Ik heb zelf nog nooit een hond gehad, maar altijd een hond in huis willen hebben.
Nu ben ik de laatste tijd serieus aan het denken om een hond te adopteren.
Er zijn alleen twee dingen waardoor ik twijfel tegenover alle redenen om juist wel een hond te nemen.
mijn twijfels zijn:
1. Mijn kat Luna (binnenkat). Luna wordt in maart 4 jaar en zolang is ze dus ook met mij alleen geweest. Luna houdt van rust en is geen honden gewend. Het is dus een gok om te kijken hoe ze op een hond in huis reageert.
Wanneer mijn broer zijn kat mee heeft, reageert Luna dominant en is 'bezitterig' dit is mijn plek, maar ze is nooit agressief.
Nu heb ik wel zo mijn vermoedens, Luna kennende dat ze uiteindelijk de hond zal accepteren, maar dat weet je nooit zeker natuurlijk.
Ik weet ook van mezelf dat ik Luna nooit weg zal doen, omdat het niet 'werkt' en ik ken mezelf ook dat wanneer ik een hond in huis neem,ik deze ook nooit weg zal kunnen doen. Ik vind dat je weloverwogen een huisdier neemt en deze tot zijn/haar dood verzorgt (uitzonderingen daargelaten natuurlijk)
2. Ik werk onregelmatig (als invalleerkracht) en ben lange periodes veel thuis, maar er zijn ook periodes/ dagen dat ik de hele dag werk. Dit zal in drukkere periodes zo'n drie hele dagen in de week zijn. Dit betekent dat de hond de hele dag alleen thuis is en ook tussen de middag niet door mij uitgelaten kan worden. Nu heb ik gekeken naar een uitlaatservice in de buurt die rekening houdt met flexibele uren, dit zou een oplossing kunnen zijn en eventueel zouden mijn ouders af en toe kunnen oppassen.
Buiten het invallen om heb ik alle tijd voor een hond en 'smorgens kan ik wandelen en sowieso 's avonds en wanneer ik niet werk heb ik de hele dag de tijd. De weekenden zit ik momenteel veel thuis en het lijkt me leuk om dan juist met de hond leuke dingen te ondernemen, te spelen en te wandelen.
de reden dat ik een hond wil en mijn keus is gevallen op een pembroke welch corgi (puppy) is dat ik dus veel alleen thuis ben en ik graag een maatje in de vorm van een hond wil, om mee te wandelen en tijd mee door te brengen. een corgi is actief, is graag bij je en leert graag en snel. Dit is ook wat ik graag wil in een hond. Ik woon vlakbij een grote visvijver waar je heerlijk kunt wandelen met de hond en in de zomer kunt zwemmen. Ik heb een tuintje waar een corgi wel bewegingsvrijheid heeft en niet echt een groot huis, maar wel in de omgeving genoeg ruimte om een corgi actief bezig te laten zijn.
Ik wil ook graag de hond zoveel mogelijk mee nemen, bijvoorbeeld strand, bos. naar mijn broer en mijn ouders. Wat ik merk met Luna is dat ik het erg leuk vind haar nieuwe dingen te laten ontdekken in de vorm van (zelfgemaakte) speeltjes waar wat uitdaging in zit, met een hond kun je dit zelfs uitbreiden om ook buitenshuis de hond nieuwe uitdagingen en ervaringen te bieden, dit gaat niet met Luna.
En niet geheel onbelangrijk lijkt me het ontzettend gezellig een hondje in huis te hebben. Momenteel ben ik nog bezig met een studie, maar het plan is om alvast rond te gaan kijken naar betrouwbare fokkers voor corgi's en me ook te oriënteren op andere honden (asiel) en in juni/juli voor de zomervakantie volgend jaar een hond in huis te nemen. Mijn gevoel zegt liever vandaag dan morgen, maar het is nu beter om te wachten en me te oriënteren. En wanneer ik helemaal veel tijd heb te genieten van de gezelschap van een hond.
Voordat ik dat doe zou ik ook graag jullie mening in mijn situatie willen, wat zouden jullie doen? Aangezien jullie ervaring hebben met honden en weten hoeveel tijd je moet hebben voor een hond.
Alvast bedankt voor het lezen van mijn lange verhaal en jullie adviezen/ meningen!