Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hoe zit dat met het gebit?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Safari

Hoe zit dat met het gebit?

Ongelezen bericht door Safari »

Iets wat ik mij al een poosje afvraag. Rakker (10) heeft vlijmscherpe tanden en kiezen. Het gebit van Sliert(2?) is veel minder scherp. Heeft dat te maken met de leeftijd, dus bv door slijtage? Is het bij een bepaald ras (terriër vs ratjetoe) scherper dan bij een ander? Of is het gweoon van hond tot hond verschillend?
Esther12
Zeer actief
Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo
Aantal honden: 1

Re: Hoe zit dat met het gebit?

Ongelezen bericht door Esther12 »

Goeie vraag! Bo had als pup scherpe tandjes maar na het wisselen was daar niets meer van over. Dus ik zou denken dat het niet alles met leeftijd heeft te maken.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Safari schreef:Iets wat ik mij al een poosje afvraag. Rakker (10) heeft vlijmscherpe tanden en kiezen. Het gebit van Sliert(2?) is veel minder scherp. Heeft dat te maken met de leeftijd, dus bv door slijtage? Is het bij een bepaald ras (terriër vs ratjetoe) scherper dan bij een ander? Of is het gweoon van hond tot hond verschillend?
Wat is vlijmscherp?
Geen puntige naaldjes zoals bij pups neem ik aan :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Safari

ranetje schreef:
Safari schreef:Iets wat ik mij al een poosje afvraag. Rakker (10) heeft vlijmscherpe tanden en kiezen. Het gebit van Sliert(2?) is veel minder scherp. Heeft dat te maken met de leeftijd, dus bv door slijtage? Is het bij een bepaald ras (terriër vs ratjetoe) scherper dan bij een ander? Of is het gweoon van hond tot hond verschillend?
Wat is vlijmscherp?
Nee geen naaldjes gelukkig maar laatst was ik met beide mannen aan het spelen en ze hapten ieder in een hand. De tanden van Sliert zijn duidelijk botter dan die van Rakker en dan vooral de hoek-, en voortanden.
Sliert vreet zich ondanks zijn 'botte' tanden veel sneller door een drumstick heen. Kraken van botten kan hij dus beter.
P-tt
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kaninchen Teckel
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door P-tt »

Ik denk dat het net als bij mensen is. Het gebit van de een is sterker en slijt minder snel dan het gebit van een ander
Afbeelding
Safari

P-tt schreef:Ik denk dat het net als bij mensen is. Het gebit van de een is sterker en slijt minder snel dan het gebit van een ander
Dat vermoeden heb ik ook alleen vroeg ik mij ook af of de scherpte van het gebit van ras tot ras verschilt?
P-tt
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kaninchen Teckel

Ongelezen bericht door P-tt »

Safari schreef:
P-tt schreef:Ik denk dat het net als bij mensen is. Het gebit van de een is sterker en slijt minder snel dan het gebit van een ander
Dat vermoeden heb ik ook alleen vroeg ik mij ook af of de scherpte van het gebit van ras tot ras verschilt?
Ik heb geen idee, misschien een keer aan de DA vragen? Die weet het vast wel
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Is Sliert ook meer van de balletjes dan Rakker?
Bij de ene hond wordt een gebit sneller stomp dan bij de ander.
Een van mijn teckels had na 4 jaar al enorm afgesleten hoektanden (tennisballetjesgek).
Dat kan ook meehelpen :wink:
En misschien de stand van het gebit ook?
Dus onder of boven voorbijten of een tanggebit enz.?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

De honden hun tanden zijn hier ook allemaal afgesleten, door het vele pakwerk. Van de oudste is het gewoon een egaal rijtje.

Ik was afgelopen september bij een vreemde DA (eigen DA in verlof) dus die vroeg wat over hond. Zei dat hij in de africhting zat en oa pakwerk deed. Keek ze in zijn bek en zei ze 'och wat verstandig dat je wel de tanden hebt afgevijld, want tenslotte is die nu wel agressief he' :roll: :oohja: :U:
Safari

ranetje schreef:Is Sliert ook meer van de balletjes dan Rakker?
Bij de ene hond wordt een gebit sneller stomp dan bij de ander.
Een van mijn teckels had na 4 jaar al enorm afgesleten hoektanden (tennisballetjesgek).
Dat kan ook meehelpen :wink:
En misschien de stand van het gebit ook?
Dus onder of boven voorbijten of een tanggebit enz.?
:idea: soort eureka moment :mrgreen: Ik dacht dat door het slijten de boel scherper werd ipv botter.
Sliert heeft een centenbak en komt van de straat. Hij zal het nodige aan gruis en steentjes gegeten hebben bij het bij elkaar zoeken van zijn kostje. Volgens de DA had hij het gebit van een vijfjarige hond toen hij bij ons kwam.
Rakker heeft nooit veel hoeven te knagen behalve zo nu en dan een hoefje oid.
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

Safari schreef:
ranetje schreef:
Wat is vlijmscherp?
Nee geen naaldjes gelukkig maar laatst was ik met beide mannen aan het spelen en ze hapten ieder in een hand. De tanden van Sliert zijn duidelijk botter dan die van Rakker en dan vooral de hoek-, en voortanden.
Sliert vreet zich ondanks zijn 'botte' tanden veel sneller door een drumstick heen. Kraken van botten kan hij dus beter.
daar heb je je antwoord al ;). sliert knaagt veel fanatieker en krijgt botten sneller en makkelijker weg ws.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”