Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wel of niet?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Corgi84
geregistreerd lid

Wel of niet?

Ongelezen bericht door Corgi84 »

Ik zou graag jullie advies willen, omdat jullie ervaringen hebben met honden. (sorry voor de lange uitleg :roll: )
Ik heb zelf nog nooit een hond gehad, maar altijd een hond in huis willen hebben.
Nu ben ik de laatste tijd serieus aan het denken om een hond te adopteren.
Er zijn alleen twee dingen waardoor ik twijfel tegenover alle redenen om juist wel een hond te nemen.

mijn twijfels zijn:
1. Mijn kat Luna (binnenkat). Luna wordt in maart 4 jaar en zolang is ze dus ook met mij alleen geweest. Luna houdt van rust en is geen honden gewend. Het is dus een gok om te kijken hoe ze op een hond in huis reageert.
Wanneer mijn broer zijn kat mee heeft, reageert Luna dominant en is 'bezitterig' dit is mijn plek, maar ze is nooit agressief.
Nu heb ik wel zo mijn vermoedens, Luna kennende dat ze uiteindelijk de hond zal accepteren, maar dat weet je nooit zeker natuurlijk.
Ik weet ook van mezelf dat ik Luna nooit weg zal doen, omdat het niet 'werkt' en ik ken mezelf ook dat wanneer ik een hond in huis neem,ik deze ook nooit weg zal kunnen doen. Ik vind dat je weloverwogen een huisdier neemt en deze tot zijn/haar dood verzorgt (uitzonderingen daargelaten natuurlijk)

2. Ik werk onregelmatig (als invalleerkracht) en ben lange periodes veel thuis, maar er zijn ook periodes/ dagen dat ik de hele dag werk. Dit zal in drukkere periodes zo'n drie hele dagen in de week zijn. Dit betekent dat de hond de hele dag alleen thuis is en ook tussen de middag niet door mij uitgelaten kan worden. Nu heb ik gekeken naar een uitlaatservice in de buurt die rekening houdt met flexibele uren, dit zou een oplossing kunnen zijn en eventueel zouden mijn ouders af en toe kunnen oppassen.
Buiten het invallen om heb ik alle tijd voor een hond en 'smorgens kan ik wandelen en sowieso 's avonds en wanneer ik niet werk heb ik de hele dag de tijd. De weekenden zit ik momenteel veel thuis en het lijkt me leuk om dan juist met de hond leuke dingen te ondernemen, te spelen en te wandelen.

de reden dat ik een hond wil en mijn keus is gevallen op een pembroke welch corgi (puppy) is dat ik dus veel alleen thuis ben en ik graag een maatje in de vorm van een hond wil, om mee te wandelen en tijd mee door te brengen. een corgi is actief, is graag bij je en leert graag en snel. Dit is ook wat ik graag wil in een hond. Ik woon vlakbij een grote visvijver waar je heerlijk kunt wandelen met de hond en in de zomer kunt zwemmen. Ik heb een tuintje waar een corgi wel bewegingsvrijheid heeft en niet echt een groot huis, maar wel in de omgeving genoeg ruimte om een corgi actief bezig te laten zijn.
Ik wil ook graag de hond zoveel mogelijk mee nemen, bijvoorbeeld strand, bos. naar mijn broer en mijn ouders. Wat ik merk met Luna is dat ik het erg leuk vind haar nieuwe dingen te laten ontdekken in de vorm van (zelfgemaakte) speeltjes waar wat uitdaging in zit, met een hond kun je dit zelfs uitbreiden om ook buitenshuis de hond nieuwe uitdagingen en ervaringen te bieden, dit gaat niet met Luna.
En niet geheel onbelangrijk lijkt me het ontzettend gezellig een hondje in huis te hebben. Momenteel ben ik nog bezig met een studie, maar het plan is om alvast rond te gaan kijken naar betrouwbare fokkers voor corgi's en me ook te oriënteren op andere honden (asiel) en in juni/juli voor de zomervakantie volgend jaar een hond in huis te nemen. Mijn gevoel zegt liever vandaag dan morgen, maar het is nu beter om te wachten en me te oriënteren. En wanneer ik helemaal veel tijd heb te genieten van de gezelschap van een hond.
Voordat ik dat doe zou ik ook graag jullie mening in mijn situatie willen, wat zouden jullie doen? Aangezien jullie ervaring hebben met honden en weten hoeveel tijd je moet hebben voor een hond.

