Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

afgeleerd ongewenst gedrag komt terug

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

smokey
Actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 1

afgeleerd ongewenst gedrag komt terug

Ongelezen bericht door smokey »

Hallo allemaal ,

Wij hebben een Border collie van +- een half jaar oud die weer begonnen is met het op de bank springen en slecht willen luisteren tijdens het uitlaten als hij los loopt .

We hebben vanaf het begin geleerd dat op de bank springen niet mag en dit deed hij na een paar weken ook niet meer , nu is hij sins 2 dagen er weer mee begonnen hoevaak we hem er afgooie hoe leuker hij het lijkt te vinden :oohja:

Tijdens het uitlaten heeft hij ook altijd goed geluisterd , als ik hem riep dan kwam hij eigelijk ook altijd maar nu heeft hij meer interesse in het Opjagen van groepen vogels :denken:

Vraag me eigelijk af of het normaal is als honden eerst goed luisteren (goed voor een half jaar oude hond ) en daarna alles weer lijken te vergeten ? :U:
dagmar88
Zeer actief

Re: afgeleerd ongewenst gedrag komt terug

Ongelezen bericht door dagmar88 »

smokey schreef:
Vraag me eigelijk af of het normaal is als honden eerst goed luisteren (goed voor een half jaar oude hond ) en daarna alles weer lijken te vergeten ? :U:

:wink: Een hond is na een half jaar niet af. Dat soort dingen zul je nog (veel) vaker tegenkomen.
Laatst gewijzigd door dagmar88 op 17 dec 2013 12:30, 1 keer totaal gewijzigd.
fenneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn

Ongelezen bericht door fenneke »

Ja hoor hij wordt nu een puber dus daar horen weer streken bij.

Gaat ook weer over , tenminste als je hem niet te hard van de bank gooit want dan is hij eerder stuk dan gehoorzaam.
Fenneke en Baloe
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

je hond raakt pup-af, zijn wereld wordt groter en dingen die hij als pup deed zijn niet meer vanzelfsprekend.
meegroeien met je hond dus en je aanpak afstemmen op zijn levensfase: beetje minder vrijblijvend en een beetje meer plicht!
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
smokey
Actief

Ongelezen bericht door smokey »

Ik snap dat een hond moet blijven leren en dat dit niet met een half jaar klaar is, maar juist het op de bank springen deed hij helemaal niet meer , en met het los lopen kwam hij ook altijd netjes.

Ik zal inderdaad meer me best doen om hem te blokkeren zodat hij helemaal de kans niet heeft om op de bank te springen , soms als ik terug kom uit de keuken ligt ie al weer lekker te maffe OP DE BANK!

Met het los lopen blijf ik op de plek staan waar ik hem als eerst riep , ik vraag me alleen af of ik hem moet blijven roepen tot hij bij me is of dat ik dit juist niet moet doen ?
Meestal komt hij na een paar minuten wel binnen een straal van 5 meter , ik helemaal blij Joepie hij komt eraan draait ie zich weer om en weg is ie :lekkerpuh: :E: :engel: :lekkerpuh:
Hylos
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hylos »

Euh, heel herkenbaar :mrgreen:
Xavi was EINDELIJK opgehouden met knagen aan vanalles en nog wat, en slopen van kussens.
En ineens begon hij er weer mee.. alle kussens stuk! Dus weer van voor af aan beginnen. Strenger zijn en het even anders aanpakken.

Mij is verteld dat je niet constant het commando moet herhalen. Dan leert je hond dat hij na 20 keer roepen ook wel mag komen ipv na 1 keer. Heb je niet iets waar hij dol op is, een speeltje of zo?
Xavi komt vaak niet als ik hem roep, tenzij ik een stok of balletje of zo mee heb.. dan staat ie zo naast me :mrgreen:

Verder zeggen ze dat het ooit weer over gaat, maar wel ff een vervelende periode :80:
Afbeelding
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

smokey schreef:Ik snap dat een hond moet blijven leren en dat dit niet met een half jaar klaar is, maar juist het op de bank springen deed hij helemaal niet meer , en met het los lopen kwam hij ook altijd netjes.

Ik zal inderdaad meer me best doen om hem te blokkeren zodat hij helemaal de kans niet heeft om op de bank te springen , soms als ik terug kom uit de keuken ligt ie al weer lekker te maffe OP DE BANK!

