Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

De heimlich werkt

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Fizgig
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia
Aantal honden: 2

De heimlich werkt

Ongelezen bericht door Fizgig »

En gelukkig maar, want Bruno stikte net bijna in een stuk rauwe braadworst. Het schoot het verkeerde keelgat in en hij bleef maar slikken. Toen ie in paniek heen en weer ging lopen, heeft mijn vriend zijn hand in zijn keelgat gestoken maar het zat te ver. Toen heb ik de heimlich toegepast. En het werkte, ik schrok me wezenloos zeg. Bruno is nu helemaal verliefd op me, hahaha. Gelukkig heeft ie nog wel wat taille maar ik moest wel hard trekken natuurlijk met zo'n romp.

En dat in een rottig stukkie braadworst wat nog over was! Lees je je in het bottendocument, haha, daar staat niet in dat ze ook in hele suffe dingen kunnen stikken. Nou ja, nu kan ik erom lachen maar net was het wel even paniek. Bruno heeft zo'n grote slokdarm en luchtpijp dat ie soms eten 'inhaleert', hij verslikt zich ook snel in kleinere brokken. Die zijn te klein en schieten dan de verkeerde kant op. Pfff, nou ja, de heimlich werkt dus.
kayleigh*
Zeer actief
Mijn ras(sen): X Duitse Herder / Schotse Collie
Oudduitse herder

Re: De heimlich werkt

Ongelezen bericht door kayleigh* »

Gelukkig goed afgelopen. :ok:
Afbeelding
RIP Bonny 10-03-1999? - 06-04-2011
Ptje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Franse poedel en een klein Spaans draakje

Ongelezen bericht door Ptje »

Oefff en jij hebt er weer een paar grijze haren bij.
Gelukkig dan maar dat het gelukt is, je zult toevallig net niet thuis zijn, daar moet je toch niet aan denken. :schrik:
AfbeeldingAardig zijn doet geen pijn en het kost geen cent, alleen wat moeite
Fizgig
Zeer actief

Nou idd, ik moet er niet aan denken dat zoiets gebeurt als ik niet thuis ben, maar ja, bijvoorbeeld maagtorsie kan ook gebeuren terwijl je weg bent. Ook zoiets engs. Het liefst neem ik ze overal mee naar toe eigenlijk maar dat kan niet altijd. Zoals toen het zo warm was, kun je ze niet in de auto laten zitten. Maar op zich ligt er ook niet veel te eten als we weg zijn. Met vlees voeren blijf ik er sowieso altijd bij.

We hebben al vaker iets uit zijn keel moeten vissen. En soms neemt ie een te groot brok in één keer en moet ie heel vaak slikken. Maar meestal helpt dat slikken wel, nu niet, was echt zielig om te zien dat ie in paniek raakte ervan. En gelukkig wist ik de heimlich nog, hahaha, kun je ook van de schrik vergeten zijn.
Hilly45
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schapendoes
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Hilly45 »

Pfff, ik zou me kapot schrikken zeg. Goed gehandeld! :E:
Afbeelding
Fizgig
Zeer actief

O trouwens, ik wist niet precies wanneer ik kon stoppen, maar Bruno begon me ineens allemaal kusjes te geven, hahaha. Zo van, mijn heldin! Toen was het klaar.
fenneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn

Ongelezen bericht door fenneke »

gelukkig maar :ok:

misschien hier ook nog even weer neer zetten hoe je het precies doet dan zit het weer beter in het geheugen :wink:
Fenneke en Baloe
Afbeelding
Drazic
Zeer actief
Mijn ras(sen): griffon belge,griffon bruxellois,GriffonxPatterdale
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Drazic »

Hier ook al 3x toegepast op Bigboy tijdens het schrokken van zijn brokken, daarom ben ik overgestapt op kvv.
Ik wist niet hoe of wat maar in paniek schijn je het goed te doen.
Fizgig
Zeer actief