Alvast bedankt voor het lezen van mijn lange verhaal en jullie adviezen/ meningen!
samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Re: Wel of niet?

Ongelezen bericht door samantha! »

Ik denk dat een hondje prima zou passen!
Als je een pup neemt moet je er wel rekening mee houden dat je voor werkdagen dan een oppas zou moeten hebben inderdaad, in ieder geval de puppentijd, daarna of als je een herplaatser kiest kan een uitlaatservice ook prima.
Een pup kan meestal prima wennen aan het samen leven met een kat en mocht je voor een herplaatser gaan kun je er natuurlijk een uitzoeken waarvan bekend is dat hij/zij met katten kan.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Gollum »

Klinkt prima toch! Ik ben zelf ook invalkracht en werk onregelmatig, ook zo'n 3 a 4 diensten per week. Mijn vriend werkt overdag en ik meestal 's avonds, de honden zitten ongeveer 5 uur alleen wanneer we beiden werken en dat gaat prima. Wanneer we beiden overdag werken passen mijn schoonouders op.
Met een pup moet je het alleen zijn opbouwen (nou ja, met een herplaatser vaak ook eigenlijk alleen kan dat een stuk sneller gaan) dus zou ik voor voldoende vrije dagen en goede opvang zorgen.
Voor de introductie met de kat zou ik zorgen dat de kat voldoende vluchtwegen heeft zodat ze het van een afstandje kan bekijken en zelf kan beslissen of ze naar de pup gaat of niet. Dat went dan snel genoeg.
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Mijn kat vindt elke binnenkomende hond (van rottweiler tot chihuahua) prima. Maar als ik een vreemde kat binnenlaat, dan probeert ze die af te maken. :schrik:
Afbeelding
Pakdebal

Ongelezen bericht door Pakdebal »

.
het is allemaal leuk en aardig en dromerig, maar ik zou nog een paar jaartjes wachten !

je bent jong, en nu wil je een hond , maar oh wee, als die hond in de weg gaat zitten , teveel afspraken , teveel niet thuis zijn , enz

het is een hele verantwoording en als je zelf nog niet gesetteld bent , is het voor die hond geen leuk leventje
hij moet van oppas naar oppas , en van uitlaatservice naar uitlaatservice

en ja, die weekenden dat je dan wel , of die dagen , dat je wel vrij bent, wil je net wat anders gaan doen, dan met je hond spelen :19:
ayke
Actief
Mijn ras(sen): xherder

Ongelezen bericht door ayke »

Klinkt prima hoor, misschien dat je de hond van je broer een keer kunt laten logeren om eraan te wennen.
Voor Luna, als die maar een plekje heeft om weg te komen van de hond. Hier mogen de katten naar boven, hebben hoge plekken en krabpalen en een krabton.

Mijn kater heeft trouwens wel een keer een gevonden hond bijna het huis uit gemept. Toch weet hij dat ik de baas ben en is hij boos kijkend op de trap gaan zitten.
Lin-C
Zeer actief
Mijn ras(sen): X Russische Toy Terriër

Ongelezen bericht door Lin-C »

Pakdebal schreef:.
het is allemaal leuk en aardig en dromerig, maar ik zou nog een paar jaartjes wachten !

