Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Werkhonden stilleggen

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Selene
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders
Aantal honden: 2

Werkhonden stilleggen

Ongelezen bericht door Selene »

Ik vraag me al een tijdje af of je werk/sporthonden stil kunt leggen zonder dat het gevolgen heeft voor de hond. Hoe doe je dat, sporters trainen af en gaan wat anders doen als het meezit maar ook daar lees je genoeg over sporters die in een "zwart gat" komen.
Als je je werk/sporthond wil laten stoppen hoe vertel je hem dan dat bijv op zondag opstaan en aankleden niet betekend dat de hond gaat werken? kun je dat eigenlijk wel maken met honden die je zelf in drift en werklust hebt gezet? wordt zo'n hond dan nog wel gelukkig van een leven in huis en een paar ronden?
Hoe train je zo'n hond af naar huishondniveau?

Puur hypothetisch dus maar gedachtewisselingen? leuk!
Linda, Rayos (*02/06/2011) en Shepherd (*30/11/2012)
Voor altijd bij me: Prado van Scalindjo (28-11-2010 - 30-09-2011)

Afbeelding

It doesn't matter if the glass is half empty or half full. Be thankful that you have a glass and grateful there is something in it

Lotgering en Tammenga afhalen in Amersfoort? http://www.allerlei-versvlees.nl/page/home
CharlesvdBerkt
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herders
Aantal honden: 3

Re: Werkhonden stilleggen

Ongelezen bericht door CharlesvdBerkt »

Tja een goede dit

Wij hebben het heel rustig afgebouwd.
Wel meenemen maar niet meer alles trainen en niet meer die perfectie verlangen. Dit steeds iets minder. Ipv trainen even het veld op om met ballen te gooien.

Dan soms wel mee en soms lekker thuis laten op de bank.

Nu gaan de oudjes nog een heel enkele keer mee en mogen dan bijvoorbeeld een keertje bijten of een kort stukje speuren.
Selene
Zeer actief

CharlesvdBerkt schreef:Tja een goede dit

Wij hebben het heel rustig afgebouwd.
Wel meenemen maar niet meer alles trainen en niet meer die perfectie verlangen. Dit steeds iets minder. Ipv trainen even het veld op om met ballen te gooien.

Dan soms wel mee en soms lekker thuis laten op de bank.

Nu gaan de oudjes nog een heel enkele keer mee en mogen dan bijvoorbeeld een keertje bijten of een kort stukje speuren.
Als ik al kijk naar het gedrag van gaudi en ook sep is weekend werken, als je opstaat en kleren aantrekt zit daar toch de verwachting in dat ze gaan trainen, voor sep is het nu zomerstop maar je kunt het wel merken ook al zeggen veel mensen dat honden de dagen niet kennen :wink:

Afbeelding

It doesn't matter if the glass is half empty or half full. Be thankful that you have a glass and grateful there is something in it

Lotgering en Tammenga afhalen in Amersfoort? http://www.allerlei-versvlees.nl/page/home
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Toen ik met Biène stopte met het PH1-programma (en haar overzette naar basis zoekhonden) merkte ik wel dat ze haar bijtdrift niet kwijt kon. Ze werd gewoon vervelend thuis als ze een tijd niet gebeten had dus destijds mocht ze 1x per 2 weken of zo een keer kort bijten. De tijd tussen het bijten werd steeds langer, nu bijt ze af en toe nog een keer, gewoon voor de leuk.
Het zoeken was gemakkelijker af te bouwen, wel pak ik haar nu nog steeds af en toe uit de auto om een moeilijke zoekoefening te doen en dan zie je haar genieten.
Ze gaat nog steeds gewoon mee als ik met Numa ga trainen, meestal blijft ze in de auto maar soms leg ik haar aan de stek, vindt ze fantastisch en dan is ze naderhand bekaf.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

De ouwetjes mogen idd mee voor de broodnodige uitlaatklep.
Perfectie er af & lekker conditioneel uit laten bijten.
De volgende vertrekt wrs gewoon na t certificaat & wedstrijden. Nog "makkelijker"
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

