Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Larynx paralyse of stembandverlamming

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Sammy1999
nieuw lid
Mijn ras(sen): Kruising Border Collie x onbekend
Aantal honden: 1

Larynx paralyse of stembandverlamming

Ongelezen bericht door Sammy1999 »

Vorige week is onze hond Sammy geopereerd aan een larynx Paralyse oftewel stembandverlamming.
Sammy is een kruising Bordercollie x onbekend van 14 jaar en 3 maanden oud.
Ik schrijf dit stukje omdat ik zelf na de diagnose weinig kon vinden over ervaringen en over de operatie zelf. Het was namelijk een moeilijk beslissing die we moesten nemen na de diagnose. Laten we Sammy in slapen (het risico op weer een aanval waar hij kan stikken is absoluut geen optie)of laten we hem opereren. Na een dagje google en bellen met klinieken hebben we besloten sammy te laten opereren. Hij is dan wel 14 maar dat zou je niet zeggen hij is nog zo vrolijk en levendig dat we hem nog graag een tijdje bij ons willen houden. Vraag is natuurlijk doe je hem dit nog aan want het is toch een operatie.

Even over het begin van de ziekte. Het begint met raspend ademen na inspanning en zijn energielevel werd minder. Dit begon van de zomer toen het zo heet was dus wij dachten dat het een combinatie was van zijn leeftijd en de hitte. Volgens de arts is dit ook de reden dat deze ziekte pas laat aan het licht komt omdat het eigenlijk symptomen zijn die je bij een oude hond niet gek vindt. Echter 2 weken geleden werd Sam wat opgewonden van een vrouwtjeshond en een minuut later schoot hij in een aanval die je niemand gunt. Hij kreeg het benauwd begon te schuimbekken en zakte door zijn poten. Ik heb hem meteen in de auto getild en naar de dierenarts gereden. Gelukkig kwam hij zelf weer uit de aanval maar het had ook gekund dat hij terplekke gestikt was. Echt een vreselijke dood had dat geweest. De stembanden sluiten zich dus zodra de hond zich opwind.

Nadat we hadden besloten te laten opereren duurde dit nog een week helaas. Een hele lange week volgde want Sam mocht zich absoluut niet druk maken, we waren vreselijk bang voor weer een aanval. De bel uit de lamellen dicht en als er iemand thuiskwam en hij wilde blij begroeten werd dat vriendelijk docg dwingend de kop ingedrukt wat hij niet leuk vond en totaal niet begreep. na een paar dagen begreep hij het en deed al geen moeite meer, heel zielig maar dat hebben we inmiddels ruimschoots goed gemaakt met hem.

Sammy is geopereerd in dierenkliniek Caressa in Amsterdam door chirurg Franc Viehof. Er zijn meer klinieken die de operatie doen maar deze is ons zeer goed bevallen. Wat ik wel aanraad is dat ze het vooronderzoek en de operatie in een keer doen anders moet je hond 2x keer onder narcose en dat is voor oudjes niet zo prettig. Dit schijnt per kliniek verschillend te zijn. Een van de stembanden wordt opzij geklapt en vastgemaakt. Dit gebeurd via de buitenkant dus aan de zijkant van de hals zit een hechting van ongeveer 15 cm. Sam was de eerste 2 dagen een beetje zielig.
De dag na de operatie begon hij wel weer te eten maar drinken wilde hij niet. Ik heb de porties verdeeld over 4 momenten en daar steeds een glaasje water bij gedaan en dan dronk hij wel op.
Dag 3 werd hij weer een beetje de oude en dag 6 was hij weer helemaal top! Hij drinkt inmiddels ook gewoon weer uit zijn waterbak.Uiteraard krijgt hij nog pijnstillers en antibiotica. Sam heeft veel meer energie, nu al. Ik heb gister bijna een kwartier met hem gewandeld, dat is geen enorme afstand want er wordt veel gesnuffeld maar ik merk dat Sam echt veel meer uithoudingsvermogen weer heeft. Hij is nog beter dan een half jaar geleden toen de ziekte kennelijk al licht zijn intrede deed maar wij dat nog niet merkte en het op zijn leeftijd afschoven.
De operatie kwam in ons geval op 1100 euro. Dit is inderdaad een hoop geld voor een oude hond waarvan je niet weet hoe lang hij nog zal leven en wanneer andere ouderdomskwalen de kop op gaan steken. Wij vonden Sam echter nog veel te goed om hem in te laten slapen en zijn blij dat we hem nog een kans gegeven hebben. Wie weet wordt hij 16 en kunnen wij nog van hem genieten.
Tuurlijk hebben we getwijfeld moet je hem nog zo'n pittige operatie aandoen. Het resultaat is echter heel goed en tuurlijk moet Sam daar wel een klein weekje voor herstellen en een operatie is nooit leuk maar met de nodige zorg en pijnstilling heel goed te doen. Over een weekje laten we de hechtingen eruit halen en dan is het hele gebeuren achter de rug.

Ik hoop dat hondeneigenaren die in dit zelfde schuitje komen te zitten als wij hier iets aan hebben!

Gr, Jolanda
Angelique25
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Sheepdog
Aantal honden: 6
Contacteer:

Re: Larynx paralyse of stembandverlamming

Ongelezen bericht door Angelique25 »

Fijn dat de operatie geslaagd is! Ik heb er in het voorjaar 2 laten opereren bij de Kompaan in Ommen. Bij mijn honden hadden ze alles van binnenuit gehecht, dus hoefden er naderhand geen hechtingen meer uit.

