Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wat doen jullie bij ''ongewenst'' gedrag

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

smokey
Actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 1

Wat doen jullie bij ''ongewenst'' gedrag

Ongelezen bericht door smokey »

hallo allemaal ,

Onze BC pup word steeds groter nu al weer bijna 5 maanden oud als begint steeds eigenwijzer te worden lijkt wel :mrgreen:

Dingen zoals : Voeten likken - armen likken als je zijn halsband af/aan wilt doen , achter de poes aan rennen als deze een speurt neemt , met etensbakjes door de kamer heen banjeren , op het aanrecht springen met zijn voorpoten om lekkers te stelen , snuffelen aan eten op tafel .. nou al deze typische honden dingen doet hij wel :D :oohja:

Als hij dit doet zeg ik meestal NEE! , dit commando vangt hij echter op als : GA DOOR GA DOOR :denken:

Moet ik hier wel op reageren met NEE roepen ? het lijkt me als ik dit negeer dat hij dan juist door zal blijven gaan ?

graag hoor ik van jullie ! :cool2:
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Re: Wat doen jullie bij ''ongewenst'' gedrag

Ongelezen bericht door Caro. »

:F: Je moet hem natuurlijk wel aanleren van 'nee' betekent.
Als hij het opvat als 'ga vooral door', dan snapt hij dus niet wat het betekent of uit je het zo zwakjes dat het geen indruk maakt.

Een 'nee' gaat hier bij het opvoeden gepaard met een indringende strenge blik, een armbeweging (wegwezen) of het zelf opeisen van die ruimte (bv bij aanrecht).
Alleen een 'nee' roepen bij het aanleren heeft weinig nut, je zal duidelijk moeten maken wat je met dat woord bedoelt.
Je zegt ook geen 100 keer 'zit' tegen een hond zonder dat je duidelijk maakt wat er moet gebeuren.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Belle
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Belle »

Negeren zou ik niet doen, want het is allemaal zelfbelonend gedrag. Ik zou het veel meer zoeken in het voorkomen van al die dingen. Zorgen dat er geen eten op het aanrecht ligt bijv. Verder vooral focussen op het aanleren van gedrag dat je wel wilt zien. Ga als de kat in de buurt is trainen op rustig gedrag. Doe de hond aan de lijn, zodat hij niet de kans krijgt om de kat op te jagen en beloon elk moment dat hij rustig is (pootjes op de grond, lijn slap). Als je zit te eten zou ik de hond in de bench doen als je die hebt en hem daar iets lekkers geven.
Het commando 'nee' roepen heeft geen zin als je hond niet heeft geleerd wat het betekent. Voor nu betekent het voor hem blijkbaar alleen maar een aanmoediging. Er staan op het forum heel veel voorbeelden van hoe je het 'nee' commando aanleert. Ik zou alleen wel een ander woord gaan gebruiken, want dit heeft al een andere betekenis voor hem gekregen.
Maar meer nog zou ik me richten op het aanleren van alternatief gedrag.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

klinkt als een lekkere apekop van 5 maanden :I:

ik zou kijken wat je werkelijk niet wil hebben en daar wat extra aandacht aan besteden.
poten op het aanrecht lijkt me er zo een.
daar zou ik hem weghalen en hem aan het verstand brengen dat ie dat niet mag, maar daar zal wat meer werk in zitten dan een simpele 'nee'

met bakjes door de kamer rennen lijkt mij niet zo'n ernstig vergrijp; ik zou het bakje afpakken met een 'nee, mag niet' en even met iets anders met hem spelen met een 'dat mag wel'.

ik zou vooral proberen dingen met een beetje humor op te lossen, maar wel zorgen dat wat je niet wil hebben ook echt niet gebeurt en daar zul je redelijk bovenop moeten zitten, de hond die na de eerste nee iets nooit meer doet moet volgens mij nog geboren worden.

en als het allemaal niet meer helpt ga je lekker met hem naar buiten en laat hem daar wat stoom afblazen ;)
je kunt ook best al beginnen met hem kunstjes te leren.
de clicker is een prima hulpmiddel daarbij en bijkomend voordeel is dat ze van die oefeningetjes heerlijk moe in hun hoofd worden.
kan ie mooi even slapen en jij krachten opdoen voor de volgende ronde ;)
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
smokey
Actief

Ongelezen bericht door smokey »

Bedankt allemaal ! , tijdens het lezen van alle reacties kreeg de kat ook eens een gekke bui .. hij achtervolgende de hond en wou op ze rug springen :D

De hond weet al redelijk goed wat NEE betekend , wij hebben dit geleerd door middel van voertjes en de gesloten hand samen met het geven van een NEE zoals we dit ook leren bij de Puppy Training , we moeten hier natuurlijk nog veel tijd in steken aangezien hij totaal niet luistert haha

