Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Mijn poedel Miley

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

ChristinaD
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Koningspoedel
Aantal honden: 1

Mijn poedel Miley

Ongelezen bericht door ChristinaD »

Hallo allemaal,

Nadat ik me heb aangemeld heb ik hier niets meer geschreven, maar wel elke dag gelezen. Maar nu wil ik toch nog eens schrijven over mijn poedel Miley, ook omdat ik me bij dingen afvraag of het specifiek poedel is of gewoon haar leeftijd/karakter. Mijn vorige hond is al 8 jaar geleden overleden en was toen 16 jaar oud dus het is lang geleden dat ik een pup had.

Ik heb haar nu 5 maanden en ze is 9,5 maand oud en wat een leuke hond is ze. Ze is een vrolijke hond die niets liever doet dan hard rennen. Natuurlijk heb ik met haar de puppycursus gedaan, we mochten na een paar lessen naar de vervolgcurus en nu doen we weer een verdere vervolgcursus. Maar daarnaast vind ik het leuk om thuis ook nog een en ander met haar te doen. Ze kan ondertussen meerdere truckjes. Maar ik merk dat ze snel hyper wordt. Dan begint ze te hijgen, begint te snuffelen of loopt gewoon weg. Wat zou ik kunnen doen? Ik laat haar nu nog 1 keer iets doen en dan spelen we even ofzo. Het is ook opvallend dat ze sommige dingen gewoon bijna uit zichzelf doet, zoals haar voorpoten ergens opzetten, wachten of highfive, andere dingen krijg ik haar bijna niet aangeleerd. Ik ben nu al 2 weken bezig om haar te leren achteruit te lopen tot ze met haar achterpoten op een plankje staat, natuurlijk hoeft ze nog maar 1 of 2 stapjes te doen en hou ik een snoepje bij haar borst om haar achteruit te laten gaan. Het concept dat haar achterpoten ergens op moeten staan snapt ze nog niet. Ook een rondje draaien (een van de eerste dingen die ik haar aanleerde) kan ze nog niet zonder dat ik echt met mijn hand een rondje boven haar hoofd draai. En dan springt ze ook nog altijd naar mijn hand. Ik leer haar de truckjes met de clicker. Misschien moet ik eens een workshop clickeren doen, want ergens doe ik iets fout.
Uiteindelijk wil ik met Miley agility gaan doen, dat vind ik zo leuk! Maar dat mag natuurlijk pas als ze 1 jaar oud is dus daar moeten we nog even mee wachten. Ik heb thuis al wel geoefend met de paaltjes wat ze al best goed kan. Maar ook hier vindt ze het niet altijd nodig om alle paaltjes mee te nemen. Dan gaat het een keer goed en de volgende 10 keer slaat ze er een aantal over en moet ik weer een paar paaltjes schuin zetten.

Wat ik Miley nog wel af moet leren is het achterna rennen van fietsers, andere mensen, honden, katten. Ik heb zelf ook nog 2 katten en die zie ik niet veel meer omdat Miley er meteen naar toe gaat en dat vinden ze niks. Het is gelukkig niet zo dat ze ze op wil eten maar vooral eentje is erg nerveus en moet zo'n groot zwart beest niet. Is ook mijn schuld dat ik dat niet vanaf het begin goed heb aangepakt. Ook het aflopen op fietsers en auto's enzo heb ik niet goed gedaan. Nu laat ik haar zitten en leidt haar af met snoepjes.

Wat me ook opvalt is dat ze nogal waaks is. Of misschien is het gewoon een vervelende blaffende poedel maar lijkt het waaks omdat ze een hele diepe blaf heeft :LOL: Nou ja, aangezien ik met haar een ronde loop in het donker voor ik naar mijn werk ga is het wel fijn dat ze blaft mocht ik iets raars tegenkomen. Dat vind ik trouwens nu ook niet echt fijn. Ik ben niet zo fit 's morgens en wordt graag rustig wakker. Nu moet ik om 6 uur opstaan, aankleden, lenzen in en dan 45 minuten wandelen in het donker. En ik woon buitenaf dus het is echt, echt donker. Het rondje is geloof ik 3,5 km en er staan hooguit 15 huizen. Dus hele stukken donker, geen huizen en geen lantaarnpalen. In de zomer lopen we een ronde in het bos maar dat gaat nu dus niet meer. Voor het geval jullie het je afvragen, ik werk 3 dagen op kantoor en dan gaat Miley tussen de middag mee met een HUS. Dan is ze 2,5 uur van huis weg en rent een uur lang met andere honden. De andere twee dagen werk ik thuis en ligt ze gezellig aan mijn voeten onder de tafel.

