Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Tensurin

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Belle
Zeer actief
Aantal honden: 3

Tensurin

Ongelezen bericht door Belle »

Dora is na haar eerste loopsheid gecastreerd vanwege een baarmoederontsteking. Dat is ongeveer anderhalf jaar geleden. De laatste tijd merkte ik steeds een nat plekje op als ze had liggen slapen. Altijd alleen maar in de avond, na de lange wandeling, 's nachts en overdag is er niks aan de hand. De dierenarts heeft eerst een blaasontsteking uitgesloten en nu tensurin voorgeschreven. Twee maal daags twee tabletten van 20mg. Ik merk echter dat ze er heel hijgerig en onrustig van wordt. Heeft iemand anders hier ervaring mee? Zou ik de dosis kunnen verlagen of is er een ander middel zonder dit soort bijwerkingen? Ik ga de dierenarts ook nog wel bellen, maar ben ook benieuwd naar ervaringen.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Buddyboy
Zeer actief
Mijn ras(sen): Altijd dogachtigen, nu 2 chihuahua's (van dochter)
Aantal honden: 2

Re: Tensurin

Ongelezen bericht door Buddyboy »

Geen ervaring met tensurin.
Wij gebruikten propalin bij urineverlies. ( bij de boxer). Werkte heel goed en ik merkte bij hem geen nare bijwerkingen. ( vloeibaar).

Ingrid
Afbeelding
Lizzy & Faya, de oppashondjes
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door renee-uk »

gina had propalin en die werd er in het begin behoorlijk beroerd van.
ik heb toen in overleg met de da de dosering verlaagd en toen ze daar niet naar van bleek te worden na een tijdje weer verhoogd naar wat ze nodig had.
misschien dat dat bij tensurin ook kan?
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Belle
Zeer actief

Ik heb net even gebeld en de assistente (DA was druk) zei dat dit binnen een paar dagen over zou moeten gaan en dat ik gewoon door moet gaan. Zelf neig ik er echter meer naar de dosering te verlagen en gewoon te kijken of het dan ook helpt.
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
renee-uk
Zeer actief

Belle schreef:Ik heb net even gebeld en de assistente (DA was druk) zei dat dit binnen een paar dagen over zou moeten gaan en dat ik gewoon door moet gaan. Zelf neig ik er echter meer naar de dosering te verlagen en gewoon te kijken of het dan ook helpt.
ik denk dat ik dat ook zou doen.
in dit geval is het geen medicatie van levensbelang en baat het verlagen niet, schaden doet het ook niet, toch?
en eventueel kun je ook nog overstappen op een ander produkt, er zijn er meer tegen incontinentie.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Belle
Zeer actief

renee-uk schreef:
Belle schreef:Ik heb net even gebeld en de assistente (DA was druk) zei dat dit binnen een paar dagen over zou moeten gaan en dat ik gewoon door moet gaan. Zelf neig ik er echter meer naar de dosering te verlagen en gewoon te kijken of het dan ook helpt.
ik denk dat ik dat ook zou doen.
in dit geval is het geen medicatie van levensbelang en baat het verlagen niet, schaden doet het ook niet, toch?
en eventueel kun je ook nog overstappen op een ander produkt, er zijn er meer tegen incontinentie.
Ja klopt, er zijn idd. meer mogelijkheden. Volgens de DA wordt meestal begonnen met iets als tensurin en als dat niet helpt wordt overgegaan op iets met oestrogenen. Dat laatste wordt dus blijkbaar als een zwaarder middel gezien, maar ik vraag me af of ik het daarmee eens ben. Naar ik heb begrepen werken middelen als tensurin op het sympatisch zenuwstelsel en hebben dus invloed op hartslag, bloeddruk enz. Bij oestrogenen kan ik me voorstellen dat de hormoonhuishouding meer in de buurt komt van die van voor de castratie. Voor mijn gevoel is dat minder ingrijpend, maar dat kan ik ook helemaal mis hebben, want ik ben ook maar een leek op dat gebied.
renee-uk
Zeer actief

joh ik heb geen idee, ik ben zo weinig medisch onderlegd dat ik me meestal maar neerleg bij wat mijn da zegt.
maar gelukkig zijn er hier mensen die dat allemaal haarfijn kunnen uitleggen en die verschijnen vast ook nog wel in dit topic.
dan ga ik zeer geïnteresseerd meelezen.