We leren hem ook al wel ''kunstjes'' , zit , lig ,poot , twist , wacht en blijf dat is wat hij tot nu ''weet'' en doet. (met de clicker aangeleerd )
gyanty
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door gyanty »

Negeren kan alleen als er niet een dusdanig zelfbelondend effect van het gedrag tot stand komt. Als hij bij lekker eten kan op het aanrecht, dan kan je dat niet negeren. Overigens hoef je het niet eens met: "nee" op te lossen. Hem er bij weg roepen en iets anders lekkers geven (of de bal) zou hier ook prima werken. Scheelt je zelf een heleboel negativiteit. In deze periode gaan ze de wereld ontdekken en moet je nog veel duidelijk maken. De kans dat je dan continue in corrigeren komt is dan groot. Ik word daar dan gewoon niet zo vrolijk van. Nee dit, nee dat, nee zus, nee zo. Dus ik zoek wel naar andere alternatieven, al is een nee soms makkelijk gezegd.

Met een etensbak rondlopen, ach daar zou ik prima om kunnen lachen (dan wel plastic of metalig) of je ruimte ze gewoon meteen na eten op als je het niet wil hebben (hygiënisch gezien misschien ook schoner, meteen bij de afwas)

En als er hier eten op tafeltje staat, dan liggen de hondjes op hun plaats. In jonge jaren vaak met ook iets waar ze even lekker op kunnen knagen (of kong gevuld), omdat ze vaak nog niet zo lang stil kunnen blijven liggen op alle momenten dat jij dat zou willen.
Afbeelding
Foxen
Actief
Mijn ras(sen): Boerenfox

Ongelezen bericht door Foxen »

Ik zeg meestal "uh" als de pup of de oudere hond iets doet wat ik niet wil. Dit werkt soms goed maar soms heeft hij daar geen boodschap aan. Wat vaak helpt is de hond een alternatief te bieden. Als die van mij ergens op knaagt wat niet mag geef ik hem zijn kluifje of speeltje waar hij wel op mag knagen.
Luckyday
Zeer actief
Mijn ras(sen): kruising border collie
Contacteer:

Ongelezen bericht door Luckyday »

ja ik ken het probleem :mrgreen: ik heb nu ook een pup en die vind het dus ook prachtig om alles te doen wat ik liever niet heb. Vaak als ze dingen doet die ze niet mag blijf ik heel kalm en loop ik naar haar toe zeg nee en geef een tikje tegen haar schouder aan dan is ze afgeleid van waar ze mee bezig was en geef ik haar een andere bezigheid. Blijft het nou aanhouden dan corrigeer ik weer en ga ik gewoon even een stukje buiten lopen en mag ze daarna even haar bench in om te slapen. Vaak werkt dat het beste merk ik (teminste bij mijn honden dan he :D)
Bij mijn border die inmiddels bijna 3 is merkte ik dat hij het echt helemaal niet leuk vond om gecorrigeerd te worden dan reageerde hij heel schrikachtig. Ik ging dan vaak ook andere dingen doen zoals zijn kunstjes of een spelletje (iets wat hij iig al goed onder de knie had) en dat vond hij dan geweldig. Maar negeren heb ik tot nu toe gemerkt dat dat alleen maar meer problemen gaf.
Afbeelding
True friendship is sitting together in silence and feeling like it was the best conversation you've ever had
Bed and Breakfast Angelbeeck
Romy Smink Photography
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

smokey schreef:Bedankt allemaal ! , tijdens het lezen van alle reacties kreeg de kat ook eens een gekke bui .. hij achtervolgende de hond en wou op ze rug springen :D

De hond weet al redelijk goed wat NEE betekend , wij hebben dit geleerd door middel van voertjes en de gesloten hand samen met het geven van een NEE zoals we dit ook leren bij de Puppy Training , we moeten hier natuurlijk nog veel tijd in steken aangezien hij totaal niet luistert haha

We leren hem ook al wel ''kunstjes'' , zit , lig ,poot , twist , wacht en blijf dat is wat hij tot nu ''weet'' en doet. (met de clicker aangeleerd )
Die begrijp ik even niet, dus als hij iets doet wat hij niet mag, dan pak jij een voertje, en stopt die in je hand, en roept 'nee' ?
JML
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door JML »

Ik denk dat je al veel tips hebt gekregen hier waar je mee aan de slag kunt.
Ik sluit me ook helemaal aan bij wat Renee zegt over een beetje humor! Pick your battles en probeer ook wat humor en creativiteit toe te passen.
Vaak zie ik dat pups op een bepaalde leeftijd ook bijna allemaal "Nee" of "Foei" gaan heten ipv hun naam.
Ze gaan hun grenzen verleggen en gaan op ontdekking en baasjes roepen hele dagen dat dit niet mag en dat niet mag. Vergeet ook niet te belonen voor wat wel goed gaat en wat zomaar aangeboden wordt.
Jeannettebo
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

