Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Werkproef apporteersport

Moderator: moderatorteam

mito
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dwergschnauzer, ESS
Aantal honden: 3

Werkproef apporteersport

Ongelezen bericht door mito »

Ik zet dit verslagje maar even onder 'jacht en speuren' omdat ik vind dat het daar het beste thuis hoort, maar had misschien in alle andere sporten gemoeten. In elk geval doe ik met Misty o.a. aan apporteersport. Er zijn diploma-dagen met vaste oefeningen die je zo na kunt lezen op de site van de FHN. Er zijn echter ook werkproeven. Daar kan je aan meedoen in de klasse waarin je je hoogste diploma gehaald heb (waarbij A de eerste is, net andersom als bij de jacht). Deze proeven zijn elke keer anders, voor de geinteresseerden hier een impressie van de werkproef waar ik zondag met Misty aan mee heb gedaan. Het was onze eerste werkproef, dus alles was nieuw, maar we hebben een leuke dag gehad, ookal waren niet alle proeven berekend op een klein witje.
Nu is apporteersport afgeleid van de jacht en dat zie je dan ook direct in de omschrijving van de proeven. Alleen moet je overal waar je konijn, duif, fazant of zo ziet staan, dat vervangen door dummy. Want bij apporteersport wordt niet met wild gewerkt.
Ik moet altijd lachen als ik die dingen lees, ook het feit dat er eerst geschoten wordt voor een dummy gegooid wordt.... alsof je een dummy uit de lucht schiet. :)
Maar goed, de meeste mensen die meedoen, doen ook aan jachttraining en die zullen wel wat meer de link leggen met het echte werk dan ik dat doe.
Er zijn altijd 5 proeven en voor elke proef kan je max 20 punten krijgen.

Afbeelding
Deze proef werd bij een sloot uitgevoerd, maar de kant was zo steil dat ik Misty daar niet in kon sturen. De grote honden hadden er al moeite genoeg mee. Voor Misty werd de dummy toen op de kant gegooid.
Dat ging vrij goed, ze was hem even kwijt in het hoge gras maar toch nog goed voor 17 punten.

Afbeelding
Bij deze proef lagen dus 10 verschillende soorten dummies/apporteervoorwerpen in de bosjes. Je moest je hond er telkens insturen en zo er zo veel mogelijk verzamelen in 3 minuten. Alleen waren minstens 5 van die voorwerpen veel te groot voor Misty om te apporteren. Denk daarbij aan een dummy twee keer zo groot als Misty en 3 kilo zwaar. Ja, er lagen ook kleine, maar die vallen ook minder op. Dus ik zag haar een paar keer teleurgesteld bij een grote staan. Gelukkig wel 1 kleine gevonden, dus niet helemaal niks. Dit leverde maar 4 punten op.

Afbeelding
Bij deze proef waren twee apports. Hierbij werd voor één een dummylauncher gebruikt. Dat kenden we nog niet, en zo'n dummy lijkt op een soort grote wc-rol van hard-plastic. Misty racete er wel naartoe maar wilde hem eerst niet pakken. Pas na een vast-commando nam ze hem mee. De tweede had ze niet zien vallen maar wist ze toch te vinden na het sturen in de goede richting. Dit leverde ons 16 punten op.

Afbeelding
Tja, bij deze proef werd eerst een dummy op de rand van de vijver gegooid, daarna begon een drijfjacht... dus twee mensen die herrie makend langs de rand van het veld liepen. Misty zat daar met stomme verbazing naar te kijken zodat ze toen het tweede schot viel ze de tweede dummy niet zag vallen. De eerste haalde ze wel binnen, de tweede is niet gelukt hoewel ik haar wel een eind de goede kant op wist te sturen. Er bleven toen nog 7 punten over.

Afbeelding
Bij deze proef lag een veld vol met tunnels, strobalen en andere 'rommel' en was er 1 dummy verstopt. Misty zocht overal maar wilde deze dummy niet pakken. Pas toen ik wist dat ze in de buurt was en ik "vast" riep, kwam ze hem terug brengen, wat ons dan weer 18 punten opleverde.

