Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Alprazolam is NIET rampzalig bij (vuurwerk-)angst

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

kipo
Zeer actief

Alprazolam is NIET rampzalig bij (vuurwerk-)angst

Ongelezen bericht door kipo »

Er is de laatste jaren elke keer tegen het einde van het jaar een enorme heisa op internet/sociale media over zgn vuurwerkmedicatie. Hierbij wordt gesteld dat medicijnen geven tegen vuurwerkangst niet goed is, omdat het je hond alleen versuft, maar hij krijgt nog alles mee en is nog steeds bang. Dat soort medicatie bestaat. Het heet ACEPROMAZINE (merknamen: vetranquil, calmivet, tranquigel ea).

Alprazolam is ANDERS! Alprazolam is familie van diazepam, diazepam = valium en valium wordt al jaaáren gebruikt als angstverminderende medicatie. Diazepam heeft als nadeel dat de angstremmende werking niet zo sterk is, zodat er een dosis nodig is, waarbij ook een sederend en spierverslappend effect optreedt. Alprazolam werkt sterker angstremmend en minder sederend/spierverslappend, je kunt alprazolam een paar dagen gebruiken, maar liever niet te lang, omdat het redelijk belastend is voor lever en nieren. Ook kan er gewenning optreden, waardoor je het moet afbouwen als je het langer gebruikt, maar goed, je kunt je hond er echt uitstekend mee door de laatste moeilijke dagen van het jaar loodsen.

Natuurlijk is het geen wondermiddel en heeft het ook bijwerkingen, genoemd heb ik al de belasting voor lever en nieren (hoewel ik denk dat dat bij een gezonde hond en kortdurend gebruik prima meevalt en zeker niet opweegt tegen een panische hond). Daarnaast wordt de eetlust beter (bij de een meer uitgesproken dan bij de ander) en er zijn honden die er wat brutaal van worden; ze durven dingen die ze anders nooit doen.

Alprazolam wordt ook door de gedragskliniek van de universiteit diergeneeskunde als eerste keus genoemd voor kortdurende gebruik bij vuurwerkangst.
bron
bijsluiter hond
humane bijsluiter

ZO en nu wil ik niemand meer horen zeggen dat ze geen medicatie voor de hond willen omdat dat zielig is! :pffff:

Aanvulling van Jion:
Jion schreef: Wat dat wegvallen van die remmingen betreft zou daar inderdaad wel iets meer over geschreven/verteld mogen worden. Dat je honden eten gaan jatten is nog wel om te lachen, maar ook in sociaal opzicht vallen remmingen weg, en dat kan goed of verkeerd vallen. Hier is Duende véél knuffeliger, liever en speelser naar ons toe dan normaal, naar Rosca toe gedraagt hij zich hetzelfde. Rosca gedraagt zich naar ons toe hetzelfde als normaal, maar is wat meer op haar strepen naar Duende toe. Vanmiddag verdedigde ze ineens een speeltje met een snauw, iets wat ze normaal nooit doet (Duende pikt altijd alle speeltjes in en daar maalt ze nooit om).
Nu heb ik hier 2 honden die nooit agressief zijn naar elkaar toe, maar ik kan me voorstellen dat het bij 2 honden die wat meer op gespannen voet met elkaar staan, wat eerder kan escaleren als ze op Alprazolam staan.
Laatst gewijzigd door kipo op 30 dec 2013 22:43, 1 keer totaal gewijzigd.
moosje
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: Alprazolam is NIET rampzalig bij (vuurwerk-)angst

Ongelezen bericht door moosje »

:ok:
Afbeelding
In loving memory: Tara, Cheeco, Rinty, Kazan, Zarah, Shendor & Bleza

Dierenvoedselbank Amersfoort
Facebookpagina Dierenvoedselbank Amersfoort
JBK

Ongelezen bericht door JBK »

Het is niet rampzalig, maar mijn eerste keus middel zou het ook niet zijn. Ik zou eerst andere medicatie willen proberen. Alles behalve de acepromazine dan!
kipo
Zeer actief

JBK schreef:Het is niet rampzalig, maar mijn eerste keus middel zou het ook niet zijn. Ik zou eerst andere medicatie willen proberen. Alles behalve de acepromazine dan!
Het is ook geen eerste keus in het algemeen, maar er is maar heel weinig wat je nu nog kunt doen. En aangezien er elk jaar kuddes mensen zijn die op 29 december pas bedenken dat hun hond bang is voor vuurwerk, worden de mogelijkheden wel beperkt en dan is alprazolam een uitstekende eerste keus.
Maar wat zou jij dan eerst willen proberen?
JBK

Wat ik in het andere topic ook al aangaf, op de dag zelf Adaptil (de pillen) eventueel naast verdamper en/of halsband.
Sowieso ben ik het met je eens dat men eerder moet bedenken dan 30 december dat hun hond bang is. Als je je dat beseft, kun je nog wat diverse middelen uitproberen ook, voedingssupplementen, op maat gemaakte Bach Bloesem, Telizen, Zylkene, Adaptil, counter conditioning . Noem maar op.