je bent jong, en nu wil je een hond , maar oh wee, als die hond in de weg gaat zitten , teveel afspraken , teveel niet thuis zijn , enz

het is een hele verantwoording en als je zelf nog niet gesetteld bent , is het voor die hond geen leuk leventje
hij moet van oppas naar oppas , en van uitlaatservice naar uitlaatservice

en ja, die weekenden dat je dan wel , of die dagen , dat je wel vrij bent, wil je net wat anders gaan doen, dan met je hond spelen :19:
Waar heb jij het in hemelsnaam over? Gun jij eigenlijk iemand ooit wel wat? Na het stukje gelezen te hebben zie ik -en meer mensen met mij, zo te zien- niet in waarom TS geen hond zou kunnen nemen. Jij overdrijft ontzettend en verdraait dingen gewoon. Ik heb nooit eerder op jou gereageerd maar ik kan momenteel niet meer over je heen lezen. Je reageert in ieder topic wat ik open en 9 van de 10 keer op een oervervelende manier.
Dee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder en een Roemeens meisje
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Dee »

Ik zou dan gaan voor een herplaatsertje. Zou me niet focussen op een bepaald ras, maar wel goed dat je je verdiept.
Kijken wat bij je past en wat je kan bieden. Dan kan het mijn inziens prima.
JBK

Ongelezen bericht door JBK »

Ik zou in jouw geval (hetgeen vergelijkbaar is met mijn/onze situatie) eerder gaan voor een herplaatser waarvan je weet dat deze met katten kan.

Misschien kun je voor de echte beslissing een hond bij je thuis laten logeren om te zien hoe je kat reageert?

Oh en niet op pakdebal letten, die heeft wel vaker kronkels in haar gedachtengang.
Pakdebal

JBK schreef:
Oh en niet op pakdebal letten, die heeft wel vaker kronkels in haar gedachtengang.

waarom MOET dit er nou weer bij ?. :denken:

ik heb een eigen mening net als jij , of zal ik ook wat over jouw mening schrijven , vind jij dat leuk ?
Pakdebal

Pendrag schreef: Ja, dit moet. Omdat forummers die jou niet kennen even gewaarschuwd moeten worden dat ook mensen zonder logische gedachtegangen op dit forum posten.

ach, doe niet zo belachelijk, zeg !

wees even volwassen, zeg ! :pffff:

ik snap niet dat jullie ALTIJD zo topics kapot willen maken , door op mij zo op deze manier te gaan reageren !
Frolic

Ongelezen bericht door Frolic »

Pakdebal schreef:.

:19:
Hoezo niet gesetteld? Ze komt redelijk gesetteld op me over hoor!

Corgi84, ik kan me heel doe voorstellen dat je zo'n lief maatje wilt en denk dat je alles goed doordacht hebt. Ga je oriënteren, heb voorpret en geniet ervan.
Wat je kat betreft, ze reageert nooit agressief naar de andere kat zeg je zelf. Een hond is geen kat hè, komt niet op alle plekken waar een kat kan komen. IK denk dat dat een ander soort bedreiging is. Bovendien geef je zelf al aan dat ze de hond waarschijnlijk wel zal accepteren. Misschien moet je daar dan maar gewoon vanuit gaan. Zekerheid krijg je toch niet van te voren. Ze hoeven geen vriendjes te worden en naast elkaar in de mand te liggen toch?
Corgi84
geregistreerd lid

Bedankt voor jullie reacties en tips! Ik heb nog flink de tijd om me te verdiepen en ga dit ook zeker doen. Luna heeft hier in huis ook genoeg veilige plekjes waar een hond niet bij kan, maar wil het ook goed over denken omdat haar welzijn en geluk belangrijk zijn. Het hoeven inderdaad zeker geen vriendjes te worden, ga daar eerlijk gezegd ook niet vanuit (zou wel leuk zijn, maar gewoon in harmonie naast elkaar leven is ook goed). Ik heb wel besloten om voordat ik ga voor een corgi, eerst in het asiel ga rondkijken naar een hondje dat bij ons past. Ik hoor alleen weleens dat er wordt gezegd dat de hond bij katten kan, maar dan in praktijk niet blijkt te zijn. Klopt dat?
JBK

Corgi84 schreef: Ik hoor alleen weleens dat er wordt gezegd dat de hond bij katten kan, maar dan in praktijk niet blijkt te zijn. Klopt dat?

