Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Verbod fokken met ernstige afwijkingen niet per ras
Moderator: moderatorteam
- Es
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack russell terriers, wat anders?
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Verbod fokken met ernstige afwijkingen niet per ras
Wat zouden jullie ervan vinden als er niet per ras maar per aandoening een fokverbod of regel zou komen?
Lijkt mij veel eerlijker in kader van hondenwelzijn. Moeten rassen vanzelf wel maatregelen nemen.
Lijkt mij veel eerlijker in kader van hondenwelzijn. Moeten rassen vanzelf wel maatregelen nemen.
Op elke wandeling is
Er eentje die ik mis.....
- Mutt
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Retrievermixen
- Aantal honden: 1
Re: Verbod fokken met ernstige afwijkingen niet per ras
Maar dan kom je toch weer in de knoei met de genetische diversiteit?
Zo zit het wel met meer aandoeningen bij rassen waarbij het aandeel heel groot is, kan je het gewoon niet veroorloven om zoveel honden uit te sluiten, terwijl bij een ras waarbij het weinig voorkomt juist wel mogelijk is.
Begrijp me niet verkeerd ik vind zeker dat het eens klaar moet zijn met dat geklooi en dat heilig gesloten stamboek en bij sommige aandoeningen mogen ze wel zeker harder optreden.
Zo zit het wel met meer aandoeningen bij rassen waarbij het aandeel heel groot is, kan je het gewoon niet veroorloven om zoveel honden uit te sluiten, terwijl bij een ras waarbij het weinig voorkomt juist wel mogelijk is.
Begrijp me niet verkeerd ik vind zeker dat het eens klaar moet zijn met dat geklooi en dat heilig gesloten stamboek en bij sommige aandoeningen mogen ze wel zeker harder optreden.

Because boy you were amazing just the way you were
Mazzel <3 15/05/2008 - 16/12/2014
?Es schreef:Wat zouden jullie ervan vinden als er niet per ras maar per aandoening een fokverbod of regel zou komen?
Ik snap hem niet, werd dat dan nooit gedaan?
Bij mijn ras wel, 20 jaar geleden bleek er epilepsie in te zitten, toen heeft de RV samen met de fokkers besloten om die lijn niet meer te gebruiken. Sinds een jaar of 10 zijn er geen epilepsie gevallen meer bekend.
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
Niks geen maatregelen. Registratie en publicatie zou genoeg moeten zijn. Dus kom maar door met die database, RvB! Eentje waar we alles in kwijt kunnen en gemakkelijk kunnen zoeken.... Gewoon.
- Es
- Zeer actief
- Contacteer:
silvester schreef:?Es schreef:Wat zouden jullie ervan vinden als er niet per ras maar per aandoening een fokverbod of regel zou komen?
Bij mijn ras wel, 20 jaar geleden bleek er epilepsie in te zitten, toen heeft de RV samen met de fokkers besloten om die lijn niet meer te gebruiken. Sinds een jaar of 10 zijn er geen epilepsie gevallen meer bekend.
Zou wel moeten maar gebeurt niet.
Als je aandoeningen zou verbieden per wet zou dit voor alle fokkers kunnen gelden, ook zonder stamboom... Met de nieuwe DNA-ontwikkelingen zoals My dog DNA ( viewtopic.php?f=6&t=275820) kan dat.
Welzijn zou toch voor in stand houden ras moeten gaan?
Op elke wandeling is
- Es
- Zeer actief
- Contacteer:
Rosita Compagner schreef:Niks geen maatregelen. Registratie en publicatie zou genoeg moeten zijn. Dus kom maar door met die database, RvB! Eentje waar we alles in kwijt kunnen en gemakkelijk kunnen zoeken.... Gewoon.
Helemaal mee eens, eentje die ook makkelijk te vinden is...
Op elke wandeling is
- Badu
- Zeer actief
- Contacteer:
Die is er toch?Rosita Compagner schreef:Niks geen maatregelen. Registratie en publicatie zou genoeg moeten zijn. Dus kom maar door met die database, RvB! Eentje waar we alles in kwijt kunnen en gemakkelijk kunnen zoeken.... Gewoon.
- Es
- Zeer actief
- Contacteer:
Badu schreef:Die is er toch?Rosita Compagner schreef:Niks geen maatregelen. Registratie en publicatie zou genoeg moeten zijn. Dus kom maar door met die database, RvB! Eentje waar we alles in kwijt kunnen en gemakkelijk kunnen zoeken.... Gewoon.