Als je weet, uit ervaring, dat dit alles niets doet, ga dan ajb aan de alprazolam om het draaglijk te maken voor je hond, maar pak het niet als eerste redmiddel. Dat is alles wat ik ermee bedoelde :)
MJ
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door MJ »

het kan, zoals je zegt, ook remmingen weghalen....en dat is niet altijd grappig. Ik heb het bij maxi gebruikt maar dat was geen succes. Hij bleef angstig,ondanks samen met DA goed te zoeken naar de juiste dosering, maar het was ook niet jofel voor de onderlinge verhoudingen tussen de honden zeg maar. :ugh:
Ik heb het middel ook gebruikt bij Liam, niet voor vuurwerk maar voor paniekaanvallen, en daar werkte het geweldig bij.
Ik ben ,na Maxi's ervaring, wel voorzichtig geworden om het te geven vanwege wegvallen van remmingen en daar dan weer de gevolgen van.
(zegt zij die heerlijk in een huisje nu zit wat ze gehuurd heeft voor de jaarwisseling en heel blij is met alleen maar af en toe in de verte een knal te horen)
kipo
Zeer actief

MJ schreef:het kan, zoals je zegt, ook remmingen weghalen....en dat is niet altijd grappig. Ik heb het bij maxi gebruikt maar dat was geen succes. Hij bleef angstig,ondanks samen met DA goed te zoeken naar de juiste dosering, maar het was ook niet jofel voor de onderlinge verhoudingen tussen de honden zeg maar. :ugh:
Ik heb het middel ook gebruikt bij Liam, niet voor vuurwerk maar voor paniekaanvallen, en daar werkte het geweldig bij.
Ik ben ,na Maxi's ervaring, wel voorzichtig geworden om het te geven vanwege wegvallen van remmingen en daar dan weer de gevolgen van.
(zegt zij die heerlijk in een huisje nu zit wat ze gehuurd heeft voor de jaarwisseling en heel blij is met alleen maar af en toe in de verte een knal te horen)
Vervelend van Maxi :roos: , daar zou ik ook voorzichtig van worden. Zoals ik al zei, het is geen wondermiddel, maar ik wilde wel even een stevig tegengas geven, omdat alle waarschuwingen tegen acepromazine vaak doorgetrokken worden naar alle medicatie en ik gewoon weet en zie hoeveel honden er echt baat hebben bij alprazolam, maar idd, niet allemaal, soms is het gewoon niet de juiste keus.
Carmen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse bulldog en een Kretaans meisje

Ongelezen bericht door Carmen »

Ik zweer erbij. Kira is al 12 jaar bang voor vuurwerk en alles hebben we geprobeerd. Dit is het derde jaar dat we alprazolam gebruiken en haar angst wordt is in het algemeen afgenomen, ook voor vuurwerk is ze nog amper bang. Volgens mij omdat haar angst minder bevestigd wordt door haar eigen gedrag.
MJ
Zeer actief

nu is maxi ook wel een bijzonder portret hoor....ik denk als ik het bij gijsje of dust had moeten gebruiken ik ook dit effect niet zo in die mate gezien had. Maxi doet alles altijd al wat zwart-wit. ;-)
kipo
Zeer actief

JBK schreef:Wat ik in het andere topic ook al aangaf, op de dag zelf Adaptil (de pillen) eventueel naast verdamper en/of halsband.
Sowieso ben ik het met je eens dat men eerder moet bedenken dan 30 december dat hun hond bang is. Als je je dat beseft, kun je nog wat diverse middelen uitproberen ook, voedingssupplementen, op maat gemaakte Bach Bloesem, Telizen, Zylkene, Adaptil, counter conditioning . Noem maar op.