O ja, de heimlich doe je door je armen onder de ribbenkast samen te pakken en dan hard naar je toe trekken. Je hond zit dan en je zit achter hem. Bij een klein hondje weet ik het niet zo goed. Maar je trekt dus naar achter en omhoog. Ik zoek wel even een site met uitleg want ik kan het niet zo goed uitleggen. Maar ik hoorde echt lucht omhoog komen, je perst eigenlijk lucht richting de bek, zeg maar, met zoveel kracht dat het los komt. Mijn vriend dacht dat ik me aanstelde, hahaha. Sufferd. Maar goed, het was voor mij met mijn smurfen kracht prima te doen en Bruno is best groot. Je kunt er theoretisch een rib mee breken maar dat is altijd nog beter dan stikken natuurlijk. Ik deed het eerst ook te zacht, je moet echt hard trekken, zodat je 'puf' hoort, ofzo, hahaha, je hoort snel lucht uit de bek komen.
Sarah5
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatiër x Bordeaux Dog
Berner Sennen x Beagle

Ongelezen bericht door Sarah5 »

Fijn dat het goed is uitgepakt :ok: maar je schrikt wel flink op zo'n moment.

Ik heb het ook een keer moeten doen bij Paika bij een niet goed ingeknipte kipvleugel (bleek achteraf) die in haar keel vastzat.
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

Nou ik vind het knap van je.

Als ik dat bij Tama of Nikkie zou doen dan bestaat de kans wel dat ze me aanvallen. Geloof niet dat ik daar zin in heb.
Bij Jarah zou ik het wel doen, maar bij die andere twee weet ik niet of ik daar wel zin in zou hebben.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
Fizgig
Zeer actief

Van barfplaats:
Als een hond in een voorwerp dreigt te stikken, dan is het raadzaam eerst te proberen dit voorwerp uit de luchtweg te verwijderen. Indien dit niet mogelijk is, pas dan de Heimlich Procedure toe.

•Til de hond onderste boven op, met zijn rug tegen jouw borst.
•Duw eerst met je hand/arm lichtjes onder de ribben om te voelen of je onder de ribben zit
•Geef nu met beide armen 5 zeer korte en krachtige duwen in de buikholte, onder de ribben
•Kijk of het voorwerp tevoorschijn komt in de bek/begin luchtweg. Zo ja: verwijder en geef neus op mond beademing. Zo niet, ga terug naar stap 1
1.Open de mond van het dier voorzichtig en beweeg met je vinger heen en weer om te kijken of je het voorwerp los kunt krijgen.Pas op dat het voorwerp niet verder de keel in schiet.
2.Trek de tong naar voren, verwijder het voorwerp of eventueel aanwezige braaksel.
3.Als het een klein dier betreft, wat makkelijk te tillen is, pak het dan bij de heupen met zijn kop naar beneden.
4.Is het dier te zwaar om te tillen, hou dan zijn achterpoten in de lucht (als een kruiwagen), zodat zijn kop naar beneden hangt.
5. Als het voorwerp nu nog niet naar buiten komt, doe dan het volgende:
*laat het dier staan of liggen.
*plaats je armen om zijn middel.
*Maak met beide handen een vuist, en plaats de vuist vlak achter de laatste rib.
*Druk nu de onderbuik samen door met de vuist 5x snel te duwen.(dit is dezelfde greep die bij mensen wordt gebruikt wanneer er iets in de keel vast zit)
*Doe nu 5x mond op mond beademing,zelfs een klein beetje lucht wat het vreemde voorwerp kan passeren maakt de heimlich-greep effektiever.
6.Als dit niet succesvol is, geef dan een scherpe slag met de platte kant van de hand tussen de schouderbladen. Herhaal vervolgens de heimlich-greep (5).
7.Voel nu weer voorzichtig met de vingers in de mond of je het voorwerp kunt losmaken, als het tenminste nog niet uit zichzelf naar buiten is gekomen.
Als het voorwerp verwijderd is, check dan de ABC zoals hieronder wordt beschreven en begin met reanimatie indien nodig.
http://www.barfplaats.nl/forum/index.php?topic=4821.0
Sarah5
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatiër x Bordeaux Dog
Berner Sennen x Beagle

Ongelezen bericht door Sarah5 »

Afbeelding

Maar het kan ook juist andersom dat de hond z'n rug tegen jouw buik aanzit en de hond dus helemaal op z'n kop
Fizgig
Zeer actief

gonnie schreef:Nou ik vind het knap van je.

Als ik dat bij Tama of Nikkie zou doen dan bestaat de kans wel dat ze me aanvallen. Geloof niet dat ik daar zin in heb.
Bij Jarah zou ik het wel doen, maar bij die andere twee weet ik niet of ik daar wel zin in zou hebben.
Dank u. Maar Bruno is altijd heel braaf dus we kunnen zonder moeite in zijn keel hengelen. Nou ja, hij was nu in paniek dus ging het wat chaotischer. Maar die is best stoïcijns hoor. Wat je ook kunt doen, als je echt niet anders kunt, is haar met je been tegen de muur klemmen en zo de torso wat duwen, als je begrijpt wat ik bedoel.

