Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Van het Softe Watje en het Stoere Wijf: Update, raar gedrag

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder
Aantal honden: 2

Van het Softe Watje en het Stoere Wijf: Update, raar gedrag

Ongelezen bericht door Miranda »

Het grote verschil tussen Skadi en Cayuga is wellicht het best duidelijk te maken met wat voorbeelden.

Als man en ik eens stoeien op de bank, springt Skadi onmiddellijk op om met een blije bek in man te gaan bijten.
Yay! Kom, mama, we rammen hem eens lekker in elkaar :cheer:
Dat gaat vergezeld van veel gegrauw, klinkt erg indrukwekkend altijd. Vooral als ik er bij ga krijsen "Pak hem Skadi! Kill and Attack!".
Als ik eens au roep wordt ze helemaal bloedjefanatiek :LOL:
Ondertussen staat Cayuga dat wringend met zijn pootjes te bekijken. Helemaal zenuwachtig. Als hij zou kunnen praten zou hij met een benepen juffersstemmetje smeken van "oh jongens, doe toch lief tegen elkaar, geen ruzie maken, oooo, ik word zo zenuwachtig hiervan" :tongue:
Als het hem echt te gek gaat trekt hij een angstig 'here goes nothing-hoofd' en wringt zich ertussen. Overal likjes uitdelend. "Zachtjes nou, lief spelen, pretty please?".

Of zoals in het bos. Skadi dondert met grof geweld op de goorste modderpoelen af, en duikt daar dan eens lekker in met een verzaligde bek. Cayuga bekijkt dat eens misprijzend en trippelt zorgvuldig om alle modderpoelen heen met een nuffige bek.

Heerlijk, dat softe watje en dat stoere wijf. Echt een topcombinatie.
Steeds vaker laat Cayuga zich trouwens lekker gaan op wandelingen. En dan is het beuken, kraag- en broekhappen en achter elkaar aanrennen met veel gegrom en gegrauw. Je zou denken dat ze elkaar aan het vermoorden waren :mrgreen:
Cayuga mag de bal voor haar neus weggrissen, en dan geeft ze hem een beuk in de hoop dat hij hem laat vallen.

Soms wil hij beletten dat ze naar een leuke reu toegaat, en dan blokkeert hij haar. Doet ze niks op uit, ze ramt er dwars doorheen :lol1:
Daar staat tegenover dat ze lelijk kijkt naar reuen die bij Cayuga lopen te patsen. Mag niet :neenee:
En als ze echt vervelend worden maakt ze daar in ongeveer drie seconden korte metten mee.

Ik had niet gedacht dat het zó goed zou klikken met een reu die eigenlijk een watje is, maar ik had het mis. Het is een topcombinatie, en ze raken steeds meer op elkaar ingespeeld.

Heerlijk stel is het :I:
Laatst gewijzigd door Miranda op 28 dec 2013 23:33, 1 keer totaal gewijzigd.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
Kirry
Zeer actief
Aantal honden: 0

Re: Van het Softe Watje en het Stoere Wijf

Ongelezen bericht door Kirry »

Prachtige verhalen. Het lijkt mij zo leuk om die band tussen hen te zien groeien. :I: Gevalletje the opposite attract waarschijnlijk?
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Miranda schreef: Ik had niet gedacht dat het zó goed zou klikken met een reu die eigenlijk een watje is, maar ik had het mis. Het is een topcombinatie, en ze raken steeds meer op elkaar ingespeeld.

:wink: Ik ook niet, maar het werkt tussen Charlie en Pjotr beter dan met mijn stoere Pluisje voorheen.
Die hadden het ook heel leuk, maar dit is echt ontspannen.
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Zie nou wel, ze gaan toch een hechte roedel vormen :ok: En ik kan beamen dat het een topcombinatie is, takketeef met watjesreu :mrgreen:
Biet
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bull Mastiff, Border Terrier, XHollandse Herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Biet »

Zwart-wit is simpel.
De grijstinten maken het echt leuk.
En nee, is geen boekrecensie..
Wiel
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Klinkt machtig mooi Miranda :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

