Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Vreemd

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

moosje
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
Aantal honden: 2
Contacteer:

Vreemd

Ongelezen bericht door moosje »

Misschien heeft iemand hier nog een idee.

Jade kreeg een tijdje rond de 1000 gram kvv per dag, dat had ze echt nodig. Op een gegeven moment weer terug gegaan naar 800, en daar heeft ze het heel lang prima op gedaan, ze woog altijd rond de 40-42 kilo.

Nu is ze in 1 maand tijd 3 kilo aangekomen. :ugh:

Twee weken geleden zijn we daarom terug gegaan naar 500 gram per dag, en meer beweging, ze loopt nu 2 keer per week zo'n 15-20 minuten naast de fiets. Verder probeer ik haar wat meer los laten lopen, maar dat kan niet altijd en overal.
In huis is ze de laatste 6 weken wel een stuk actiever dan voorheen, meer spelen met Bleza, maar ook met mij. Ook in haar eentje vermaakt ze zich prima met een balletje of touw.

Vandaag weer even naar de DA geweest om te wegen, en ze is gewoon 400 gram aangekomen. :eek:

Iemand een idee waar dit door kan komen?
Zelf schoot stress nog even door mijn hoofd, vanwege de verhuizing, maar dan zou ze toch juist afvallen.
Echt veel bespiering heeft ze niet, dus het kan ook niet zo zijn dat de gewichtstoename van spieren komt.
Tussendoortjes krijgt ze amper.
Ze oogt totaal niet ziek, is vrolijk, levendig, en gewoon net zo gestoord (mogelijk zelfs meer) als altijd. :Q:
Ze is in januari gecastreerd, maar dan is het toch raar dat ze dan nu ineens zo veel is aangekomen? Ik snap dat het logisch is dat ze daardoor wat is aangekomen, maar 3 kilo in 1 maand tijd? Dat lijkt me toch sterk.

De assistentes en aanwezige DA vinden dat ze nu maar 250 gram per dag mag hebben, dus dat doen we dan maar even. Vind het wel ontzettend weinig voor een hond van (normaal gesproken) 42 kilo, maar goed, er moet gewoon iets af. Vraag me alleen af of het wel zin heeft, omdat ze dus al 2 weken minder krijgt en toch is aangekomen.
En anders moest ze maar op brokken. Nou, dat gaan we dus niet doen, dat heeft volgens mij totaal geen zin.
Bleza krijgt trouwens precies hetzelfde voer, en die is niet aangekomen. Nou ja, wel 1 kilo, maar dat was ook de bedoeling, ze weegt nu 23 kilo. Bleza krijgt al sinds ze bij mij is 500 gram op een dag, maar die is een stuk energieker dan Jade.

De beweging gaan we wel verder uitbouwen, maar ik wil het fietsen niet te snel opbouwen. Ze gaat vanaf dinsdag bijna 2 weken op de boerderij logeren, dus daar zal ze ook veel bewegen, ze kan daar in principe de hele dag buiten lopen. Zodra ze weer terug is gaan we gewoon weer verder met fietsen, en dat uitbouwen.

Zou het dan toch iets medisch kunnen zijn? En zo ja, wat?
En kan iemand verklaren waarom ze met minder voer en iets meer beweging toch aangekomen is?
Afbeelding
In loving memory: Tara, Cheeco, Rinty, Kazan, Zarah, Shendor & Bleza

Dierenvoedselbank Amersfoort
Facebookpagina Dierenvoedselbank Amersfoort
Irisz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
Contacteer:

Re: Vreemd

Ongelezen bericht door Irisz »

Om te beginnen zou ik niet direct naar haar gewicht kijken, maar naar hoe ze er uit ziet. Ik weeg mijn honden zelden en zou zo niet durven zeggen wat ze exact weten, maar ze zijn wel 'op gewicht', want ik kan de achterste ribben zien en alle ribben voelen.
Ik zou me dus niet te veel vastpinnen op dat gewicht.
Maargoed, wat doen jullie verder buiten het fietsen 1x per week. Maak je lange wandelingen elke dag? En loopt ze veel los?
Je geeft aan dat ze in huis heel actief is geworden ineens. Kan het zijn dat ze veel beweging nodig heeft?
Opzich is 1 kg vlees per dag niet meteen veel voor een hond van 40 kg, maar ze moet het wel ook weer verbranden met activiteit.
Xavi hier eet 1200 gram per dag en Focus 1,5 kilo, maar dat hebben ze ook echt nodig ivm de activiteiten van elke dag.
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
Forever loved and in my heart..
Melanie 74

