Nu is apporteersport afgeleid van de jacht en dat zie je dan ook direct in de omschrijving van de proeven. Alleen moet je overal waar je konijn, duif, fazant of zo ziet staan, dat vervangen door dummy. Want bij apporteersport wordt niet met wild gewerkt.
Ik moet altijd lachen als ik die dingen lees, ook het feit dat er eerst geschoten wordt voor een dummy gegooid wordt.... alsof je een dummy uit de lucht schiet.

Maar goed, de meeste mensen die meedoen, doen ook aan jachttraining en die zullen wel wat meer de link leggen met het echte werk dan ik dat doe.
Er zijn altijd 5 proeven en voor elke proef kan je max 20 punten krijgen.

Deze proef werd bij een sloot uitgevoerd, maar de kant was zo steil dat ik Misty daar niet in kon sturen. De grote honden hadden er al moeite genoeg mee. Voor Misty werd de dummy toen op de kant gegooid.
Dat ging vrij goed, ze was hem even kwijt in het hoge gras maar toch nog goed voor 17 punten.

Bij deze proef lagen dus 10 verschillende soorten dummies/apporteervoorwerpen in de bosjes. Je moest je hond er telkens insturen en zo er zo veel mogelijk verzamelen in 3 minuten. Alleen waren minstens 5 van die voorwerpen veel te groot voor Misty om te apporteren. Denk daarbij aan een dummy twee keer zo groot als Misty en 3 kilo zwaar. Ja, er lagen ook kleine, maar die vallen ook minder op. Dus ik zag haar een paar keer teleurgesteld bij een grote staan. Gelukkig wel 1 kleine gevonden, dus niet helemaal niks. Dit leverde maar 4 punten op.

Bij deze proef waren twee apports. Hierbij werd voor één een dummylauncher gebruikt. Dat kenden we nog niet, en zo'n dummy lijkt op een soort grote wc-rol van hard-plastic. Misty racete er wel naartoe maar wilde hem eerst niet pakken. Pas na een vast-commando nam ze hem mee. De tweede had ze niet zien vallen maar wist ze toch te vinden na het sturen in de goede richting. Dit leverde ons 16 punten op.

Tja, bij deze proef werd eerst een dummy op de rand van de vijver gegooid, daarna begon een drijfjacht... dus twee mensen die herrie makend langs de rand van het veld liepen. Misty zat daar met stomme verbazing naar te kijken zodat ze toen het tweede schot viel ze de tweede dummy niet zag vallen. De eerste haalde ze wel binnen, de tweede is niet gelukt hoewel ik haar wel een eind de goede kant op wist te sturen. Er bleven toen nog 7 punten over.

Bij deze proef lag een veld vol met tunnels, strobalen en andere 'rommel' en was er 1 dummy verstopt. Misty zocht overal maar wilde deze dummy niet pakken. Pas toen ik wist dat ze in de buurt was en ik "vast" riep, kwam ze hem terug brengen, wat ons dan weer 18 punten opleverde.
Uiteindelijk toch nog voldoende punten voor de zesde plaats (16 honden), maar wat belangrijker is, een leuke dag gehad met weer nieuwe uitdagingen.