Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Sporten gezocht
Moderator: moderatorteam
- Leonie.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Markiesje, Toller
- Aantal honden: 2
Sporten gezocht
Ik heb een Markiesje van anderhalf en hopelijk komend jaar een Tollerpup erbij. Met allebei zou ik uiteindelijk een leuke sport/activiteit gaan doen. Ik heb nog vrijwel geen ervaring met hondensporten, dus misschien kunnen jullie met mij meedenken. Er spelen een paar dingen mee:
Mijn Markiesje heeft patella luxatie en heeft daar regelmatig last van. Vooral bij heuveltjes op en af rennen gaat zijn knietje fout zitten. Tot nu toe heb ik met hem alleen gehoorzaamheid gedaan (en een spelletjes/trucjes cursus, wat hij erg leuk vond). Maar ik zou graag iets anders met hem willen doen. Hij is erg actief, druk en slim. Ik wil zo'n sport en spel cursus met hem doen (je probeert dan vanalles uit), maar weet niet of dat slim is met zijn knieën. Straks kan hij met de helft niet mee doen of overbelasten we het.
Voor met mijn toekomstig Tollertje wil ik me ook in wat sporten verdiepen. Hier speelt denk ik meer mijn eigen blessure mee, ik kan zelf haast niet rennen door chronische scheenbeenvliesontsteking. Ik weet niet bij welke sporten het nodig is dat je zelf goed in elkaar zit, maar als ik sommigen zie rennen met behendigheid twijfel ik of ik dat kan.
Het lijkt me vooral leuk een wekelijkse activiteit te doen waarbij je niet ook nog dagelijks thuis moet trainen. Ik merk dat ik zelf gestrest word van veel 'huiswerk' (wil alles dan perfect kunnen) en zou thuis liever wat leuke trucjes aanleren en verder lekker wandelen en spelen. Zijn er sporten/activiteiten die niet veel thuiswerk vereisen?
Er worden best veel activiteiten gegeven bij mijn hondenschool en ik zou ook nog kunnen kijken bij de school in het Amsterdamse Bos (weet daar weinig van), daar woon ik binnenkort vlak bij.
Alle tips en ideeën zijn welkom!
Mijn Markiesje heeft patella luxatie en heeft daar regelmatig last van. Vooral bij heuveltjes op en af rennen gaat zijn knietje fout zitten. Tot nu toe heb ik met hem alleen gehoorzaamheid gedaan (en een spelletjes/trucjes cursus, wat hij erg leuk vond). Maar ik zou graag iets anders met hem willen doen. Hij is erg actief, druk en slim. Ik wil zo'n sport en spel cursus met hem doen (je probeert dan vanalles uit), maar weet niet of dat slim is met zijn knieën. Straks kan hij met de helft niet mee doen of overbelasten we het.
Voor met mijn toekomstig Tollertje wil ik me ook in wat sporten verdiepen. Hier speelt denk ik meer mijn eigen blessure mee, ik kan zelf haast niet rennen door chronische scheenbeenvliesontsteking. Ik weet niet bij welke sporten het nodig is dat je zelf goed in elkaar zit, maar als ik sommigen zie rennen met behendigheid twijfel ik of ik dat kan.
Het lijkt me vooral leuk een wekelijkse activiteit te doen waarbij je niet ook nog dagelijks thuis moet trainen. Ik merk dat ik zelf gestrest word van veel 'huiswerk' (wil alles dan perfect kunnen) en zou thuis liever wat leuke trucjes aanleren en verder lekker wandelen en spelen. Zijn er sporten/activiteiten die niet veel thuiswerk vereisen?