Buitenlanders staan er niet in, slechts enkele aandoeningen...deze willen we (denk ik).. http://jalostus.kennelliitto.fi/frmEtusivu.aspx?Lang=en
Op elke wandeling is
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik denk dat we die wel willen, Es
En met MyDogDNA gaan we lekker breed fokken en wordt de kans op inteeltellende (allergie, kanker en dergelijke) beduidend kleiner. Dan kunnen we veel meer honden in de genenpoel houden en zo ons een weg naar gezondere honden banen. Van uitsluiten word ik inmiddels wat nerveus, liever niet. Liever iedereen een klein beetje meedoen in de fokkerij.

- Es
- Zeer actief
- Contacteer:
Gek he meeste mensne willen maar 1 ding; een gezonde hond hebben en/of ook gezonde hond fokken. Waarom lukt dat soms zo slecht? Geld?
Op elke wandeling is
Wat zou jij dan willen, en hoe zou je dat willen regelen bij wet??? Wie moet dat gaan controleren??Es schreef:Gek he meeste mensne willen maar 1 ding; een gezonde hond hebben en/of ook gezonde hond fokken. Waarom lukt dat soms zo slecht? Geld?
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Contacteer:
Nee, selectie. En het was nog maar 25 jaar geleden dat we vooral overal tégen selecteerden en hard achter de kampioenen aan renden. Eerlijk gezegd denk ik dat er nog maar weinig veranderd is.
Maar het is wel beangstigend, ja. We willen allemaal goed doen 'voor het ras' en we hollen alleen maar achteruit. Wat gezondheid betreft in ieder geval. Over schoonheid mag je twisten
Maar het is wel beangstigend, ja. We willen allemaal goed doen 'voor het ras' en we hollen alleen maar achteruit. Wat gezondheid betreft in ieder geval. Over schoonheid mag je twisten
Ik denk dat één groot probleem is, dat er vanuit de RvB niet veel regels zijn voor wat betreft het fokken, dat is allemaal per rasvereniging geregeld. Stamboom krijg je als pa en ma maar een stamboom hebben, en iedereen die dat doet, krijgt voor zijn puppies een stamboom. Regels voor het fokken en het testen van de ouderdieren (of wat ook nodig zou zijn) zou dan beter bij de RvB kunnen liggen, zodat iedereen, ook diegenen die buiten de rasvereniging om fokken, pas stambomen krijgen als daaraan is voldaan.Rosita Compagner schreef:Nee, selectie. En het was nog maar 25 jaar geleden dat we vooral overal tégen selecteerden en hard achter de kampioenen aan renden. Eerlijk gezegd denk ik dat er nog maar weinig veranderd is.
- Es
- Zeer actief
- Contacteer:
Omdat mensen, fokker en kopers, vaak kiezen voor schoonheid en niet (willen) letten op gezondheid is mijn ervaring.
Ik geloof wel dat wanneer je maar 100 euro mocht vragen voor een pup, ongeacht papieren of niet, het er allemaal heel anders uit zou zien.
En het is me een raadsel waarom Cavaliertjes nog steeds zo grif verkocht worden ondanks alle commotie.
Had daar maar een onderzoek aan gewaagd. (voor die 27.000 euro).
Ik geloof wel dat wanneer je maar 100 euro mocht vragen voor een pup, ongeacht papieren of niet, het er allemaal heel anders uit zou zien.
En het is me een raadsel waarom Cavaliertjes nog steeds zo grif verkocht worden ondanks alle commotie.
Op elke wandeling is
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja, gewoon 3/4 van het bestand weggooien
't Lijkt me een slecht plan, neeltje. De enige regel waarvoor ik nog wil pleiten is die van fokbeperking van de reu.
't Lijkt me een slecht plan, neeltje. De enige regel waarvoor ik nog wil pleiten is die van fokbeperking van de reu.
Om dat het gros van de mensen zich totaal niet bewust is van de commotie. Die zien en horen dat niet. Wij wel omdat we erop gespitst zijn, maar het gros van de mensen gaan naar de schuur/kennel om de hoek en halen een hondje en verdiepen zich verder geen mm in de hond en waar deze te halen.Es schreef:Omdat mensen, fokker en kopers, vaak kiezen voor schoonheid en niet (willen) letten op gezondheid is mijn ervaring.
