Nadat ik me heb aangemeld heb ik hier niets meer geschreven, maar wel elke dag gelezen. Maar nu wil ik toch nog eens schrijven over mijn poedel Miley, ook omdat ik me bij dingen afvraag of het specifiek poedel is of gewoon haar leeftijd/karakter. Mijn vorige hond is al 8 jaar geleden overleden en was toen 16 jaar oud dus het is lang geleden dat ik een pup had.
Ik heb haar nu 5 maanden en ze is 9,5 maand oud en wat een leuke hond is ze. Ze is een vrolijke hond die niets liever doet dan hard rennen. Natuurlijk heb ik met haar de puppycursus gedaan, we mochten na een paar lessen naar de vervolgcurus en nu doen we weer een verdere vervolgcursus. Maar daarnaast vind ik het leuk om thuis ook nog een en ander met haar te doen. Ze kan ondertussen meerdere truckjes. Maar ik merk dat ze snel hyper wordt. Dan begint ze te hijgen, begint te snuffelen of loopt gewoon weg. Wat zou ik kunnen doen? Ik laat haar nu nog 1 keer iets doen en dan spelen we even ofzo. Het is ook opvallend dat ze sommige dingen gewoon bijna uit zichzelf doet, zoals haar voorpoten ergens opzetten, wachten of highfive, andere dingen krijg ik haar bijna niet aangeleerd. Ik ben nu al 2 weken bezig om haar te leren achteruit te lopen tot ze met haar achterpoten op een plankje staat, natuurlijk hoeft ze nog maar 1 of 2 stapjes te doen en hou ik een snoepje bij haar borst om haar achteruit te laten gaan. Het concept dat haar achterpoten ergens op moeten staan snapt ze nog niet. Ook een rondje draaien (een van de eerste dingen die ik haar aanleerde) kan ze nog niet zonder dat ik echt met mijn hand een rondje boven haar hoofd draai. En dan springt ze ook nog altijd naar mijn hand. Ik leer haar de truckjes met de clicker. Misschien moet ik eens een workshop clickeren doen, want ergens doe ik iets fout.
Uiteindelijk wil ik met Miley agility gaan doen, dat vind ik zo leuk! Maar dat mag natuurlijk pas als ze 1 jaar oud is dus daar moeten we nog even mee wachten. Ik heb thuis al wel geoefend met de paaltjes wat ze al best goed kan. Maar ook hier vindt ze het niet altijd nodig om alle paaltjes mee te nemen. Dan gaat het een keer goed en de volgende 10 keer slaat ze er een aantal over en moet ik weer een paar paaltjes schuin zetten.
Wat ik Miley nog wel af moet leren is het achterna rennen van fietsers, andere mensen, honden, katten. Ik heb zelf ook nog 2 katten en die zie ik niet veel meer omdat Miley er meteen naar toe gaat en dat vinden ze niks. Het is gelukkig niet zo dat ze ze op wil eten maar vooral eentje is erg nerveus en moet zo'n groot zwart beest niet. Is ook mijn schuld dat ik dat niet vanaf het begin goed heb aangepakt. Ook het aflopen op fietsers en auto's enzo heb ik niet goed gedaan. Nu laat ik haar zitten en leidt haar af met snoepjes.
Wat me ook opvalt is dat ze nogal waaks is. Of misschien is het gewoon een vervelende blaffende poedel maar lijkt het waaks omdat ze een hele diepe blaf heeft
Qua gezondheid vraag ik me af of haar spijsvertering wel helemaal op orde is. Ze heeft toch wel regelmatig dunne ontlasting. Niet iedere dag maar dan moet je denken aan iedere 3 weken. Ik geef haar KVV en ook de trainingssnoepjes en snacks zijn zo veel mogelijk gedroogd vlees. Ik heb nu zelf ook een droger aangeschaft en al de eerst dingen gedroogd voor haar. Verder krabt ze ook veel, al krabt ze gelukkig haar huid niet kapot. Ik denk dat ik toch nog maar eens een allergietest moet laten doen. De dierenarts zei dat ze een droge huid heeft en ik haar olie over haar eten bij moest geven, toen ik bij haar was toen ik Miley pas had. Maar dat heeft dus niks uitgehaald. Ik heb ook nog een tijd veendrenkstof over haar eten gedaan maar ook dat gaf geen resultaat.
Het enige nadeel van een hond hebben is dat het toch wel veel tijd opslokt. Ik heb de afgelopen maanden nauwelijks paardgereden wat ik ook heel graag doe. Nu heb ik gelukkig mijn paarden aan huis staan dus ik zie ze toch wel. Ik neem maar aan dat het over een jaar wat makkelijker allemaal gaat. Ik hoop ook dat ik Miley af en toe mee kan nemen in de toekomst als ik ga rijden.
Jullie zien wel dat ik een aantal dingen niet goed heb aangepakt, maar een van een aantal dingen denk ik ook dat het wel goed komt als ze een jaar ouder is. Ik ben in ieder geval erg blij met haar.
Als jullie nog tips hebben voor mij dan hoor ik het graag.
Groeten, Christina