Er worden best veel activiteiten gegeven bij mijn hondenschool en ik zou ook nog kunnen kijken bij de school in het Amsterdamse Bos (weet daar weinig van), daar woon ik binnenkort vlak bij.
Alle tips en ideeën zijn welkom!
- billyboy2
- Zeer actief
Re: Sporten gezocht
Ga naast het sporten met hem fietsen.
Rechtdoor in een rustige draf!
Mijn teckel heeft ook patella luxatie, 3/4 keer in de week naast de fiets en vrijwel nergens meer last van.
Laatste maand vrijwel niet kunnen fietsen(vanwege eigen klachten) en zie haar weer af en toe op 3 poten lopen.
Rechtdoor in een rustige draf!
Mijn teckel heeft ook patella luxatie, 3/4 keer in de week naast de fiets en vrijwel nergens meer last van.
Laatste maand vrijwel niet kunnen fietsen(vanwege eigen klachten) en zie haar weer af en toe op 3 poten lopen.
- Leonie.
- Zeer actief
Ja wij gaan binnenkort samen joggen, dat gaf de orthopeed ons als advies (fietsen is hier in de stad gevaarlijker en joggen zou bij mijn blessure ook kunnen helpen mits heel langzaam opgebouwd). We gaan beginnen na de verhuizing en hopelijk knappen zijn knietjes daar van op. Ik denk wel dat behendigheid bijvoorbeeld alsnog niet geschikt voor hem zal zijn. Maar wie weet!
- Zamunda
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Ik zou eens gaan speuren met je markiesje, kijken of jullie dat leuk vinden
.
- Bink2009
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
Misschien kan je gaan speuren met je markiesje, dit lijkt mij niet zo belastend omdat het stapvoets is? Ik doe dat met Bink, heb meerdere sporten geprobeerd maar dit past het beste bij hem en hier wordt hij ook flink moe van.
Edit: Zamunba was mij net voor
Edit: Zamunba was mij net voor
Laatst gewijzigd door Bink2009 op 20 dec 2013 15:08, 1 keer totaal gewijzigd.
- Ilja & Milo
- Actief
- Mijn ras(sen): Rottweiler x Berner Sennen
- Contacteer:
Ik zal voor je markiesje gaan kijken voor treibbal 
Dat lijkt me echt geweldig om te doen!
Zelf zit ik met mn rottie op IPO speuren, aangezien hij last heeft van zijn gewrichten (hd en ed).
Voor je nieuwe toller heb je echt een mogelijkheid aan keuzes (omdat je zelf niet echt kan rennen).
Breitensport? Flyball? Doggy Dance?
En idd gewoon fietsen
Je merkt bij onze hond ook dat dat VEEL beter gaat.. En ziet ook al meteen verschil als we dat niet doen!
Maar wat je zegt joggen is ook goed. Als hij maar in draf loopt en rechtlijnig!
Dat lijkt me echt geweldig om te doen!
Zelf zit ik met mn rottie op IPO speuren, aangezien hij last heeft van zijn gewrichten (hd en ed).
Voor je nieuwe toller heb je echt een mogelijkheid aan keuzes (omdat je zelf niet echt kan rennen).
Breitensport? Flyball? Doggy Dance?
En idd gewoon fietsen
Maar wat je zegt joggen is ook goed. Als hij maar in draf loopt en rechtlijnig!
- **Nancy**
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Sheltie's
- Aantal honden: 3
Treibbal is ook niet belastend. Misschien vind je dat leuk om samen te doen?
Ik doe dat met 1 van mijn sheltie's die 3 jaar geleden haar pootje verbrijzeld had.
Behendigheid kon natuurlijk niet,maar treibbal vind ze ook heel leuk.
Ik doe dat met 1 van mijn sheltie's die 3 jaar geleden haar pootje verbrijzeld had.
Behendigheid kon natuurlijk niet,maar treibbal vind ze ook heel leuk.

