Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Dominantie kweken

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Ingding
Zeer actief
Aantal honden: 2

Dominantie kweken

Ongelezen bericht door Ingding »

Vandaag tijdens de wandeling kwam ik mensen tegen met 2 herders en een boerenfoxje. Ik lijn Sonja altijd aan bij kleine honden en ietwat onzekere types omdat ik weet dat Sonja nogal dominant kan zijn. Ze valt niet aan ofzo maar je weet wel, kop in de nek leggen etc. Dat wil ik gewoon niet hebben.

Meneer zegt: "Laat los! Zo kweek je dominantie als je hem aanlijnt. Ik weet dat ik ben een hondentrainer."

Nu ben ik bewust dat sommige honden aggresiever kunnen reageren aan de lijn, maar Sonja weet dat ze aan de lijn niks mag doen en volgt dan braaf. Maar deze keer liet ik haar toch los en ze ging direct op de herder af met hoge staart. Ik pakte haar weg en meneer zei: "Kijk nu is ze dominant aan het spelen."

Ja. Dat zeg ik net dacht ik nog.

Enfin, niks aan de hand. Ze kan prima met zelfverzekerde honden maar bij de rest wil ze een punt maken. Ik vroeg me alleen af of meneer gelijk had en dat ik dominantie aanwakker enkel door haar aan de lijn te houden. Of doe ik er toch goed aan?
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: Dominantie kweken

Ongelezen bericht door Maeve »

:LOL:
Dominantie kweken, jezus. De reden dat honden aangelijnd feller reageren is juist vanuit onzekerheid. Ze hebben minder bewegingsvrijheid dan de andere hond en dat is beangstigend. Wat ook wel begrijpelijk is. Als het kan laat ik mijn honden altijd los kennis maken. Maar als ze zich juist los misdraagt is aangelijnd een betere optie. In sommige gevallen geeft het juist rust, dan hoeft de hond zich niet in te houden maar kan toch geen contact maken met de andere hond want hij is aangelijnd.
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

Haar sociale vaardigheden worden niet beter van aangelijnd houden, maar ik meen te begrijpen dat je dat niet altijd doet. In dat geval zou ik het ook zo doen als jij nu. Sociale vaardigheden worden nl ook niet beter van steeds succes hebben met patser-gedrag.
Wat anderen daarvan vinden en menen te weten, zal me aan m'n derrière oxideren.
Meneer zegt: "Laat los! Zo kweek je dominantie als je hem aanlijnt. Ik weet dat ik ben een hondentrainer."
Hier krijg ik dus jeuk van...

toevoeging; wat Tara zegt.
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

Ik beslis zelf over mijn hond en als ik de situatie niet vertrouw lijn ik mijn hond aan ,wat de andere partij daar ook over meent te moeten zeggen.
Voor mij heb je dus gelijk ,en ik zou mijn hond wel laten spelen maar met honden waarvan ik wist dat het goed ging en verder zou ik ,bij twijfel ,geen risico nemen.
En als jij je hond behoed voor situaties die fout kunnen lopen voorkom je evt. gevechten en winnaarservaringen dus in dat opzicht vind ik niet dat Meneer gelijk heeft.
-Lilo-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Klein Spaans monstertje
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door -Lilo- »

Ik zou dat doen wat voor jou werkt. Wat een gelul over dominantie kweken..
yodi
Zeer actief
Mijn ras(sen): rottweiler

Ongelezen bericht door yodi »

Ik houd Nelle ook aan de lijn, volgens mij kun je dominantie niet kweken.
Afbeelding
Ingding
Zeer actief

kipo schreef:Haar sociale vaardigheden worden niet beter van aangelijnd houden, maar ik meen te begrijpen dat je dat niet altijd doet. In dat geval zou ik het ook zo doen als jij nu. Sociale vaardigheden worden nl ook niet beter van steeds succes hebben met patser-gedrag.
Wat anderen daarvan vinden en menen te weten, zal me aan m'n derrière oxideren.
Hier krijg ik dus jeuk van...

toevoeging; wat Tara zegt.
Ze heeft de hondentaal goed in de poten, ze is al een oude knar. Ik weet bij wat voor soort honden ze wel of niet kan maar als ik zo een situatie tegenkom dan ga ik er altijd over nadenken en afvragen of ik wel goed bezig ben. Ik heb nog veel te leren :mrgreen:
Ingding
Zeer actief

Tara schreef:Wij kwamen net een bospaadje door, toen we op de kruising een stel met een hond tegenkwamen.
Omdat ik dat gezeik met passeren op smalle paadjes wel een beetje ken, riep ik de honden even bij me om te volgen.
Op datzelfde moment werd de andere hond losgeklikt, met een: "Toe maar, ga maar kijken".
Altijd fijn, gelukkig ging het goed. :roll:
Ik heb een keer gehad dat ik haar aanlijnde want er kn doe maar kennis maken. wamen mensen met staffords aan en een van de staffords ging ook los onder het motto van ga maar kennis maken.

