Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Hondje ophalen. Kan mijn hond mee?
Moderator: moderatorteam
- Paisley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
- Aantal honden: 2
Hondje ophalen. Kan mijn hond mee?
Dit weekend halen we een pup op voor mijn moeder. De pup is 5 maanden en is de dag ervoor uit Griekenland gekomen. Het schijnt een hondje te zijn die vanaf 4 weken altijd in een kennel heeft gezeten met andere honden. De hond schijnt redelijk terughoudend te zijn, maar wanneer het ijs is gebroken is hij speels met andere honden.
Ik ga met mijn moeder mee om het hondje op te halen en ben dus een tijd van huis. Als ik mijn hond van 7mnd mee neem, zit ik niet zo op tijd (ik kan geen oppas regelen). Maar ik twijfel of dat een goed idee is.
In de eerste instantie dacht ik: Niet doen. Mijn Mayke is een heel vrij en enthousiast ding en ik ben bang dat ik daarmee de nieuwe pup een beetje overdonder. Maar later bedacht ik me dat de nieuwe pup er misschien wel wat steun uit kan halen. Hij is in zijn leven immers nog nooit zonder soortgenoten geweest. Misschien voelt hij zich wat makkelijker op zijn gemak wanneer er een hond mee is.
Degene van de stichting die het hondje kent uit Griekenland is op vakantie, dus ik kan haar niet vragen. Ik vind het moeilijk om hun beschrijving van de hond in te schatten, want als de pup ronduit angstig is, is Mayke misschien een stoorzender.
Mayke mee of Mayke thuis?
Ik ga met mijn moeder mee om het hondje op te halen en ben dus een tijd van huis. Als ik mijn hond van 7mnd mee neem, zit ik niet zo op tijd (ik kan geen oppas regelen). Maar ik twijfel of dat een goed idee is.
In de eerste instantie dacht ik: Niet doen. Mijn Mayke is een heel vrij en enthousiast ding en ik ben bang dat ik daarmee de nieuwe pup een beetje overdonder. Maar later bedacht ik me dat de nieuwe pup er misschien wel wat steun uit kan halen. Hij is in zijn leven immers nog nooit zonder soortgenoten geweest. Misschien voelt hij zich wat makkelijker op zijn gemak wanneer er een hond mee is.
Degene van de stichting die het hondje kent uit Griekenland is op vakantie, dus ik kan haar niet vragen. Ik vind het moeilijk om hun beschrijving van de hond in te schatten, want als de pup ronduit angstig is, is Mayke misschien een stoorzender.
Mayke mee of Mayke thuis?

