Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Gezinnen met een autismehond gezocht!!

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Danielle87
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Schafpudel en border collie
Aantal honden: 1

Gezinnen met een autismehond gezocht!!

Ongelezen bericht door Danielle87 »

Hallo!

Ik doe de master ecologische pedagogiek en mijn afstudeeronderzoek gaat over de ervaringen van gezinnen met een autismehond (dus geen hond met autisme, maar een hond die en kind met autisme begeleidt).

Er is nog erg weinig kennis over autismehonden, terwijl ze ontzettend veel hulp kunnen bieden bij de opvoeding van kinderen met autisme. Mijn onderzoek wil dan ook bijdragen aan de kennis over deze honden, zodat hopelijk meer gezinnen hiermee geholpen kunnen worden.

De bedoeling is dat ik een afspraak maak om bij deze gezinnen langs te komen. Tijdens dit bezoek wil ik graag de ouder(s) interviewen en het kind met autisme (uiteraard indien mogelijk...) een paar vragen willen stellen. Het zou ook leuk zijn om eventuele broertjes en of zusjes te kunnen spreken over hun ervaringen. Deze interviews zullen worden geanalyseerd en uiteindelijk zal ik hier een paper over schrijven (die de gezinnen natuurlijk ook krijgen). Gezinnen die deelnemen zullen geheel anoniem blijven.

Op dit moment nemen er 3 gezinnen deel aan mijn onderzoek en ik ben nog op zoek naar minstens 2 gezinnen.

Zijn jullie of kennen jullie zo'n gezin? Ik hoor heel graag van jullie!

Natuurlijk kunnen jullie altijd bij mij terecht met vragen of voor meer informatie.

Alvast heel erg bedankt!

Groetjes,
Daniëlle
Laura-V
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden!
Aantal honden: 0

Re: Gezinnen met een autismehond gezocht!!

Ongelezen bericht door Laura-V »

Hoi Danielle,

Ik kan je helaas niet helpen, wel vind ik het een erg interessant onderwerp.
Ben dan ook erg benieuwd wat er uit het onderzoek komt.

Zou je het paper t.z.t. hier willen publiceren?

Groetjes Laura
Danielle87
Vaste gebruiker

Hoi Laura,

Ik ga dat even bespreken, maar ik denk dat dat geen probleem is!
Leuk dat je geïnteresseerd bent :-)

Ik gok / hoop dat dat ergens februari - maart 2014 zal worden.

Groetjes,
Daniëlle
HillieS
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Border Terriër en Schapendoes
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door HillieS »

Ik ken wel een gezin die er een heeft.
Misschien kennen zij er ook wel meer...
Afbeelding
Danielle87
Vaste gebruiker

@HillieS: Super! Zou je willen vragen of zij mee willen werken en/of hun gegevens (e-mailadres?) via pb door willen geven??
Alvast heeeeeel erg bedankt! :-)
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Ik weet niet hoeveel tijd je hebt, maar 21 maart is autismecongres? Mogelijk contact opnemen met instellingen die (helpen) bij opleiden van autismehonden?
Afbeelding
Danielle87
Vaste gebruiker

@gyanty Bedankt voor de tip!

In eerste instantie wil ik zo proberen om in contact te komen met gezinnen, omdat ik zo voorkom dat ik eventueel alleen de 'succesverhalen' vanuit organisaties / stichtingen krijgen.
Op deze manier bereik ik wellicht ook gezinnen waarbij het niet direct goed is gegaan, of die in het begin geen begeleiding gehad hebben.