Ongelezen bericht door Melanie 74 »

Ze is in januari gecastreerd,
Geloof dat daar het probleem ligt hoor. Mocht ze echt niets afvallen controleer dan eens haar schildklier. :wink:
Irisz
Zeer actief
Contacteer:

Melanie 74 schreef:
Geloof dat daar het probleem ligt hoor. Mocht ze echt niets afvallen controleer dan eens haar schildklier. :wink:
Daar had ik even overheen gelezen. :oeps: Denk inderdaad dat dat ook best een rol zou kunnen spelen.
Maar dan nog zou ik niet alleen naar gewicht kijken. Is ze voor jouw gevoel te dik?
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
moosje
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
Contacteer:

Irisz schreef:Om te beginnen zou ik niet direct naar haar gewicht kijken, maar naar hoe ze er uit ziet. Ik weeg mijn honden zelden en zou zo niet durven zeggen wat ze exact weten, maar ze zijn wel 'op gewicht', want ik kan de achterste ribben zien en alle ribben voelen.
Ik zou me dus niet te veel vastpinnen op dat gewicht.
Maargoed, wat doen jullie verder buiten het fietsen 1x per week. Maak je lange wandelingen elke dag? En loopt ze veel los?
Je geeft aan dat ze in huis heel actief is geworden ineens. Kan het zijn dat ze veel beweging nodig heeft?
Opzich is 1 kg vlees per dag niet meteen veel voor een hond van 40 kg, maar ze moet het wel ook weer verbranden met activiteit.
Xavi hier eet 1200 gram per dag en Focus 1,5 kilo, maar dat hebben ze ook echt nodig ivm de activiteiten van elke dag.
Ze is echt te dik, ze heeft een aardige vetlaag op haar ribben.
Dat viel niet alleen mij op, maar ook anderen. Zelf vond ik in eerste instantie dat het wel meeviel, totdat ik echt eens goed ging voelen, en zij me erop wezen.
Door haar lange en dikke vacht valt het niet snel op, maar het is duidelijk te voelen.

De wandelingen wisselen heel erg, afhankelijk van hoe het met mijn gezondheid gaat die dag. Soms 3 uur op een dag, soms maar 1 uur. Daarnaast doen we in huis wat hersenwerk. Behalve als we veel buiten zijn geweest, dan heeft ze daar geen zin in.

Het is wel vreemd dat ze dan nu ineens die beweging nodig zou hebben, terwijl dat voorheen niet zo was. Toch?
Afbeelding

moosje
Zeer actief
Contacteer:

Melanie 74 schreef:
Maar in 1 maand tijd 3 kilo? :eek:
Is dat niet heel erg veel?
Afbeelding

Fizgig
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia

Ongelezen bericht door Fizgig »

Schildklier idd laten nakijken. Dat gaat wel erg hard namelijk, lijkt me niet dat dat is gekomen door iets wat jij hebt gedaan, voer etc. Je gaf al minder dus dat is wel erg raar, vind ik. Het enige andere wat ik kan bedenken is zwangerschap maar ze is natuurlijk gecastreerd.
Irisz
Zeer actief
Contacteer:

moosje schreef: Ze is echt te dik, ze heeft een aardige vetlaag op haar ribben.
Dat viel niet alleen mij op, maar ook anderen. Zelf vond ik in eerste instantie dat het wel meeviel, totdat ik echt eens goed ging voelen, en zij me erop wezen.
Door haar lange en dikke vacht valt het niet snel op, maar het is duidelijk te voelen.

De wandelingen wisselen heel erg, afhankelijk van hoe het met mijn gezondheid gaat die dag. Soms 3 uur op een dag, soms maar 1 uur. Daarnaast doen we in huis wat hersenwerk. Behalve als we veel buiten zijn geweest, dan heeft ze daar geen zin in.