- Dee
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder en een Roemeens meisje
Re: Hondje ophalen. Kan mijn hond mee?
Je kan je hond toch aangelijnd houden? Even samen opwandelen, ze gaan elkaar toch vaker zien gok ik zo.
In de auto de honden gescheiden houden.
Voor het nieuwe hondje is het sowieso al spannend. Wie weet hebben ze een klik en heeft ze er wat aan. Hij/zij.
Zo niet, hou je een beetje afstand. Maar ik zou je hond wel meenemen als ik in jouw schoenen zou staan.
In de auto de honden gescheiden houden.
Voor het nieuwe hondje is het sowieso al spannend. Wie weet hebben ze een klik en heeft ze er wat aan. Hij/zij.
Zo niet, hou je een beetje afstand. Maar ik zou je hond wel meenemen als ik in jouw schoenen zou staan.
- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Je kan haar meenemen en aangelijnd/in de bench houden maar ik zou ze nog geen kennis laten maken. Arme pupje is waarschijnlijk helemaal uit haar doen en wordt volledig overrompeld door zo'n wilde puber. Dat wordt geen leuke kennismaking dan. Laat de pup eerst in alle rust thuis komen, wennen aan de omgeving en als ze zich wat prettiger voelt én jouw moeder herkend als steunpunt kan ze kennis maken met Mayke.
- mireille
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): galgo, greyhound, podenco, australian shepherd, dwergpoedel
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Als jouw hond een stabiele volwassen rustige hond was zou ik zeggen doen, maar een puber nee die zou ik thuis laten.
Hier neem ik altijd voor elke opvanger een stabiel voorbeeld mee waaraan ze steun hebben en zich kunnen optrekken.
Maar een stuiterende puber is daarvoor absoluut niet handig en kan zelfs averechts werken
Hier neem ik altijd voor elke opvanger een stabiel voorbeeld mee waaraan ze steun hebben en zich kunnen optrekken.
Maar een stuiterende puber is daarvoor absoluut niet handig en kan zelfs averechts werken
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Ik zou het niet doen, dat wordt voor het nieuwe pupje denk ik allemaal te veel. Angstige hondjes klappen vaak een beetje dicht met zo veel spannende dingen om zich heen en zullen dan niet zitten te wachten op een andere, enthousiaste hond en die meestal totaal negeren, of raken er nóg meer door overdonderd.
Als het nog een wat angstig hondje is, zou ik het eerst vooral rust bieden. Je kunt ze dan laten kennismaken zodra het hondje bij je ouders wat meer op z'n gemak is en over de eerste schok van alle veranderingen en nieuwe dingen heen is.
Als het nog een wat angstig hondje is, zou ik het eerst vooral rust bieden. Je kunt ze dan laten kennismaken zodra het hondje bij je ouders wat meer op z'n gemak is en over de eerste schok van alle veranderingen en nieuwe dingen heen is.
- smoekie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): JH
Zou de hond gewoon lekker even de tijd geven te wennen vooraleer de hond kennis te laten maken met andere honden 
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
-
Pakdebal
.
ze zijn allebei even oud, dus nog jong .
, ik zou dan even gewoon gaan wandelen niet gelijk de auto instappen , totdat ze aan elkaar gewend zijn , er is altijd wel een bos ergens , of een grasveldje
desnoods
een hele tijd , want in de auto zitten ze misschien te dicht op elkaar en als ze elkaar dan nog niet kennen ?
anders gaan jullie in 2 auto's
ze zijn allebei even oud, dus nog jong .
, ik zou dan even gewoon gaan wandelen niet gelijk de auto instappen , totdat ze aan elkaar gewend zijn , er is altijd wel een bos ergens , of een grasveldje
desnoods
een hele tijd , want in de auto zitten ze misschien te dicht op elkaar en als ze elkaar dan nog niet kennen ?
anders gaan jullie in 2 auto's
- mireille
