Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Even opscheppen over m'n hond

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Dee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder en een Roemeens meisje
Aantal honden: 2

Even opscheppen over m'n hond

Ongelezen bericht door Dee »

Figo gaat zo goed! :cheer:

Vorig jaar had ik echt mijn handen zeg maar overvol aan en met hem. In die zin dat ik s'avonds echt kapot was.
als in met hem bezig zijn ( oefeningen en beweging ) en door hem bezig zijn ( streken en de juiste paden vinden ).
Laatste halfjaar zo'n verandering. Is ook de leeftijd deels denk ik, maar onze band is ook zo versterkt. :I:

Nu ben ik echt heel trots, om het volgende.
Hij blafte alles aan. Als er hiervoor mensen uit de auto stapten. Dichtslaande deuren van auto, zonder mensen te zien.
Als het maar misschien, eventueel kon betekenen dat er volk hier kwam, sloeg hij aan.
Logisch, ik heb een herder. Hij mag van mij ook best een blaf geven, maar hij was haast niet te stoppen.

Nu gaat het zo:
Figo ligt te slapen. Hij hoort dichtslaande autodeuren, staat op.
Kijkt naar het raam, of draaft er even heen. Geeft een mwhhh..loopt in zelfde drafje door naar mij en parkeert zicht naast/voor me.
Dat parkeren naast/voor me is zijn eigen inbreng. Ik zeg dan dat het een knappe jongen. :mann:
Heel enkel nog een blafje, maar dan hoef ik eigenlijk alleen maar te zeggen dat het ok is.

Het is zo'n heerlijk beessie.
Heb er nog wel m'n handen vol aan, maar hij maakt me ook elke dag weer aan het lachen. De pipo.
We hebben ook nog heel wat heuveltjes te nemen, maar daar die nemen we ook gewoon.
Komt helemaal goed met deze kanjer. Want wat een lieve, grapjesmakende knuffelkont heb ik gekregen waar ik net zo heerlijk mee kan stoeien. :cheer:
tineke

Re: Even opscheppen over m'n hond

Ongelezen bericht door tineke »

Fijn dat jullie zo goed gaan ,dat is nogeens eer van je werk hebben :ok: :ok:
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Hilde »

Heerlijk! Geniet maar lekker van hem :D
Afbeelding
runninggirl
Zeer actief

Ongelezen bericht door runninggirl »

:E:

Herkenbaar. Hier blijft het nu vaak bij een klein waarschuwings-blafje, daar ben ik ook heel blij mee.
Volgens mij zou ik Figo ook wel leuk vinden. :I:
Hylos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hylos »

Wat goed zeg! :E:
Afbeelding
Afbeelding
h a n s
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mastin Espanol
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door h a n s »

Mooi is dat hè? Als alles op z'n plaats begint te vallen.. Je mag trots op jezelf zijn. :balon:
Mit
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een Roemeense krielkip

Ongelezen bericht door Mit »

Wat fijn! :ok:
Afbeelding
moosje
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
Contacteer:

Ongelezen bericht door moosje »

Super! :ok:
Ben trots op jullie!
Afbeelding
In loving memory: Tara, Cheeco, Rinty, Kazan, Zarah, Shendor & Bleza

Dierenvoedselbank Amersfoort
Facebookpagina Dierenvoedselbank Amersfoort
Adjani & Tyson
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bull terrier
Aantal honden: 0
Contacteer:

Ongelezen bericht door Adjani & Tyson »

en terecht dat je trots bent! :ok:
Afbeelding
P-tt
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kaninchen Teckel

Ongelezen bericht door P-tt »

Heerlijk hè, daar hebben jullie samen hard voor gewerk :ok:
Afbeelding
Dee
Zeer actief

Wat een lieve berichtjes, maar de complimenten waren geheel aan Figo hoor.

We zijn er ook nog niet, moeten nog aan drie dingen echt wel werken.
Maar het is en blijft zo mooi en fijn om te zien als het kwartje dan gevallen is. Bij dat waar ik de post over opende, kwam dat voor het eerst tevoorschijn toen vriend ook thuis was. Het blaffen deed hij veel erger als ik alleen was, ook logisch.

Ik was zelf verrast, maar dat gezicht van mijn vriend was helemaal mooi. :LOL:

Nou over halfjaar hopelijk de volgende post :mrgreen:
Elske
Actief
Mijn ras(sen): Kruising duitse herder en twee straathondjes

Ongelezen bericht door Elske »

Ik ben heel erg benieuwd hoe je Figo hebt geleerd om het bij één korte waarschuwing te laten.

Jake wil hier soms door de ramen heen vliegen omdat er iets of iemand langs zijn terrein loopt die hem niet aan staat.

Ik heb er heel wat voor over om hem te leren dat één blaf genoeg is :)
Dee
Zeer actief

Elske schreef:Ik ben heel erg benieuwd hoe je Figo hebt geleerd om het bij één korte waarschuwing te laten.

Jake wil hier soms door de ramen heen vliegen omdat er iets of iemand langs zijn terrein loopt die hem niet aan staat.