Toch heel erg bedankt voor het meedenken!
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Hilde »

Neem anders even contact op met Brigitte van Gestel? Alhoewel zij natuurlijk wel vanuit een organisatie werkt.
Afbeelding
Laura84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laura84 »

Kan me vergissen maar kent Kees niet een paar door hem gefokte honden die dit doen?
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
Danielle87
Vaste gebruiker

Kees is toch die van de bouvierpoedel of zoiets (koningspoedel x bouvier)?
Ik ga even zoeken, bedankt :)
Laura84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laura84 »

Yes inderdaad bouvierpoedel
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
*Esther
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Esther »

Hilde schreef:Neem anders even contact op met Brigitte van Gestel? Alhoewel zij natuurlijk wel vanuit een organisatie werkt.
Dit zou ik doen, ik weet dat zij zeker een hele leuke combi kent :ok:
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

U roept.? :mann:
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Danielle87
Vaste gebruiker

Haha, handig, zo'n man op afroep ;-)

Ken jij toevallig gezinnen die een autismehond hebben en zouden willen vertellen over hun ervaringen? (zie het eerste berichtje in dit topic)
nathalie71

Ongelezen bericht door nathalie71 »

Ik heb wel een kind met autisme en ik heb ook honden,maar geen autisme hond haha.

Ik ken genoeg mensen met kinderen met autisme maar ook die hebben niet zo`n hond.
Ik heb er wel over gelezen,een keertje in Ballans geloof ik.
Danielle87
Vaste gebruiker

@Nathalie: Dat is één van de belangrijkste redenen dat ik dit onderzoek wil doen; meer bekendheid over autismehonden. Er zijn inderdaad wel een aantal artikelen over geschreven. Ook is er een boek geschreven (Mijn vriend Henry) over de ervaringen van een gezin met een autismehond.
bouvierpoedel
Zeer actief

Danielle87 schreef:@Nathalie: Dat is één van de belangrijkste redenen dat ik dit onderzoek wil doen; meer bekendheid over autismehonden. Er zijn inderdaad wel een aantal artikelen over geschreven. Ook is er een boek geschreven (Mijn vriend Henry) over de ervaringen van een gezin met een autismehond.
Moet je ook de gezinnen opzoeken die een begeleidingshond voor hun kind hebben gehad, de verhalen zijn niet altijd positief hoor. Autisten blinken ook niet uit in gevoel en inleving en zijn soms ook te agressief naar hun hond toe. Ouders verwachten soms ook teveel in dat een hond het kind wel kan genezen of eindelijk een vriendje om een beetje van het kind verlost te zijn.
Daarnaast zijn er ouders van autisten ook vaak autistisch en zien het vaak door een andere bril en moet zo'n hond constant klaar staan en voldoen aan hun verwachtingen zonder rekening te houden dat een hond ook een levend wezen is met gevoel.

Maar heb wel 1 heel leuk gezin en zoon die een hond van mij hebben , Timmie voor hun zoon Timo.
Zal wel even bij zijn ouders vragen of ik je hun telefoon nr mag geven .
Hun weten ook wel weer gezinnen met een begeleidingshond.
Sanne!!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labradeitje!

Ongelezen bericht door Sanne!! »

ik zou ook contact opnemen met Brigitte van Gestel.
Zazoe 7-12-'05 * 26-3-'13
bouvierpoedel
Zeer actief

Sanne!! schreef:ik zou ook contact opnemen met Brigitte van Gestel.
Die heeft Timmie de hond van mij voor Timo getraint. :engel:
Belle
Zeer actief

Ongelezen bericht door Belle »

Een aantal jaar geleden heeft een studente van mij (Orthopedagogiek) ook onderzoek gedaan hiernaar. Zij heeft toen ook oproepjes gedaan via een autismeforum en inderdaad via Kees en Brigitte aan mensen gekomen. We zijn toen niet verder gekomen dan 12 gezinnen, want het was heel moeilijk om mensen te vinden.
Mocht je het interessant vinden, dan kan ik je de scriptie wel sturen.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
bouvierpoedel
Zeer actief

Inge O schreef:
Danielle87 schreef: Er is nog erg weinig kennis over autismehonden, terwijl ze ontzettend veel hulp kunnen bieden bij de opvoeding van kinderen met autisme. Mijn onderzoek wil dan ook bijdragen aan de kennis over deze honden, zodat hopelijk meer gezinnen hiermee geholpen kunnen worden.
is dat niet een verkeerde insteek voor zo'n onderzoek? zou het niet juist moeten nagaan of ze hulp kunnen bieden, hoe mensen het ervaren dus (positief + negatief)?
Had ik al geschreven. :pffff:
luna2906
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising mechelse herder x collie

