Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

aortastenose plus vraag erfelijkheid

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

kipo
Zeer actief

Re: aortastenose (ontdekt door klein hatruisje)

Ongelezen bericht door kipo »

Voor zover ik weet is aortastenose een aangeboren hartafwijking, waarvan vermoed wordt dat ze erfelijk is. Eens de hond volgroeid is, blijft de afwijking meestal stabiel en de ernst van de te verwachten klachten is afhankelijk van de mate van stenosering.
Aortastenose bij de hond: screening kan gebeuren enkel door auscultatie, maar in honden met een graad 1 of 2 hartruis/bijgeruis is Doppler echocardiografie sterk aanbevolen om een meer objectieve evaluatie te verkrijgen van de snelheid/drukgradiënt ter hoogte van de obstructie via de subcostale benadering. De screening kan op jonge leeftijd al uitgevoerd worden maar voor officiële certificatie wordt het best gewacht tot de leeftijd van 1 jaar, waarbij het dier als volwassen wordt beschouwd op hartmorfologisch gebied, want de ziekte ontwikkelt zich en evolueert over de groeiperiode. De screening hoeft niet herhaald te worden omdat aortastenose tendens heeft om in de meeste honden, maar niet alle, stabiel te blijven.
bron
Fizgig
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Fizgig »

Volgens mij heeft één van Gonnie's honden dat ook. Ik weet niet of ze dezelfde afwijking heeft maar iig een versmalde aorta. Haar hond heeft weinig last, volgens mij.
moosje
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
Contacteer:

Ongelezen bericht door moosje »

Bleza heeft ook een vernauwde aorta, samen met nog wat andere problemen.
Ze heeft nergens last van.
Afbeelding
In loving memory: Tara, Cheeco, Rinty, Kazan, Zarah, Shendor & Bleza

Dierenvoedselbank Amersfoort
Facebookpagina Dierenvoedselbank Amersfoort
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

moosje schreef:Bleza heeft ook een vernauwde aorta, samen met nog wat andere problemen.
Maar dat telt niet, want Bleza is sowieso een medisch wonder (of raadsel, net hoe je 't bekijkt :F: )
moosje
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
Contacteer:

kipo schreef:
moosje schreef:Bleza heeft ook een vernauwde aorta, samen met nog wat andere problemen.
Maar dat telt niet, want Bleza is sowieso een medisch wonder (of raadsel, net hoe je 't bekijkt :F: )
:engel:
Afbeelding

Femmel
Zeer actief
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Femmel »

Onze vorige hond had ook een aortastenose, een verdikte hartwand en enigszins lekkende kleppen. Dit werd geconstateerd toen ze 3 jaar oud was. Omdat er verder niets aan te doen was hebben we niets meer gedaan, ook geen controle. Op het moment dat ze klachten zou krijgen zouden we wel verder kijken. Uiteindelijk is ze, klachtenvrij, dik 13 jaar oud geworden.

Hopelijk mag het voor jou hond ook zo verlopen!
Groetjes,

Femke

Afbeelding

In loving memory ons Goldensnoetje Joy* (14 februari 1997 - 26 juli 2010)
Voor altijd in ons hart lieve Ginny* (23 januari 2005 - 21 augustus 2014)
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

Fizgig schreef:Volgens mij heeft één van Gonnie's honden dat ook. Ik weet niet of ze dezelfde afwijking heeft maar iig een versmalde aorta. Haar hond heeft weinig last, volgens mij.

Ja, Jarah heeft een aortastenose en volgens degene die de eerste echo had gemaakt was het een flinke vernauwing en wordt 50 % van de honden met die aandoening niet ouder dan 7 jaar.
Jarah wordt in november 9 jaar en ze doet het heel erg goed.

Een poos terug heeft onze nieuwe dierenarts weer een echo gemaakt omdat er een kies getrokken moest worden en ze onder narcose moest en het was natuurlijk nog hetzelfde maar zag er wel goed uit. Normaal krijgen honden met deze aandoening een dikkere vaatwand, zei de dierenarts, maar die was bij Jarah nauwelijks verdikt.
Ze krijgt dan ook nog geen medicijnen want haar hart kan het heel goed aan.

Ik beperk haar trouwens nergens in, als het einde verhaal is dan is het maar zo.
De dierenarts van de mensen die haar toentertijd wilden kopen die zei dat ik maar met haar in een wagentje rond moest gaan rijden, ja dag dat ga ik een hond echt niet aandoen. Beter een kort maar leuk leven dan een lang maar saai leven.

Al heb ik voor mezelf liever een lang maar saai leven. Haha.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
Antonetta
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik heb een kruising chihuahua x pinscher en een kruising shih tzu x chihuahua.

Ongelezen bericht door Antonetta »

gonnie schreef:
Fizgig schreef:Volgens mij heeft één van Gonnie's honden dat ook. Ik weet niet of ze dezelfde afwijking heeft maar iig een versmalde aorta. Haar hond heeft weinig last, volgens mij.