Ja, dat klopt. Soms ligt dat gewoon aan de match van de kat en hond. Soms kan de hond eigenlijk gewoon niet met katten maar wordt het (bv door de oud-eigenaren) gezegd vanwege de plaatsbaarheid.
Kwestie van uitproberen, maar daarom zou ik ook eerst een hond te logeren vragen waarvan je weet dat die met katten kan.
JBK

Pendrag schreef:
Pakdebal schreef:
JBK schreef:

waarom MOET dit er nou weer bij ?. :denken:

ik heb een eigen mening net als jij , of zal ik ook wat over jouw mening schrijven , vind jij dat leuk ?
Ja, dit moet. Omdat forummers die jou niet kennen even gewaarschuwd moeten worden dat ook mensen zonder logische gedachtegangen op dit forum posten.

On topic: gewoon doen!
Ik heb haar geblokkeerd, maar helaas kon ik over dit citaat niet heen lezen.

Het boeit me niet wat je over mij schrijft Pak, dus je gaat je goddelijke gang maar. Je staat toch in mijn vijandenlijst dus zolang niemand je citeert, lees ik het gelukkig niet.

Ik vind wel, zoals Pendrag al zegt, dat nieuwe forummers voor je gedachtengang gewaarschuwd moeten worden.
Corgi84
geregistreerd lid

JBK schreef:
Corgi84 schreef: Ik hoor alleen weleens dat er wordt gezegd dat de hond bij katten kan, maar dan in praktijk niet blijkt te zijn. Klopt dat?

Ja, dat klopt. Soms ligt dat gewoon aan de match van de kat en hond. Soms kan de hond eigenlijk gewoon niet met katten maar wordt het (bv door de oud-eigenaren) gezegd vanwege de plaatsbaarheid.
Kwestie van uitproberen, maar daarom zou ik ook eerst een hond te logeren vragen waarvan je weet dat die met katten kan.
Probleem is dat ik in mijn omgeving geen mensen met hond heb die kunnen logeren om het uit te proberen. Anders zou dat een ideale oplossing zijn!
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

Ik zou het niet laten afhangen van het logeren, jouw kat zou heel chagrijnig kunnen reageren bij een logee maar bij een blijver zou ze na een paar weken bij kunnen trekken.
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

Ik zie ook geen onoverkomelijke problemen, ook niet voor een pup. Je zou contact kunnen zoeken met corgi-fokkers, die kunnen je al meer vertellen over het ras, je kunt in levende lijve kennismaken en als je toch liever een wat oudere herplaatser hebt, hebben zij misschien wel contacten om er een te vinden.
JBK

Gollum schreef:Ik zou het niet laten afhangen van het logeren, jouw kat zou heel chagrijnig kunnen reageren bij een logee maar bij een blijver zou ze na een paar weken bij kunnen trekken.
Daarom is het ook om een idee te krijgen. Als je kat nou panisch wordt, dan weet je dat het niet zo ideaal is.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Het is volgens mij vrij uitzonderlijk dat het echt niet lukt om een hond en een kat in harmonie te laten samenleven, ook als ze niet met elkaar zijn opgegroeid. Als je een pup neemt, kun je die meteen de regels t.o.v. de kat leren (zoals niet er achteraan rennen) en als je een herplaatser neemt waarvan je al weet dat het samengaat met katten, hoef je de hond misschien helemaal niet te begeleiden in de omgang met katten.
Het kan best zijn dat je kat even chagrijnig is of in het begin niet veel van de pup wil weten en hoge, veilige plekjes opzoekt, maar meestal wennen ze uiteindelijk prima aan elkaar.
Mijn katten waren ook 3 en 5 toen ik Mila als pup in huis nam, en waren ook geen honden gewend. Dat is hier geen enkel probleem geweest, ze accepteerden haar eigenlijk probleemloos.