Als je weet, uit ervaring, dat dit alles niets doet, ga dan ajb aan de alprazolam om het draaglijk te maken voor je hond, maar pak het niet als eerste redmiddel. Dat is alles wat ik ermee bedoelde :)
Adaptil is nog nieuw, de stoffen die erin zitten, zijn een soort combi van telizen, sanal relax (of puur rust) en GABA met nog wat vitamines. Afzonderlijk al langer op de markt en effecten zijn nogal wisselend, dus ben ik wel benieuwd naar de werking van de combi (maar dan op veel honden, niet van een enkeling).
Safari

Ongelezen bericht door Safari »

Mijn mannen zijn gelukkig niet bang maar voor het geval heb ik alprazolam liggen. Mijn ervaring is dat het best snel werkt.
kipo
Zeer actief

Jion schreef:Dank Kipo! :ok:
Ik vond het tijd voor wat 'gecentraliseerd tegengeluid'. Je aanvulling over het wegvallen van de remmingen heb ik in de OP erbij geplakt :ok:
JBK

Ik ken er inmiddels drie, die veel minder bang zijn dan normaal. Nu hebben ze nog niet daadwerkelijk oudjaarsavond meegemaakt, maar de transformatie was bizar.
kipo
Zeer actief

JBK schreef:Ik ken er inmiddels drie, die veel minder bang zijn dan normaal. Nu hebben ze nog niet daadwerkelijk oudjaarsavond meegemaakt, maar de transformatie was bizar.
klinkt alvast goed, misschien open ik volgend jaar wel een topic pro-adaptil :wink:
JBK

kipo schreef:
JBK schreef:Ik ken er inmiddels drie, die veel minder bang zijn dan normaal. Nu hebben ze nog niet daadwerkelijk oudjaarsavond meegemaakt, maar de transformatie was bizar.
klinkt alvast goed, misschien open ik volgend jaar wel een topic pro-adaptil :wink:
Ik hoop op een 'mijn hond is niet meer bang van vuurwerk want het is verboden om af te steken topic' :ok:
29996D

Ongelezen bericht door 29996D »

Joe krijgt op oudjaarsdag ook alprazolam, en daar zijn we uiterst tevreden over.
Hij is inderdaad wat verslapt maar ook ontzettend relaxt. Gelukkig gaat het met Beuk heel goed.
En het is inderdaad wel de laatste optie, nadat training niet werkte. Zorgvuldig gedoseerde alprazolam heeft bij mij absoluut de voorkeur boven advocaat.
MJ
Zeer actief

klopt Jion. En ik heb ze hier niet eens op gespannen voet. Alles koek en ei tussen de heren en respect naar elkaar. Geen grommetje valt er. Maar Maxi is druk,hieperdepiep en sowieso al vocaal én erg op eten gericht. Normaal is het al een karwei om hem in een redelijk rustige modus te houden,sowieso als er prikkels zijn...dan is het spring,blaf,hieperdepiep,piepen,gillen,stuiteren...nogal aanwezig zeg maar..nog altijd met zijn 12,5 :mann: en altijd op zoek naar eten :mrgreen: Vermenigvuldig dat gedrag een duizend keer met angst erbijen je hebt beeld van Maxi van vorig jaar. Ik denk zo dat je wel in kan schatten hoe dat ging. Dat gaat even goed maar op een gegeven moment komt er wrevel tussen de honden.dat was minder prettig. Maar nogmaals....maxi is een schat, maar ook een gevalletje apart, haha ;-)
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Ik heb heel goede ervaringen met alprazolam. Ik geef ze overigens heel kleine doses. Ze mogen eigenlijk 3x per dag 2 1/4 tablet hebben maar tot nu toe heb ik ze halve tabletjes gegeven. Eergisteren 1x, gisteren 2x en vandaag hebben ze 3x een halve tablet gehad.
Ze liggen erop te soezen en worden alleen alert als ik naar de keuken ga. Deden ze hiervoor ook al, maar nu lopen ze met glimmende oogjes te kwijlen als ik de koelkastdeur open. :mrgreen:
Vorig jaar merkte ik dat Lyndie haar lip optrok tegen Kyra toen die tegen haar aanliep (ik was stomverbaasd want dat was de eerste keer in haar 10-jarige leven dat ze dát durfde :tongue: ) maar dat was wel op oudjaarsdag zelf, en toen had ik haar 3x een hele pil gegeven.
Morgen ga ik kijken of ze het met een halve pil per keer redden of toch maar een hele pil geven.
Maar ik vind het een geweldig middel, alle andere middelen hielpen niet of niet afdoende en ik heb nu in ieder geval honden die niet gillend, bevend en kwijlend in een hoek zitten. :ok:
Afbeelding
Bulley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Franse bulldog
Bonairse kruising
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Bulley »

De hond van mn ouders werd helaas helemaal niks rustiger/minder bang met alprazolam. Vorig jaar in combinatie met calm dieet van rc maar had totaal geen effect. Dit jaar alleen de adaptil tabletten. We zullen zien over 48 uur is t weer klaar :D
Bulley 11.02.2005-24.02.2015
Lucia
Zeer actief

Ongelezen bericht door Lucia »

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de resultaten van de adaptil tabletten, ik zie ze dit jaar voor het eerst.