Ik had er eentje die er al 2 jaar last van had, maar dan enkel als we gingen wandelen bij warm weer (dat kon al 18 graden zijn) dus daar viel met wat aanpassing mee te leven. De andere daar verliep het veel sneller en was wat opwinding al genoeg om voor dikke benauwdheid te zorgen. Tussen zijn 1ste echte klachten en de operatie hebben dan ook maar 2 weken gezeten. toen we de ene zouden doen, hebben we na overleg met de Kompaan ook maar besloten om de andere ook maar te doen.

Wij gingen toen natuurlijk naar het warme weer toe en de dame en heer zijn de zomer goed doorgekomen. Hopelijk gaat die van jou ook nog mooie zomers meemaken.
Mijn verhaaltje staat hier: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... msg2656918
Sammy1999
nieuw lid

Hoi Angelique,
Leuk dat je gereageerd hebt. Je hoort er zo weinig over dat het leuk is om te horen dat er meer oude honden zijn die zo'n operatie goed doorstaan.
Sam is alweer zo lekkker de oude maar dan een betere versie. Hij begint gewoon aan zijn 2e jeugd.

Wat gek dat bij jou honden de operatie helemaal via de bek is gegaan. Sam heeft toch wel een flinke hechting van 12 centimeter.
Zal wel verschillen zijn per geval. Doordat Sam voor de operatie een aanval kreeg was er vlak voor de operatie nogal stress en hebben we de chirurg amper gesproken. Hij kwam namelijk voor de operatie naar de kliniek en was al weg dat we Sam kwamen halen.
Maar goed dat is allemaal niet meer belangrijk, het gaat goed met Sam en daar zijn we heel erg blij mee!!!!!
Angelique25
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Sheepdog
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door Angelique25 »

Sammy1999 schreef:Hoi Angelique,
Leuk dat je gereageerd hebt. Je hoort er zo weinig over dat het leuk is om te horen dat er meer oude honden zijn die zo'n operatie goed doorstaan.
Sam is alweer zo lekkker de oude maar dan een betere versie. Hij begint gewoon aan zijn 2e jeugd.

Wat gek dat bij jou honden de operatie helemaal via de bek is gegaan. Sam heeft toch wel een flinke hechting van 12 centimeter.
Zal wel verschillen zijn per geval. Doordat Sam voor de operatie een aanval kreeg was er vlak voor de operatie nogal stress en hebben we de chirurg amper gesproken. Hij kwam namelijk voor de operatie naar de kliniek en was al weg dat we Sam kwamen halen.
Maar goed dat is allemaal niet meer belangrijk, het gaat goed met Sam en daar zijn we heel erg blij mee!!!!!

Uh via de bek...nee hoor, gewoon via de hals, net als bij jouw hond. Ze hadden alleen geen zichtbare hechtingen aan de buitenkant.

Hier tot nu toe 1x meegemaakt dat eentje zich echt goed verslikte na een oprisping in zijn slaap en toen hij daarop dan ook aanhoudend begon te kuchen zijn we meteen gestart met AB (dat stond op aanraden van de Kompaan in de kast om direct te kunnen geven als je ziet dat er flink verslikt is) om een verslikkingslongontsteking te voorkomen. En dat is gelukkig goed gegaat. Eten/drinken is nooit een probleem geweest, dat gaat net zo goed als voor de operatie.

Geeft die van jou nog geluid? Hier na de operatie tijdenlang alleen wat schor geblaat, maar ondertussen heeft het zich wel weer tot een echte blaf ontwikkeld, hoewel wel anders van geluid en iets minder stevig dan voor de operatie.
Goldendelicious

Ongelezen bericht door Goldendelicious »

Mijn oudste hond werd door Caressa Utrecht ook verdacht van stembandverlamming. In deze fase blijkt het zijn hart nog steeds te zijn. Diezelfde chirurg voert daar ook de operatie uit. Fijn dat de operatie geslaagd is bij jouw hond. Inderdaad goed om ervaringen te lezen.
Sterkte.
Sammy1999
nieuw lid

Blaffen is inderdaad een heel raar geluid. Gelukkig is Sam een beetje doof dus zelf hoort ie waarschijnlijk niet dat het niet om aan te horen is.
De hechtingen zijn er inmiddels uit en de operatiewond is mooi geheeld en helemaal niet meer gevoelig. De eerste week mocht ik er niet eens naar kijken.

Het ging al heel goed maar ik merk nu inmiddels 2,5 week na de operatie dat het echt geweldig gaat. Hij is weer zo blij en wil de hele tijd lekker naar buiten om te wandelen en te snuffelen. Het was een smak geld maar het was het absoluut waard, we zijn zo blij dat we hem hebben laten opereren.
Mensen die niet weten wat het precies inhoud en zien dat Sam geopereerd is vinden het eerst heel gek dat we een hond van 14 jaar hebben laten opereren. Tja dat dacht is eerst ook maar ik weet nu gelukkig beter!
Rosan's Sandra
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herdertjes
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosan's Sandra »

Bij "onze" Mechelse Herder komt in bepaalde lijnen Larynx spasme voor.
Is niet hetzelfde als paralyse. Want paralyse is een vaak een ouderdomskwaal wat bij bepaalde rassen voor komt
Spasme komt ook bij jongere honden voor en is erfelijk :ugh:

Wel goed van je dat je jouw hond hebt te laten behandelen, zeker omdat hij nog zo vrolijk en levendig is. Geniet van hem :ok:
Groetjes Sandra
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”