Ongelezen bericht door luna2906 »

Inge O schreef:
Danielle87 schreef: Er is nog erg weinig kennis over autismehonden, terwijl ze ontzettend veel hulp kunnen bieden bij de opvoeding van kinderen met autisme. Mijn onderzoek wil dan ook bijdragen aan de kennis over deze honden, zodat hopelijk meer gezinnen hiermee geholpen kunnen worden.
is dat niet een verkeerde insteek voor zo'n onderzoek? zou het niet juist moeten nagaan of ze hulp kunnen bieden, hoe mensen het ervaren dus (positief + negatief)?
Maar in zo'n geval is een onderzoek onder vijf gezinnen redelijk nietszeggend denk ik? Het lijkt mij in ieder geval een te kleine groep om te onderzoeken. Maar goed, dat is mijn gevoel en dat kan heel goed niet kloppen.

Wat mij dan wel weer heel interessant lijkt is een onderzoek naar hoe het leven van zo'n autisme hond is in vergelijking tot een simpele huishond. Dat is alleen een heel andere studierichting dan TS doet :mrgreen:
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Inge O schreef:
Ja, dat lijkt mij ook wel fijn. Dan heeft iedereen er wat aan. In plaats van je eigen idee te gaan 'bewijzen'
Danielle87
Vaste gebruiker

@Belle: Gaaf! Het lijkt me erg interessant om te lezen. Ik zal even via PB mijn e-mailadres doorgeven. Bedankt!

@ Inge O en Rosita:
Ik geef aan dat een autismehond ontzettend veel hulp kan bieden. Het hoeft helemaal niet zo te zijn dat de hond alleen maar een positieve bijdrage heeft, of dat hij uiteindelijk zelfs helemaal geen hulp biedt binnen het gezin.
Dat het niet altijd positief hoeft te zijn, is voor mij ook een reden om juist niet via organisaties of stichtingen op zoek te gaan. Door de gezinnen direct te benaderen, heb ik meer 'kans' om ook de minder positieve verhalen over autismehonden te horen, in plaats van alleen de 'succesverhalen' vanuit stichtingen / organisaties. (sterker nog, ik heb op dit moment onder andere een gezin gevonden waarbij het toch niet het effect had waar ze op gehoopt hadden, ook erg interessant!)

Zoals in mijn eerste berichtje over dit onderwerp al staat, ben ik juist op zoek naar ervaringen van gezinnen met een autismehond... Ervaringen kunnen positief en negatief zijn ;-) Het is dus absoluut niet mijn bedoeling om één of ander idee te gaan bewijzen, maar juist met een open blik de gesprekken met deze gezinnen aan te gaan, op zoek naar verhalen en ervaringen.

@Luna:
De reden voor het lage aantal deelnemers binnen mijn onderzoek is omdat ik graag dieper in wil gaan op hun verhalen en deze verhalen ertoe doen binnen mijn onderzoek.. Ze zijn niet het zoveelste nummertje binnen een groot, kwantitatief onderzoek.. Dit onderzoek is kwalitatief en gaat dus echt om de verhalen die mensen vertellen.

En uh.. Een onderzoek over het leven van een autismehond lijkt me ook super, haha! Alleen doe ik inderdaad de master Pedagogiek en ik denk niet dat dat gewaardeerd wordt, lol ;-)

@bouvierpoedel
Dat zou super zijn! Maar hun zoon Timo heeft dus wel autisme? Dat is wel een voorwaarde zeg maar :-)
Heel erg bedankt voor het navragen. Een e-mailadres zou ook prima zijn hoor, net wat ze zelf fijn vinden.
Danielle87
Vaste gebruiker

Inge O schreef:
Danielle87 schreef: @ Inge O en Rosita:
Ik geef aan dat een autismehond ontzettend veel hulp kan bieden. Het hoeft helemaal niet zo te zijn dat de hond alleen maar een positieve bijdrage heeft, of dat hij uiteindelijk zelfs helemaal geen hulp biedt binnen het gezin.
Dat het niet altijd positief hoeft te zijn, is voor mij ook een reden om juist niet via organisaties of stichtingen op zoek te gaan. Door de gezinnen direct te benaderen, heb ik meer 'kans' om ook de minder positieve verhalen over autismehonden te horen, in plaats van alleen de 'succesverhalen' vanuit stichtingen / organisaties. (sterker nog, ik heb op dit moment onder andere een gezin gevonden waarbij het toch niet het effect had waar ze op gehoopt hadden, ook erg interessant!)