Milo is altijd al wel bang, maar niet zodanig dat ik er medicatie tegenaan gooi, vorig jaar kwamen we het prima door met een ingevroren kong en we wonen nu gelukkig tegen de bosrand aan en we horen hier beduidend minder dan andere jaren.

Peer weet ik nog niet helemaal. Hij geeft tot nu toe geen enkele reactie en Milo lijkt zich daarin ook wat veiliger te voelen ofzo. Peer heeft wel een Adaptil halsband om, maar eigenlijk voor zijn nerveusheid en verlatingsangst en dat lijkt super te werken.
Sanner
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sanner »

Kiwi heeft nu al twee dagen een tabletje van adaptil gehad. Merk weinig verschil eigenlijk.
Vandaag de grote test..

Ik geloofde er eigenlijk niet zo in, maar lees hier dus toch wel positieve ervaringen.
Laatst gewijzigd door Sanner op 31 dec 2013 08:57, 1 keer totaal gewijzigd.
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

hier gaat er bij allebei straks weer een diazepammetje in
Afbeelding
Rebble
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rebble »

Bij Izzy gaat het dit jaar redelijk goed. Ze is zeker bang, we gaan alleen naar buiten om op de hoek even te plassen maar binnen ligt ze niet meer heel de dag te shaken.

Dat gaat vandaag anders worden natuurlijk :ugh: Ik ben wel blij met dit topic want ik durfde eigenlijk geen medicijnen te geven omdat ik door de bomen het bos niet meer zag wat nou wel en niet angstremmend was. Alprazolam dus wel.

Kun je het in principe zo geven of is het nodig dat ze door een dierenarts gezien wordt? Ik bedoel eigenlijk of ik dus nu de da kan bellen om het op te halen of moet ik dan op consult?
Afbeelding
kipo
Zeer actief

Rebble schreef:Bij Izzy gaat het dit jaar redelijk goed. Ze is zeker bang, we gaan alleen naar buiten om op de hoek even te plassen maar binnen ligt ze niet meer heel de dag te shaken.

Dat gaat vandaag anders worden natuurlijk :ugh: Ik ben wel blij met dit topic want ik durfde eigenlijk geen medicijnen te geven omdat ik door de bomen het bos niet meer zag wat nou wel en niet angstremmend was. Alprazolam dus wel.

Kun je het in principe zo geven of is het nodig dat ze door een dierenarts gezien wordt? Ik bedoel eigenlijk of ik dus nu de da kan bellen om het op te halen of moet ik dan op consult?
Onze da geeft het in principe zo mee, wel vragen de assistentes even na of je hond in het algemeen gezond is, hoe oud ze is en hoe haar gedrag is (ivm kans op agressie)
Rebble
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rebble »

kipo schreef:
Rebble schreef:Bij Izzy gaat het dit jaar redelijk goed. Ze is zeker bang, we gaan alleen naar buiten om op de hoek even te plassen maar binnen ligt ze niet meer heel de dag te shaken.

Onze da geeft het in principe zo mee, wel vragen de assistentes even na of je hond in het algemeen gezond is, hoe oud ze is en hoe haar gedrag is (ivm kans op agressie)
Ja, heb net gebeld en kan het komen halen. Ben heel benieuwd en hoop zo dat het wat gaat worden. Voor de kosten hoef je het trouwens ook niet te laten. Ik weet niet hoeveel pillen ik krijg maar het kost €4,10, zelfs als ik alleen pillen voor vandaag krijg vind ik dat geen geld.
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Ik ben ook tevreden met Alprazolam. Ik geef ook minder dan de voorgeschreven dosis: ze krijgen hier nu beide de halve dosis en dat is genoeg. Ik geef ze hooguit vanavond de hele dosis - maar met een paar lange wandelingen vandaag en samen met het resultaat dat ik al heb behaald met het counterconditioneren, is dat misschien niet eens nodig en is een halve dosis voldoende. Dan zijn ze niet suf, maar gewoon beduidend minder gestrest en angstig.