Het gaat nu 9 v.d. tien keer met een gemwhafh..enkele keer slaat ie ook nog door. Zoals vandaag. Maar dan is het ook een rare dag, waarin alles ander loopt dan normaal.

Hoe oud is Jake? Want ik denk wel dat de leeftijd van Figo ook meespeelt in mijn gejuich.

Ik weet niet precies hoe. Ik doe ook maar wat, maar heb nagedacht.
Eerste wat in me opkomt, is zelf rustig blijven. Niet gaan lopen overschreeuwen, want dat werkt alleen maar averechts.

Figo heb ik in z'n opgroei-periode, als ie echt hyperdepieper was, vaak rustig gekregen door na spelen, te zeggen dat het klaar was. Soms moest ik hem echt tot halt manen. Dat deed ik dan door een vinger door z'n halsband te haken. Geen getrek, geen strijd. Kom maar zitten, doet ie dat..op z'n borst kriebelen. Dat deed ik ook als er mensen op t pad kwamen, en Figo door t raam wou. Rustig bij halsband gepakt, meegenomen naar bank. Zit..en als ie wat rustiger was kriebelen op borst.

Figo luistert binnenshuis heel sterk naar 't commando 'Hier'.
Dus die heb ik er op n gegeven moment ingegooid. En verrek dat werkte. Eerst heel kort, 1, 2 seconde en ging hij weer naar raam.
Maar als ik echt heel enthousiast ben als hij dan komt, of als ik denk dacht dat ie er zo weer vandoor zou gaan. Weer knappe hond, een vinger achter halsband gehaakt ( dat maakt hem nu ook rustig, is heel geen kracht nodig ofzo. Alleen dat inhaken, geen woorden. Heb t zelf veroorzaakt, en het werkt maar :U: )

Figo is waakser als ik alleen thuis ben. Dat moet ik wel even erbij vermelden.
Eerste keer dat ik merkte dat het werkte:

Vriend was thuis, zat op bank. Ik op stoel.
We hoorden autodeuren, Figo rent naar raam, snelt zich naar mij. Gaat zitten.

Die kop van m'n vriend :LOL:
En dat bleef aanhouden.

Ik denk dat Figo heeft geleerd hoe rust te vinden. Dat hoop ik.

Ik geloof ook dat luid en stil aanleren hier kan helpen. Maar dit snap ik zelf nog steeds niet, hoe dat moet. Dus ik werk maar gewoon aan vertrouwen.
Het gaat hier nog niet altijd goed hoor. Maar vaak wel. Maar het was wel mooi om te zien, die eerste keer zei ik niks. autodeuren, hond alert..draaft naar raam. vervolgens naar mij en ging mooi zit. Met een zucht. :I:

Denk niet dat je iets aan mijn uitleg hebt :(:
Browny
Zeer actief
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Browny »

Wat fijn dat het zo goed gaat en je daar zo van kan genieten :E: hierdoor heb jij ook de rust en vertrouwen, waardoor het alleen maar beter zal gaan :ok: Als je zelf al schrikt van deze geluiden omdat je denkt dat de hond zal gaan lopen tetteren, dan zal hij dat ook juist gaan doen :F:
dus fijn dat jullie band zo alleen maar sterker wordt en jij zo resultaat ziet!
Afbeelding
Dee
Zeer actief

Browny schreef:Wat fijn dat het zo goed gaat en je daar zo van kan genieten :E: hierdoor heb jij ook de rust en vertrouwen, waardoor het alleen maar beter zal gaan :ok: Als je zelf al schrikt van deze geluiden omdat je denkt dat de hond zal gaan lopen tetteren, dan zal hij dat ook juist gaan doen :F:
dus fijn dat jullie band zo alleen maar sterker wordt en jij zo resultaat ziet!
Klopt. Daarom zei ik als eerst, rust. Maar ik weet niet of dat afhangt van ras. Zijn aardig wat angsthaasjes als witjes.
Ik reageer bij Figo voornamelijk als ik weet dat het ook echt ok is.
Ik schoot eerder wel in stress. Maar toen ik merkte dat die Hier goed aansloeg.is ook altijd feessie. kattenbbrokkie of uitermate knappe jongen :cheer:
Dee
Zeer actief

ik hoef niet te lopen schreeuwen hier. Ten eerste maak ik geen enkele indruk.
Ten tweede wil ik dat ook niet. Handgebaren werken hier heel goed.
Elske
Actief

Dee schreef:
Elske schreef:Ik ben heel erg benieuwd hoe je Figo hebt geleerd om het bij één korte waarschuwing te laten.

Het gaat nu 9 v.d. tien keer met een gemwhafh..enkele keer slaat ie ook nog door. Zoals vandaag. Maar dan is het ook een rare dag, waarin alles ander loopt dan normaal.

Hoe oud is Jake? Want ik denk wel dat de leeftijd van Figo ook meespeelt in mijn gejuich.

Ik weet niet precies hoe. Ik doe ook maar wat, maar heb nagedacht.
Eerste wat in me opkomt, is zelf rustig blijven. Niet gaan lopen overschreeuwen, want dat werkt alleen maar averechts.