Het is wel vreemd dat ze dan nu ineens die beweging nodig zou hebben, terwijl dat voorheen niet zo was. Toch?
Niet als het met castratie te maken heeft dat ze wat meer uitdijt. Je zou haar minder eten kunnen geven en aanvullen met sperzie bonen (daar zit verder weinig in) zodat ze in ieder geval geen honger heeft.
Maar als je iets medisch uit wil sluiten, zou ik gewoon de schildklier laten nakijken en vragen wat de DA er verder van vindt.
Luna was de enige hier die gecastreerd is, maar die is daar niet dikker op geworden.
Ik weet niet wat je gezondheidsprobleem is en dat maakt ook niet uit, maar wanneer mijn gezondheid even problemen geeft, ga ik vaak naar een plek waar ze bijvoorbeeld een zandvlakte hebben of aan het water zitten, zodat ik zelf niet te veel hoef in te leveren en de honden toch hun beweging hebben. Misschien is dat een optie als het echt aan haar beweging ligt.
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
Irisz
Zeer actief
Contacteer:

moosje schreef:
Melanie 74 schreef:
Maar in 1 maand tijd 3 kilo? :eek:
Is dat niet heel erg veel?
Heb je op dezelfde weegschaal gewogen beide keren?
Ik heb ooit 1 dag na elkaar Focus gewogen bij de KC en bij de DA en dat scheelde 2,5 kilo. :wink:
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
moosje
Zeer actief
Contacteer:

Ja, op dezelfde weegschaal, gewoon bij onze DA.
Sperziebonen blieft mevrouw niet, dat heb ik al geprobeerd. Ze eet er langsheen en als ik het echt door het vlees prak dan laat ze de helft liggen of ze tuft het weer uit.
Afbeelding

wiebel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herder mix Boef
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door wiebel »

Ik zou je verder geen tips kunnen geven, maar vind 250 gram kvv op 1 dag voor zo'n grote hond wel heel weinig maagvulling!! Weet niet of dat had gedaan, denk dat ik er iets anders bij had gevoegd aan bonen of rijst ofzo.

Kunnen honden ook leververvetting krijgen?? Weet het van katten wel, maar van de hond weet ik het niet zeker!
In loving memory Tasio ??-??-???? - 29-4-2012 &
Buka 18-12-2000 - 29-9-2012
Fizgig
Zeer actief

Ik weet wel een goeie dieetbrok: http://www.zooplus.nl/shop/honden/honde ... tiv/313282 Maar eerlijkheid gebiedt te zeggen dat Bruno nog steeds te dik is. Maar dat is meer door extraatjes van menseneten. Ze vinden hem erg lekker iig. Ik weet niet wat je voert natuurlijk. Paard is erg mager vlees en konijn en kalkoen ook, dacht ik.
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

wiebel schreef:Ik zou je verder geen tips kunnen geven, maar vind 250 gram kvv op 1 dag voor zo'n grote hond wel heel weinig maagvulling!! Weet niet of dat had gedaan, denk dat ik er iets anders bij had gevoegd aan bonen of rijst ofzo.

Kunnen honden ook leververvetting krijgen?? Weet het van katten wel, maar van de hond weet ik het niet zeker!
vind ik ook ja, das wel bizar weinig
nathalie71

Ongelezen bericht door nathalie71 »

Misschien wat lichter verteerbaar kvv,iets wat minder vet is?Ook tussen door alleen maar natuurlijke lichte dingen.

Ik zou ook even de schildklier na laten kijken.Opeens maar 250 gram is in mijn ogen toch vrij weinig?
Fizgig
Zeer actief

wiebel schreef:Kunnen honden ook leververvetting krijgen?? Weet het van katten wel, maar van de hond weet ik het niet zeker!
Nee, volgens mij is dat typisch voor katten alleen.
Fabiola17
Zeer actief
Mijn ras(sen): .
Lente: Chihuahua
Famke: Chihuahua mix

Ongelezen bericht door Fabiola17 »

Mijn Joy van 8 kg krijgt 230 gram kvv per dag, en die is helemaal niet actief.
Vind 250 gram dus ook super weinig.
Joy is ook gecastreerd.
Groetjes Fabiola, Lente & Famke
in liefdevolle herinnering: Sinne 2007(?)-2017-30.10.2019
en Joy 2003(?)-2011-20.06.2017
Het wordt wel tijd voor een nieuw onderschrift!
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Tja, castraat. Da's de rest van je leven honger lijden voor velen.