Dat zou ook iets zijn, maar zo lang het kwartje niet gaat vallen bij de rasverenigingen en ieder ander die fokt, denk ik dat het allemaal niet veel gaat helpen. Want als ze het dan niet eens zijn met de regels van de rasvereniging en/of RvB, gaan ze wel zonder stamboom fokken verder.Rosita Compagner schreef:Ja, gewoon 3/4 van het bestand weggooien
Ja, dan fokte er geen mens meer, want dan moeten ze veel te veel toeleggen op het fokken van een nest. Zeker die met kleine hondjes waar vaak niet meer dan 4 pups per nest zijn. Probeer dan maar eens met €400 de kosten te dekken. Dat gaat denk ik niet lukken. Geld voor onderzoeken bij de ouderdieren is er dan ook niet. Kun je wel zeggen, het is maar een hobby, die kost geld, leuk, maar een hobby die mij geld kost, daarvan houd ik het product zelf, dat verkoop ik niet.Es schreef:Omdat mensen, fokker en kopers, vaak kiezen voor schoonheid en niet (willen) letten op gezondheid is mijn ervaring.
- Es
- Zeer actief
- Contacteer:
Nou bij mij in de buurt zeggen de mensen met cavalierpups: ow maar de ouders van deze pup zijn erg gezond, heeft de fokker zelf gezegd!
Op elke wandeling is
Ja, natuurlijk zegt de fokker dat. Die zal zeggen dat zijn honden ongezond zijn, komt-ie ze aan de straatstenen niet meer kwijt.Es schreef:Nou bij mij in de buurt zeggen de mensen met cavalierpups: ow maar de ouders van deze pup zijn erg gezond, heeft de fokker zelf gezegd!
- carine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo of Italiaanse waterhond
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
maar staat MyDogDNA al zover?Rosita Compagner schreef:Ik denk dat we die wel willen, EsEn met MyDogDNA gaan we lekker breed fokken en wordt de kans op inteeltellende (allergie, kanker en dergelijke) beduidend kleiner. Dan kunnen we veel meer honden in de genenpoel houden en zo ons een weg naar gezondere honden banen. Van uitsluiten word ik inmiddels wat nerveus, liever niet. Liever iedereen een klein beetje meedoen in de fokkerij.
carine, giorgio,juno, nigra (+) en de knabbelbeesten

http://www.lagottoromagnolo.be
http://www.bloggen.be/giorgio
http://www.bloggen.be/lagotto

- Es
- Zeer actief
- Contacteer:
Zal wel snel gaan is internationaal en ' iedereen ' is met DNA bezig. Zit geld in. Maar zeker weet ik het niet. Vraag me ook af wat de wet Dieren zal veranderen, en steeds meer fokkers aan de ene kant willen zich certificeren, aan de andere kant daalt verkoop stambomen en wordt er zegt men er steeds meer zonder stamboom gefokt.
Maar in de wet spreken ze van honden niet van rashonden in kader Welzijn.
Ben bang dat ik wel erg onrealistische dromer ben, als ik zie hoe weinig het mensen eigenlijk kan schelen hoe je fokt....
Maar in de wet spreken ze van honden niet van rashonden in kader Welzijn.
Ben bang dat ik wel erg onrealistische dromer ben, als ik zie hoe weinig het mensen eigenlijk kan schelen hoe je fokt....
Op elke wandeling is
- Wilma
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tatrahond Kaatje
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Kucht even na die laatste opmerking.silvester schreef:?Es schreef:Wat zouden jullie ervan vinden als er niet per ras maar per aandoening een fokverbod of regel zou komen?

Website over onze honden en Tatrahond database
♥ Jelka ♥ * 09-07-2001 - † 16-05-2014 & ♥ Jurek ♥ * 02-04-2002 - † 17-07-2014
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Contacteer:
Hoe eerder wij al onze honden in de database proppen, hoe meer ze weten, maar voor de Lagotto kunnen ze al veel betekenen, jacarine schreef:maar staat MyDogDNA al zover?Rosita Compagner schreef:Ik denk dat we die wel willen, EsEn met MyDogDNA gaan we lekker breed fokken en wordt de kans op inteeltellende (allergie, kanker en dergelijke) beduidend kleiner. Dan kunnen we veel meer honden in de genenpoel houden en zo ons een weg naar gezondere honden banen. Van uitsluiten word ik inmiddels wat nerveus, liever niet. Liever iedereen een klein beetje meedoen in de fokkerij.