Het is wel grappig want ik ben altijd snel in paniek maar het is idd waar dat je met wat meer adrenaline in je bloed wat sneller kunt handelen.
gonnie
Zeer actief

Fizgig schreef:Van barfplaats:
Als een hond in een voorwerp dreigt te stikken, dan is het raadzaam eerst te proberen dit voorwerp uit de luchtweg te verwijderen. Indien dit niet mogelijk is, pas dan de Heimlich Procedure toe.

•Duw eerst met je hand/arm lichtjes onder de ribben om te voelen of je onder de ribben zit
•Geef nu met beide armen 5 zeer korte en krachtige duwen in de buikholte, onder de ribben
•Kijk of het voorwerp tevoorschijn komt in de bek/begin luchtweg. Zo ja: verwijder en geef neus op mond beademing. Zo niet, ga terug naar stap 1
1.Open de mond van het dier voorzichtig en beweeg met je vinger heen en weer om te kijken of je het voorwerp los kunt krijgen.Pas op dat het voorwerp niet verder de keel in schiet.
2.Trek de tong naar voren, verwijder het voorwerp of eventueel aanwezige braaksel.
3.Als het een klein dier betreft, wat makkelijk te tillen is, pak het dan bij de heupen met zijn kop naar beneden.
4.Is het dier te zwaar om te tillen, hou dan zijn achterpoten in de lucht (als een kruiwagen), zodat zijn kop naar beneden hangt.
*Maak met beide handen een vuist, en plaats de vuist vlak achter de laatste rib.
*Druk nu de onderbuik samen door met de vuist 5x snel te duwen.(dit is dezelfde greep die bij mensen wordt gebruikt wanneer er iets in de keel vast zit)
*Doe nu 5x mond op mond beademing,zelfs een klein beetje lucht wat het vreemde voorwerp kan passeren maakt de heimlich-greep effektiever.
6.Als dit niet succesvol is, geef dan een scherpe slag met de platte kant van de hand tussen de schouderbladen. Herhaal vervolgens de heimlich-greep (5).
7.Voel nu weer voorzichtig met de vingers in de mond of je het voorwerp kunt losmaken, als het tenminste nog niet uit zichzelf naar buiten is gekomen.
Als het voorwerp verwijderd is, check dan de ABC zoals hieronder wordt beschreven en begin met reanimatie indien nodig.

Nou, het is jammer, maar dat ga ik echt niet allemaal doen bij mijn honden alleen bij Jarah zal ik het wel doen, maar ga toch echt die andere twee niet ondersteboven houden.
En in hun bek kijken al helemaal niet, ken hen veel te goed zodra dat ding terug schiet in hun bek dan willen ze het weer opvreten en o wee wie dat dan uit hun bek haalt.
Afbeelding

Groetjes Gonnie.
Fizgig
Zeer actief

Ah, bedankt voor het plaatje, die van barfplaats wilde er niet op, was te groot denk ik.
Fizgig
Zeer actief

gonnie schreef: Nou, het is jammer, maar dat ga ik echt niet allemaal doen bij mijn honden alleen bij Jarah zal ik het wel doen, maar ga toch echt die andere twee niet ondersteboven houden.
En in hun bek kijken al helemaal niet, ken hen veel te goed zodra dat ding terug schiet in hun bek dan willen ze het weer opvreten en o wee wie dat dan uit hun bek haalt.
Hihihi, jij hebt echt een paar felle teven he. Waarschijnlijk maken ze zich zo druk dat het vanzelf wel losschiet.
gonnie
Zeer actief

Sarah5 schreef:Afbeelding

Maar het kan ook juist andersom dat de hond z'n rug tegen jouw buik aanzit en de hond dus helemaal op z'n kop

O bedankt voor het plaatje dit zou misschien nog wel lukken als het moet. Al denk ik dat als mijn meiden in paniek raken ik helemaal niks met ze aan kan vangen, maar dit kan ik altijd proberen.
Afbeelding

