Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Twee of drie keer trainen..

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
Aantal honden: 3

Twee of drie keer trainen..

Ongelezen bericht door Hilde »

Twee of drie keer trainen op de club, in één week. Vorig jaar zijn we op de club begonnen met gehoorzaamheid. Afgelopen seizoen hebben we geen gehoorzaamheid gedaan, maar treibball en behendigheid. Dat ging voor hem op z'n sokken en hij heeft nooit ergens last van gehad, niet eens erg moe geweest na trainingen. We vonden het allebei onwijs leuk en ik heb alweer ingeschreven voor volgend seizoen bij beide sporten.

Alleen nu twijfel ik.. Ik zou graag gehoorzaamheid weer oppakken omdat het imo een belangrijk onderdeel is. We vinden het beiden minder leuk dan treibball en behendigheid, maar het is niet zo dat een van ons het echt naar vindt. Ik zou het zien als een soort ding om sowieso aan de gehoorzaamheid te blijven trainen.

Maar Beau is al tien. Niet dat hij tijdens behendigheid onder doet voor de jonkies, wandelingen van drie uur doet hij fluitend en ook van intensieve dagen is hij zo herstelt. Lichamelijk totaal geen klachten en hij ziet er gezond uit. Zou een uurtje per week gehoorzaamheid op de club schelen? Nee toch?

Heel graag jullie meningen omdat ik hem niet wil overvragen of zo.
Afbeelding
JML
Zeer actief
Aantal honden: 4

Re: Twee of drie keer trainen..

Ongelezen bericht door JML »

Ik kan me haast niet voorstellen dat een uurtje gehoorzaamheid net teveel zou zijn.
Jullie hebben samen een actief leventje dus dit is een van die activiteiten. Gewoon doen, mocht het wel teveel worden (hij moet natuurlijk wel aan het werk zo'n uur) dan merk je dat snel genoeg en kun je maatregelen treffen.
Maar dan nog.... (En dat vraag ik als GG nerd) waarom zou je als jullie passie er niet ligt? Gehoorzaamheid is belangrijk, maar volgens mij versta jij daar een goed luisterende hond onder en niet perse eentje die een blok apporteert over een horde. Volgens mij moet Beau tijdens behendigheid en treibball ook luisteren en samenwerken en misschien kun je zelf tijdens de wandelingen wat andere appèl dingen trainen.
Maar nogmaals, ik zou het gewoon doen en aankijken :-)
Hilde
Zeer actief

JML schreef:Ik kan me haast niet voorstellen dat een uurtje gehoorzaamheid net teveel zou zijn.
Jullie hebben samen een actief leventje dus dit is een van die activiteiten. Gewoon doen, mocht het wel teveel worden (hij moet natuurlijk wel aan het werk zo'n uur) dan merk je dat snel genoeg en kun je maatregelen treffen.
Maar dan nog.... (En dat vraag ik als GG nerd) waarom zou je als jullie passie er niet ligt? Gehoorzaamheid is belangrijk, maar volgens mij versta jij daar een goed luisterende hond onder en niet perse eentje die een blok apporteert over een horde. Volgens mij moet Beau tijdens behendigheid en treibball ook luisteren en samenwerken en misschien kun je zelf tijdens de wandelingen wat andere appèl dingen trainen.
Maar nogmaals, ik zou het gewoon doen en aankijken :-)
Het is nog geen echte GG, maar meer een soort voorbereidende gehoorzaamheid. In de A cursus leer je zeg maar basisvaardigheden. In de B cursus die ik eventueel wil volgen ga je daar verder op in. Vooral volgen, komen op bevel, etc. Dus nog geen apport over hordes en zo voort. Ik vind het zelf belangrijk bezig te blijven met dat soort dingen, maar weet ook van mezelf dat ik daar minder mee bezig ben op wandelingen en zo. En ik zou heel eerlijk gezegd ook niet goed weten hoe ik zulke trainingen moet aanpakken. :oeps:

Ook tijdens onze andere cursussen komt er inderdaad gehoorzaamheid aan bod, maar ik merk gewoon dat er wat dingetjes vervagen. Hij is nog wel gehoorzaam, maar Beau is een hond waar je er qua gehoorzaamheid wel bovenop moet zitten wil je een goed luisterende hond hebben. Ik heb niks te klagen, dat niet. Hij heeft nu verplichte aanlijnwandelingen door het vuurwerk, maar normaal loopt hij goed los, etc. Alleen tijdens bijvoorbeeld behendigheid wil hij nog wel eens zijn oren dicht stoppen en wat interessant(er)s gaan doen. Niet elke keer als hij los is, maar toch, zo af en toe. Verschrikkelijk vervelend ondanks dat hij niet buurt bij andere honden. Dat soort dingen, daar moeten gewoon de puntjes op de i. En ik hoop dat met een vast trainingsuur te bereiken..