- carine
- Zeer actief
- Contacteer:
zijn er dan al zoveel honden gescreend?Rosita Compagner schreef:Hoe eerder wij al onze honden in de database proppen, hoe meer ze weten, maar voor de Lagotto kunnen ze al veel betekenen, jacarine schreef:maar staat MyDogDNA al zover?Rosita Compagner schreef:Ik denk dat we die wel willen, EsEn met MyDogDNA gaan we lekker breed fokken en wordt de kans op inteeltellende (allergie, kanker en dergelijke) beduidend kleiner. Dan kunnen we veel meer honden in de genenpoel houden en zo ons een weg naar gezondere honden banen. Van uitsluiten word ik inmiddels wat nerveus, liever niet. Liever iedereen een klein beetje meedoen in de fokkerij.

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): working terriers
- Aantal honden: 10
Pffff....sorry hoor, maar stel dat ze alle cavaliers gaan testen op zowel de erfelijke hartafwijkingen als de erfelijke afwijkingen aan de hersenstam/ schedel/ hersenvorm of ligging. Wordt driekwart eruit geknikkerd wegens aantoonbaar ziek, en de andere kwart wegens recessief voorkomen dus erfbelast...en van de tatra is nog wel meer ellende dan alleen epilepsie. Veel jaren geleden kende ik een fokker, en het was de ene kwaal na de andere.
Als ik de verhalen van sommige rashonden fokkers lees, (en hun honden in het echt zie) is het struisvogel politiek om het nakend eind maar van zich af te houden. Natuurlijk, als niemand een rashond meer koopt, zijn ze vanzelf niets meer waard, en wordt de luchtbel wel zo doorgeprikt.
Het is een spiraal naar beneden met de rashonden, en de gewone burger is er intussen ook achter, vanwege alle publiciteit. Het is een bekend feit dat ingeteelde rashonden, inteeltkwalen hebben.
Ja hoor, daar kom ik weer.
Al een poosje geleden van de kar gesprongen, vond dat hij van een steeds steilere helling aflazerde.
En met mij, veel anderen.
Of het redden van een waardeloze bastaard uit Spanje of uit een ander zielig -land, voor relatief veel geld, ten koste van een verschoppeling uit een asiel van bij ons, dan de oplossing is...
De mensen zijn in elk geval wel aan het zoeken naar iets anders dan een peperdure, instant- zieke rashond, en zolang de RvB zijn kop in het zand steekt, komen ze steeds ongeloofwaardiger over.
Per slot is het idd allemaal een geldkwestie, en net als overal in de crisis is het nu: Iets is waard wat mensen er waard aan vinden/maken. En nu iedereen moet gaan kiezen, en zich nog eens aan het beraden is wat echt iets waard is om je toekomst mee te delen, worden mensen zich veel meer bewust van een "goed product", en daar horen rashonden bij de bewuste koper meestal niet meer bij. Statussymbolen moeten wijken voor echte gevestigde waarden. De luchtballon van de elite van een rashond wordt door de duurheid en vervolgens ongezondheid van de individuele exemplaren, wel doorgeprikt.
Het systeem kan alleen nog bestaan, omdat, wat al eerder was aangehaald, veel mensen de ballen verstand van honden hebben, en een hond alleen kopen als populaire decoratie, zonder enige kennis van de behoeften van honden.
Ook ik moet mijn overschot pups (voor een habbekrats) verkopen, nadat ik heb gehouden wat ikzelf wilde hebben, en merk dan hoe snel mensen van gedachte veranderen: ze staan een jaar op de wachtlijst, en/ of ze mailen maanden of weken met mij als serieuze kandidaat, en de dag voordat ze de pup komen kopen, zijn er ineens 2 gezinsleden maar liefst, allergisch, terwijl ze juist daarvoor gevraagd hadden of hun hond die ze al hadden, ook mee mocht komen? (echt, deze week gebeurd!)