Maeve schreef:Zie nou wel, ze gaan toch een hechte roedel vormen :ok:
Yup, dat zijn ze inderdaad aan het doen :D

Gisteren hadden ze een 'gesprek' over Skadi's bal. Ze waren allebei buiten met mij, en Skadi legde de bal neer en ging in een heel ander deel van de tuin kijken. Vast niet toevallig, haar kennende.
Cayuga keek waar ze was en pakte de bal op (dat durfde hij eerder echt niet). Liep er even mee rond, ook in haar zicht. Heel ontspannen allemaal. Toen legde hij de bal weer neer.
Ik verwachtte dat ze er op af zou duiken, maar ze ging eerst even vriendelijk snuffen met Cayuga met veel brede lage staartzwaaien. Toen pas pakte ze de bal weer, heel ontspannen en rustig allemaal.
Ik sta echt van haar te kijken, hoe ze zich kan aanpassen.

Machtig mooi, inderdaad, Ranetje :D
And few will ever climb
[Sandra]
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse bulldog x Maltezer

Ongelezen bericht door [Sandra] »

Haha, net Jet en Otto, alleen dan zijn de rollen omgedraaid, dus Otto = Skadi en Jet = Cayuga :mrgreen:
Afbeelding
Groetjes,
Sandra
*tweety*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *tweety* »

Klinkt als een leuk stel
Groetjes Anja en de Goldenknuffels van Yvar en in mijn dierbare herinnering Kyra

Afbeelding
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Mooi Miranda! Ik heb het hier andersom, stoere reu en mietjes teef. Hoewel dat veel langzamer gaat, want die kleine moet natuurlijk nog volwassen worden. :D
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

Prachtig om te lezen :E:
Hier 3 stoere en 1 watje en dat werkt ook super, Max is het watje :F:

Gisteren nog zo'n mooi gevalletje, Doran had buiten een voetbal gevonden waar hij helemaal blij en trots mee was, binnen ging ik even op de grond zitten en met de bal rollen, Max was bij me komen liggen en ineens pakt hij de voetbal, nou betekend dat bij Max maar één ding en dat is slopen :cheer: Doran keek hem eens aan, keek mij eens aan en ging toen z'n ikea bal pakken om verder te spelen, heerlijk de manier waarop dat gaat :I:
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
Ariane
Erelid
Mijn ras(sen): Teckel

Ongelezen bericht door Ariane »

Wat ontzettend leuk :ok:
Ariane, Bibi, Nikita*, Barney* en Prins*.

Als we geen dagen toe kunnen voegen aan het leven moeten we leven toevoegen aan de dagen. Heaven can wait.
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

Biet schreef:Zwart-wit is simpel.
Ik moest hier even over nadenken.

De reden dat ik verwachtte dat het niet zó goed zou uitpakken, is vrij simpel. Skadi lijkt behoorlijk op mij. Dominant takkewijf met een kort lontje, en een regelteef bovendien :mrgreen: (Jaja, en uiterst intelligent en veel gevoel voor humor enzovoorts).
En bij mij past een partner die in alle opzichten aan mij gewaagd is. Want anders - zo leert de ervaring - ga ik straal over iemand heen lopen en bovendien ben ik er binnen de kortste keren op uitgekeken.
Blijkbaar had ik dat voor Skadi ook zo ingevuld. Nou is het grote verschil natuurlijk wel dat ik me er tegenaan loop te bemoeien. Zo mag ze hem niet in elkaar slaan als hij geen correctie verdiend heeft en zo ;)
Beetje jammer vond ze dat wel, in het begin.