Vul d'r bakje maar met sperziebonen, winterwortel en appel, dan heeft ze toch nog wat te eten. Mijn Schotse Terrier van 9 kilo at ooit 50 gram brokjes per dag en bleef daarmee op gewicht.
Badu
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Badu »

moosje schreef: Ze is in januari gecastreerd, maar dan is het toch raar dat ze dan nu ineens zo veel is aangekomen?
Wil niet lullig doen hoor maar wat denk je zelf?
Je laat een forse ingreep op de stofwisseling uitvoeren & gaat dan klagen over het evenwicht in diezelfde stofwisseling :O:
Afbeelding
'alles van waarde is weerloos' Lucebert

De nakers..., óók op FB :)
moosje
Zeer actief
Contacteer:

Badu schreef:
moosje schreef: Ze is in januari gecastreerd, maar dan is het toch raar dat ze dan nu ineens zo veel is aangekomen?
Je laat een forse ingreep op de stofwisseling uitvoeren & gaat dan klagen over het evenwicht in diezelfde stofwisseling :O:
Ik klaag niet, ik zeg dat ik het vreemd vind dat ze binnen 1 maand 3 kilo is aangekomen.

De andere honden die hier tot nu toe geweest zijn waren allemaal castraten, en bij geen van hen had ik moeite om ze op gewicht te houden, ze waren nooit te dik.
Jade reageert er dan waarschijnlijk anders op dan de anderen, maar waarom dan ineens zo veel aankomen, ondanks voervermindering en meer beweging.
Afbeelding

Badu
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Badu »

moosje schreef:
Badu schreef:
Ik klaag niet, ik zeg dat ik het vreemd vind dat ze binnen 1 maand 3 kilo is aangekomen.

De andere honden die hier tot nu toe geweest zijn waren allemaal castraten, en bij geen van hen had ik moeite om ze op gewicht te houden, ze waren nooit te dik.
Jade reageert er dan waarschijnlijk anders op dan de anderen, maar waarom dan ineens zo veel aankomen, ondanks voervermindering en meer beweging.
Tja... is per hond slecht te voorspellen hoe ze reageren. Is een complex systeem...
Afbeelding
'alles van waarde is weerloos' Lucebert

De nakers..., óók op FB :)
Saschesfloor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cairn Terrier

Ongelezen bericht door Saschesfloor »

Chester had binnen 3 weken de billen van Jennifer Lopez na zijn castratie..... Daarvoor was hij niet dik te voeren. Nu is hij stabiel, maar ik moet het echt goed in de gaten houden. Ik moet ook echt zorgen dat zijn voer niet te vet is, want voor je het weet kan je hem rollen. Dus ik denk echt dat het heel goed van de castratie kan komen.
The best and most beautiful things in the world cannot be seen, nor touched, but are felt in the hart.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Om deze reden oa moet je proberen honden intact te laten. Ze floreerde op 1 kilo gezond eten. Nu krijgt ze nog niet de helft aan voedingsstoffen straks. Dat is een hele verandering voor de hond. Ze zet gewoon alles aan en zal dus haar hele leven hongerig moeten blijven. Ik zal zelf niet snel meer een hond castreren. 1 keer gedaan met een teef en hetzelfde effect als jij hebt. Daarna niet meer gedaan. Dapper en Eva zijn altijd slank geweest en nog steeds is Eva altijd slank. Dat is hoe een lichaam hoort te reageren op een normale portie gezond voer. Cleo en ook Wuilus konden nog veel meer aankomen dan 3 kilo in de maand. Cleo kon zelfs dik worden in 2 weken bij de oppas. Dan was ze kogelrond in zeeeer korte tijd. Eigenlijk gewoon heel erg zielig dus.

Mensen moeten dit beseffen voor ze hun hond gaan laten castreren. Niemand die je dat verteld en niemand die van te voren aangeeft dat er ook heel veel negatieve effecten aan die castratie hangen.