Verder inderdaad wel goed om er rekening mee te houden dat je voor een pup zeker de eerste weken echt veel thuis zult moeten zijn (bijvoorbeeld vanwege de zindelijkheidstraining en het opbouwen van het alleen blijven), maar als je dat kunt regelen en een oppas/uitlaatservice voor dagen dat je van huis bent, zie ik ook geen bezwaar om een hond te nemen in jouw situatie.
JBK

DeDiana schreef:Het is volgens mij vrij uitzonderlijk dat het echt niet lukt om een hond en een kat in harmonie te laten samenleven, ook als ze niet met elkaar zijn opgegroeid. Als je een pup neemt, kun je die meteen de regels t.o.v. de kat leren (zoals niet er achteraan rennen) en als je een herplaatser neemt waarvan je al weet dat het samengaat met katten, hoef je de hond misschien helemaal niet te begeleiden in de omgang met katten.
Ik ken twee gevallen waarbij de katten van stress gingen plassen in huis en kaal likken.
Vandaar dat ik het ook met hondenlogees en mijn katten heb geprobeerd.
Lillith
Zeer actief

Ongelezen bericht door Lillith »

Als je alles zo goed voor elkaar hebt, zou ik een hond nemen.
Liever, voor poes, een rustige herplaatser die katten gewend is.
Kat/hond gaat best vaak goed ook als ze ouder zijn en de ruimte hebben.

VB. ik heb een paar mnd. geleden een kater van 9jr. geadopteerd.
Hij is honden gewend maar ging grenzeloos uit zijn dak toen er een druk vreemd hondje binnen kwam.
Echt heel lelijk, kat 3x zo groot, gillen, aanvallen etc. Totaal onverwacht.
Met een zetje, haha, best flinke zet en neen weggestuurd.
Twee dgn. later hetzelfde hondje in huis, plantenspuit klaar.....
hij ging alleen liggen kijken op een hogere plaats, tja :wink:
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

JBK schreef:
DeDiana schreef:Het is volgens mij vrij uitzonderlijk dat het echt niet lukt om een hond en een kat in harmonie te laten samenleven, ook als ze niet met elkaar zijn opgegroeid. Als je een pup neemt, kun je die meteen de regels t.o.v. de kat leren (zoals niet er achteraan rennen) en als je een herplaatser neemt waarvan je al weet dat het samengaat met katten, hoef je de hond misschien helemaal niet te begeleiden in de omgang met katten.
Ik ken twee gevallen waarbij de katten van stress gingen plassen in huis en kaal likken.
Vandaar dat ik het ook met hondenlogees en mijn katten heb geprobeerd.
Ja, ik ken ook wel één geval waarbij het echt niet gelukt is. De meeste katten zijn niet zo dol op veranderingen en dan moet je het echt even de tijd geven. Bovendien is de ene hond de andere niet. Dus testen met een logé hoeft niet alles te zeggen, het kan ook best zijn dat de kat er na een week of twee toch prima mee kan leven, terwijl hij in eerste instantie wel stress heeft.
Pakdebal

JBK schreef: Ik vind wel, zoals Pendrag al zegt, dat nieuwe forummers voor je gedachtengang gewaarschuwd moeten worden.
en voor stokers , drammers , leden die andere leden onderuit willen halen , daar moet ze dus een waarschuwing voor krijgen .. :neenee: :neenee:

zoals jij dus , maar dat lees je toch niet !.. :D
Pakdebal

Pendrag schreef:Nee PdB, alleen voor jou is een waarschuwing nodig. Je moet er toch niet aan denken dat nietsvermoedende beginners jouw posts ook maar een klein beetje serieus nemen :schrik:

goed hoor, schat , het is jouw dag vandaag .. :roll:.. ik ga er niet meer tegenin , laat maar
Sanne!!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labradeitje!

Ongelezen bericht door Sanne!! »

Pakdebal schreef:
Pendrag schreef:Nee PdB, alleen voor jou is een waarschuwing nodig. Je moet er toch niet aan denken dat nietsvermoedende beginners jouw posts ook maar een klein beetje serieus nemen :schrik:

goed hoor, schat , het is jouw dag vandaag .. :roll:.. ik ga er niet meer tegenin , laat maar
Begin je het nou te leren :80:
Toch niet??
Zazoe 7-12-'05 * 26-3-'13
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”