Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Kale plekken

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

maaiike17
Actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 1

Kale plekken

Ongelezen bericht door maaiike17 »

Dexter heeft al sinds het voorjaar regelmatig kale plekken met soms korstjes erop. Deze zaten meestal in zijn liezen en op zijn knieën. We zijn in april of mei met hem naar de dierenarts geweest hiervoor. Zij dacht toen dat hij waarschijnlijk reageerde op een plant waar hij doorheen rende. We hebben toen een spray (cortavance) meegekregen die we op een plek konden doen als het rood was. Dit was vooral tegen de jeuk, zodat hij er niet meer aan zou zitten.
Dit ging een poosje redelijk goed, totdat hij in juli ineens een flinke hotspot bij zijn staartaanzet had. We zijn toen weer naar de dierenarts geweest. Het was dit keer een andere en deze dacht dat het nu waarschijnlijk een vlo of teek geweest is waardoor hij is gaan bijten en likken. De dierenarts heeft toen gecontroleerd op vlooien, maar kon ook niks vinden. Hij kreeg dit keer een spuit tegen de jeuk en het is daarna vrij snel genezen. We hebben hem voor de zekerheid nog een keer met vlooienshampoo behandeld, maar we hebben maar 1 keer een vlo op hem gevonden en verder nooit iets (ook geen vlooienpoep). We behandelen hem ook iedere paar weken met advantix, omdat we het idee hebben dat hij vrij heftig kan reageren op vlooien
Nu heeft hij sinds de hotspot eigenlijk regelmatig kale plekken op zijn zij en bij zijn heupen met af en toe wat oppervlakkige korstjes. Hij krabt en bijt de laatste tijd eigenlijk vrij weinig en toch verschijnen er steeds kale plekken. De plekken zijn eigenlijk ook helemaal niet rood. Het ziet er op zich heel rustig uit, behalve dat het kaal is.Hij lijkt verder ook kerngezond: hij eet prima, is niet sloom, normale ontlasting. :U: Wij weten niet zo goed wat we hier nu mee moeten. Hebben jullie enig idee wat de oorzaak zou kunnen zijn en wat we het beste kunnen doen?
Afbeelding
Fizgig
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia
Aantal honden: 2

Re: Kale plekken

Ongelezen bericht door Fizgig »

Op deze site vind ik iets over kale plekken zonder jeuk en de mogelijke oorzaken daarvan. Het is verder een site die homeopatische middelen aanprijst trouwens maar ze leggen wel vrij uitgebreid uit waar het door kan komen. Ik lees wel vaker dat kale plekken zonder jeuk een hormonale oorzaak kunnen hebben. http://www.dierenziekenhuis.nl/Biblioth ... omeopathie Misschien dat je daar iets aan hebt. Je zou misschien een allergietest kunnen laten doen, dat kan met het bloed. Tenminste, voor een aantal allergenen dan.

En er zijn wel aandoeningen waar de vacht van uitvalt zoals Cushing maar dan hebben ze nog een berg andere ernstige symptomen. En die heeft hij niet, toch? Je zou wel voor de zekerheid een algemeen bloedbeeld kunnen laten maken, daar kunnen ze veel aan zien. Daar kunnen ze ook aan zien hoe het met de schidklier en de alvleesklier is gesteld.
maaiike17
Actief

Fizgig schreef:Op deze site vind ik iets over kale plekken zonder jeuk en de mogelijke oorzaken daarvan. Het is verder een site die homeopatische middelen aanprijst trouwens maar ze leggen wel vrij uitgebreid uit waar het door kan komen. Ik lees wel vaker dat kale plekken zonder jeuk een hormonale oorzaak kunnen hebben. http://www.dierenziekenhuis.nl/Biblioth ... omeopathie Misschien dat je daar iets aan hebt. Je zou misschien een allergietest kunnen laten doen, dat kan met het bloed. Tenminste, voor een aantal allergenen dan.

En er zijn wel aandoeningen waar de vacht van uitvalt zoals Cushing maar dan hebben ze nog een berg andere ernstige symptomen. En die heeft hij niet, toch? Je zou wel voor de zekerheid een algemeen bloedbeeld kunnen laten maken, daar kunnen ze veel aan zien. Daar kunnen ze ook aan zien hoe het met de schidklier en de alvleesklier is gesteld.
Dank je! Ik verwacht inderdaad geen Cushing of iets anders ernstigs. Hij is verder volgens mij kerngezond. Ik denk dat ik anders toch maar weer naar de dierenarts ga, want dit is ook niks.
Afbeelding
maaiike17
Actief

Kells schreef:Wat voer je hem?
Smuldier
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”