Groetjes Gonnie.
gonnie
Zeer actief

Fizgig schreef:
gonnie schreef: Nou, het is jammer, maar dat ga ik echt niet allemaal doen bij mijn honden alleen bij Jarah zal ik het wel doen, maar ga toch echt die andere twee niet ondersteboven houden.
Hihihi, jij hebt echt een paar felle teven he. Waarschijnlijk maken ze zich zo druk dat het vanzelf wel losschiet.
Ja, Tama en Nikkie zijn echt haaibaaien.
Tama en Nikkie kan ik alleen buiten nakijken, buiten zijn ze schijnbaar meer ontspannen. Dan kan ik in hun bek kijken thuis hoef ik dat echt niet te doen, maar dat komt misschien omdat mijn man dan al in de stress schiet als hij ziet dat ik de meiden controleer.
Afbeelding

Groetjes Gonnie.
Fizgig
Zeer actief

Och jee, als je man zoiets mee zou maken, heb je waarschijnlijk meer werk om hem te kalmeren dan om de hond te helpen, hahaha. Mijn vriend vond dat ik me aanstelde, haha, die is precies het tegenovergestelde. Hij vindt iets pas een noodgeval als er bloed aan het gutsen is, haha. Hij is verpleegkundige geweest en schrikt niet zo snel. Maar hij zag ook dat het Bruno niet lukte om door te slikken.

Bruno verslikt zich best vaak, dat komt door die grote slokdarm en zijn luiheid, als ie het door kan slikken, gaat ie zeker niet kauwen. Ik geef hem dus ook meestal iets wat ie wel moet kauwen, maar een kwart braadworst, is dus eigenlijk gewoon te klein om zo te geven aan hem.
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Pfff. Boelkloedig hoor!
(Meneer Cactus is tevree :mrgreen: )

Nee hoor, grapje. Echt helemaal goed van je. Ik hoop dat ik ook zo koelbloedig ben op zo'n moment :ugh:
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Ik heb hem twee keer moeten toepassen bij Max (toen ruim 16) toen die achter me stond te eten, zich blijkbaar in een stuk vlees of zo verslikte en ineens omviel.
Toen hij na een paar tikken in zijn gezicht nog niet reageerde heb ik de Heimlich toegepast. Dat is twee keer gebeurd en ik ben me 2 keer een hartverzakking geschrokken.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

gonnie schreef:
Fizgig schreef:Van barfplaats:

Nou, het is jammer, maar dat ga ik echt niet allemaal doen bij mijn honden alleen bij Jarah zal ik het wel doen, maar ga toch echt die andere twee niet ondersteboven houden.
Jij hebt toch wel reuze aardige honden als ik het zo lees :80:
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Fizgig
Zeer actief

Marion. schreef:Pfff. Boelkloedig hoor!
(Meneer Cactus is tevree :mrgreen: )

Nee hoor, grapje. Echt helemaal goed van je. Ik hoop dat ik ook zo koelbloedig ben op zo'n moment :ugh:
Ik heb niet gepeeuwd, goed he! Nou, je moet wel. Hij wilde de gang al op rennen, in blinde paniek, dus ja, ik kon ook niet anders natuurlijk. Die lijst van barfplaats, is eigenlijk een beetje ingewikkeld. Ik doe niet voorzichtig meer bijvoorbeeld in zo'n geval en ik ga ook niet van alles uitproberen.

Gewoon die romp pakken, onder de ribben en heel snel en hard trekken. Alsof je hond een pomp is die je in moet drukken. Want zo pers je lucht de slokdarm in met snelheid en kan het los komen. Bruno deed uit zichzelf zijn kop al laag, ze voelen ook aan wat ze moeten doen, het zijn dieren.
Fizgig
Zeer actief

marian* schreef:Ik heb hem twee keer moeten toepassen bij Max (toen ruim 16) toen die achter me stond te eten, zich blijkbaar in een stuk vlees of zo verslikte en ineens omviel.
Toen hij na een paar tikken in zijn gezicht nog niet reageerde heb ik de Heimlich toegepast. Dat is twee keer gebeurd en ik ben me 2 keer een hartverzakking geschrokken.
Nou he. Ik moest nog 5 minuten na trillen voor ik het hier kon vertellen, hahaha. Ik voelde me niet echt een held, meer zo van, pfieuw, gelukt. En voortaan maar grotere brokken geven, denk ik. Het is lastig inschatten met hem want als het groot is, kan ie evengoed gaan proberen het zó door te slikken. Ik denk dat ie wat hongerig was, meneer staat op dieet en ik geef hem al minder voer. Misschien dat het daardoor kwam.
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Fizgig schreef:Gewoon die romp pakken, onder de ribben en heel snel en hard trekken. Alsof je hond een pomp is die je in moet drukken. Want zo pers je lucht de slokdarm in met snelheid en kan het los komen. Bruno deed uit zichzelf zijn kop al laag, ze voelen ook aan wat ze moeten doen, het zijn dieren.
Maar jij hebt een verplegende, verzorgende achtergrond he?