- Mutt
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Retrievermixen
Treibball, gehoorzaamheid, doggy dance/truckjes (aangepast aan de hond) en voor de toller jachttraining (dat lijkt mij persoonlijk erg gaaf) en misschien gewoon thuis skaten/fietsen.
Je kan zelf ook gewoon thuis trainen en af een toe eens een workshop volgen als er niets geschikts bij je in de buurt is
Je kan zelf ook gewoon thuis trainen en af een toe eens een workshop volgen als er niets geschikts bij je in de buurt is

Because boy you were amazing just the way you were
Mazzel <3 15/05/2008 - 16/12/2014
- eveliendepien
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Vuilnisbakkie :)
Ik lees even mee,
zoek zelf ook nog een sport voor straks met Sam (ze is nu bijna 7 maand), dus ik ga pas sporten als ze een jaar oud is. Dacht zelf aan behendigheid maar ik lees net over je scheenbeenvlies ontsteking. Helemaal niet bij nagedacht, ik heb het zelf ook..
Zeer irritant is dat! Of het chronisch is bij mij, geen idee.. Heb het gekregen toen ik op de ALO zat, moest verplicht stoppen en ben vanaf toen gaan wielrennen waardoor ik er geen last van had. Ik ben nooit gaan opbouwen met hardlopen op gras e.d., en als ik nu een kwartier ga rennen heb ik er last van.. Ik zie het vanzelf wel denk ik, en anders moet ik maar eens rustig gaan opbouwen.
Wil wel graag een actieve sport doen met Sam.. Wel is ze aan één oog blind, daarom weet ik niet of treibbal echt wat is voor haar, omdat ik denk dat ze diepte niet helemaal kan zien (ballen vangen e.d.).
Misschien is doggy dance wat voor jullie? Zelf niet helemaal mijn ding denk ik..
En speuren indd is natuurlijk niet al te belastend en wel heel leuk lijkt me!!
zoek zelf ook nog een sport voor straks met Sam (ze is nu bijna 7 maand), dus ik ga pas sporten als ze een jaar oud is. Dacht zelf aan behendigheid maar ik lees net over je scheenbeenvlies ontsteking. Helemaal niet bij nagedacht, ik heb het zelf ook..
Zeer irritant is dat! Of het chronisch is bij mij, geen idee.. Heb het gekregen toen ik op de ALO zat, moest verplicht stoppen en ben vanaf toen gaan wielrennen waardoor ik er geen last van had. Ik ben nooit gaan opbouwen met hardlopen op gras e.d., en als ik nu een kwartier ga rennen heb ik er last van.. Ik zie het vanzelf wel denk ik, en anders moet ik maar eens rustig gaan opbouwen.
Wil wel graag een actieve sport doen met Sam.. Wel is ze aan één oog blind, daarom weet ik niet of treibbal echt wat is voor haar, omdat ik denk dat ze diepte niet helemaal kan zien (ballen vangen e.d.).
Misschien is doggy dance wat voor jullie? Zelf niet helemaal mijn ding denk ik..
En speuren indd is natuurlijk niet al te belastend en wel heel leuk lijkt me!!
Groetjes Evelien en een pootje van Sammie

- **Nancy**
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Sheltie's
Bij treibbal moeten ze geen ballen vangen,
Daar is het juist de bedoeling dat ze de bal met hun neus of schouder het doel in pushen.
en dan zoveel mogelijk in een bepaalde tijd.
Wat jij bedoelt is fly-bal
Daar is het juist de bedoeling dat ze de bal met hun neus of schouder het doel in pushen.

- gyanty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
Mmmm joggen lukt wel? Daar krijg ik juist steeds de problemen met mijn pijnlijke scheenbenen, maar dan zou canicross op zich een optie kunnen zijn? Steppen wordt ook steeds meer gedaan. Ik heb overigens bij behendigheid geen last van mijn schenen, het zijn ook maar korte stukken die je rent. Misschien iets minder belastend van jou? Maar ik zou eens aan de orthopeed vragen wat jou hond met deze aandoening kan? Een aandoening hoef niet te betekenen dat het niets zou kunnen.
Treibball zat ik ook aan te denken en speuren is ook een optie, of het hogere gehoorzaamheidswerk of doggydance (al zal je daar mogelijk wel enige belemmering kunnen ondervinden van patella).
Met de toller zou eventueel ook nog gedacht kunnen worden aan frisbee. (voor hond met slechte knietjes nog belastender dan behendigheid dus dat is geen optie). Met de toller kan je ook nog jachttraining volgen.
Treibball zat ik ook aan te denken en speuren is ook een optie, of het hogere gehoorzaamheidswerk of doggydance (al zal je daar mogelijk wel enige belemmering kunnen ondervinden van patella).
Met de toller zou eventueel ook nog gedacht kunnen worden aan frisbee. (voor hond met slechte knietjes nog belastender dan behendigheid dus dat is geen optie). Met de toller kan je ook nog jachttraining volgen.

- Kaiou
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Barbet
Maar ook flyball kan hoor, met een hond met één oog, volgend seizoen loopt Tica in een wedstrijdteam**Nancy** schreef:Bij treibbal moeten ze geen ballen vangen,
Flyball met het hondje van TS lijkt me geen goed plan

Laatst gewijzigd door Kaiou op 20 dec 2013 20:24, 1 keer totaal gewijzigd.