Zoals in mijn eerste berichtje over dit onderwerp al staat, ben ik juist op zoek naar ervaringen van gezinnen met een autismehond... Ervaringen kunnen positief en negatief zijn ;-) Het is dus absoluut niet mijn bedoeling om één of ander idee te gaan bewijzen, maar juist met een open blik de gesprekken met deze gezinnen aan te gaan, op zoek naar verhalen en ervaringen.
oké, dat was me uit je beginpost niet duidelijk :wink: .
Misschien lag de focus inderdaad teveel op het verkeerde, maar het gaat om de ervaringen (zowel positief als negatief) inderdaad.
Fijn dat het nu in ieder geval duidelijk is :-)
mex71
Actief

Ongelezen bericht door mex71 »

Kijk eens in onderstaande link. Dit is het broertje van mijn hond.

http://www.indyhelpt.nl/
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

http://doodle.webklik.nl/page/welkom
Geen idee hoe ver ze al is inmiddels, maar Nero is destijds aangeschaft om als autismehond te gaan helpen in haar toenmalige werk. Misschien kun je bij Ilse nog informatie krijgen over hoe ze dat destijds gedaan heeft en wat de ervaringen waren.

Ik denk dat het inderdaad goed is om zowel de goede als de minder goede ervaringen te noemen, want die laatste zijn er zeker.
Een hond is zeker niet geschikt voor iedere persoon met ASS.
Numa is als pup veel mee geweest naar mijn werk en ik zag positieve reacties op zijn aanwezigheid, maar zeker ook negatieve. Nu is het niet meer verantwoord om hem mee te nemen, Biène mag wel af en toe met me mee naar binnen. :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Danielle87 schreef:(dus geen hond met autisme, maar een hond die en kind met autisme begeleidt)
Wat moet ik me daar eigenlijk bij voorstellen?
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel

Ongelezen bericht door tekkel »

bouvierpoedel schreef: Moet je ook de gezinnen opzoeken die een begeleidingshond voor hun kind hebben gehad, de verhalen zijn niet altijd positief hoor. Autisten blinken ook niet uit in gevoel en inleving en zijn soms ook te agressief naar hun hond toe. Ouders verwachten soms ook teveel in dat een hond het kind wel kan genezen of eindelijk een vriendje om een beetje van het kind verlost te zijn.
Daarnaast zijn er ouders van autisten ook vaak autistisch en zien het vaak door een andere bril en moet zo'n hond constant klaar staan en voldoen aan hun verwachtingen zonder rekening te houden dat een hond ook een levend wezen is met gevoel.
Daarom ben ik ook bijna altijd tegen hulphonden, arme stakkers :ugh:
Zinloze bijdrage aan dit topic, overigens :mrgreen:
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
bouvierpoedel
Zeer actief

tekkel schreef:
bouvierpoedel schreef: Moet je ook de gezinnen opzoeken die een begeleidingshond voor hun kind hebben gehad, de verhalen zijn niet altijd positief hoor. Autisten blinken ook niet uit in gevoel en inleving en zijn soms ook te agressief naar hun hond toe. Ouders verwachten soms ook teveel in dat een hond het kind wel kan genezen of eindelijk een vriendje om een beetje van het kind verlost te zijn.
Daarom ben ik ook bijna altijd tegen hulphonden, arme stakkers :ugh:
Zinloze bijdrage aan dit topic, overigens :mrgreen:
Google eens op hulphond voor de zinloze zou ik zeggen , misschien krijgt je leven dan meer inhoud. :J: Misschien krijgen we korting op afname van 2.? :mann:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”