Maar goed. Ik zocht dus een stabiele behoorlijk dominante reu. Heel rationeel en doordacht allemaal.
En toen ontmoette ik Cayuga. Ik aaide hem, voelde hoe verschrikkelijk graatmager hij was, mijn hart brak een beetje en ik besloot in een fractie van een seconde dat hij met mij mee zou gaan. Zo loopt het leven wel eens :F:

Dan is het fijn om te zien dat ook dit soort beslissingen goed uitpakken. Veel beter dan verwacht of zelfs gehoopt.
And few will ever climb
Lief
Zeer actief
Mijn ras(sen): Alaska Malamutes
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lief »

Maar Miranda softies vullen ook ergens wel aan hoor. Mijn vriend is vrij dominant en ik ben zeer meegaand en van de lieve vrede. Hij is echter jaloers op mijn feilloos vermogen de als agressie verpakte angst om te buigen en de kracht om dingen die je eng vindt toch te doen. Mijn kracht zit juist in mijn softheid, gek genoeg.
Mijn dominante krengen van honden gaan met mij ook anders om als met vriend, ze weten dat ik pas handel als ze echt te ver gaan, maar hebben veel minder de neiging de rand op te zoeken bij mij als bij vriend.
Biet
Zeer actief

Miranda schreef:
Biet schreef:Zwart-wit is simpel.
Ik moest hier even over nadenken.

De reden dat ik verwachtte dat het niet zó goed zou uitpakken, is vrij simpel. Skadi lijkt behoorlijk op mij. Dominant takkewijf met een kort lontje, en een regelteef bovendien :mrgreen: (Jaja, en uiterst intelligent en veel gevoel voor humor enzovoorts).
En bij mij past een partner die in alle opzichten aan mij gewaagd is. Want anders - zo leert de ervaring - ga ik straal over iemand heen lopen en bovendien ben ik er binnen de kortste keren op uitgekeken.
Blijkbaar had ik dat voor Skadi ook zo ingevuld. Nou is het grote verschil natuurlijk wel dat ik me er tegenaan loop te bemoeien. Zo mag ze hem niet in elkaar slaan als hij geen correctie verdiend heeft en zo ;)
Beetje jammer vond ze dat wel, in het begin.

Maar goed. Ik zocht dus een stabiele behoorlijk dominante reu. Heel rationeel en doordacht allemaal.
En toen ontmoette ik Cayuga. Ik aaide hem, voelde hoe verschrikkelijk graatmager hij was, mijn hart brak een beetje en ik besloot in een fractie van een seconde dat hij met mij mee zou gaan. Zo loopt het leven wel eens :F:

Dan is het fijn om te zien dat ook dit soort beslissingen goed uitpakken. Veel beter dan verwacht of zelfs gehoopt.
Weet nog wel dat je hier aankondigde na te denken over een reu.
Had op dat moment Layla hier en haar gezien met Bo en Kiefer en hoe ze haar ei kwijt kon bij die grote, stabiele reuen.
Dat in tegenstelling tot Bobo, wat ook een zelfverzekerde reu is, maar qua formaat eigenlijk geen partij voor d'r.
Die twee deden dan ook niet zoveel samen (behalve partners in crime zijn bij het jatten van eten en achter wild aan willen gaan).

Vind het wel leuk om te lezen hoe die twee van jou elkaar gevonden hebben, al is het dan op een andere manier dan dat jij van te voren aan het bedenken was.
Wiel
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

Lief schreef:Maar Miranda softies vullen ook ergens wel aan hoor.
Ja, zeker. Hij lijkt haar zachte en tedere kant (die ze ab-so-luut wel heeft) aan te spreken.
Mijn dominante krengen van honden gaan met mij ook anders om als met vriend, ze weten dat ik pas handel als ze echt te ver gaan, maar hebben veel minder de neiging de rand op te zoeken bij mij als bij vriend.
Grappig dat je dat zegt. Skadi en ik hebben veel meer de neiging om te botsen dan ze met veel zachtaardiger man heeft. Volgens mij juist omdat we zo op elkaar lijken. Maar de rand opzoeken doet ze dan weer veel meer bij man.
Laatst gewijzigd door Miranda op 27 dec 2013 12:35, 1 keer totaal gewijzigd.
And few will ever climb
kaatje888
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boomer & Maltezer.

Ongelezen bericht door kaatje888 »

Leuk zeg ! :D
In liefdevolle herinnering
Binky 12-08-2000?, ?-?-2010 en Tycho 20-05-2006, 02-04-2014
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

Hmm. Vandaag was er veel visite. Druk ook. Een puber die bang is voor honden, twee mannen die wat voorzichtig zijn omdat ze honden gewoon niet kunnen lezen en niet snappen en een vrouw die dol is op honden.