- Marco88
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): nova scotia duck tolling retriever
- -Lilo-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Klein Spaans monstertje
Met de toller kun je ook nog iets met jacht doen toch? Heb ik een tijdje met Lola gedaan en dat was érg leuk! Kan overigens met je markiesje ook prima, voor de fun.
Ik loop nu VZH met de gremlin, gewoon voor de lol. Ik ben zelf ook niet zo belastbaar, maar kan dit goed volhouden. En Lola vindt het erg leuk, d'r kwispel gaat het hele uur door.
Ik loop nu VZH met de gremlin, gewoon voor de lol. Ik ben zelf ook niet zo belastbaar, maar kan dit goed volhouden. En Lola vindt het erg leuk, d'r kwispel gaat het hele uur door.
- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Contacteer:
Ik denk dat je bij veel sporten wel aan "huiswerk" zal moeten doen als je echt vooruitgang wil boeken. Misschien dogdance? Dat kun je zo intensief en ingewikkeld maken als je zelf wil. Treibbal kan ook, speuren misschien?
Hier momenteel GG met beide honden en dat oefen ik gewoon tijdens de wandelingen. Daarvoor ga ik niet perse dagelijks op pad naast de gebruikelijke wandelingen.
Jacht is echt niet realistisch als je alleen van plan bent eens per week op de hondenschool te oefenen. Dat lijkt me erg oneerlijk voor de hond.
Hier momenteel GG met beide honden en dat oefen ik gewoon tijdens de wandelingen. Daarvoor ga ik niet perse dagelijks op pad naast de gebruikelijke wandelingen.
Jacht is echt niet realistisch als je alleen van plan bent eens per week op de hondenschool te oefenen. Dat lijkt me erg oneerlijk voor de hond.
- veertje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje
Verder gaan met gehoorzaamheid, treibball of speuren inderdaad. Ik weet uit ervaring dat ze dat erg leuk vinden
Tenminste dat zwarte monster van mij maakt het niks uit wat je hem laat doen, als hij maar met je mag werken. Je zou hem ook in huis allerlei trucjes kunnen leren waar je zelf ook wat aan hebt. Apporteren, post halen, dingen voor je dragen. Joris kwam laatst met een volle boodschappen tas aangelopen (nouja lopen...) omdat ik apport zei. Ik bedoelde alleen het papiertje iets verder en niet die volle tas waarvan ik dacht dat hij die niet zou pakken
Speuren in huis kan ook. Eerst iets lekkers verstoppen waar hij het kan zien en dit dan steeds verder uitbreiden tot je hem in een andere kamer kan zetten, het brokje verstopt en hem dan terugroept om te gaan zoeken. Dat vinden ze hier allebei heel leuk en worden ze ook moe van.
Speuren in huis kan ook. Eerst iets lekkers verstoppen waar hij het kan zien en dit dan steeds verder uitbreiden tot je hem in een andere kamer kan zetten, het brokje verstopt en hem dan terugroept om te gaan zoeken. Dat vinden ze hier allebei heel leuk en worden ze ook moe van.
- Leonie.
- Zeer actief
Bedankt voor de vele reacties! Leuk om te lezen wat jullie doen en wat er nog meer aan mogelijkheden is.
Voor mijn Markiesje zou speuren inderdaad leuk kunnen zijn, we deden dat een les op de hondenschool en hij ging uit zijn dak. @Veerle: zoeken in huis doen we vaak, hij kan blijven in een kamer en dan in de andere kamer komen zoeken. Leuk idee om met een brokje te doen, ik doe het altijd met een knuffeltje. Kijken of er ook een wekelijkse speurcursus is, tot nu toe zag ik alleen zo'n eenmalige dag staan.
Treibbal lijkt me ook wel wat, volgens mij geven ze dat bij ons alleen niet. Ga nog eens checken.
Voor de Toller lijkt me flyball erg leuk (zou mijn Markiesje ook geweldig vinden, als hij dat kon). Moet je daar ook thuis voor oefenen? Jacht lijkt me wel mooi, alleen gaat dat hier niet als je geen auto hebt. De cursus wordt namelijk telkens op een andere locatie gegeven, elke les ergens anders, dus dat zou heel lastig worden. @Maeve: Het is trouwens niet zo dat ik perse maar 1 keer per week naar de hondenschool wil hoor. Alleen het dagelijks oefenen, dat heb ik na de puppy en vervolgcursussen wel gezien. Ik raak dan echt gestresst als ik niet genoeg geoefend heb die week. Het moet wel leuk blijven. Misschien ga ik wel heel veel oefenen hoor, vind het alleen niet fijn als het moet.