Ds is altijd al makkelijk geweest, die had na haar accident niet echt moeite met thuis te blijven (kijkt wel nog altijd sip uit het raam als ik vertrek :oeps: :oeps: )

Soms gaat ze nog wel eens mee voor appel te lopen, afgelopen weken net weer, omdat het er naar uitzag dat ze komende donderdag nog eens een wedstrijd ging lopen (maar gelukkig toch een andere oplossing gevonden want ze kan natuurlijk niet meer springen), dan leeft ze wel weer op als ze het veld ziet.

Met Runar zou het moeilijker zijn, ik heb die gisteren niet gezien omdat ik in het buitenland zat voor een dag en vanmorgen stond die op ontploffen. Tijdens gehoorzaamheid al en tijdens pakwerk helemaal, hij ging zelfs gewoon gaan burger stellen op de pakwerker. Gelukkig met een luide brul nog tot zin kunnen roepen :O: Ik hoop dat die nog lang aan de sport kan blijven dus :engel:
Biet
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bull Mastiff, Border Terrier, XHollandse Herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Biet »

Maar die bijtdrift, is die niet om te buigen naar bv. zoiets als een trekspelletje?
Snap de associatie van de hond met het veld; dat is de plek waar de lol is.
Maar dan kan je een deel van die lol (of wat daar op lijkt) verplaatsen naar je achtertuin.
Wiel
chaos
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 beaucerons en 1 Duitse herder.

Ongelezen bericht door chaos »

Het zondag en de doordeweeks weekse avond ritueel hebben ze zich moeiteloos aan aangepast.
Verder zijn we andere dingen haan doen op heel ander vlak, ging prima
Afbeelding
CKS
Zeer actief

Ongelezen bericht door CKS »

Honden zijn veel flexibeler dan mensen graag willen geloven... Mijn teef heeft van 2 tot 3 jaar een keer een jaar 'stil' gelegen en nu sinds een jaar weer: jammer voor haar, niets aan te doen. Geeft ook totaal geen problemen overigens.
Selene
Zeer actief

Biet schreef:Maar die bijtdrift, is die niet om te buigen naar bv. zoiets als een trekspelletje?
Maar dan kan je een deel van die lol (of wat daar op lijkt) verplaatsen naar je achtertuin.
Dat denk ik wel maar ik vind het leuk me te verdiepen in de sportende mens maar ook de sportende hond

Afbeelding

Biet
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bull Mastiff, Border Terrier, XHollandse Herder

Ongelezen bericht door Biet »