Cayuga leek de tijd van zijn leven te hebben. Aandacht! Aaien! Knuffels!
Hij leunt in tegen iedereen die het maar wil, en laat zich met een blije bek aaien.
Skadi reageert daardoor ook socialer naar vreemden, trouwens.

Mooi toch?

Nou-ou...
Ik heb hem nu het bezoek weg is al drie keer uit een 'brainfreeze' moeten roepen. Hij verstart dan helemaal, opgesloten in zijn eigen wereldje. Dát was de laatste maanden niet meer voorgekomen :(
Ben ik niet zo blij mee.
En net precies dook hij de mand in om als een dolle te gaan graven, ken ik niet van hem :oeps:

Ik had het idee dat hij het vandaag echt leuk en gezellig vond, maar het is duidelijk teveel geweest voor hem. Maar wat máf dat hij dat op het moment zelf niet aangeeft, integendeel. Hij vrijt met wie maar wil :U:
And few will ever climb
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Re: Van het Softe Watje en het Stoere Wijf: Update, raar ged

Misschien vind hij het ook oprecht leuk, maar raakt hij toch overprikkeld? En op dat moment is hij zo enthousiast dat hij dat moment kan blijven uitstellen maar zodra er rust is zakt dat in, zeg maar? Denk ik hoor, zo aan de hand van je verhaal.
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

Ja, dat denk ik ook, Maeve. Maar ik vind die brainfreezes zó naar om te zien :oeps:
Ik vraag me nu af of ik de volgende keer hem tegen zichzelf moet beschermen of juist niet. Want hij lijkt het écht héél leuk te vinden.
And few will ever climb
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

dat merk ik bij rita ook hoor
op het moment zelf laat ze niks zien en lijkt ook heel ontspannen, maar daarna moet er toch afgereageerd worden.
blijkbaar is er dan toch spanning opgebouwd die er weer uit moet.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

Miranda schreef:Ja, dat denk ik ook, Maeve. Maar ik vind die brainfreezes zó naar om te zien :oeps:
Ik vraag me nu af of ik de volgende keer hem tegen zichzelf moet beschermen of juist niet. Want hij lijkt het écht héél leuk te vinden.
misschien wat minder bezoek tegelijk en dat opbouwen?
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Kirry
Zeer actief

Ongelezen bericht door Kirry »

Kan het verwerking van de avond zijn, die brainfreezes? Teveel prikkels en dan is de nodige verwerking nodig. En dat dit dan ook gebeurt op fysiek gebied (het graven). Dat Cayuga graaft om zo even fysiek spanning kwijt te raken en om zo serotonine/endorfine op te doen wat hem zal kalmeren? (mss vergezocht)

Ik zou hem 'time outs' geven. Even geestelijk bijkomen en ook even buiten rennen om zo fysiek die spanning kwijt te raken.
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Miranda schreef:Ja, dat denk ik ook, Maeve. Maar ik vind die brainfreezes zó naar om te zien :oeps:
Ja, lastig. Misschien kun je het een volgende keer doseren? Hem na een uurtje ofzo even naar een andere ruimte doen waar hij kan uitrusten? Of spanning afreageren inderdaad. Zou het helpen om na de visite een wandeling met hem te maken of een balspel doen?
lets have fun

Ongelezen bericht door lets have fun »

Hij vindt het fantastisch maar tegelijkertijd kost het hem al zijn energie en zuigt het hem leeg. Daar moet hij van herstellen en dan valt hij terug in oud gedrag.

Of je hem daar altijd tegen moet beschermen? Ik denk het niet. De pret weegt misschien wel op tegen het negatieve. Een beetje zoals bij mensen. Ik doe ook wel eens iets waarvan ik weet dat het me al mijn energie gaat kosten en dat ik daar de hele volgende dag van moet herstellen. En toch doe ik het soms als het iets is waar ik echt veel plezier uithaal.

