ingrid schreef:Paisley schreef:Ik vond hier een artikeltje
http://www.hondentolk.nl/Tekstbestanden ... e_hond.pdf
Ik heb me zelf nooit gehouden aan schema's. Mijn hond is nu 11 maanden en ik fiets regelmatig met haar. Ze heeft zo veel energie en een enorme conditie opgebouwd doordat ze tijdens losloop wandelingen non-stop aan het draven en rennen is. Ik denk dat als je regelmatig wandelt op asfalt, dat de zolen ook stevig genoeg zijn om nu wat te kunnen fietsen.
Het schijnt beter te zijn om alleen te laten draven, maar ik laat mijn hond ook rennen als ze zelf vol energie er in springt.
Er wordt gewaarschuwd dat je sowieso niet mag fietsen op asfalt en ook niet mag laten rennen langs de fiets vanwege de belasting van gewrichten, maar ik neem dat met een korrel zout. Er is een groot verschil tussen een atletisch hondje van 15kg vol energie, en een lobbes van 40kg die gevoelig is voor gewrichtsproblemen. Als mijn hond los loopt op asfalt, dendert ze ook full-speed van hot naar her.
De link doet het niet.
Hoe bouw je het op in: in tijd of afstand?
Er wordt inderdaad met grote regelmaat gewandeld op asfalt cq bestrating.
In tijd of afstand is evenredig aan elkaar. (mits je dezelfde snelheid aanhoudt.)
Qua opbouwen durf ik niets te zeggen.
Ik weet dat met onze hond (dat is wel ruim 10 jaar geleden) begonnen is toen hij ongeveer een jaar was, eerst kleine stukjes een paar kilometer. En wekelijks een stukje verder.
Met die hond werd ook dagelijks hele stukken in het bos gelopen, dus zijn conditie was sowieso al prima.
Ik denk dat hij na een half jaar makkelijk 10-15 kilometer mee ging fietsen.
(Of het verantwoord is, daar zullen nu meer dingen over bekend zijn, maar de ervaring toen was dat het prima ging)
Het gaat trouwens over een Duitse Staande Korthaar, atletisch en zo'n 25kg.