Selene schreef:
Biet schreef:Maar die bijtdrift, is die niet om te buigen naar bv. zoiets als een trekspelletje?
Dat denk ik wel maar ik vind het leuk me te verdiepen in de sportende mens maar ook de sportende hond
Nou ja, ik heb voor mezelf indertijd het 'mentale moeten' er vanaf gehaald.
Dus niet meer 'beter, sneller, meer', maar alleen maar trainen omdat ik het leuk vind.
Maakte dat ik veel relaxter de ring in stap; denk zelfs dat dat de reden is waarom ik met een relatief gemak met een veel jongere tegenstander (die toch echt sneller, sterker en fitter dan mij is) om kan gaan.
Denk dat dat met een sportende hond ook zo kan, zo'n mentale switch.
Hond kan hetzelfde vermogen blijven houden, alleen het gedeelte van moeten presteren haal je weg en je zet er lol voor in de plaats.
Wiel
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Als het geleidelijk gaat is er weinig aan de hand heb ik de ervaring.. als het van de een op de andere dag moet is het een drama.
Xena en Xantos heb ik geleidelijk aan stilgelegd destijds... ze gingen gewoon mee en als er tijd was mochten ze bijten en anders alleen een vrijblijvend appel geen plicht. Met Xena heeft nog een tijdje een jongen van een jaar of 14 getraind om te kijken of hij het leuk zou vinden om IPO te gaan doen dus voor beide partijen een uitstekende oplossing.
Boy de dober was een ander verhaal helaas, hij zou naar de WK van de dobers gaan en een maand daarvoor werd een zware onherstelbare nekhernia geconstateerd bij hem. Dat er wat was wisten we, hij liep heel vaak mank alleen niet met 1 poot maar dat wisselde af. Dan rechtsachter, dan linksvoor etc. etc. Na hem helemaal gerontgend te hebben qua poten en rug waar niks uitkwam bij Kranendonk geweest en die zag het al toen we naar binnen liepen. 'hij heeft een nekhernia'... foto gemaakt en helaas had hij gelijk. Een operatie had een slagingskans van minder dan 5% en een zeer groot risico op een dwarslaesie.
Hij moest om die laatste reden ook per direct stoppen met zijn favoriete bezigheid, pakwerken ... wat een ramp was dat. Hij werd knettergek als we zonder hem weggingen en dat ging van gillen wat je door merg en been ging tot bijten aan toe... voor langere dagen moest hij mee er was niemand thuis dus om uit te gaan zat er niets anders op... och 't manneke vond het vreselijk, hij hoorde alles en mocht niks... Uiteindelijk hebben we besloten om toch maar heel af en toe het risico te nemen en hem 2 verstekjes te laten revieren, aanblaffen en bijten op een bijtrolletje/bijtkussentje en direct winnen.
Toen hij ouder werd, werd het gelukkig minder maar helemaal overgegaan en zo soepeltjes als het bij alle andere honden gelopen is, is het nooit gegaan bij hem.
:(:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

geen problemen mee gehad bij jan.
een paar maanden voor ik daadwerkelijk naar engeland verhuisde trainde ik al minder en hier helemaal niet meer.
apporteren deed ie over het tuinhekje en appelletjes kun je overal wel lopen en dat deed ik ook.
ik geloof niet dat ie doodongelukkig was dat ie niet meer mocht bijten, maar we gingen natuurlijk ook niet meer naar een club waar dat gebeurde.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Dee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder en een Roemeens meisje

Ongelezen bericht door Dee »

Ik vind het een interessante vraag, lees dan ook graag mee. Ook omdat er verschil in mening is wat betreft de leeftijd van de hond en wanneer deze moet stoppen.
Hoop te lezen dat het inderdaad afgebouwd wordt.
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Ik vraag me dat ook wel eens af. Geen ervaring bij een jonge hond, alleen een oudje gehad die gestopt is.
Interessant om te lezen hoe het afgebouwd kan worden.
Sonnie1983
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder, xMH

Ongelezen bericht door Sonnie1983 »

interessant te lezen.
Ik denk dat het ook wel per hond verschilt.

Ivan was echt een praktijkhond die vond het nu al vreselijk om 1 keertje thuis te blijven.
Terwijl het thuis toch een een hele rustige fijne hond was had hij dit wel nodig.
Dus die ligt nu lekker bij de politie.

Diego is weer een heel ander typ qua karakter. hij is nu 5 maar vind het nog fijn om te trainen met mij. denk dat ik hem niet volledig stil kan leggen.
Hij is altijd bezig in zijn kop. dus heeft ook nodig om zijn kop moe te maken. Heb eerst zoekhonden gedaan nu ph1 met hem. Maar denk als ik bijv. behendigheid zou doen of flyball of iets dergelijks hij het ook prima vind.dus toch wel iets mee doen.
Vermoed dat hij anders weer gaat joelen thuis.

maar denk dat ik diego makkelijker stil kan leggen als ivan. zolang ik hem nog wel moe maak in zijn koppie. diego is echt een hond die onder de mensen wil/moet zijn.
Gentle
Actief
Mijn ras(sen): Ruwhaar Teckel (standaard) & Amerikaanse Staffordshire Terriër

Ongelezen bericht door Gentle »

En tot nu toe gaat het inderdaad over de werkhonden (voornamelijk de mechelse en duitse herder). Maar hoe zit het dan met de sport honden. Dus de honden die op wedstrijdniveau agility of flyball lopen? Vaak zijn dit ook honden met een behoorlijke drive en dit dus ook fysiek kwijt moeten.