In de branche waar ik in zit (working terriers) worden niet zelden, in Brittannië waar ze vandaan komen, alle overbodige (niet bruikbare, of niet door iemand gevraagde of gekochte) honden doodgeschoten, ongeacht leeftijd of gezondheid, en dit gebeurt al vaak onder pups bij de gebruikers van deze honden, omdat ze elkaar, cq. de concurrentie, geen hond van hen gunnen. Dit begint al bij jonge pups, zelfs nog zonder dat er een selectie op werkgeschiktheid was. Hierdoor wordt misschien de beste van het nest (hoe betrekkelijk en per geval verschillend dit begrip ook is) al uitgeselecteerd voordat hij zijn nut kan bewijzen. Nu is een echte, harde working terrier beslist geen hond voor iedereen, zoals ook de goedwillende herplaatsings organisaties kunnen beamen, die enkelen van deze honden wilden "redden" van het lot, doodgeschoten te worden als overbodig. Zij raken hun geredde en netjes onvruchtbaar gemaakte werkterriers, aan de straatstenen niet kwijt. En zo wel, worden ze even later weer ingeleverd als onhandelbaar, of hebben ze kleinvee en andermans huisdieren aangevallen. Hetzelfde probleem als bij die andere capabele werkhond: de pitbull. Teveel hond in de handen van Jan met de pet.
Als de Britse werkhondenmensen het in de hier algemeen rondlopende rashonden en kruising honden voor het zeggen kregen en even mochten selecteren, was er ineens geen sprake meer van honden overschot. Dat dan weer wel: alles wat zo ongezond is dat het niet kan functioneren, gaat meteen eruit. Dat lijkt iets meer op natuurlijke selectie, al is het verre van dat: elke gebruikshond is net zozeer een karikatuur als de uiterlijk overdreven hond: want welke wolf doet nu de godganse dag niks liever dan eetbaar kleinwild vol kweilerige onderdanigheid naar zijn meerdere brengen, zonder dat het in hem opkomt, het zelf te consumeren? Welke wolf gaat er braaf bewegingsloos voor een verstopte vogel staan, net zolang tot het baasje arriveert om dit beest in te rekenen? En dat de hond dan daarna tevreden is met een bak vol gebakken mais- en bietenpulp met wat gedroogde kippendarmen flavour? Welke wolf speurt er met hart en ziel, en holt er, bij het vinden, al luidgevend achter wild aan wat uren en dagenlang sneller is, achtervolgend met de neus, waarbij hij weet dat hij het nooit zal vangen; maar als het moment dan komt dat het wild ingehaald en gesteld wordt, hebben ze iets in de hond zijn harde schijf weggehaald en weet hij niks beters te doen dan zijn prooi omcirkelend aan te blaffen. En welke wolf waagt zijn leven aan wild wat groter en sterker en met meer is, en bij voorkeur terugvecht, en dus per definitie onoverwinnelijk is, en loopt daarbij herhaaldelijk verwondingen op? Om de volgende keer, even enthousiast het door een normale wolf afgeleerde, te herhalen?
Dit is dus de harde realiteit van de gebruikshonden: nu nog, is zo'n hond zo goed als zijn laatste (door ons gewenste) prestatie. Wat betekent, een of een paar keer minder, en hij heeft afgedaan. Is het niet direct een fysieke oorzaak, of getoonde onwil/ onvermogen, dan wel in reputatie, vanwege degenen die hem (niet) hebben zien werken op zijn laatste, slechte dag, en de kwade praat in gang zetten.
Uiteindelijk is de hond één van de dieren, net zoals vee en andere nutsdieren, die, ook in onze moderne maatschappij, volledig afhankelijk is van menselijke nukken, grillen en mode. En aangezien hij zich (te) vlijtig voortplant, is hij niet zeldzaam en dus ook niet exclusief. Aan de andere kant, is de hond zo verbonden met de mens, dat hij, met deze samen, een soort bevolkingsexplosie beleeft. In tegenstelling tot zijn wilde counterpart en voorouder de wolf, die door ons met alle middelen verdelgd/ bestreden/ beheerd wordt, om er geen schade en last van te hebben.
Wat zowel de fokkers, de kopers als de verkopers allemaal bezielt, gaat vaak boven mijn pet. Ja, geld en status. Maar is een van deze, of beide, verdiend?