Uiteindelijk toch nog voldoende punten voor de zesde plaats (16 honden), maar wat belangrijker is, een leuke dag gehad met weer nieuwe uitdagingen.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Re: Werkproef apporteersport

Ongelezen bericht door ranetje »

Leuke oefeningen :ok:
Een beetje afgekeken van de retriever workingtests geloof ik.
Die zijn ook met dummy's :wink:

Je hebt een mooie 6e plaats gehaald met je uk :D
Gefeliciteerd!! :E:

Als je dit soort oefeningen vaker oefent dan kan ze die apporten op den duur wel onthouden :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
mito
Zeer actief

ranetje schreef:Leuke oefeningen :ok:
Een beetje afgekeken van de retriever workingtests geloof ik.
Die zijn ook met dummy's :wink:

Je hebt een mooie 6e plaats gehaald met je uk :D
Gefeliciteerd!! :E:

Als je dit soort oefeningen vaker oefent dan kan ze die apporten op den duur wel onthouden :wink:
Ik ben ook trots hoor, hoe mijn witte monstertje zich weer geweerd heeft :)

O, we oefenen wel allerlei creatieve dingen en je merkt ook wel dat ze er flink vooruit in gaat. Maar als iemand anders de oefeningen bedenkt is het toch net weer anders als anders. Dat maakt het ook leuk natuurlijk.
Afbeelding
mito
Zeer actief

Wat ik ook gemerkt heb, is dat ze aarzelt om een "vreemde" dummy te pakken. Omdat er bij de trainingen ook geen kleine honden zijn, heeft ze daar altijd haar eigen dummy. Ookal hebben andere die van haar wel eens beet, het blijft toch haar eigen dummy.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Ga proberen zo veel mogelijk verschillende dingen te laten apporteren.
Misschien helpt dat.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Lunatic »

Leuke testen. Lijken idd wel wat op orweja working testen.
Knap gedaan van Misty :cheer:
Idd vaker met vreemde dummy's en andere voorwerpen oefenen, zodat ze niet te eenkennig word voor eigen dummy's :D
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
mito
Zeer actief

Bij ons op de hondenschool zijn 6 apporteersport trainingsgroepen, maar er is niemand die met kleine dummies werkt. Dus er valt niets te ruilen en ook tijdens de training oefen ik het dus nooit terwijl de anderen wel elkaars dummies halen.
Ik ga mijn eigen dummies maar eens op toerbeurt een weekje met anderen meegeven, misschien helpt dat al.
En met allerlei andere voorwerpen oefenen is ook een goede tip.
Afbeelding
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

mito schreef:Bij ons op de hondenschool zijn 6 apporteersport trainingsgroepen, maar er is niemand die met kleine dummies werkt. Dus er valt niets te ruilen en ook tijdens de training oefen ik het dus nooit terwijl de anderen wel elkaars dummies halen.
Ik ga mijn eigen dummies maar eens op toerbeurt een weekje met anderen meegeven, misschien helpt dat al.
:ok: Meegeven is een idee, maar ik denk dat het al helpt als je tijdens de training vraagt of andere honden jullie dummy eens willen halen, zo leert ze dat ze ook de dummy moet pakken als hij net even anders ruikt :F:
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
mito
Zeer actief

Lunatic schreef:
mito schreef:Bij ons op de hondenschool zijn 6 apporteersport trainingsgroepen, maar er is niemand die met kleine dummies werkt. Dus er valt niets te ruilen en ook tijdens de training oefen ik het dus nooit terwijl de anderen wel elkaars dummies halen.
:ok: Meegeven is een idee, maar ik denk dat het al helpt als je tijdens de training vraagt of andere honden jullie dummy eens willen halen, zo leert ze dat ze ook de dummy moet pakken als hij net even anders ruikt :F:
Dat gebeurt wel tijdens de training, als er ergens meerdere dummies liggen, neem t een andere hond wel eens de kleine mee. Maar blijkbaar stinken die niet voldoende uit de bek om het dan gelijk niet "eigen" te maken :mrgreen:
Afbeelding
mito
Zeer actief

En ja hoor, weer een staaltje van: mens waar maak je je druk om?
Vanochtend tijdens de training kwam Misty, onder applaus van de anderen, de bosjes uitzetten met de grote dummy van één van de andere honden :mrgreen:
Afbeelding
rose
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador

Ongelezen bericht door rose »

Wat leuk, gefeliciteerd :ok:
ranetje
Zeer actief

Kan dus best :D
Goed hoor! weer een stapje verder :ok:
Afbeelding
mito
Zeer actief

Ben benieuwd of er verbetering te zien is. Zondag hebben we onze tweede werkproef. Hopelijk is het een beetje droog want mevrouw is niet gek op nattigheid. En omdat in Hellevoetsluis ook altijd gewerkt wordt op een braakliggende akker, denk ik dat er al genoeg baggerwerk te doen is, we hebben niet echt extra nattigheid nodig....
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Succes :ok:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Jacht en Speuren”