Ik heb hier wel twee pittige en bazige dames die allebei fel kunnen zijn tegen elkaar, maar tot nu toe is het ook met de Alprazolam nog steeds heel vredig hier. Ik merkte vorig jaar inderdaad wel dat Mila's remmingen wat wegvielen: opeens verdween haar beleefdheid naar andere honden als sneeuw voor de zon. Waar ze normaal gesproken met veel kalmerende signalen andere honden begroet, vond ze zichzelf ineens heel wat en liep heel parmantig en zelfverzekerd op elke hond af. Ze is niet meer op eten gericht dan normaal, en Marley ook niet.

@Lieke: Mila heeft 3 x daags 1 tabletje voorgeschreven gekregen; wat een verschil met Kyra en Lyndie dan?
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

DeDiana schreef:@Lieke: Mila heeft 3 x daags 1 tabletje voorgeschreven gekregen; wat een verschil met Kyra en Lyndie dan?

Mila is veel lichter dan Kyra en Lyndie (Kyra 24kg of zelfs iets meer en Lyndie 22,5-23kg), plus hun extreme angst maakte dat ze de maximale dosis voorgeschreven kregen.
Maar omdat ze ook nog extreem reageren op de alprazolam (normale honden schijnen kennelijk NIET te gaan slapen op een half pilletje :mrgreen: ), hou ik me dus aan die minimale dosis met een evt. uitloop naar een hele pil later op de dag.
Afbeelding
*tweety*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *tweety* »

Ik geef al een paar jaar alprazolam, en ik heb er goede ervaring mee, ik geef niet in 1 keer de volle dosis, maar bouw het rustig op om te kijken hoeveel hij nodig heeft.
Hij krijgt hier nu al een paar avonden anderhalf tablet omdat het in de avonden erg onrustig is.
Nu net ook weer gegeven, hij zit nu bij mij boven omdat ze hier aan het knallen zijn in de straat.
Radio hard aan, en zo gaat dat vanavond ook.
Groetjes Anja en de Goldenknuffels van Yvar en in mijn dierbare herinnering Kyra

Afbeelding
cornelia
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse staande langhaar

Ongelezen bericht door cornelia »

Wb wegvallen van remmingen; bij mensen kun je in veel gevallen zeggen dat angstremmende middelen het zelfde effect kan hebben als die je ook wel bij alcohol gebruik ziet. Sommigen reageren met ontspanning, durven meer van zich zelf te laten zien, drempels bij bepaalde normen/waarden worden makkelijker overschreden etc. etc. Dit kan positief maar ook negatief uitpakken afhankelijk van de grondstemming en/of karakter. Sommige worden echt vrolijk, leuk, aangenaam voor zichzelf en omgeving. Maar anderen vinden opeens dat ze "hun ei" kwijt moeten en/of worden regelrechte "zeikers" tot zelfs agressief en/of suicidaal.

Waarom zou dit bij honden anders zijn. Dus m.i. geen reden om niet te geven maar blijf je hond wel observeren en stop als er negatieve verschijnselen optreden.
Afbeelding
kipo
Zeer actief

cornelia schreef:Wb wegvallen van remmingen; bij mensen kun je in veel gevallen zeggen dat angstremmende middelen het zelfde effect kan hebben als die je ook wel bij alcohol gebruik ziet. Sommigen reageren met ontspanning, durven meer van zich zelf te laten zien, drempels bij bepaalde normen/waarden worden makkelijker overschreden etc. etc. Dit kan positief maar ook negatief uitpakken afhankelijk van de grondstemming en/of karakter. Sommige worden echt vrolijk, leuk, aangenaam voor zichzelf en omgeving. Maar anderen vinden opeens dat ze "hun ei" kwijt moeten en/of worden regelrechte "zeikers" tot zelfs agressief en/of suicidaal.

Waarom zou dit bij honden anders zijn. Dus m.i. geen reden om niet te geven maar blijf je hond wel observeren en stop als er negatieve verschijnselen optreden.
Heb je helemaal gelijk in, maar Mathijs Schilders heeft wel eens gezegd dat als een hond agressief wordt wanneer je z'n angst wegneemt er sowieso reden is om eens grondig naar het gedrag te (laten) kijken. In mijn ervaring komt het ook weinig voor.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”