Ik zit zelf daar ook in, en heb ook dat gevoel, een soort ideaal hond te willen creëren, in de vorm van een bruikbare jachthond, waar geen markt voor is in de privé sfeer, en wat te doen met de overige geboren pups. Ook ik droom van een soort vooruitgang in mijn lijn, en ben bang om uit te kruisen, maar zie er ook de noodzaak van in; fok strak in de kern, en doe daarentegen langs de rand verschillende experimentele uitkruisingen waaruit ik houd wat ik kan gebruiken. Ik ben nog niet zover dat ik het overschot, als ze verder gezond zijn, kan doodschieten, maar ze kwijtraken aan andere verantwoordelijke eigenaren is ook haast onbegonnen werk. En uiteindelijk wordt het dan haast onvermijdelijk om je paar goede werkers over te houden, om harde selectie te gaan doen. Dit heeft nu eenmaal nodig dat pups uit bepaalde combinaties geboren moeten worden, en best aangehouden tot ze de werkende leeftijd krijgen, en dan moet er alsnog een selectie plaatsvinden. En dan heb je dus een boel tijd, geld, aandacht en hoop aan je (financieel onwaardige; het ideaal betreft enkel de prestatie) werkende pups en jonge honden gespendeerd, bent aan ze gehecht geraakt, hebt met de een meer dan met de ander, de klik, en dan moet je de verrader gaan spelen. Het is echt heel moeilijk, om de lat dan hoog te blijven houden. Juist omdat zo'n "stomme" hond, ook maar een mens is, en wat onvoorwaardelijke trouwheid en eerlijkheid betreft, boven veel mensen uitstijgt. Jouw hond be- ver- oordeelt jou niet, neemt je voor wat je bent, maar andersom is het andersom.
Ik wil maar zeggen; een werkhond fokken en onderhouden vergt wat van je, en lijkt vaak te zwaar om te dragen, vanwege onze neiging dat we ze allemaal lief vinden en selecteren een hevig, diep schuldgevoel oproept, maar met kapotfokken op wanstaltig uiterlijk zijn ze ook niet geholpen.
Maar met wat eigenlijk wel? De meeste honden eigenaren weten van toeten noch blazen en geven hun honden ook niet wat ze nodig hebben aan fysieke en mentale stimulans. 70 % van de huishonden is zwaarlijvig en verveelt zich te pletter.
Wat is wijsheid? Wanneer doe je het goed?
Als ik de verhalen van sommige rashonden fokkers lees, (en hun honden in het echt zie) is het struisvogel politiek om het nakend eind maar van zich af te houden. Natuurlijk, als niemand een rashond meer koopt, zijn ze vanzelf niets meer waard, en wordt de luchtbel wel zo doorgeprikt.
Het is een spiraal naar beneden met de rashonden, en de gewone burger is er intussen ook achter, vanwege alle publiciteit. Het is een bekend feit dat ingeteelde rashonden, inteeltkwalen hebben.
Al een poosje geleden van de kar gesprongen, vond dat hij van een steeds steilere helling aflazerde.
Of het redden van een waardeloze bastaard uit Spanje of uit een ander zielig -land, voor relatief veel geld, ten koste van een verschoppeling uit een asiel van bij ons, dan de oplossing is...
De mensen zijn in elk geval wel aan het zoeken naar iets anders dan een peperdure, instant- zieke rashond, en zolang de RvB zijn kop in het zand steekt, komen ze steeds ongeloofwaardiger over.
Per slot is het idd allemaal een geldkwestie, en net als overal in de crisis is het nu: Iets is waard wat mensen er waard aan vinden/maken. En nu iedereen moet gaan kiezen, en zich nog eens aan het beraden is wat echt iets waard is om je toekomst mee te delen, worden mensen zich veel meer bewust van een "goed product", en daar horen rashonden bij de bewuste koper meestal niet meer bij. Statussymbolen moeten wijken voor echte gevestigde waarden. De luchtballon van de elite van een rashond wordt door de duurheid en vervolgens ongezondheid van de individuele exemplaren, wel doorgeprikt.
Het systeem kan alleen nog bestaan, omdat, wat al eerder was aangehaald, veel mensen de ballen verstand van honden hebben, en een hond alleen kopen als populaire decoratie, zonder enige kennis van de behoeften van honden.
Ook ik moet mijn overschot pups (voor een habbekrats) verkopen, nadat ik heb gehouden wat ikzelf wilde hebben, en merk dan hoe snel mensen van gedachte veranderen: ze staan een jaar op de wachtlijst, en/ of ze mailen maanden of weken met mij als serieuze kandidaat, en de dag voordat ze de pup komen kopen, zijn er ineens 2 gezinsleden maar liefst, allergisch, terwijl ze juist daarvoor gevraagd hadden of hun hond die ze al hadden, ook mee mocht komen? (echt, deze week gebeurd!)