wat het naar worden van die medicatie betreft, ik had me voorgenomen als dat een gebed zonder eind zou worden met gina ze het gewoon zonder die propalin mocht doen, dan waste ik wel wat vaker.
maar dat hoefde dus uiteindelijk niet.
Afbeelding

Belle
Zeer actief

renee-uk schreef:joh ik heb geen idee, ik ben zo weinig medisch onderlegd dat ik me meestal maar neerleg bij wat mijn da zegt.
maar gelukkig zijn er hier mensen die dat allemaal haarfijn kunnen uitleggen en die verschijnen vast ook nog wel in dit topic.
dan ga ik zeer geïnteresseerd meelezen.

wat het naar worden van die medicatie betreft, ik had me voorgenomen als dat een gebed zonder eind zou worden met gina ze het gewoon zonder die propalin mocht doen, dan waste ik wel wat vaker.
maar dat hoefde dus uiteindelijk niet.
Dat heb ik ook hoor, dan maar af en toe een plasje. Het is ook alleen maar 's avonds, dus dan kan ik altijd wat in de stoel leggen wat absorbeert.
renee-uk
Zeer actief

Belle schreef: Dat heb ik ook hoor, dan maar af en toe een plasje. Het is ook alleen maar 's avonds, dus dan kan ik altijd wat in de stoel leggen wat absorbeert.
dat was met gina ook en op dezelfde tijd als bij dora als ik goed gelezen heb.
heb me altijd afgevraagd of ze dan dieper slapen dan 's nachts.

ik had van die puppy training pads (60 x 90) in de (open) bench liggen om eventuele ongelukjes op te vangen en dat werkte wel goed.
Afbeelding

Belle
Zeer actief

Inge O schreef:ja, de groep van die medicatie heeft inderdaad dat soort bijwerkingen, angstig kunnen ze er ook van worden, ik vind het zelfs vreemd dat de meeste mensen die bijwerkingen niet zien bij hun teef na dit soort medicatie.

ik moet er hier misschien ook nog aan met vonkje (maar voorlopig is het op te lossen door haar nog eens extra uit te laten) en net omwille van die bijwerkingen stel ik het zolang mogelijk uit.

ik zou dus ook de dosering wat verlagen, werkt het niet (meer) dan zie je dat dan wel, kwaad kan het in ieder geval niet om dit uit te proberen.
Ik zag het meteen en vond het zelfs een beetje eng. Ze stond in de kamer een beetje vreemd om zich heen te kijken met een onrustige blik en behoorlijk te hijgen. Ik ben blij dat jij ook zegt dat dit zo is, want ik begon al aan mezelf te twijfelen, dacht al dat ik het me verbeeldde omdat ik wist dat ze medicijnen had geslikt (ben nogal gevoelig voor placebo-effecten :D )
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Rana reageerde op die manier op enurace.
Dat was gewoon griezelig om te zien, dus ik kan me voorstellen dat jij je daar niet lekker bij voelt.
Ik ben toen naar een weekend DA geweest met haar en die dacht dat de dosering te hoog was.
Ik ben toen gewoon helemaal gestopt.
En verrassend genoeg is ze daarna droog gebleven tot nu.
Nu (ze is nu 13) heel af en toe een nat plekje, niets verontrustends vind ik :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

Belle schreef: Ja klopt, er zijn idd. meer mogelijkheden. Volgens de DA wordt meestal begonnen met iets als tensurin en als dat niet helpt wordt overgegaan op iets met oestrogenen. Dat laatste wordt dus blijkbaar als een zwaarder middel gezien, maar ik vraag me af of ik het daarmee eens ben. Naar ik heb begrepen werken middelen als tensurin op het sympatisch zenuwstelsel en hebben dus invloed op hartslag, bloeddruk enz. Bij oestrogenen kan ik me voorstellen dat de hormoonhuishouding meer in de buurt komt van die van voor de castratie. Voor mijn gevoel is dat minder ingrijpend, maar dat kan ik ook helemaal mis hebben, want ik ben ook maar een leek op dat gebied.

Dat klopt niet helemaal, de hormoonhuishouding wordt dan meer zoals tijdens de loopsheid. De belangrijkste reden waarom oestrogenen als zwaarder worden gezien is dat de kans op melkkliertumoren weer kan toenemen en langdurige blootstelling aan hogere doses oestrogenen veroorzaakt beenmergdepressie.
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Ik gebruikte Enurace, maar dat was ivm het hart van Gina een minder goed idee, vandaar dat ik nu Propalin gebruik. De da had al gewaarschuwd dat bij een te hoge dosering de hond erg gaat hijgen, vandaar dat wij onder de maximum dosering zitten (bijde maximale dosering ging Gina ook erg hijgen). Het werkt redelijk. Ze heeft nu zelfs regelmatig geen behoefte en zin om te plassen. Gina is ook gecastreerd en heeft ooit een blaasoperatie gehad, waardoor ze nu incontinent is.

