Alprazolam is ANDERS! Alprazolam is familie van diazepam, diazepam = valium en valium wordt al jaaáren gebruikt als angstverminderende medicatie. Diazepam heeft als nadeel dat de angstremmende werking niet zo sterk is, zodat er een dosis nodig is, waarbij ook een sederend en spierverslappend effect optreedt. Alprazolam werkt sterker angstremmend en minder sederend/spierverslappend, je kunt alprazolam een paar dagen gebruiken, maar liever niet te lang, omdat het redelijk belastend is voor lever en nieren. Ook kan er gewenning optreden, waardoor je het moet afbouwen als je het langer gebruikt, maar goed, je kunt je hond er echt uitstekend mee door de laatste moeilijke dagen van het jaar loodsen.
Natuurlijk is het geen wondermiddel en heeft het ook bijwerkingen, genoemd heb ik al de belasting voor lever en nieren (hoewel ik denk dat dat bij een gezonde hond en kortdurend gebruik prima meevalt en zeker niet opweegt tegen een panische hond). Daarnaast wordt de eetlust beter (bij de een meer uitgesproken dan bij de ander) en er zijn honden die er wat brutaal van worden; ze durven dingen die ze anders nooit doen.
Alprazolam wordt ook door de gedragskliniek van de universiteit diergeneeskunde als eerste keus genoemd voor kortdurende gebruik bij vuurwerkangst.
bron
bijsluiter hond
humane bijsluiter
ZO en nu wil ik niemand meer horen zeggen dat ze geen medicatie voor de hond willen omdat dat zielig is!
Aanvulling van Jion:
Jion schreef: Wat dat wegvallen van die remmingen betreft zou daar inderdaad wel iets meer over geschreven/verteld mogen worden. Dat je honden eten gaan jatten is nog wel om te lachen, maar ook in sociaal opzicht vallen remmingen weg, en dat kan goed of verkeerd vallen. Hier is Duende véél knuffeliger, liever en speelser naar ons toe dan normaal, naar Rosca toe gedraagt hij zich hetzelfde. Rosca gedraagt zich naar ons toe hetzelfde als normaal, maar is wat meer op haar strepen naar Duende toe. Vanmiddag verdedigde ze ineens een speeltje met een snauw, iets wat ze normaal nooit doet (Duende pikt altijd alle speeltjes in en daar maalt ze nooit om).
Nu heb ik hier 2 honden die nooit agressief zijn naar elkaar toe, maar ik kan me voorstellen dat het bij 2 honden die wat meer op gespannen voet met elkaar staan, wat eerder kan escaleren als ze op Alprazolam staan.