Geld daar precies hetzelfde voor?
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

Gentle schreef:En tot nu toe gaat het inderdaad over de werkhonden (voornamelijk de mechelse en duitse herder). Maar hoe zit het dan met de sport honden. Dus de honden die op wedstrijdniveau agility of flyball lopen? Vaak zijn dit ook honden met een behoorlijke drive en dit dus ook fysiek kwijt moeten.
Zo eentje heb ik er hier lopen. Acht jaar oud, op wedstrijdniveau agility gelopen.
Die is door omstandigheden bij zijn vorige baas acuut stil komen te liggen, en er werd eigenlijk ook niks meer mee gedaan. Een buurman liet hem uit, voor de rest zat hij in de kennel.

Nu hij hier woont zie ik hem opknappen en zijn bespiering terug krijgen.
Hij is hier niet aan het werk, maar hij gaat mee naast de fiets, en zet tijdens het rauzen in het bos zijn niet onaanzienlijke agilityvaardigheden in. Zijn conditie was absoluut bagger, in het begin dacht ik echt een oude hond te hebben gekregen. Maar nu is hij weer een jonge god, en steekt hij een stuk beter in zijn vel.

Acuut stilleggen kán dus wel bij sommige honden met een tamelijk flegmatiek karakter, maar de conditie verslechterd razendsnel. En het humeur er bij.
Hij wil graag het gevoel hebben dat hij nuttig is, geloof ik. En dat gevoel heeft hij nu weer terug.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
magnum
Zeer actief
Mijn ras(sen): 1 x-mechelse herders

Ongelezen bericht door magnum »

Heb hier dan wel een heel makkelijk sporthond, die echt kan schakelen.

1,5 jaar geleden plots gestopt met het KNPV zoekhonden programma, met Magnum ivm mijn enkel die nog altijd rot is.
Heb met hem intotaal 7,5 jaar getraind zowel KNPV PH1 als het KNPV zoekhonden.
Maar hij weet zich prima te schikken als huishond, en ik heb hem helemaal niet afgebouwd.

In huis is hij redelijk druk, maar hij pakt zijn kong of knuffels en vermaakt zich zelf prima.
Ook vind hij het heerlijk om gezellig bij me op de bank te kruipen en lekker te knuffelen.

Als we weg gaan om lekker te gaan wandelen dan staat hij nog altijd te stuiteren van we gaan wat doen.
Maar zodra er een balletje of knuffel mee is, dan is Magnum al helemaal blij en kan zijn dag niet meer stuk.
Maar zou ik weer een spoortje uitlopen, man revieren, of de bijtarm tevoorschijn halen, dan gaat de knop weer om bij Magnum en dan is het echt weer de sporthond die door het vuur gaat om zijn ding te mogen/kunnen doen.

Ben echt super blij met Magnum, dat hij gewoon zo makkelijk kan schakelen en zich kan aanpassen aan de situatie.
Afbeelding
** Angela **
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder

Ongelezen bericht door ** Angela ** »

Ik de k dat het ook per hond verschilt
Elena moest plots stoppen en die had er minder moeite mee dan Kenji

Kenji ging van IPO naar Flyball en vorig jaar zelfs wedstrijden

En toch merkte ik dat alleen Flyball niet genoeg was voor haar
Na onze laatste wedstrijd hebben we de lessen voor de winter nog af gemaakt en dan ging ik steeds korter het veld op

Daarna zat ze gewoon thuis en ging ik nog wel 2-3x per week speuren

Maar ze mistte t wel , dat koppie als ik dan met die andere 2 ging trainen .....
Ja hart breekt dan hoor

Ging n paar mnd goed en toen werd ze echt vervelend

Dus gaat ze nu weer mee naar de club voor n beetje aangepast stukje appel en pakwerk
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”