Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Standpunt Raad van Beheer over uniform koopcontract
Moderator: moderatorteam
- Es
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack russell terriers, wat anders?
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Standpunt Raad van Beheer over uniform koopcontract
*In neem aan dat dit overdrachtsdocument onderdeel is van het nieuwe project plan De gezonde(re) en sociale hond in Nederland
(zie http://www.raadvanbeheer.nl/raad-van-be ... ar/raadar/ okt))
'Standpunt Raad van Beheer over uniform koopcontract
Datum: 19-11-13
Mede naar aanleiding van de sessies tijdens de Raad van Beheer Fokkerstour over 'Recht & Regels' en de aandacht in de media voor de rechtszaken tussen pupkopers en fokkers, bereiken ons de laatste tijd steeds meer vragen over een uniform koopcontract.
De Raad van Beheer heeft daarin het volgende standpunt.
Standpunt RVB:
Met diverse organisaties in het land vindt er overleg plaats over een mogelijk uniform koopcontract voor fokkers en pupkopers. De Raad van Beheer erkent de waarde van een goed koopcontract, waarin voor pupkoper en fokker duidelijke afspraken staan.
Voor de voorlichting van fokker naar pupkoper is de Raad van Beheer van mening dat een koopcontract daarin niet het meest geschikte medium is. De Raad van Beheer ziet een apart overdrachtsdocument, waarin alle facetten die voor een goede overdracht en start belangrijk zijn worden besproken, als een beter instrument.
Indien er een landelijk erkend en uniform koopcontract wordt gemaakt, stelt de Raad van Beheer daaraan de voorwaarde dat dit breed door de sector wordt gedragen en dat de belangen van fokkers van rashonden hierin nadrukkelijk worden meegenomen. Tevens dienen de bouwstenen van het contract ruimte te bieden voor de afzonderlijke hondenrassen om specifieke invulling te geven aan het contract.
De Raad van Beheer zal haar medewerking verlenen aan het landelijke overleg. Dit betekent dat er tot aan de oplevering hiervan, verwachting is op zijn vroegst medio 2014, door de Raad van Beheer geen eigen koopcontract wordt uitgegeven."
http://www.raadvanbeheer.nl/meta-menu/n ... 03dc3a2af/
(zie http://www.raadvanbeheer.nl/raad-van-be ... ar/raadar/ okt))
'Standpunt Raad van Beheer over uniform koopcontract
Datum: 19-11-13
Mede naar aanleiding van de sessies tijdens de Raad van Beheer Fokkerstour over 'Recht & Regels' en de aandacht in de media voor de rechtszaken tussen pupkopers en fokkers, bereiken ons de laatste tijd steeds meer vragen over een uniform koopcontract.
De Raad van Beheer heeft daarin het volgende standpunt.
Standpunt RVB:
Met diverse organisaties in het land vindt er overleg plaats over een mogelijk uniform koopcontract voor fokkers en pupkopers. De Raad van Beheer erkent de waarde van een goed koopcontract, waarin voor pupkoper en fokker duidelijke afspraken staan.
Voor de voorlichting van fokker naar pupkoper is de Raad van Beheer van mening dat een koopcontract daarin niet het meest geschikte medium is. De Raad van Beheer ziet een apart overdrachtsdocument, waarin alle facetten die voor een goede overdracht en start belangrijk zijn worden besproken, als een beter instrument.
Indien er een landelijk erkend en uniform koopcontract wordt gemaakt, stelt de Raad van Beheer daaraan de voorwaarde dat dit breed door de sector wordt gedragen en dat de belangen van fokkers van rashonden hierin nadrukkelijk worden meegenomen. Tevens dienen de bouwstenen van het contract ruimte te bieden voor de afzonderlijke hondenrassen om specifieke invulling te geven aan het contract.