@Evelien: Hoor dat het vaak voorkomt op de ALO inderdaad. Echt balen. Ik heb het door turnen en hardlopen. Joggen gaat in overleg met de fysiotherapeut/podoloog, @Gyanty: we gaan opbouwen vanaf 30 seconden joggen. Inclusief zooltjes en sportcompressiekousen. Het is inderdaad nog afwachten of het goed gaat, maar ik heb er vertrouwen in. Kan inmiddels al bijna 8 jaar niet meer sporten nu.
Voor mijn Markiesje zou speuren inderdaad leuk kunnen zijn, we deden dat een les op de hondenschool en hij ging uit zijn dak. @Veerle: zoeken in huis doen we vaak, hij kan blijven in een kamer en dan in de andere kamer komen zoeken. Leuk idee om met een brokje te doen, ik doe het altijd met een knuffeltje. Kijken of er ook een wekelijkse speurcursus is, tot nu toe zag ik alleen zo'n eenmalige dag staan.
Treibbal lijkt me ook wel wat, volgens mij geven ze dat bij ons alleen niet. Ga nog eens checken.
Voor de Toller lijkt me flyball erg leuk (zou mijn Markiesje ook geweldig vinden, als hij dat kon). Moet je daar ook thuis voor oefenen? Jacht lijkt me wel mooi, alleen gaat dat hier niet als je geen auto hebt. De cursus wordt namelijk telkens op een andere locatie gegeven, elke les ergens anders, dus dat zou heel lastig worden. @Maeve: Het is trouwens niet zo dat ik perse maar 1 keer per week naar de hondenschool wil hoor. Alleen het dagelijks oefenen, dat heb ik na de puppy en vervolgcursussen wel gezien. Ik raak dan echt gestresst als ik niet genoeg geoefend heb die week. Het moet wel leuk blijven. Misschien ga ik wel heel veel oefenen hoor, vind het alleen niet fijn als het moet.
@Evelien: Hoor dat het vaak voorkomt op de ALO inderdaad. Echt balen. Ik heb het door turnen en hardlopen. Joggen gaat in overleg met de fysiotherapeut/podoloog, @Gyanty: we gaan opbouwen vanaf 30 seconden joggen. Inclusief zooltjes en sportcompressiekousen. Het is inderdaad nog afwachten of het goed gaat, maar ik heb er vertrouwen in. Kan inmiddels al bijna 8 jaar niet meer sporten nu.
- eveliendepien
- Zeer actief
Kaiou schreef:Maar ook flyball kan hoor, met een hond met één oog, volgend seizoen loopt Tica in een wedstrijddteam**Nancy** schreef:Bij treibbal moeten ze geen ballen vangen,
Wat jij bedoelt is fly-bal![]()
Flyball met het hondje van TS lijkt me geen goed plan![]()
Ha ja dat bedoelde ik, was een beetje in de war!
Volgens mij had ik al een keer zoiets gezien, had een keer gevraagd over de beperkingen van één-oogigen geloof ik
Heb wel het idee dat ze nu weinig diepte ziet, maar dat komt nogwel denk ik, in ieder geval als ik nu iets gooi naar haar vangt ze het niet ofzo :p.. Mij zelf lijkt behendigheid heel leuk
En we gaan gewoon bij verschillende sporten even een kijkje nemen
@Leonie: Ja balen is dat he, ook dat je er gewoon eigenlijk niet meer van af komt.. Ik wist eerst niet wat het was, heb het door hordelopen gekregen denk ik, en ook omdat ik destijds gewoon van 4 naar 13 uur sporten in de week ging... Ik dacht het zal wel, totdat ik op een gegeven moment niet meer normaal kon lopen zonder verschrikkelijk pijn bah!

- Leonie.
- Zeer actief
Beetje off topic maar heb je Herzog kousen? Helpt enorm!
- eveliendepien
- Zeer actief
Nee misschien wel een keer een idee! Gebruik jij die vaak? Of alleen bij flinke einden lopen of als je er last van hebt?
Heb wel een tijd lang kinesiotape gebruikt, heb voor mn opleiding ook eens een tapen en bandageren cursus gedaan dus kan mezelf daar gelukkig mee helpen! Dat ontlast ook wel!
Heb wel een tijd lang kinesiotape gebruikt, heb voor mn opleiding ook eens een tapen en bandageren cursus gedaan dus kan mezelf daar gelukkig mee helpen! Dat ontlast ook wel!

- Leonie.
- Zeer actief
Ik gebruik ze erg vaak. Als ik last heb doe ik ze aan en dan gaat het vrijwel gelijk over. Verder doe ik ze aan als ik een eind ga wandelen bv. Die zonder voetje werken bij mij het beste, maar die kun je alleen tijdens activiteit dragen en dan doe je ze weer uit.
Tips voor hondensporten ook nog welkom overigens
Tips voor hondensporten ook nog welkom overigens