Qua gezondheid vraag ik me af of haar spijsvertering wel helemaal op orde is. Ze heeft toch wel regelmatig dunne ontlasting. Niet iedere dag maar dan moet je denken aan iedere 3 weken. Ik geef haar KVV en ook de trainingssnoepjes en snacks zijn zo veel mogelijk gedroogd vlees. Ik heb nu zelf ook een droger aangeschaft en al de eerst dingen gedroogd voor haar. Verder krabt ze ook veel, al krabt ze gelukkig haar huid niet kapot. Ik denk dat ik toch nog maar eens een allergietest moet laten doen. De dierenarts zei dat ze een droge huid heeft en ik haar olie over haar eten bij moest geven, toen ik bij haar was toen ik Miley pas had. Maar dat heeft dus niks uitgehaald. Ik heb ook nog een tijd veendrenkstof over haar eten gedaan maar ook dat gaf geen resultaat.

Het enige nadeel van een hond hebben is dat het toch wel veel tijd opslokt. Ik heb de afgelopen maanden nauwelijks paardgereden wat ik ook heel graag doe. Nu heb ik gelukkig mijn paarden aan huis staan dus ik zie ze toch wel. Ik neem maar aan dat het over een jaar wat makkelijker allemaal gaat. Ik hoop ook dat ik Miley af en toe mee kan nemen in de toekomst als ik ga rijden.

Jullie zien wel dat ik een aantal dingen niet goed heb aangepakt, maar een van een aantal dingen denk ik ook dat het wel goed komt als ze een jaar ouder is. Ik ben in ieder geval erg blij met haar.

Als jullie nog tips hebben voor mij dan hoor ik het graag.

Groeten, Christina
Miezemuis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedels
Aantal honden: 2

Re: Mijn poedel Miley

Ongelezen bericht door Miezemuis »

Hoi,
Leuk dat er weer een medepoedeleigenaar komt. Ja de poedels worden weer een beetje gewilder. En waarom ook niet want ze zijn errug leuk.
Ik lees in je post dat je je dame lekker veel bezig houdt. poedels zijn gewoon best lang van de blije guppen en kunnen over het algemeen niet zo goed met "druk" omgaan. Ik merk dat bij mijn poedeldame iig wel. Als ze bij de cursus iets niet wil of snapt en ik leg er druk op dan doet ze helemaal niets meer en raakt ze erg gespannen. Jouw dame kan al erg veel. veel meer dan mijn poedel en die is al een stuk ouder.

Dat blaffen is wel iets waar poedels om bekend staan. ze kunnen erg vocaal zijn. ik heb daar ook erg veel op getraind omdat ik blaffen niet wil hebben. Nu blaf Lizzie alleen nog maar als er honden voorbijlopen een beetje binnensmonds.

Gelukkig dat Lizzie niet zo op anderen afgaat. Maar ook daar heb ik vanaf het begin veel energie ingestoken. Afleiden is inderdaad een goeie. Ik loop overigens gewoon weg als ze denkt dat het ergens leuker is. Ze is dan weer zo bij mij.

Ze houden je inderdaad bezig. Veel plezier met haar!
Afbeelding
Ptje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Franse poedel en een klein Spaans draakje
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Ptje »

Wat leuk zeg dat je al veel onderneemt met je poedel, maar net wat Miezemuis zegt, ze is nog erg jong en al te veel druk kan ze nog niet aan.
Mischien als je ze aanleert op commando te blaffen, leert ze net zo snel op commando weer stil te zijn.
Als ze begint te hijgen en te snuffelen en weg te lopen duid voor mijn gevoel toch op stress.
Volgens mij kun je haar best leren om van de katten weg te blijven maar hoe precies weet ik ook niet maar misschien kan een medeforummer je nog wat betere tips geven.
Ik zou het leuk vinden als je een foto plaatst van haar.
Mijn poedel Rasta heeft ook zo zijn eigen manieren, als hij er het nut niet van inziet (apporteren, bal, stokken) dan doet ie het ook écht niet en met de hondencursus merk ik zelf ook, als je een oefening te vaak herhaalt dan is het klaar en weigert medewerking.
Ik hoop dat je nog lang en veel plezier zult hebben van Miley
AfbeeldingAardig zijn doet geen pijn en het kost geen cent, alleen wat moeite
*Esther
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door *Esther »