Soms houdt Gina nu makkelijk 12 uur haar plas op (Dat hoeft ze niet, want ze wordt elke paar uur (zelfs 's nachts) kort uitgelaten), maar ze laat het ook weer net zo makkelijk één uur na de wandeling lopen. Kortom, wij zijn nog zoekende al gaat het wel een stuk beter dan voorheen gelukkig.

Ook hebben wij incontinentieluiers voor Gina al heeft ze die alleen (uit voorzorg) om als we bij mijn ouders op bezoek gaan.
Laatst gewijzigd door Muk op 05 sep 2013 15:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Belle
Zeer actief

kipo schreef:
Belle schreef: Ja klopt, er zijn idd. meer mogelijkheden. Volgens de DA wordt meestal begonnen met iets als tensurin en als dat niet helpt wordt overgegaan op iets met oestrogenen. Dat laatste wordt dus blijkbaar als een zwaarder middel gezien, maar ik vraag me af of ik het daarmee eens ben. Naar ik heb begrepen werken middelen als tensurin op het sympatisch zenuwstelsel en hebben dus invloed op hartslag, bloeddruk enz. Bij oestrogenen kan ik me voorstellen dat de hormoonhuishouding meer in de buurt komt van die van voor de castratie. Voor mijn gevoel is dat minder ingrijpend, maar dat kan ik ook helemaal mis hebben, want ik ben ook maar een leek op dat gebied.

Dat klopt niet helemaal, de hormoonhuishouding wordt dan meer zoals tijdens de loopsheid. De belangrijkste reden waarom oestrogenen als zwaarder worden gezien is dat de kans op melkkliertumoren weer kan toenemen en langdurige blootstelling aan hogere doses oestrogenen veroorzaakt beenmergdepressie.
Dank je voor dit antwoord. Dan vind ik dat ook geen optie. Ik ga eerst maar eens kijken wat een lagere dosering doet en anders bedenk ik wel een andere oplossing (van die puppy zindelijkheidsmatjes in de stoel o.i.d.). Zelf kan ik wel leven met af en toe een plasje opruimen, maar de DA zei dat het vooral zielig voor de hond is om in haar eigen plas te moeten liggen. Gelukkig zijn het geen grote plassen, dus ik denk dat het wel mee zal vallen.
Belle
Zeer actief

Muk schreef:Ik gebruikte Enurace, maar dat was ivm het hart van Gina een minder goed idee, vandaar dat ik nu Propalin gebruik. De da had al gewaarschuwd dat bij een te hoge dosering de hond erg gaat hijgen, vandaar dat wij onder de maximum dosering zitten (bijde maximale dosering gaat Gina ook erg hijgen). Het werkt redelijk. Ze heeft nu zelfs regelmatig geen behoefte en zin om te plassen. Gina is ook gecastreerd en heeft ooit een blaasoperatie gehad, waardoor ze nu incontinent is.

Soms houdt Gina nu makkelijk 12 uur haar plas op (Dat hoeft ze niet, want ze wordt elke paar uur (zelfs 's nachts) kort uitgelaten), maar ze laat het ook weer net zo makkelijk één uur na de wandeling lopen. Kortom, wij zijn nog zoekende al gaat het wel een stuk beter dan voorheen gelukkig.
Dat is bij Dora net zo, ze kan het soms heel lang ophouden, want 's nachts is er nooit iets aan de hand, maar 's avonds gebeurt het vaak al net na de wandeling. Als het hierbij blijft is extra uitlaten misschien ook al genoeg.
Belle
Zeer actief

ranetje schreef:Rana reageerde op die manier op enurace.
Dat was gewoon griezelig om te zien, dus ik kan me voorstellen dat jij je daar niet lekker bij voelt.
Ja, ik vond het ook een eng gezicht en het leek me ook niet dat zij zich er prettig bij voelde.
Muk

Belle schreef:
Muk schreef:Ik gebruikte Enurace, maar dat was ivm het hart van Gina een minder goed idee, vandaar dat ik nu Propalin gebruik. De da had al gewaarschuwd dat bij een te hoge dosering de hond erg gaat hijgen, vandaar dat wij onder de maximum dosering zitten (bijde maximale dosering gaat Gina ook erg hijgen). Het werkt redelijk. Ze heeft nu zelfs regelmatig geen behoefte en zin om te plassen. Gina is ook gecastreerd en heeft ooit een blaasoperatie gehad, waardoor ze nu incontinent is.