In de branche waar ik in zit (working terriers) worden niet zelden, in Brittannië waar ze vandaan komen, alle overbodige (niet bruikbare, of niet door iemand gevraagde of gekochte) honden doodgeschoten, ongeacht leeftijd of gezondheid, en dit gebeurt al vaak onder pups bij de gebruikers van deze honden, omdat ze elkaar, cq. de concurrentie, geen hond van hen gunnen. Dit begint al bij jonge pups, zelfs nog zonder dat er een selectie op werkgeschiktheid was. Hierdoor wordt misschien de beste van het nest (hoe betrekkelijk en per geval verschillend dit begrip ook is) al uitgeselecteerd voordat hij zijn nut kan bewijzen. Nu is een echte, harde working terrier beslist geen hond voor iedereen, zoals ook de goedwillende herplaatsings organisaties kunnen beamen, die enkelen van deze honden wilden "redden" van het lot, doodgeschoten te worden als overbodig. Zij raken hun geredde en netjes onvruchtbaar gemaakte werkterriers, aan de straatstenen niet kwijt. En zo wel, worden ze even later weer ingeleverd als onhandelbaar, of hebben ze kleinvee en andermans huisdieren aangevallen. Hetzelfde probleem als bij die andere capabele werkhond: de pitbull. Teveel hond in de handen van Jan met de pet.
Als de Britse werkhondenmensen het in de hier algemeen rondlopende rashonden en kruising honden voor het zeggen kregen en even mochten selecteren, was er ineens geen sprake meer van honden overschot. Dat dan weer wel: alles wat zo ongezond is dat het niet kan functioneren, gaat meteen eruit. Dat lijkt iets meer op natuurlijke selectie, al is het verre van dat: elke gebruikshond is net zozeer een karikatuur als de uiterlijk overdreven hond: want welke wolf doet nu de godganse dag niks liever dan eetbaar kleinwild vol kweilerige onderdanigheid naar zijn meerdere brengen, zonder dat het in hem opkomt, het zelf te consumeren? Welke wolf gaat er braaf bewegingsloos voor een verstopte vogel staan, net zolang tot het baasje arriveert om dit beest in te rekenen? En dat de hond dan daarna tevreden is met een bak vol gebakken mais- en bietenpulp met wat gedroogde kippendarmen flavour? Welke wolf speurt er met hart en ziel, en holt er, bij het vinden, al luidgevend achter wild aan wat uren en dagenlang sneller is, achtervolgend met de neus, waarbij hij weet dat hij het nooit zal vangen; maar als het moment dan komt dat het wild ingehaald en gesteld wordt, hebben ze iets in de hond zijn harde schijf weggehaald en weet hij niks beters te doen dan zijn prooi omcirkelend aan te blaffen. En welke wolf waagt zijn leven aan wild wat groter en sterker en met meer is, en bij voorkeur terugvecht, en dus per definitie onoverwinnelijk is, en loopt daarbij herhaaldelijk verwondingen op? Om de volgende keer, even enthousiast het door een normale wolf afgeleerde, te herhalen?
Dit is dus de harde realiteit van de gebruikshonden: nu nog, is zo'n hond zo goed als zijn laatste (door ons gewenste) prestatie. Wat betekent, een of een paar keer minder, en hij heeft afgedaan. Is het niet direct een fysieke oorzaak, of getoonde onwil/ onvermogen, dan wel in reputatie, vanwege degenen die hem (niet) hebben zien werken op zijn laatste, slechte dag, en de kwade praat in gang zetten.
Uiteindelijk is de hond één van de dieren, net zoals vee en andere nutsdieren, die, ook in onze moderne maatschappij, volledig afhankelijk is van menselijke nukken, grillen en mode. En aangezien hij zich (te) vlijtig voortplant, is hij niet zeldzaam en dus ook niet exclusief. Aan de andere kant, is de hond zo verbonden met de mens, dat hij, met deze samen, een soort bevolkingsexplosie beleeft. In tegenstelling tot zijn wilde counterpart en voorouder de wolf, die door ons met alle middelen verdelgd/ bestreden/ beheerd wordt, om er geen schade en last van te hebben.
Wat zowel de fokkers, de kopers als de verkopers allemaal bezielt, gaat vaak boven mijn pet. Ja, geld en status. Maar is een van deze, of beide, verdiend?
