De herdermix is nog een jong ding, behoorlijk opdringerig maar wel een speelse manier. De labradormix is echt een vervelende hond die met een hoop poeha op een dreigende, dominante manier iedere keer op Sira afstiert.
Ik heb de vrouw al een paar keer vriendelijk verzocht om haar honden bij zich te houden, maar zij vind het niet nodig, want de honden lossen het zelf wel op. Ze heeft zelfs gezegd dat ze het wel makkelijk vind zo, want zo leren haar honden dat ze maar niet op iedere hond af moeten stieren, omdat ze van Ody op hun flikker krijgen.
Sira is absoluut geen zelfverzekerde hond naar vreemde honden toe, wat zich soms uit in een lichte angstagressie. Normaal gesproken lijn ik haar dan aan (en doet de andere eigenaar dat ook) en is dit prima te corrigeren. In het begin lijnde ik Sira dus ook aan, maar ze wordt dan alleen maar angstiger, omdat ik haar dan de mogelijkheid tot vluchten ontneem.
Nu laat ik haar dus los lopen als ik de honden aan zie komen, maar blijkbaar voelt ze zich door Ody zo gesterkt dat ze vanmorgen de honden mee ging wegjagen. Nu vind ik dit naar de labmix toe niet zo'n probleem, maar ik ben wel bang dat Sira op deze manier leert dat dit DE manier is om van enge honden af te komen en dat wil ik niet, omdat ik dit angstgedrag in goede banen wil leiden.
Wat moet ik hier nu mee???
Met de eigenaar gaan praten lost niets op en op andere tijden gaan lopen is geen optie, want we lopen beiden niet op een vast tijdstip.