Ja, Jarah heeft een aortastenose en volgens degene die de eerste echo had gemaakt was het een flinke vernauwing en wordt 50 % van de honden met die aandoening niet ouder dan 7 jaar.
Jarah wordt in november 9 jaar en ze doet het heel erg goed.

Een poos terug heeft onze nieuwe dierenarts weer een echo gemaakt omdat er een kies getrokken moest worden en ze onder narcose moest en het was natuurlijk nog hetzelfde maar zag er wel goed uit. Normaal krijgen honden met deze aandoening een dikkere vaatwand, zei de dierenarts, maar die was bij Jarah nauwelijks verdikt.
Ze krijgt dan ook nog geen medicijnen want haar hart kan het heel goed aan.

Ik beperk haar trouwens nergens in, als het einde verhaal is dan is het maar zo.
De dierenarts van de mensen die haar toentertijd wilden kopen die zei dat ik maar met haar in een wagentje rond moest gaan rijden, ja dag dat ga ik een hond echt niet aandoen. Beter een kort maar leuk leven dan een lang maar saai leven.

Al heb ik voor mezelf liever een lang maar saai leven. Haha.
Ik zal ook nooit en te nimmer Balou in een wagentje gaan rondrijden, hij moet wel gewoon hond kunnen zijn, maar wel tot een bepaalde hoogte. Ik ga niet toekijken als Balou als een dolle rondjes rent met het risico dat hij dood neer valt, dan rem ik hem wel af. Ik ga ten slotte ook niet staan toekijken als hij een stuk chocola opeet, wat voor hem het zelfde risico inhoud als het rond rennen. Dit rennen is niet gewoon rennen, maar een soort van kolder in de kop, voor de rest laat ik hem gewoon zijn gang gaan. Balou heeft trouwens geen aortastenose, dit werd eerst wel gedacht, de overdruk bleek door de verhoogde bloeddruk in de longen te komen.
Afbeelding.
Semper Fidelis, Coco, Gipsy, Gizmo en Mowgli.
gonnie
Zeer actief

Als Jarah aan het jagen is gaat ze ook als een gek tekeer. Als ze daar dood bij blijft heeft ze pech.
Meestal is Jarah als eerste terug en als ze een keer als laatste terug is denk ik wel af en toe dat het zo ver is en ze ergens dood in de bosjes ligt. Maar tot nog toe gaat het goed.

Ik rem haar daar niet bij af ze heeft het dan zo erg naar haar zin als ze tijdens dat rennen dood blijft heeft ze toch een mooie dood gehad.
Afbeelding

Groetjes Gonnie.
moosje
Zeer actief
Contacteer:

Ik beperk Bleza nergens in.
Ze heeft haar beweging gewoon nodig, tenzij ik haar continu tegen het plafond wil hebben zitten. :mrgreen:
We fietsen 2-3 keer in de week zo'n 20-30 minuten, soms met een tussenstop ergens, doen behendigheid, en daarnaast de wandelingen nog.
Vandaag 2 uur in de Soesterduinen gelopen, wij hebben tussendoor wel veel stilgestaan, maar zij niet.

Ik heb liever dat ze op zo'n moment dood neervalt, dan dat ik moet proberen om haar rustig te houden, want dat is gewoon echt niet te doen.
Liever een kort en leuk leven dan een lang rotleven omdat ze niks mag.
Afbeelding

gonnie
Zeer actief

Re: aortastenose plus vraag erfelijkheid

Ik dacht wel dat het erfelijk was.
Afbeelding

Groetjes Gonnie.
moosje
Zeer actief
Contacteer:

Dat durf ik niet te zeggen, bij Bleza is het zeer waarschijnlijk wel aangeboren, maar of het dan ook meteen erfelijk is weet ik niet.
Haar zusje heeft in ieder geval nergens last van, Bleza ook niet haha, maar bij haar zusje klink het hart goed.
Afbeelding

gonnie
Zeer actief

Heb even op Google gezocht en daar staat wel dat het erfelijk is.

Jarah heeft tot nu toe ook niet echt last.

Als ze lang achter elkaar gejaagd heeft is ze wel moe, maar dat is Tama ook en die mankeert niks.

Bij Jarah is het ook aangeboren, ik voelde het al toen ik haar op mijn hand had nadat ze geboren was, maar ik dacht eerst dat ik gewoon overbezorgd was, en toen de dierenarts bij de 6 weken enting zei dat ze een hartruis had was ik dus niet verbaasd.
Afbeelding

Groetjes Gonnie.
gonnie
Zeer actief

De Duitse Pinscher wordt er ook niet bij genoemd, maar ik denk niet dat dat wil zeggen dat het dan voor de Duitse Pnscher niet erfelijk is.
Afbeelding

Groetjes Gonnie.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”