Je moet nu een weg vinden tussen voer en bewegen. Hoe ouder de hond straks hoe minder eten. Bij mijn 40 kilo zware herderkruising betekende dat 200 gram mager kvv op een dag en de hele dag niks dan honger. Ik vond dat werkelijk vreselijk. En ze kreeg ook te weinig voedingstoffen. Dus ze moest aan de meest hoogwaardige kvv om gezond te blijven. Oudere honden kan je nl niet afmatten en laten sporten. Dus dan kan er domweg haast niet meer gevoerd worden.
Afbeelding
rose
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador

Ongelezen bericht door rose »

Misschien even handig ter vergelijking, mijn labradorteefje is rond de 24 kg, gecastreerd en zij eet zo'n 400 gram per dag (zelf samen gesteld).
Ik weet niet welke kvv jij geeft, is er iets in de samenstelling veranderd?
Anders zou ik idd haar schildklier even na laten kijken.
Succes!

Ben nog het ea vergeten, maar zij is een rustige hond (slaapt veel) en zij loopt zo'n anderhalf uur per dag, dat is vaak aangelijnd.
Laatst gewijzigd door rose op 20 sep 2013 08:21, 1 keer totaal gewijzigd.
StormenRoxy
Zeer actief
Mijn ras(sen): kruising en engelse Cockerspaniel
Labrador

Ongelezen bericht door StormenRoxy »

Bij storm begon de gewicht toename ook pas later na de castratie
Once upon a time can happen anytime Whiskey*Toska*Storm*Roxy*

Afbeelding
wiebel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herder mix Boef

Ongelezen bericht door wiebel »

Aankomen na castratie komt veel voor, maar ik heb het tegenover gestelde. Heb mijn herplaats reu gecastreerd gekregen en sommige mensen vinden hem te mager. Hij is 35 kg en krijgt van de kvv ook een kilo per dag.
In loving memory Tasio ??-??-???? - 29-4-2012 &
Buka 18-12-2000 - 29-9-2012
Nerazi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Afrikaan & Belg

Ongelezen bericht door Nerazi »

Hier wordt er ook 1 dik van lucht na zijn chemische castratie.
Ik ben zo blij als dat ding is uitgewerkt en zijn prostaat gewoon normaal blijft doen.

Enzi krijgt nu nog maar 500 gram kvv en dan voerbeloningen erbij met trainen etc.
Hij at eerst 1,5 kilo op een dag. Maar dan moet ik wel zeggen hij zit niet meer zo in de groei waardoor hij ook wat minder nodig heeft. Maar hij is van 1,5 naar 1 naar 750 gram gegaan en dat was zelfs nog teveel incl voerbeloningen.

Ik moet elke dag met hem fietsen of een lange wandeling maken. Hij is geen hyperactieve hond dus dan verbrand hij ook niet heel veel natuurlijk. Op deze manier hou ik hem redelijk op gewicht al mag er voor het mooie nog best wat af hoor.
Maar ik kan zn laatste 2 ribjes gelukkig alweer zien :cheer:

Kan echt niet wachten totdat die chip is uitgewerkt.
moosje
Zeer actief
Contacteer:

@Laeken, ik ken de nadelen van casteratie heel goed, maar in dit geval was het noodzakelijk. Ik ben niet zo van het castreren, zeker niet zonder reden. Mijn andere honden waren allemaal al gecastreerd toen ze hier kwamen, behalve Zarah en Kazan. De eerste was ontzettend beroerd tijdens haar loopsheden, en daarom laten castreren, de tweede had op 10-jarige leeftijd last van zijn prostaat en moest daarom onder het mes.
Jade reageert er dus blijkbaar heel anders op dan mijn vorige honden en ik had er rekening mee gehouden dat ze aan zou komen, maar ik vind dit wel heel extreem, ineens 3 kilo in 1 maand tijd.
Afbeelding

ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Het is ook extreem, zeker als je er zelf goed op let wat ze te eten krijgt.
Zou er ook een bloedonderzoek aan wagen.
Schildklier kan zeker mede een oorzaak zijn.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Nel
Zeer actief
Mijn ras(sen): klein bruin bastaardje

Ongelezen bericht door Nel »

En is het soms vocht dat ze vasthoud ? Iets met de nieren dan of zo, ik probeer mee te denken, want 3 kilo in 1 maand is inderdaad heel erg veel met zo weinig eten.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Hier 2 gecastreerde dames die moeilijk op gewicht te houden zijn. Wel vanaf de andere kant ;-) ook al zijn ze ouder (volgende week 10 en net 7) en is de beweging minder intensief blijven ze vrij makkelijk aan de schrale kant.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”