Figo heb ik in z'n opgroei-periode, als ie echt hyperdepieper was, vaak rustig gekregen door na spelen, te zeggen dat het klaar was. Soms moest ik hem echt tot halt manen. Dat deed ik dan door een vinger door z'n halsband te haken. Geen getrek, geen strijd. Kom maar zitten, doet ie dat..op z'n borst kriebelen. Dat deed ik ook als er mensen op t pad kwamen, en Figo door t raam wou. Rustig bij halsband gepakt, meegenomen naar bank. Zit..en als ie wat rustiger was kriebelen op borst.

Figo luistert binnenshuis heel sterk naar 't commando 'Hier'.
Dus die heb ik er op n gegeven moment ingegooid. En verrek dat werkte. Eerst heel kort, 1, 2 seconde en ging hij weer naar raam.
Maar als ik echt heel enthousiast ben als hij dan komt, of als ik denk dacht dat ie er zo weer vandoor zou gaan. Weer knappe hond, een vinger achter halsband gehaakt ( dat maakt hem nu ook rustig, is heel geen kracht nodig ofzo. Alleen dat inhaken, geen woorden. Heb t zelf veroorzaakt, en het werkt maar :U: )

Figo is waakser als ik alleen thuis ben. Dat moet ik wel even erbij vermelden.
Eerste keer dat ik merkte dat het werkte:

Vriend was thuis, zat op bank. Ik op stoel.
We hoorden autodeuren, Figo rent naar raam, snelt zich naar mij. Gaat zitten.

Die kop van m'n vriend :LOL:
En dat bleef aanhouden.

Ik denk dat Figo heeft geleerd hoe rust te vinden. Dat hoop ik.

Ik geloof ook dat luid en stil aanleren hier kan helpen. Maar dit snap ik zelf nog steeds niet, hoe dat moet. Dus ik werk maar gewoon aan vertrouwen.
Het gaat hier nog niet altijd goed hoor. Maar vaak wel. Maar het was wel mooi om te zien, die eerste keer zei ik niks. autodeuren, hond alert..draaft naar raam. vervolgens naar mij en ging mooi zit. Met een zucht. :I:

Denk niet dat je iets aan mijn uitleg hebt :(:
Jake word in April 3 en is nu iets meer dan een jaar bij ons.
Wat in onze situatie ook niet mee helpt is dat Jake een heel schoolgebouw heeft wat hij moet bewaken.

Als meneer dus door de ramen heen wil staat hij als ik pech heb net aan de andere kant van het gebouw en is het hier commando niet sterk genoeg.

Wat ik wel uit je verhaal haal is dat het hier commando bij Figo in huis wel sterk was, wellicht dat we met Jake nog wat winst kunnen behalen door daar intensiever op te oefenen in huis.

Wel heel grappig dat je aangeeft dat Figo waakser is als je alleen met hem bent, heel herkenbaar!
runninggirl
Zeer actief

Ongelezen bericht door runninggirl »

Misschien nog een tip over dat doorblaffen.

Hier zijn we gaan belonen voor het waarschuwen / waken wat ze doet zoals het in het boekje over "Blafgedrag" van Turid Rugaas staat. Dus op het moment dat ze aanslaat, opstaan, er heen lopen en met een gebaar duidelijk maken dat jij het overneemt en dus ook voor je hond gaan staan. Als alles veilig blijkt dan bedank je de hond voor het aanslaan.
Het duurt eventjes maar hier snapte ze al heel snel het riedeltje en blafte ze steeds korter door. Nu dus maar één waarschuwingsblaf en dan kan ik het op afstand zelfs al overnemen door haar terug te roepen en te belonen in plaats van dat ik elke keer zelf opsta.

Maar dit moet je dus wel dan consequent kunnen oefenen.
Elske
Actief

runninggirl schreef:Misschien nog een tip over dat doorblaffen.

Hier zijn we gaan belonen voor het waarschuwen / waken wat ze doet zoals het in het boekje over "Blafgedrag" van Turid Rugaas staat. Dus op het moment dat ze aanslaat, opstaan, er heen lopen en met een gebaar duidelijk maken dat jij het overneemt en dus ook voor je hond gaan staan. Als alles veilig blijkt dan bedank je de hond voor het aanslaan.
Het duurt eventjes maar hier snapte ze al heel snel het riedeltje en blafte ze steeds korter door. Nu dus maar één waarschuwingsblaf en dan kan ik het op afstand zelfs al overnemen door haar terug te roepen en te belonen in plaats van dat ik elke keer zelf opsta.

Maar dit moet je dus wel dan consequent kunnen oefenen.
Belonen voor het waarschuwen is iets wat we nog niet geprobeerd hebben maar wat wel heel logisch klinkt zo.
Met het instinct meewerken in plaats van er tegen in proberen te gaan.

Gaan we doen! Bedankt voor de tip :-)
kooi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief

Ongelezen bericht door kooi »

Fijn dat het zo goed gaat! :E:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”