Edit: Ik bedenk me nu dat hij dan wel drie examens moet afleggen op de examendag. Maar ook dat moet nog wel te doen zijn, denk ik :F:
Afbeelding
JML
Zeer actief

Ongelezen bericht door JML »

Ik zou het gewoon doen, met de training heb je toch die stok achter de deur om de puntjes op de i te blijven zetten en dingen niet te laten vervagen. Denk dat het voor jullie (vertrouwen) ook goed is na jullie akelige vuurwerk avontuur,
Belangrijkste blijft 'hou het leuk' en 'doe het samen', in mijn ogen kun je dan niet snel teveel doen.
Sandra & Phoebe
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Cavalier king charles spaniel ( Phoebe )
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Sandra & Phoebe »

Vind ik moeilijk om te zeggen, je kent je hond zelf het beste!

Wat misschien wel een goede tip is, van de zomer heb ik met Phoebe een 'sportkeuring' gedaan bij een dierenfysiotherapeut. Omdat ik ook behendigheid met haar doe en ze ook niet piepjong meer is ( ze wordt volgende week 8 jaar ). Tijdens deze keuring, waarbij ze van top tot teen grondig nagekeken werd, kwam aan het licht dat haar rug op verschillende plekken vast zat! Ik heb daar zelf echt nooit wat van gemerkt! Na nog 2 behandelingen was het gelukkig ook weer opgelost.

Ben nu wel van plan om haar bijv. jaarlijks ofzo weer eens te laten nakijken.

ps zo'n sportkeuring was bij deze fysio 57 euro.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen

Ongelezen bericht door DeDiana »

Zoals ik jou en Beau heb gezien, moet dat volgens mij geen enkel probleem zijn. Gehoorzaamheid erbij is fysiek sowieso geen extra belasting. Je merkt snel genoeg als het toch te veel is voor hem (dan kan hij de concentratie waarschijnlijk moeilijker opbrengen).
Op de lesdagen kun je het dan verder qua wandelingen wel wat rustiger aan doen, bijvoorbeeld door te gaan wandelen op bekende plekken waar hij niet veel nieuwe prikkels krijgt.
marloes_2406
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retriever
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door marloes_2406 »

Op de hondenschool waar ik zit was de 2e cursus 4 weken. Maar dan wel elke week 3 keer, ik vond het zelf heel erg zwaar en Zara ook (maar die was toen ook 5 maanden ofzo)
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Persoonlijk vind ik 3 keer per week trainen op een KC te veel, ongeacht de leeftijd. Hier is het maximum echt 2 keer per week. Ik denk dat de meeste honden niet zullen aangeven dat het ze teveel wordt want ze vinden het wel leuk natuurlijk, maar zou toch bang zijn dat de motivatie minder wordt na een tijdje.

Plus..bij treibbal en behendigheid moet hij ook onder appél staan toch? Ik denk niet dat een uurtje gehoorzaamheid nog meer gaat bijdragen, zeker als het niet helemaal jullie ding is.
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Ik vond het vooral voor mijzelf een te zware belasting. Want het blijft niet bij alleen dat uurtje extra op de kc. De meeste dingen wil je ook nog wel trainen, en dan blijft er wel weinig tijd over voor gewoon lekker wandelen. Hier is het dus ook max 2 trainingen per week. Fysiek zouden ze het hier alledrie prima aankunnen.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Contacteer:

Ongelezen bericht door nathalie »

Sita schreef:Ik vond het vooral voor mijzelf een te zware belasting. Want het blijft niet bij alleen dat uurtje extra op de kc. De meeste dingen wil je ook nog wel trainen, en dan blijft er wel weinig tijd over voor gewoon lekker wandelen. Hier is het dus ook max 2 trainingen per week. Fysiek zouden ze het hier alledrie prima aankunnen.
Hier net zo. Ik ben met Chuck 2 avonden weg en met Ushin1. En meer ga ik niet redden.
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
Veronique & Kyra
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse Stafford &
Weimaraner
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Veronique & Kyra »

Sita schreef:Ik vond het vooral voor mijzelf een te zware belasting. Want het blijft niet bij alleen dat uurtje extra op de kc. De meeste dingen wil je ook nog wel trainen, en dan blijft er wel weinig tijd over voor gewoon lekker wandelen. Hier is het dus ook max 2 trainingen per week. Fysiek zouden ze het hier alledrie prima aankunnen.
Hier idem.
Ik heb met Sari 3 dingen tegelijk gedaan en trainde ook nog 2x met Kyra. Dat was gewoon veel te veel, voor mij dan. Je wilt toch de dingen ook tussendoor nog trainen.
Nu train ik 2x met Sari en 1x met Kyra (soms 2x) en dat is een stuk prettiger.
Heb nu ook de tijd om thuis nog dingetjes te trainen en gewoon lekker kan wandelen zonder te trainen.
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door gyanty »

Dat is natuurlijk wel een verschil of je 1 of meerdere honden hebt. Ik denk dat de hond het prima aankan, ook al is hij wat ouder en daar wel enige rekening mee gehouden wordt in de belasting. Maar zeker gehoorzaamheid moet kunnen vind ik.