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): galgo, greyhound, podenco, australian shepherd, dwergpoedel
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Goh en pdb heeft ook al verstand van buitenlandse honden....
Ja lekker uit het vliegtuig gelijk in een bos gaan wandelen
Lekker naar huis, vanaf het eerste moment een rondje uitzoeken wat vertrouwd wordt, zeker bij een wat angstige/timide hond en niet bij het vliegveld of onderweg gaan wandelen.
Ja lekker uit het vliegtuig gelijk in een bos gaan wandelen
Lekker naar huis, vanaf het eerste moment een rondje uitzoeken wat vertrouwd wordt, zeker bij een wat angstige/timide hond en niet bij het vliegveld of onderweg gaan wandelen.
- tekkel
- Erelid
- Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel
- Aantal honden: 1
moet iedereen eerst bij jou langs om toestemming voor een reactie te vragen? of denk je 'het is pdb maar'?mireille schreef:Goh en pdb heeft ook al verstand van buitenlandse honden....
Ja lekker uit het vliegtuig gelijk in een bos gaan wandelen![]()
OT: ik zou mijn hond gewoon meenemen als ik geen oppas kon vinden, en ze een beetje rustig houden als het te gek wordt. honden zijn niet van poppestront en het is toch al een hektische dag voor de nieuwkomer.
en nee, ik weet niets van buitenlandse honden, maar wel van honden en ik heb gezond verstand. hoop dat ik zo door je ballottage heenkom
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
-
Canidae
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse mix
Met een beetje pech schiet ie los uit de halsband.....mireille schreef:.....niet bij het vliegveld of onderweg gaan wandelen.
Als het niet anders kan zou ik de eigen hond meenemen, maar wel afzijdig houden en linea recta naar huis.
- smoekie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): JH
mireille schreef:Goh en pdb heeft ook al verstand van buitenlandse honden....
En wat zegt zij nu zoveel verkeerd dat je deze opmerking moet maken
Ts vraagt toch de meningen hoe en wat indien zij haar eigen hond meeneemt? Ik zou de honden dan ook niet direct pats boem bij elkaar in de auto gooien hoor zoals jij hier nu wel zegt te doen? Wat als het ineens matten wordt in de auto
Nee, dan liever het "advies" van pak opvolgen en ze (indien ze haar eigen hond toch meeneemt) toch wel eventje de tijd geeft aan elkaar te wennen
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
-
Neeltje
Ik vind het advies van PdB zo slecht nog niet. En waar het hondje ook vandaan komt, een hond is een hond en de 'spreken' allemaal dezelfde taal. Ik zou als het enigszins kan je hond niet meenemen, maar als het niet anders kan, laat ze elkaar dan ergens ontmoeten waar het rustig is en laat ze even aan elkaar wennen. Misschien een bench voor je eigen hond en de nieuwe hond aan de lijn bij iemand op schoot? Want stel dat ze elkaar niet liggen, zul je toch een oplossing moeten hebben om naar huis te rijden.smoekie schreef:mireille schreef:Goh en pdb heeft ook al verstand van buitenlandse honden....
En wat zegt zij nu zoveel verkeerd dat je deze opmerking moet maken![]()
Ts vraagt toch de meningen hoe en wat indien zij haar eigen hond meeneemt? Ik zou de honden dan ook niet direct pats boem bij elkaar in de auto gooien hoor zoals jij hier nu wel zegt te doen? Wat als het ineens matten wordt in de auto![]()
Nee, dan liever het "advies" van pak opvolgen en ze (indien ze haar eigen hond toch meeneemt) toch wel eventje de tijd geeft aan elkaar te wennen
- DeDiana
- Zeer actief
Hmm, mijn ervaring is eigenlijk dat de buitenlandse roedelhondjes vaak zo'n enthousiaste benadering door een vreemde hond juist niet gewend zijn en zelf meestal rustiger contact met andere honden zoeken. Zeker de wat meer terughoudende of verlegen hondjes kunnen behoorlijk overdonderd worden door heel enthousiaste en vrije honden.Neeltje schreef:En waar het hondje ook vandaan komt, een hond is een hond en de 'spreken' allemaal dezelfde taal.