Ik ben eigenlijk software-programmeur, en als ega ziek en zwakjes is kan hij een halve grapefruit in zijn linkeroog gesmeten krijgen :ugh: :O:
gonnie
Zeer actief

marian* schreef:
gonnie schreef:

Jij hebt toch wel reuze aardige honden als ik het zo lees :80:

Ach. Volgens de dierenarts weet je dat als je Pinschers hebt.

Dus als je lieve honden wilt hebben geen Pinschers nemen, al kunnen ze ook best wel lief zijn maar het zijn best pittige honden. Ze worden gewoon teveel verwend. En dat moet je echt bij hun niet doen, mijn man vind alles zielig en dat werkt niet echt mee.
Als ik iets van ze verlang dan zegt hij: ach, die beesies. Laat ze toch.
Afbeelding

Groetjes Gonnie.
Fizgig
Zeer actief

Marion. schreef:
Fizgig schreef:Gewoon die romp pakken, onder de ribben en heel snel en hard trekken. Alsof je hond een pomp is die je in moet drukken. Want zo pers je lucht de slokdarm in met snelheid en kan het los komen. Bruno deed uit zichzelf zijn kop al laag, ze voelen ook aan wat ze moeten doen, het zijn dieren.
Maar jij hebt een verplegende, verzorgende achtergrond he?

Ik ben eigenlijk software-programmeur, en als ega ziek en zwakjes is kan hij een halve grapefruit in zijn linkeroog gesmeten krijgen :ugh: :O:
Ik kan wel een beetje verplegen, ja, maar ik heb het nooit bij een mens hoeven doen, gelukkig. Mijn vriend stikte een keer bijna in een ijsblokje, gelukkig smolt die en kon ie hem ophoesten.
Esther12
Zeer actief
Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo

Ongelezen bericht door Esther12 »

Nou, je hebt in ieder geval een goede tegenwoordigheid van geest. Goed gedaan!
gonnie
Zeer actief

Fizgig schreef:Och jee, als je man zoiets mee zou maken, heb je waarschijnlijk meer werk om hem te kalmeren dan om de hond te helpen, hahaha. Mijn vriend vond dat ik me aanstelde, haha, die is precies het tegenovergestelde. Hij vindt iets pas een noodgeval als er bloed aan het gutsen is, haha. Hij is verpleegkundige geweest en schrikt niet zo snel. Maar hij zag ook dat het Bruno niet lukte om door te slikken.

Bruno verslikt zich best vaak, dat komt door die grote slokdarm en zijn luiheid, als ie het door kan slikken, gaat ie zeker niet kauwen. Ik geef hem dus ook meestal iets wat ie wel moet kauwen, maar een kwart braadworst, is dus eigenlijk gewoon te klein om zo te geven aan hem.

Dat denk ik ook wel, denk dat mijn man compleet doordraait.
Ik blijf meestal wel erg kalm, het helpt toch niet om in paniek te raken. Als er bloed gutst dan zou ik denk ik ook wel bang worden, al viel dat de keer dat Nikkie een stuk uit Tama haar oor beet ook wel mee. Gewoon een kap omgedaan theedoek om haar kop en dierenarts bellen.

Nikkie heeft weleens een takje overdwars tussen haar kiezen gehad, dat bleef klem zitten toen ze de stok overdwars doorbeet, ze raakte helemaal in paniek, toen heb ik haar ook in de houdgreep moeten nemen en heb met een ander stokje ( ga dus echt mijn vingers niet in haar bek steken) het stokje weer los kunnen wrikken. Meestal krijgt ze het zelf wel los met haar poot, alleen die keer lukte dat niet.

Maar dit gebeurde buiten dan is ze makkelijker te behandelen. Toen was mijn man er niet bij, mijn man gaat namelijk schelden als hij in paniek raakt en dat werkt niet mee om de meiden rustig te houden.
Afbeelding

Groetjes Gonnie.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”