Komend jaar wil is met zowel Kay als Norah 2 keer in de week behendigheid en 1 keer in de week schapendrijven en als er nog wat overblijft ook nog 1 keer in de week met beide gehoorzaamheid :D
Afbeelding
Hilde
Zeer actief

Ja, ik train dan dus drie keer in de week op de KC dan. Ik heb natuurlijk alleen Beau.
En klopt, hij staat ook redelijk onder appèl, zeker bij treibball luistert hij redelijk goed. Alleen bij behendigheid heb ik gewoon het gevoel dat ik de kantjes er van af heb gelopen qua gehoorzaamheid. Hij ziet af en toe redenen om ergens te gaan plassen of snuffelen. Het puntje is van de I gevallen, lijkt. Of ik verwacht nu gewoon meer. Ik heb iig het gevoel dat hij er niet beter op gaat luisteren en dat betekend gewoon dat ik er niet bovenop heb gezeten. Hij blijft een beagle :tongue:

Het is écht niet dat hij me continu een middelvinger geeft of totaal niet los kan lopen, of helemaal niet luistert.. Nee. Hij luistert top voor een beagle :F: Alleen omdat ik de kantjes er af heb gelopen, loopt hij dat nu ook. En ik hoop dat een cursus gehoorzaamheid ons er weer op gaat zetten.

We hebben er geen hekel aan, hoor! Alleen het is gewoon niet zo veel actie als bijvoorbeeld behendigheid.
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen

Ongelezen bericht door DeDiana »

Hilde schreef:Ja, ik train dan dus drie keer in de week op de KC dan. Ik heb natuurlijk alleen Beau.
En klopt, hij staat ook redelijk onder appèl, zeker bij treibball luistert hij redelijk goed. Alleen bij behendigheid heb ik gewoon het gevoel dat ik de kantjes er van af heb gelopen qua gehoorzaamheid. Hij ziet af en toe redenen om ergens te gaan plassen of snuffelen. Het puntje is van de I gevallen, lijkt. Of ik verwacht nu gewoon meer. Ik heb iig het gevoel dat hij er niet beter op gaat luisteren en dat betekend gewoon dat ik er niet bovenop heb gezeten. Hij blijft een beagle :tongue:
Het kan natuurlijk zo zijn dat je de touwtjes qua gehoorzaamheid weer even wat strakker moet aantrekken.
Luistert Beau ook tijdens wandelingen en thuis iets minder goed, of is het voornamelijk tijdens de behendigheidslessen?
Oefen je bij behendigheid ook tussendoor gehoorzaamheidsoefeningetjes en beloon je hem dan ook voor het blijven (aan de start), komen, etc.? Want het is een heel andere lessituatie, met al die toestellen en veel meer adrenaline - ik ken wel meer honden die dan iets sneller afgeleid zijn, of bijvoorbeeld in het tweede deel van de les meer gaan snuffelen. Volgens mij heeft het niet altijd per se met appel te maken, maar kan het ook zijn dat hij de concentratie niet echt meer op kan brengen of dat de opwinding hem soms iets te veel wordt.
Eilfy
Zeer actief
Mijn ras(sen): .
Pia: kruising
Alfy: kruising
Kenji: Border Collie
Djalu: Border Collie
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eilfy »

Als ik het verhaal zo lees, denk ik dat Beau prima 3x kan trainen. De vraag is alleen wat de toegevoegde waarde van gehoorzaamheid is. Ik vind deze voor het luisteren tijdens sporten (behendigheid/treibball) niet zo groot als de basis er in zit. Sterker nog, bij Pia was de combinatie gehoorzaamheid en behendigheid een handicap aangezien ze zo gewend was om links te lopen, ze het bij behendigheid erg moeilijk vond om ook rechts te werken. Nu we gestopt zijn met de gehoorzaamheid en ze alleen nog behendigheid loopt, is dat over.

Daarbij: als het niet echt jouw ding s, zou ik het niet doen.
In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
Makso's Stars op Facebook
corason del perro
Zeer actief
Mijn ras(sen): Alt deutsche hutehund, Australian Shepherd
Contacteer:

Ongelezen bericht door corason del perro »

Zolang Bo's lichaam nog wil gewoon lekker doortrainen. Elke hond is anders.

Ik ben het wel eens met de rest dat het soms teveel voor jezelf wordt. IK heb met Odin ook teveel tegelijk gedaan 2x gehoorzaamheid, 2x agility, wedstrijden en af en toe schapendrijven..... pfff wat was dat vermoeiend. Nu trainen we 2x behendigheid en af en toe een wedstrijd bevalt prima zo. Zou graag willen drijven maar dan moet ik terug in agility lessen en dat wil ik voorlopig nog niet\.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”