Maar verder helemaal mee eens: als je je hond toch meeneemt, geef de nieuweling gewoon de ruimte om het uit de weg te gaan als het te veel is en een rustig plekje in de auto.
- Zamunda
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Ik zou, als je mayke meeneemt, mayke in een bench doen en de nieuwe pup aangelijnd op schoot.
- pioenroos
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.
Toen ik Mies ophaalde heb ik Diem juist expres meegenomen. Het leek mij juist prettig dat ze dan 'samen' thuiskwamen en er geen spanning meer zou zijn van een vreemde zenuwachtige hond die op eigen terrein komt. Plus dat veel honden snel 'zien' dat een mens te vertrouwen is als een andere hond ontspannen is.
Maar, ik wist dat Mies sociaal was en dat Diem prima omgaat met kleine eventueel uit angst blaffende/sneppende honden en/of dominante teven.
Ik had ook een bench in de auto zodat ik ze gescheiden in de auto kon houden. Het ging prima. Diem bij ophalen Mies in auto gelaten. Toen Diem uit auto en klein stukje samen opgelopen. Mies maakte direct duidelijk dat er niet onder haar rok gekeken mocht worden
en de verhoudingen waren mooi duidelijk.
Als jouw puber dus goed reageert op angstige eventueel sneppende andere honden en jij in staat zou zijn haar rustig te houden zou ik haar gewoon meenemen. Is er een kans dat ze erg druk gaat doen en zich niet laat sturen door jou (gillend in de lijn hangen of willen corrigeren bv) dan zou ik haar thuislaten. Een hond die vertrouwd is met jou/naar jou luistert is een mooi voorbeeld. Een puber die zich niks van jou aantrekt geeft geen vertrouwen voor een angstige hond en werkt averechts.
Maar, ik wist dat Mies sociaal was en dat Diem prima omgaat met kleine eventueel uit angst blaffende/sneppende honden en/of dominante teven.
Ik had ook een bench in de auto zodat ik ze gescheiden in de auto kon houden. Het ging prima. Diem bij ophalen Mies in auto gelaten. Toen Diem uit auto en klein stukje samen opgelopen. Mies maakte direct duidelijk dat er niet onder haar rok gekeken mocht worden
Als jouw puber dus goed reageert op angstige eventueel sneppende andere honden en jij in staat zou zijn haar rustig te houden zou ik haar gewoon meenemen. Is er een kans dat ze erg druk gaat doen en zich niet laat sturen door jou (gillend in de lijn hangen of willen corrigeren bv) dan zou ik haar thuislaten. Een hond die vertrouwd is met jou/naar jou luistert is een mooi voorbeeld. Een puber die zich niks van jou aantrekt geeft geen vertrouwen voor een angstige hond en werkt averechts.
- Paisley
- Zeer actief
Mayke komt nooit in een bench. Nee ik hoor het al - jullie zijn het over het algemeen eens met mijn eerste indruk - Mayke thuis.
In de auto kunnen ze makkelijk gescheiden worden, maar als we in het nieuwe huis aankomen, kan ik Mayke ook moeilijk van de hond scheiden. Ze heeft geen bench en als ik haar in een andere kamer opsluit, gaat ze blaffen (nieuwe hond erbij, ze voelt toch de opwinding en vervolgens wordt ze alleen in een andere kamer ingesloten)
In de auto kunnen ze makkelijk gescheiden worden, maar als we in het nieuwe huis aankomen, kan ik Mayke ook moeilijk van de hond scheiden. Ze heeft geen bench en als ik haar in een andere kamer opsluit, gaat ze blaffen (nieuwe hond erbij, ze voelt toch de opwinding en vervolgens wordt ze alleen in een andere kamer ingesloten)
Goed punt inderdaad.DeDiana schreef: Hmm, mijn ervaring is eigenlijk dat de buitenlandse roedelhondjes vaak zo'n enthousiaste benadering door een vreemde hond juist niet gewend zijn en zelf meestal rustiger contact met andere honden zoeken.