Per gebeurtenis bekijken of het het waard is en niet op voorhand al tegen beschermen, is wat ik zou doen.
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

Kirry schreef:Kan het verwerking van de avond zijn, die brainfreezes?
Die 'brainfreezes' moet ik misschien even uitleggen. Toen hij hier net was, had hij die héél veel. Hij verstarde al en sloot zichzelf op in zijn eigen kop als ik even mild tegen hem zei dat hij maar even buiten het toilet moest wachten (met de deur open) ipv met mij meegaan en op mijn schoot klimmen.
Het heeft maanden geduurd, maar tegenwoordig heeft hij ze niet meer. Tot vanavond dus.
En dat mij obsessief volgen zoals hij vanavond doet, dat deed hij óók al even niet meer :oeps:

Ik begrijp het niet zo goed. Want we hebben niet váák visite, maar als we visite hebben (soms ook drukke zoals Sam en Lieke met honden) dan is hij 's avonds wel moe, maar hij valt niet terug in gedrag. Dit is nieuw. En dus maak ik me wat zorgen.

Ik ben trouwens even met ze gaan lopen tijdens de visite, en man toen de visite net weg was.
And few will ever climb
Biet
Zeer actief

Tijd.
Patronen veranderen in dagelijks leven, maar zie je terug in uitzonderlijke situaties.
Om daar de link naar dagelijks te kunnen maken (brainfreeze is een manier van verwerken/plaatsen).
Is een manier om uitzonderlijk ook normaal te maken.
Wiel
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

Inge O schreef:misschien moet je dat niet als probleemgedrag zien maar gewoon als zijn manier om met de dingen om te gaan?
Ik zie het ook niet echt als probleemgedrag, hoor ;)
Ik vond het terugvallen in gedrag wel raar en opvallend, maar maakte me niet echt zorgen buiten dat ik die brainfreezes gewoon verschrikkelijk naar vind om te zien. Vandaag is hij trouwens weer gewoon zichzelf zo te zien.
And few will ever climb
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Biet schreef:Tijd.
Patronen veranderen in dagelijks leven, maar zie je terug in uitzonderlijke situaties.
Om daar de link naar dagelijks te kunnen maken (brainfreeze is een manier van verwerken/plaatsen).
Is een manier om uitzonderlijk ook normaal te maken.
:ok:
Denk dat het geleidelijk ook na zulke visites niet meer voor komt.
Miranda schreef:Een puber die bang is voor honden, twee mannen die wat voorzichtig zijn omdat ze honden gewoon niet kunnen lezen en niet snappen en een vrouw die dol is op honden.
Hoe vaak heb je zo'n "combinatie" op bezoek? :wink:
Ik denk dat Cayuga heel gevoelig is voor bijzondere stemmingen.
Dat zal een reden hebben, maar hij komt daar wel overheen, kan er gemakkelijker mee omgaan, als je hem de tijd geeft.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

Inge O schreef:ben je zeker dat wat jij brainfreezes noemt niet een vorm van 'petit mal' (epilepsie) is?
Nee, niet 100% zeker. Maar ik zie het eigenlijk alleen bij stress. Daarom denk ik dat het gedrag is. Maar terwijl ik dit typ dringt ineens tot me door dat stress natuurlijk ook een trigger kan zijn voor een aanval. Hm. Hoe maak ik het onderscheid?

Ik zal zo nauwkeurig mogelijk beschrijven wat er gebeurt. Cayuga staat ergens, of loopt, en verstijft. Kop laag, staart laag, helemaal bewegingsloos. Ogen zijn afwezig maar wel open. En er is geen contact. Ik kan hem eruit roepen, door een paar keer zijn naam te noemen en hem aan te raken. Dan zie je ineens het bewustzijn terugkeren in zijn ogen. Hij zet dan een klein (stijf) stapje en hij schudt zich daarna bijna altijd uit. Als ik dat niet doe kan het minutenlang aanhouden. Het langst was vier minuten, toen kon ik het echt niet meer aanzien. Ik wou kijken of hij er zelf uit zou komen, maar het duurde me te lang.
And few will ever climb
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”