Met het los lopen blijf ik op de plek staan waar ik hem als eerst riep , ik vraag me alleen af of ik hem moet blijven roepen tot hij bij me is of dat ik dit juist niet moet doen ?
Meestal komt hij na een paar minuten wel binnen een straal van 5 meter , ik helemaal blij Joepie hij komt eraan draait ie zich weer om en weg is ie :lekkerpuh: :E: :engel: :lekkerpuh:
lange lijn eraan en opnieuw het komen trainen, waarbij je zorgt dat ie het laatste stukje (al zijn het maar een paar stappen) uit zichzelf bij je komt zodat je kunt blijven belonen voor het komen.
bij opgroeiende honden ga je van 'vragen' langzamerhand naar 'eisen' dat ze luisteren naar commando's, het wordt minder vrijblijvend.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
marloes_2406
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door marloes_2406 »

Hier vind Zara het ook ineens leuk om lekker níet te komen als ik roep. Maar als ik haar dan even een paar keer terugroep snapt ze het weer en komt ze iedere keer:)
christina
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een asbakkie* een mix d'amour de Greece, twee katten en kippen.

Ongelezen bericht door christina »

Mijn hond is ook een half jaar oud maar is volgens mij nog niet echt een puber. Misschien zijn border collies eerder daar mee. M.b.t. Het wandelen blijf ik niet op hem staan wachten maar loop een andere kant op als hij te ver weg gaat naar mijn zin. Het duurt maar even en dan komt hij weer aangesjeest. Van de trainster op de puppycursus kreeg ik de tip om hem bij het losmaken van de riem iets te geven wat hij bijzonder lekker vindt. Elke keer als hij weer voor mij verschijnt krijgt hij dat weer, afgewisseld met een gewoon voertje. Ook doe ik alsof ik allemaal spannende dingen mee maak onderweg en probeer hem daar bij te betrekken. B.v hurken aan de kant van het water, iets zoeken in de bosjes, rommelen met stokken etc. Zo blijft hij aandachtig op mij letten. Op bekend terrein voelt hij zich wat vrijer om rond te lopen, op onbekend terrein gaat hij maar een klein stukje voor uit en draait zich dan weer om om op mij te wachten. Hopelijk krijgt hij weer een beetje de focus op jou! Veel plezier met je puber!
Afbeelding
kaatje888
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boomer & Maltezer.

Ongelezen bericht door kaatje888 »

Jenno luisterde eerst ook perfect.
Nu is ie weer aan het uittesten.
Eerst kwam hij buiten netjes naar me toe als ik floot of hem riep.
Nu gaat ie liever achter een kat aan of hij loopt express de andere kant op.
Op een andere manier aanpakken dus,
en hem niet meer straffen als hij later wel komt :wink:
In liefdevolle herinnering
Binky 12-08-2000?, ?-?-2010 en Tycho 20-05-2006, 02-04-2014
dagmar88
Zeer actief

Hylos schreef: Verder zeggen ze dat het ooit weer over gaat, maar wel ff een vervelende periode :80:

:mrgreen: Duurde bij Charlie maar van een maand of 9 tot 2.5. In ruil daarvoor is ze nu wel uitzonderlijk braaf :mann:
ellen en de birmanen
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 tollers
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

heb er ook zo een in huis :mrgreen: even roepen en mevrouw kwam aangerend en nu....roepen en gewoon niet komen :devil: dus terug een stap terug en aan de lijn. komt wel weer goed.
ellen
Afbeelding
h a n s
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mastin Espanol

Ongelezen bericht door h a n s »

Hahaha, een hond is nooit af, wen er maar aan. Die dikke van ons heeft jaren niets van het aanrecht gepakt en dan snap ik 'm ineens met z'n kop in de pan macaroni die even op het aanrecht stond. :piew:
Ik lag helemaal in een deuk, zoiets verwacht je niet meer..
Hylos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hylos »

dagmar88 schreef:
Hylos schreef: Verder zeggen ze dat het ooit weer over gaat, maar wel ff een vervelende periode :80:

:mrgreen: Duurde bij Charlie maar van een maand of 9 tot 2.5. In ruil daarvoor is ze nu wel uitzonderlijk braaf :mann:
Bedankt voor de opbeurende woorden............. nog maar één heel jaar!! :jank: :jank:
Ach, goedkope kussens en goedkope dekbedovertrekken.. voor de rest valt het heus mee, ahum. :mann:
Afbeelding
Afbeelding
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

h a n s schreef:Hahaha, een hond is nooit af, wen er maar aan. Die dikke van ons heeft jaren niets van het aanrecht gepakt en dan snap ik 'm ineens met z'n kop in de pan macaroni die even op het aanrecht stond. :piew:
Ik lag helemaal in een deuk, zoiets verwacht je niet meer..
Hier jat Luca ineens van het aanrecht, ruim 4 jaar is ie en hij heeft het nog nooit eerder gedaan :LOL:
dagmar88
Zeer actief