- gyanty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
Waar woon je in Friesland, kan ik die dag misschien iets voor jou hond betekenen? Kay is gek op stabijtjes. Als je dichtbij woont kan ik haar misschien wel voor je uitlaten tussendoor. Kan haar voor halve dag ook in huis opvangen, dan hou ik haar wel gescheiden van Norah, maar mag ze bij Kay (als het klikt)

- Paisley
- Zeer actief
Dat is lief aangeboden. Ik woon in Leeuwarden. Maar het thuis blijven is niet zo'n punt hoor, Mayke houdt het prima 5 uur uit (dat gebeurt niet vaak maar ze houdt dat prima)

- marian*
- Erelid
- Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
- Contacteer:
Ik zou mijn hond gewoon meenemen en rustig kennis laten maken.
Dat kan voor de nieuweling best wel goed uitpakken mits jij het goed begeleidt. Het wandelingetje vanuit de aankomsthal naar de auto kan al goed genoeg werken wat dat aangaat.
Het is wel van belang dat je jouw hond rustig houdt en de nieuweling de kans geeft om alles op zich in te laten werken, dus geen gewals a.u.b.
Één belangrijke tip: neem een tuig mee en doe dat de nieuweling meteen na in ontvangstname aan en bevestig de riem zowel aan het tuig als aan een halsband. Werk desnoods met 2 riemen zodat ontsnappen zo goed als onmogelijk is!
Dat kan voor de nieuweling best wel goed uitpakken mits jij het goed begeleidt. Het wandelingetje vanuit de aankomsthal naar de auto kan al goed genoeg werken wat dat aangaat.
Het is wel van belang dat je jouw hond rustig houdt en de nieuweling de kans geeft om alles op zich in te laten werken, dus geen gewals a.u.b.
Één belangrijke tip: neem een tuig mee en doe dat de nieuweling meteen na in ontvangstname aan en bevestig de riem zowel aan het tuig als aan een halsband. Werk desnoods met 2 riemen zodat ontsnappen zo goed als onmogelijk is!

Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
- DeDiana
- Zeer actief
In huis is het wat anders, dan is de nieuweling alweer iets meer aan jullie gewend en is de omgeving wat prikkelarmer en rustiger dan bij zo'n overdracht.Paisley schreef:Mayke komt nooit in een bench. Nee ik hoor het al - jullie zijn het over het algemeen eens met mijn eerste indruk - Mayke thuis.
Ik wandel bij thuiskomst eerst altijd samen met de honden (ergens waar het rustig is en aangelijnd) en laat ze dan rustig contact maken (maar Mila is daarin zelf ook heel beleefd en rustig). Dan gaat het in huis altijd prima.
- gyanty
- Zeer actief
Ik woon bij Drachten in de buurt. Dus niet heel ver weg (maar misschiet niet op de route).

- Paisley
- Zeer actief
Lief aanbod maar Mayke moet 't maar even alleen rooien. Als puber was ik altijd graag een dagje alleen thuisgyanty schreef:Ik woon bij Drachten in de buurt. Dus niet heel ver weg (maar misschiet niet op de route).

- Paisley
- Zeer actief
- Magic
- Zeer actief
Wat een zoet snoetje zegPaisley schreef:Ik heb er trouwens zo'n zin in![]()
Net wat voor mijn moeder

Iedere dag feest!
- Paisley
- Zeer actief
Ja het schijnt een heel schattig ding te zijn. Aanhankelijk, volgzaam en mensgericht.
Nou, niets voor mij hahaha... Maar ik denk dat het precies het juiste hondje voor mijn moeder is.
Hij is met 4 weken gedumpt met z'n broertje dus heeft niet zo lang van zijn moeder kunnen genieten.
Nou, niets voor mij hahaha... Maar ik denk dat het precies het juiste hondje voor mijn moeder is.
Hij is met 4 weken gedumpt met z'n broertje dus heeft niet zo lang van zijn moeder kunnen genieten.

-
Pakdebal
ik ken mensen van hier achter , die zo'n hondje uit Frankrijk hebben meegenomen , die kwam naar hun toe lopenPaisley schreef:Ja het schijnt een heel schattig ding te zijn. Aanhankelijk, volgzaam en mensgericht.
en ze hadden net hun eigen hondje zelf verloren , het lot beslist !
ik vond dat altijd een heel mooi verhaal, zo had het moeten zijn , maar het si een schat , ik zie hem vaak lopen hier
- Paisley
- Zeer actief
- twinkeltje
- moderator
- Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan
- Sucha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Basset Artésien Normand en Dalmatische Hond
- Paisley
- Zeer actief
Ja echt een hartenbreker. Hij is eens goed door de wasstraat gehaald en heeft een hele mooie vacht.
Hij is nog wat onzeker en plakt aan je hielen maar gezien wat hij de afgelopen 48 uur heeft meegemaakt, vind ik het een heel vrij hondje.
Hij is nog wat onzeker en plakt aan je hielen maar gezien wat hij de afgelopen 48 uur heeft meegemaakt, vind ik het een heel vrij hondje.