O, leuk nog zo'n krullie erbij! Plaats je eerst eens een heule serie foto's?
Die gekke slimme actieve Poedels, wat ik bij Hazel merk is dat je juist moet trainen op rust. De rest komt vanzelf. Klinkt raar maar Hazel kan echt bijna alles, of wil alles doen wat ik haar vraag of laat zien maar ze moet eerst de rust in haar hoofd hebben en dan lukt het ook. Dan kan ze het oppikken.
Hazel is van de actie, snel, hup en jaaaa. Nog een keer graag.
Als je daar in meegaat heb je zo'n hyperdepieper geval. Najagen heeft ze ook gedaan idd.
Ik hoop dat je er wat aan hebt.... :wink:
ChristinaD
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Koningspoedel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ChristinaD »

Ik zal snel eens foto's plaatsen,maar helaas ben ik een slechte fotograaf en heb ik ook nog steeds geen foto's gemaakt met een echt fototoestel ipv van de iPhone.

Hoe hebben jullie die rust erin getraind? Want je wil je hond toch iets laten doen. Het lijkt ook bepaalde dingen waar ze hieper van wordt en andere dingen niet. Zit of lig niet maar sommige trucjes weer wel.

En *Esther hoe heb jij het najagen afgeleerd? Ik ben toch bang dat ze een keer de weg opschiet als er net een auto aankomt hoe goed ik haar ook op tijd bij me probeer te houden.
Cheetah
Actief
Mijn ras(sen): Tervurense herder
Mechelse herder
mechelse herder x border collie

Ongelezen bericht door Cheetah »

Toen Cheetah pup was, had zij ook de neiging om auto's, fietsers en joggers na te jagen. Als ik met haar wandelde en ik zag een auto, fietser of jogger zei ik haar naam en als zij keek kreeg zij een snoepje. Dit deed ik zeer consequent. Ik had en heb nog steeds altijd snoepjes bij als ik ga wandelen. Na een tijdje was het zover dat als Cheetah een auto of jogger of fietser of hond zag, zij naar mij keek en een snoepje verwachtte. Dit is eigenlijk heel snel gegaan en zij heeft al lang geen poging tot najagen meer gedaan.

Cheetah is ook een vrij drukke hond en ik probeer rust in te brengen door vooraleer tot actie (spel, trainen, eten geven), over te gaan, te wachten tot zij rustig is, dus niet blaft en niet springt maar rustig staat of zit. ik moet zeggen dat dit wel werkt maar soms moet ik wel lang wachten.
*Esther
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Esther »

Hazel beloon ik door op het moment dat zij kalmer is, dan een oefening mag doen. Soms moet je lang wachten inderdaad maar kijk goed naar je hond. Hazel is niet voergevoelig maar houdt juist van actie, die van jou ook vast. Dus mogen bewegen is een echte beloning. Kijk ook goed naar jezelf, of liever nog: laat iemand naar jou kijken. Vraag daar een goede trainer voor. Door zelf (écht) rustig te blijven en je niet te storen aan haar gedrag, kom je zeker weten ook weer een stapje verder. Vraag nu alleen de dingen aan haar die ze echt goed beheerst. Hier kun je haar dan snel weer bij belonen.
Ik lees ook dingen die je van haar vraagt waarbij ik me afvraag of ze dat misschien simpelweg nog niet aankan, lichamelijk gezien. Misschien is het leuk om een baland en coordinatiecursus met haar te gaan volgen bij een goede trainer. (zoek eens op Sam Turner)

Najagen, Hazel vond bijvoorbeeld de bus echt heel interessant, ik heb de bus wel opgezocht maar wel steeds gezorgd dat er veel ruimte tussen de bus en haar in zat. En ik liet haar zitten, dan kon ze niet bewegen en ze mocht kijken naar de bus en ze moest blijven zitten, dat beloonde ik.
Steeds wat dichterbij en ik ben niet alleen van het belonen. Wel duidelijk aangeven als ze over mijn grenzen heen gaat. Dus gewoon op je kont blijven zitten omdat ik het zeg!. Nix mee vind ik zelf.Veel succes!!
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”