Dat is bij Dora net zo, ze kan het soms heel lang ophouden, want 's nachts is er nooit iets aan de hand, maar 's avonds gebeurt het vaak al net na de wandeling. Als het hierbij blijft is extra uitlaten misschien ook al genoeg.
Gina is zowel 's nachts als overdag onzindelijk. Gisterennacht heeft ze in haar bed geplast en 3 dagen daarvoor heeft ze overdag geplast. Normaal gesproken (althans voordat wij met Gina even afgereisd naar Nederland waren) was zij zo 1x per 14 dagen onzindelijk. Dat is te overzien. In Nederland was zij de eerste dag elk uur onzindelijk, vandaar dat wij op advies van de NLe da over zijn gestapt op Propalin. Maar nu is zij om de paar dagen onzindelijk en dat is niet echt een verbetering ten opzichte van voor het gebruik van Propalin. Wat dat betreft kunnen we er wel net zo goed mee stoppen. :mrgreen:
Buddyboy
Zeer actief
Mijn ras(sen): Altijd dogachtigen, nu 2 chihuahua's (van dochter)
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Buddyboy »

Tip:

Ik maakte van de matrasbeschermers ( die vaak gebruikt bij kinderen op de bedden) hoezen om de kussens.
Dan deed er een lekkere zachte hoes om heen.

Zo had ik wel wasjes... de hoezen... maar het kussen zelf bleef droog.
Ook op de stoel waar Bløf 's nachts graag lag, had ik een matrasbeschermer op maat gemaakt... hoefden we hem niet overal te "weigeren"... en hij had precies in de gaten waar hij mocht liggen... zo grappig...

Hij was 8 jaar toen hij incontinent werd en is bijna 12 jaar geworden.
Er valt prima mee te leven maar je moet wat aanpassingen doen. Vond ik geen probleem.

Ingrid

mis je Bløf
Afbeelding
Lizzy & Faya, de oppashondjes
Belle
Zeer actief

Buddyboy schreef:Tip:

Ik maakte van de matrasbeschermers ( die vaak gebruikt bij kinderen op de bedden) hoezen om de kussens.
Dan deed er een lekkere zachte hoes om heen.

Zo had ik wel wasjes... de hoezen... maar het kussen zelf bleef droog.
Ook op de stoel waar Bløf 's nachts graag lag, had ik een matrasbeschermer op maat gemaakt... hoefden we hem niet overal te "weigeren"... en hij had precies in de gaten waar hij mocht liggen... zo grappig...

Hij was 8 jaar toen hij incontinent werd en is bijna 12 jaar geworden.
Er valt prima mee te leven maar je moet wat aanpassingen doen. Vond ik geen probleem.

Ingrid

mis je Bløf
Bedankt voor de tip, daar had ik nog niet aan gedacht.
Muk

Inge O schreef: maar bedoel jij dan onzindelijk of incontinent? dat zijn wel onderscheiden situaties namelijk.
Incontinent uiteraard, al heb ik dat niet geschreven. :oeps:
Gina is zindelijk, alleen haar blaascontrole is wat minder aan het worden. Dat was het al toen wij haar in huis kregen, maar met wat vaker laten plassen / uitlaten hebben we dat eigenlijk altijd wel binnen de perken weten te houden. Maar stress (autorijden, nieuwe situaties) heeft direct invloed op de mate van incontinentie.

edit: typo
Laatst gewijzigd door Muk op 13 sep 2013 20:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Sanne!!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labradeitje!

Ongelezen bericht door Sanne!! »

Met Zazoe was er destijds natuurlijk veel meer aan de hand achteraf.....
Hij had soms ook een iets wat natte plek in zijn mand ook alleen nachts.
Ik heb toen ook iedere avond een onderlegger in zijn mand gelegd.
Geloof niet dat hij er zelf veel last van had want hij had meerdere plekken om te liggen en ochtends lag hij nog steeds in die mand....
Nou waren het ook geen grote hoeveelheden maar toch.

Edit: en ik zou ook proberen de dosering zo laag mogelijk te houden. Hoger kan altijd nog als het niet blijkt te gaan.
Zazoe 7-12-'05 * 26-3-'13
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”