Apple schreef:
smokey schreef:Bedankt allemaal ! , tijdens het lezen van alle reacties kreeg de kat ook eens een gekke bui .. hij achtervolgende de hond en wou op ze rug springen :D

Die begrijp ik even niet, dus als hij iets doet wat hij niet mag, dan pak jij een voertje, en stopt die in je hand, en roept 'nee' ?
Nee, zo wordt de "nee" aangeleerd, zo heeft Bo het ook geleerd en hij kende het ook vrij snel. Dus niet op dat moment met het voertje, maar in de training
Afbeelding
Tiny
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Tiny »

renee-uk schreef: met bakjes door de kamer rennen lijkt mij niet zo'n ernstig vergrijp;
Dat levert hier vertederende blikken op, vind het zo schattig om te zien :I:

Wat hier echt niet mag is achter de kat aanrennen, en daar heb ik ook echt bovenop gezeten en goed beloond als ze op haar plek bleef als de kat langsliep. Verder is het een kwestie van zorgen dat het aanrecht leeg is en als ze toch zeker wil weten dat er niets te snaaien valt loop ik naar haar toe en zet haar met een nee met vier poten op de grond.
In lieve herinnering
Jeda x ehh.. leuk zwart mormeltje,
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky

voor altijd in ons hart
Jeda 14-12-2004 - 23-07-2010

Beau 08-11-2001 - 30-07-2011

&
Akira 16-08-2021
Wolfsblut
Zeer actief

Ongelezen bericht door Wolfsblut »

smokey schreef:hallo allemaal ,

Onze BC pup word steeds groter nu al weer bijna 5 maanden oud als begint steeds eigenwijzer te worden lijkt wel :mrgreen:

Dingen zoals : Voeten likken - armen likken als je zijn halsband af/aan wilt doen , achter de poes aan rennen als deze een speurt neemt , met etensbakjes door de kamer heen banjeren , op het aanrecht springen met zijn voorpoten om lekkers te stelen , snuffelen aan eten op tafel .. nou al deze typische honden dingen doet hij wel :D :oohja:

Als hij dit doet zeg ik meestal NEE! , dit commando vangt hij echter op als : GA DOOR GA DOOR :denken:

Moet ik hier wel op reageren met NEE roepen ? het lijkt me als ik dit negeer dat hij dan juist door zal blijven gaan ?

graag hoor ik van jullie ! :cool2:
Dat lijkt me meer op puberaal gedrag, proberen zijn grenzen te verleggen.
Ze is nu 7 maanden. Als ik ga een snuffelt ze ook even. Dan zeg ik, mag niet is van de baas. Dan vertrekt ze ook, heeft wel even geduurd. Ben ik klaar met eten dan krijgt zij haar bak met eten.

Vorige week had ik gehaktballen gemaakt van 1,5 kilo gehakt. Ik maakte ze extra lekker voor 's-avonds bij de televisie. Ze waren lekker uitgesudderd op de kachel en zette ze op het gasfornuis eveneens met deksel om af te laten koelen. Je raadt het al. Dat moet ik natuurlijk nooit meer doen. Ze had het deksel van de pan afgenomen en alle gehaktballen inclusief de jus opgegeten. Straffen kon na zo'n lange tijd natuurlijk niet meer. Aangezien ik geen open keuken heb kan ik niet alles zien.

Zodra ik weg ben, komt ze eerst in de kamer kijken of ik al zit. Daarna gaat ze ook met haar poten op het aanrecht staan. Ik moet natuurlijk ook weer wennen dat ik een grote hond heb. Gewoon alles weg zetten. Ook pakjes boter, daar heeft ze ook al twee van weggekaapt.

Mijn eerste grote hond, een Airdale Terrier heb ik dat afgeleerd met muizenvallen. Wel eerst de veer uitrekken zodat hij niet te hard dichtklapt. Het gaat natuurlijk om de schrik.

Ach likken vind ik niet erg. Die van mij rent met emmers door het huis en de WC's gebruikt ze als drinkbak daar maak ik allemaal geen punt van. Ook niet als ze vindt dat ik op moet staan en alle dekens van mijn bed aftrekt.

Je hoeft je met een jonge hond in ieder geval niet te vervelen. Dat is dan weer een voordeel.

Ach, zoals ik al aangaf, na een tijdje gaat dat allemaal weer over.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
Irta
Zeer actief
Mijn ras(sen): xHH

Ongelezen bericht door Irta »

Over het dingen/eten jatten: simpelweg zorgen dat er niks te jatten valt en altijd iets voor de hond hebben liggen waar mee gespeeld mag worden :19: Als ze toch eens wat te pakken heeft gekregen ruilen voor iets wat ze wel mag. Dan wordt er geen verkeerd gedrag aangeleerd, en hoef je ook niks af te leren en daarvoor rare toeren uit te halen.

Wat betreft het katten najagen: daarover zou ik eens een hartig woordje met de hond spreken als ze dat doet. Op katten wordt NIET gejaagd.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”