De Raad van Beheer zal haar medewerking verlenen aan het landelijke overleg. Dit betekent dat er tot aan de oplevering hiervan, verwachting is op zijn vroegst medio 2014, door de Raad van Beheer geen eigen koopcontract wordt uitgegeven."
http://www.raadvanbeheer.nl/meta-menu/n ... 03dc3a2af/
Laatst gewijzigd door Es op 19 nov 2013 20:58, 2 keer totaal gewijzigd.
Op elke wandeling is
Er eentje die ik mis.....
- Es
- Zeer actief
- Contacteer:
Re: Standpunt Raad van Beheer over uniform koopcontract
Met wie zou er al overlegd zijn? En heeft niet iedere rasvereniging het woord Koopcontract in zijn VFR staan? Kunnen we gaan aanpassen 'medio 2014'? In overdrachtsdocument?
Op elke wandeling is
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:

Maak daar maar 2016 van.
En dat overdrachtsdocument ? Dat gaat ons verplichten om er allerlei nutteloze entingen in te jassen en te ontvlooien ofzo ?
- under the red sky
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Contacteer:
De Raad heeft een paar jaar geleden een pilot gehouden met certificering en toen is er wel gewerkt met een uniform koopcontract, volgens mij ook opgesteld door de Raad zelf. Wij waren als pilotdeelnemer verplicht om met dat contract te werken maar ik vond het een gedrocht met allerlei betuttelende verplichtingen.
Voor de liefhebber, ik vond 'm nog op de site van de club klik
- Es
- Zeer actief
- Contacteer:
En later zijn er andere gekomen oa ism mevr. Bonefaas, ook nav haar lezingen. Zoals bij ons, de Jack Russell Terriers: http://www.nvjrt.nl/index.php/voor-fokkers.
Ik vind de term overdrachtsdocument nogal zwaar.
Ik vind de term overdrachtsdocument nogal zwaar.
Op elke wandeling is
Een vereniging (wat de RvB is) kan je niet verplichten een door hun opgesteld document te gebruiken bij overdrachten van goederen (honden in dit geval). De fokker is namelijk altijd nog zelf verantwoordelijk voor zijn product wat hij verkoopt, en behoort dus zelf de nodige papieren daarbij te maken.under the red sky schreef:De Raad heeft een paar jaar geleden een pilot gehouden met certificering en toen is er wel gewerkt met een uniform koopcontract, volgens mij ook opgesteld door de Raad zelf. Wij waren als pilotdeelnemer verplicht om met dat contract te werken maar ik vond het een gedrocht met allerlei betuttelende verplichtingen.
Dat ze onwetende fokkers willen helpen met een vorm van een standaard koopcontract als voorbeeld, juich ik wel toe.
- under the red sky
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Contacteer:
Het gebruik van die overeenkomst was destijds 1 van de voorwaarden van de pilotdeelname. Natuurlijk kun je er voor kiezen om niet aan de pilot mee te doen maar daar ging het niet over. Als een rasvereniging zelf een koopovereenkomst opstelt en de algemene ledenvergadering besluit dat iedere fokker die overeenkomst moet gebruiken, heb je het daar als lid ook maar mee te doen. Zo werkt het nou eenmaal. Net zoals je 'verplicht' kunt worden om ouderdieren te testen op bepaalde aandoeningen. Dat wil niet zeggen dat je niet zelf verantwoordelijk meer bent.silvester schreef:Een vereniging (wat de RvB is) kan je niet verplichten een door hun opgesteld document te gebruiken bij overdrachten van goederen (honden in dit geval). De fokker is namelijk altijd nog zelf verantwoordelijk voor zijn product wat hij verkoopt, en behoort dus zelf de nodige papieren daarbij te maken.under the red sky schreef:De Raad heeft een paar jaar geleden een pilot gehouden met certificering en toen is er wel gewerkt met een uniform koopcontract, volgens mij ook opgesteld door de Raad zelf. Wij waren als pilotdeelnemer verplicht om met dat contract te werken maar ik vond het een gedrocht met allerlei betuttelende verplichtingen.
