnolo
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door empyree »

Misschien vinden jullie een bonte newfoundlander ook wel iets. Ze zijn net iets makkelijker qua karakter dan een landseer en iets zwaarder gebouwd. Het lukt alleen even niet een foto te plaatsen want photobucket loopt vast.
Sandra
Afbeelding
moosje
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
Contacteer:

Ongelezen bericht door moosje »

Ik moet ook aan de Shiloh denken. :mrgreen:
Afbeelding
In loving memory: Tara, Cheeco, Rinty, Kazan, Zarah, Shendor & Bleza

Dierenvoedselbank Amersfoort
Facebookpagina Dierenvoedselbank Amersfoort
petertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): american staffordshire terrier

Ongelezen bericht door petertje »

als je het niet erg vind om je hond heel consequent op te voeden, het grootste gedeelte van de tijd met een aangelijnde hond te lopen omdat ze vaak niet zo hondvriendelijk zijn en regelmatig met vooroordelen om je oren geslagen te worden zou je ook een stafford kunnen overwegen. Enige puntje wat uit je lijs wat ze niet zijn is waaks. tenzij je onder waaks verstaat dat eventuele inbrekers het gevaar lopen om compleet afgelebberd te worden.
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

petertje schreef:als je het niet erg vind om je hond heel consequent op te voeden, het grootste gedeelte van de tijd met een aangelijnde hond te lopen omdat ze vaak niet zo hondvriendelijk zijn en regelmatig met vooroordelen om je oren geslagen te worden zou je ook een stafford kunnen overwegen. Enige puntje wat uit je lijs wat ze niet zijn is waaks. tenzij je onder waaks verstaat dat eventuele inbrekers het gevaar lopen om compleet afgelebberd te worden.
Hond agressief. Niet mooier maken dan het is.
Spirit
Actief

Ongelezen bericht door Spirit »

Cano corso? knuffelhond? kinderen? haha. Hmm.

Ik ben het eens met feit dat een Schotse herder voldoet aan alle eisen (meer dan..., zijn zeker knuffelig hoor :D)
Alleen als je zelf komt met een cano corso denk ik niet dat je opzoek bent naar een schotse herder XD
petertje
Zeer actief

dagmar88 schreef:
petertje schreef:als je het niet erg vind om je hond heel consequent op te voeden, het grootste gedeelte van de tijd met een aangelijnde hond te lopen omdat ze vaak niet zo hondvriendelijk zijn en regelmatig met vooroordelen om je oren geslagen te worden zou je ook een stafford kunnen overwegen. Enige puntje wat uit je lijs wat ze niet zijn is waaks. tenzij je onder waaks verstaat dat eventuele inbrekers het gevaar lopen om compleet afgelebberd te worden.
ik maak het niet mooier dan het is. ze zijn niet hondvriendelijk, maar dat wil nog niet zeggen dat ze op alle honden die ze zien afvliegen. En mooier maken dan het is wil ik zeker niet, ik zou het erg jammer vinden als er weer iemand een pup koopt om er achter te komen dat loslopen vaak geen optie is, of dat ze toch best veel aandacht nodig hebben en dat staat er ook volgens mij.
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

petertje schreef:
dagmar88 schreef:
ik maak het niet mooier dan het is. ze zijn niet hondvriendelijk, maar dat wil nog niet zeggen dat ze op alle honden die ze zien afvliegen. En mooier maken dan het is wil ik zeker niet, ik zou het erg jammer vinden als er weer iemand een pup koopt om er achter te komen dat loslopen vaak geen optie is, of dat ze toch best veel aandacht nodig hebben en dat staat er ook volgens mij.

:19: Dat is ook niet wat agressie is.
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ik moet wel lachen dat in bijna ieder topic waarin een hondenras gezocht wordt wel iemand aan komt zetten met de Wetterhoun. :mrgreen:

De Shiloh lijkt me een hele goede keus als ik de wensen van de TS zie, en Zwanets verhaal erbij lees.
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Tara schreef:
LongFields schreef:Ik moet wel lachen dat in bijna ieder topic waarin een hondenras gezocht wordt wel iemand aan komt zetten met de Wetterhoun. :mrgreen:
Het is dus eigenlijk ook wel heel erg raar dat het ras nooit populair is geworden.
Ze zijn zo ontzettend leuk!
Ik denk dat het uiterlijk behoorlijk afwijkend is, waardoor ze of direct leuk gevonden worden, of direct juist helemaal niks. Dat herken ik wel van de Laekense. Die vind je of prachtig, of foeilelijk. :wink:
Ook heb ik bij de Wetter het idee dat het karakter lang niet voor iedereen geschikt is. Voor mij zou de Wetter niks zijn, zowel voor wat betreft het karakter als wat betreft het uiterlijk.
petertje
Zeer actief

dagmar88 schreef:
petertje schreef:
dagmar88 schreef:

:19: Dat is ook niet wat agressie is.
ok, maak me wat wijzer dan in plaats van smilies te plaatsen. ik ga uit van agressie zoals het bij mensen is, misschien bedoelen we hetzelfde, maar verwoorden we het anders.
Afbeelding
petertje
Zeer actief

LongFields schreef:
Tara schreef:
LongFields schreef:Ik moet wel lachen dat in bijna ieder topic waarin een hondenras gezocht wordt wel iemand aan komt zetten met de Wetterhoun. :mrgreen:
Het is dus eigenlijk ook wel heel erg raar dat het ras nooit populair is geworden.
Ze zijn zo ontzettend leuk!
Ik denk dat het uiterlijk behoorlijk afwijkend is, waardoor ze of direct leuk gevonden worden, of direct juist helemaal niks. Dat herken ik wel van de Laekense. Die vind je of prachtig, of foeilelijk. :wink:
Ook heb ik bij de Wetter het idee dat het karakter lang niet voor iedereen geschikt is. Voor mij zou de Wetter niks zijn, zowel voor wat betreft het karakter als wat betreft het uiterlijk.
is dat zo`n friese stabij achtig hondje met krullen?
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Spirit schreef:Cano corso? knuffelhond? kinderen? haha. Hmm.
Niet dan ??? :wink: :U:
kim1990
geregistreerd lid

Bedankt voor al jullie reacties!
Nanna schreef:
kim1990 schreef: shihloh Shilohs Shohlohs
Wat is het nou :mrgreen:
Hahahahahaha shihlohhhhh

De newfoundlander zie ik veel voorbij komen, die vind ik echt super super leuk.. Helaas vind vriendliefe r niets aan... :-(

We zitten een beetje tussen de oud Duitse herder (zijn voorkeur) en de shihloh (mijn voorkeur) te dubben.

Gaan hier meer informatie over zoeken.. Enne shima, thnx voor je bericht/mail. Hier hebben we veel aan.
Het lijkt me erg leuk om eens mee te gaan met een wandeling.
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”