Ik zit zelf daar ook in, en heb ook dat gevoel, een soort ideaal hond te willen creëren, in de vorm van een bruikbare jachthond, waar geen markt voor is in de privé sfeer, en wat te doen met de overige geboren pups. Ook ik droom van een soort vooruitgang in mijn lijn, en ben bang om uit te kruisen, maar zie er ook de noodzaak van in; fok strak in de kern, en doe daarentegen langs de rand verschillende experimentele uitkruisingen waaruit ik houd wat ik kan gebruiken. Ik ben nog niet zover dat ik het overschot, als ze verder gezond zijn, kan doodschieten, maar ze kwijtraken aan andere verantwoordelijke eigenaren is ook haast onbegonnen werk. En uiteindelijk wordt het dan haast onvermijdelijk om je paar goede werkers over te houden, om harde selectie te gaan doen. Dit heeft nu eenmaal nodig dat pups uit bepaalde combinaties geboren moeten worden, en best aangehouden tot ze de werkende leeftijd krijgen, en dan moet er alsnog een selectie plaatsvinden. En dan heb je dus een boel tijd, geld, aandacht en hoop aan je (financieel onwaardige; het ideaal betreft enkel de prestatie) werkende pups en jonge honden gespendeerd, bent aan ze gehecht geraakt, hebt met de een meer dan met de ander, de klik, en dan moet je de verrader gaan spelen. Het is echt heel moeilijk, om de lat dan hoog te blijven houden. Juist omdat zo'n "stomme" hond, ook maar een mens is, en wat onvoorwaardelijke trouwheid en eerlijkheid betreft, boven veel mensen uitstijgt. Jouw hond be- ver- oordeelt jou niet, neemt je voor wat je bent, maar andersom is het andersom.
Ik wil maar zeggen; een werkhond fokken en onderhouden vergt wat van je, en lijkt vaak te zwaar om te dragen, vanwege onze neiging dat we ze allemaal lief vinden en selecteren een hevig, diep schuldgevoel oproept, maar met kapotfokken op wanstaltig uiterlijk zijn ze ook niet geholpen.
Maar met wat eigenlijk wel? De meeste honden eigenaren weten van toeten noch blazen en geven hun honden ook niet wat ze nodig hebben aan fysieke en mentale stimulans. 70 % van de huishonden is zwaarlijvig en verveelt zich te pletter.
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Contacteer:
Allemensen niet door te komen op mn mobiel iig....terrierjunk schreef:Pffff....sorry hoor, maar stel dat ze alle cavaliers gaan testen op zowel de erfelijke hartafwijkingen als de erfelijke afwijkingen aan de hersenstam/ schedel/ hersenvorm of ligging. Wordt driekwart eruit geknikkerd wegens aantoonbaar ziek, en de andere kwart wegens recessief voorkomen dus erfbelast...en van de tatra is nog wel meer ellende dan alleen epilepsie. Veel jaren geleden kende ik een fokker, en het was de ene kwaal na de andere.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- carine
- Zeer actief
- Contacteer:
godsamme wat een lap tekst weeral..zelfs op groot scherm nauwelijks leesbaar...
de essentie??
het ontgaat me wat....
aan de ene kant de rashondenfokkers verwijten dat ze ingeteelde honden hebben maar aan de andere kant dat dan zelf wel doen?
en het gros van de hondeneigenaren weet niet wat het is om met een hond om te gaan en kan hen niet geven wat ze nodig hebben...
de essentie??
het ontgaat me wat....
aan de ene kant de rashondenfokkers verwijten dat ze ingeteelde honden hebben maar aan de andere kant dat dan zelf wel doen?
en het gros van de hondeneigenaren weet niet wat het is om met een hond om te gaan en kan hen niet geven wat ze nodig hebben...

- Es
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja en ook wat on topic. Maar ik vraag me af waarom je neit gewoon de aandoeningen verbiedt dan hoef je niet naar ras te kijken, uberhaupt of het een rashond betreft.
Dus gewoon verbieden te fokken met...vul maar in.
In het kader van dierenwelzijn wel beter toch? In Belgie weten we al dat dat niet lukt om zo een lijst te hebben.
Dus gewoon verbieden te fokken met...vul maar in.
In het kader van dierenwelzijn wel beter toch? In Belgie weten we al dat dat niet lukt om zo een lijst te hebben.
Op elke wandeling is
Zoiets?Zuchtziel sind erbgesunde und wesensfeste Rassehunde. Erbgesund ist ein Rassehund, wenn er Standardmerkmale, Rassetyp und rassetypisches Wesen vererbt, jedoch keine erheblichen erblichen Defekte, die die funktionale Gesundheit seiner Nachkommen beein- trächtigen können.