Hylos schreef:
dagmar88 schreef:

Bedankt voor de opbeurende woorden............. nog maar één heel jaar!! :jank: :jank:
Ach, goedkope kussens en goedkope dekbedovertrekken.. voor de rest valt het heus mee, ahum. :mann:
:wink: Pjotr is de makkelijkste jonge hond ooit en daar bij springen er ook eens op de zoveel maanden een poosje achter elkaar hoofdkussens in z'n bek, helemaal vanzelf :engel:
Het pak antraciet kleurig voegmiddel waar hij heel leuk mee had gespeeld vond ik toch minder grappig :tongue:
gyanty
Zeer actief

Ongelezen bericht door gyanty »

Tja je hebt een echte border collie. Verwachtingen van de buitenwereld zijn vaak enorm, maar de gemiddelde border collie is een hele gewone hond hoor. En zijn ook een hele tijd ongehoorzaam, dwars en koppig en maken hun verwachting van gehoorzame hond totaal niet waar rond die tijd.

Ik denk alleen dat je een aantal zaken moet omdraaien want ze staan garant voor hoe je met je hond omgaan. Ze staan in negativiteit en dat beperkt je in je opvoeding van je hond. Een jonge hond heeft geen ongewenst gedrag. Dit klinkt heel negatief, maar ik ervaar het zelf ook bij mijn eigen honden. Een positievere kijk op de zaken maakt het allemaal een stuk leuker en makkelijker. Een jonge hond moet leren hoe de vork in de steel zit. Het is dus niet dat je af moet leren dat de hond niet op de bank moet, nee je moet je hond leren wat zijn plaats is. Een jonge hond doet niet alsof hij bananen in zijn oren heeft, hij moet leren hoe hij moet luisteren.

Een jonge hond/pup luistert nog niet. De situaties voorheen waren denk ik zo simpel dat luisteren vanzelf sprekend werd. Maar je hond wordt ouder en je gaat meer zaken met hem ondernemen. De hond heeft meer aandacht voor zijn omgeving, dus zijn dus variabelen die je in je training/opvoeding inbouwt. Vandaar dat je nog helemaal niet klaar was met leren wat zijn plaats is en het hierkomen. Veel baaseigenaren laten op die leeftijd de echte beloning (ofwel hele lekkere voertjes ofwel een heel leuk spelletje) achterwege en willen eigenlijk niet meer verder gaan als een braaf en een aai. Niet al het juiste moment om af te bouwen.

Voor het leren wat zijn plaats is. Dus niet alleen achterlaten als je even naar de keuken gaat. Zorg dat hij niet op de bank komt door en veilige ruimte (een gang of kamer waar hij geen dingen kan ontdekken die jij liever niet wilt).
Voor het leren hierkomen. Oefenen, oefenen en oefenen. Op makkelijke plaatsen waar je dat met hem deed als jonge pup, maar ook in nieuwe gebieden, maar houdt rekening met afleidende prikkels. Meer afleiden van prikkels kan beteken dat jij het hem makkelijker gaat maken (door bijvoorbeeld in die gebieden te werken met lange lijn, extra lekker beloning.)
Wachten op mijn hond juist niet doen. Je slimme border collie richt jou af; even wachten baasje: ik kom zo, maar eerst moet ik even......
Ik loop door, roep hooguit twee keer en als ze het helemaal bont maken verstop ik me ook nog. Overigens zorg ik dat een hond van die leeftijd niet te ver van mij loopt. Hoe groter afstand tussen jou en hond hoe moeilijker de gehoorzaamheid. Bekijk op welke afstand jou hond nog prima luistert en roep dus tijdig weer terug(belonen en weer laten gaan). Overigens oefenen oefenen oefenen betekend dat je niet alleen roept op moment dat het moet. Veel honden hebben snel door dat roepen bijvoorbeeld aanlijnen en einde pret betekend. Dus regelmatig roepen even spelen en/of wat lekkers en weer laten rennen. Komt hij braaf, zo niet dan loop ik door, of ren ik andere kant op en of verstop ik me.

Ik ben actief bezig met een jonge hond zodat hij lekker dicht in de buurt blijft, want met baas kan je allerlei zaken beleven.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”