Gezondsheidstesten is idd normaal dat een RV dat voorschrijft, mogen ze ook als vereniging, maar een koopcontract verplichten niet, om de simpele reden dat de RV niet verantwoordelijk wordt gesteld bij calamiteiten, maar de fokker, een koopcontract wat door een vereniging wordt opgesteld en verplicht wordt te gebruiken heeft t.o.v. De fokker 0 waarde, een rechter zal het altijd afdoen als niet wetsgeldig contract.under the red sky schreef:Het gebruik van die overeenkomst was destijds 1 van de voorwaarden van de pilotdeelname. Natuurlijk kun je er voor kiezen om niet aan de pilot mee te doen maar daar ging het niet over. Als een rasvereniging zelf een koopovereenkomst opstelt en de algemene ledenvergadering besluit dat iedere fokker die overeenkomst moet gebruiken, heb je het daar als lid ook maar mee te doen. Zo werkt het nou eenmaal. Net zoals je 'verplicht' kunt worden om ouderdieren te testen op bepaalde aandoeningen. Dat wil niet zeggen dat je niet zelf verantwoordelijk meer bent.silvester schreef:Een vereniging (wat de RvB is) kan je niet verplichten een door hun opgesteld document te gebruiken bij overdrachten van goederen (honden in dit geval). De fokker is namelijk altijd nog zelf verantwoordelijk voor zijn product wat hij verkoopt, en behoort dus zelf de nodige papieren daarbij te maken.under the red sky schreef:De Raad heeft een paar jaar geleden een pilot gehouden met certificering en toen is er wel gewerkt met een uniform koopcontract, volgens mij ook opgesteld door de Raad zelf. Wij waren als pilotdeelnemer verplicht om met dat contract te werken maar ik vond het een gedrocht met allerlei betuttelende verplichtingen.

- Es
- Zeer actief
- Contacteer:
Ons koopcontract is niet verplicht wel onderdelen eruit. Gemaakt in overleg met A. Bonefaas.
Op elke wandeling is
- kyechu
- Actief
- Mijn ras(sen): Lhasa Apso
- Aantal honden: 2
Helaas ontbreek ook in dit contract een mediation clausule, iets wat in elke goede koopovereenkomst opgenomen zou moeten zijn. Daarmee bescherm je zowel koper als verkoper tegen torenhoge advocaat- en proceskosten indien er problemen ontstaan.Es schreef:Ons koopcontract is niet verplicht wel onderdelen eruit. Gemaakt in overleg met A. Bonefaas.
- MirandaH
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Cairns!!!
- Contacteer:
Dat een dergelijk koopcontract in ontwikkeling is dat was ook tijdens de Fokkerstour meegedeeld. Met het LICG ofzo? Ze werken aan een soort bijsluiter ook meen ik me te herinneren.
@kyechu: waar moet ik aan denken bij een mediation clausule?
@kyechu: waar moet ik aan denken bij een mediation clausule?

*Gediplomeerde trimsalon voor de regio Zoetermeer (lid ABHB)*
**Webshop voor verse diervoeding: Botten & Zo**
- kyechu
- Actief
- Mijn ras(sen): Lhasa Apso
- Aantal honden: 2
In een mediation clausule is mediation vastgelegd voor het geval er een geschil rijst tussen partijen. Mediation is een alternatieve methode om geschillen buiten de rechter om op te lossen. Mediation is bemiddelen, het oplossen van geschillen met de hulp van een neutrale conflictbemiddelaar: de mediator. Hij begeleidt de onderhandelingen tussen de partijen. Hij helpt hen zelf een goede oplossing te vinden voor hun geschil zonder tussenkomst van de rechter. Mediation is vele malen goedkoper dan het starten van een procedure en alle kosten die daarbij komen kijken.