Kwam ze aangerend maar ging wel meteen op haar rug liggen en toen ging het ook goed maar ik vind zulke situaties wel vervelend.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

mwah, ik snap t wel, hond aan lijnen wil voor mij ook altijd zeggen dat ik me in een andere richting ga begeven, dan toch face to face lopen , met een hond aan de lijn kan een agressieve reactie uitlokken, dat is heel wat anders dan dominantie kweken :LOL:
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Tara schreef:Wij kwamen net een bospaadje door, toen we op de kruising een stel met een hond tegenkwamen.
Omdat ik dat gezeik met passeren op smalle paadjes wel een beetje ken, riep ik de honden even bij me om te volgen.
Op datzelfde moment werd de andere hond losgeklikt, met een: "Toe maar, ga maar kijken".
Altijd fijn, gelukkig ging het goed. :roll:
Ohoh :schrik:
Of van die mensen die dan blindelings hun hond volgen, al aangelijnd richting jouw honden terwijl ze zegt: "Jaaa dat gaat niet zo goed samen he?!" :scratch: Ze bestaan echt. Wonderbaarlijk vind ik dat altijd.
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

Ik word altijd zo moe van dat soort mensen.
Ik bepaal wat ik met mijn honden doe, niemand anders heeft daar wat over te zeggen, dus komt er een hond aan die ik niet ken en niet vertrouw (type patser) dan roep ik Doran aan de voet en moet hij volgen, zou ik dat niet doen dan wacht Doran de patser met liefde op. Aangezien ik niet wil dat hij succes heeft of gegrepen word, ik wil sowieso geen gedonder, bepaal ik dus dat dit niet gebeurt, ook niet als de ander zegt, joh laat maar gaan, komt wel goed!

En over dat hij hondentrainer is, tja alsof dat wat zegt, ik ken iemand die les geeft, ze weet precies hoe ze iemand moet vertellen hoe je de zit of af aanleert, maar verstand van honden en hondentaal heeft ze niet, ze gaat met haar eigen honden in discussie en ze onderhandeld ermee "kom maar, balletje ruilen voor wat lekkers" :schrik:
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
Esther12
Zeer actief
Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo

Ongelezen bericht door Esther12 »

Haha, we zijn uiteindelijk toch (bijna) allemaal hondentrainers? Ik train me gek met Bo :)
Ingding
Zeer actief

Ik vond het wel wat vervelend dat hij meteen zijn voet tegen Sonja's borst zetten terwijl ik haar vastpakte om haar tegen te houden. Dit was niet echt nodig maar ik kom altijd pas achteraf met dingen die ik had moeten zeggen.

Ik blijf maar gewoon mijn eigen intuitie volgen.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Ingding schreef:Ik vond het wel wat vervelend dat hij meteen zijn voet tegen Sonja's borst zetten terwijl ik haar vastpakte om haar tegen te houden. Dit was niet echt nodig maar ik kom altijd pas achteraf met dingen die ik had moeten zeggen.

Ik blijf maar gewoon mijn eigen intuitie volgen.
ja ik denk dat je dat goed doet hoor, van mijn hond blijven ze ook af, als iemand iets doet ben ik het :wink:
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Ik doe Orpa ook vast als ik minder zelfzekere honden tegenkom. Teven althans.
Want ik wéét dat ze die in de greppel schoffelt. En ik vind dat niet nodig.

Dus ik kijk wat eraan komt en is het een teef dan gaat ze vast, punt.
Dit soort gedrag is heel normaal (weliswaar minder gewenst) en dus voorkom ik dat.

Je kweekt er geen dominant gedrag mee aan door ze vast te houden natuurlijk, hoewel ze aan de lijn wel meer praatjes hebben doordat hun territorium opeens érg overzichtelijk is. Mits je al een zekere hond hebt natuurlijk.
Anders gaat op wat Maeve zegt, hierboven.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Tara schreef:
Ingding schreef: Meneer zegt: "Laat los! Zo kweek je dominantie als je hem aanlijnt. Ik weet dat ik ben een hondentrainer."
Ik zou dan gezegd hebben: "Goh, wat toevallig! Ik ook! En ik bepaal wat ik wel en niet los laat."
:mrgreen:
Ik zeg dat ook, maar dan zonder het laatste deel
Dat beslis ik alleen maar. :tongue:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Tara schreef:
Ingding schreef: Meneer zegt: "Laat los! Zo kweek je dominantie als je hem aanlijnt. Ik weet dat ik ben een hondentrainer."
Ik zou dan gezegd hebben: "Goh, wat toevallig! Ik ook! En ik bepaal wat ik wel en niet los laat."
Ik ook, oef ik ben daar zo allergisch voor :F:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Irta
Zeer actief
Mijn ras(sen): xHH

Ongelezen bericht door Irta »

Ingding schreef:Meneer zegt: "Laat los! Zo kweek je dominantie als je hem aanlijnt. Ik weet dat ik ben een hondentrainer."
Ingding schreef:Ik vond het wel wat vervelend dat hij meteen zijn voet tegen Sonja's borst zetten terwijl ik haar vastpakte om haar tegen te houden.
:hmmm:
Ik vind meneer vooral zelf nogal dominant overkomen :roll:

Ben het met de meesten eens; jouw hond, jouw regels. Laat anderen lekker op hun eigen hond (en hun eigen gedrag) letten! :pffff:
Laura84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laura84 »

Vooral Laicka gaat hier aan de lijn bij kleinere hondjes, die laat ze schrikken waardoor ze weg rennen en dat is weer een geweldig spelletje. Dus niks dominant, ongewenst gedrag voorkomen.
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Cleva schreef:Zodra mensen over dominantie beginnen loop ik weg.

Ik ga bovendien niet in op commentaar van willekeurige voorbijgangers. Met een beetje geluk krijg je een vies gezicht terug maar meestal is dat me ook al te veel moeite.
Waar bemoeien we ons mee, vragen we ons af.
Heb dat weleens gevraag: mag ik u vragen waarom u zich in vredesnaam bemoeit met mijn hond? En dan zitten ze je aan te kijken alsof ze sneeuw zien branden, hoe je op het idee kunt komen om daar een oordeel over te geven :mann:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
runninggirl
Zeer actief

Ongelezen bericht door runninggirl »

Pfff als ik alle adviezen die ik te pas en te onpas krijg zou opvolgen... :Q:

Van de week was het echt heeeel zielig volgens een mevrouw dat ik mijn hond niet liet kennismaken met haar twee adhd beagles aan flexi-lijnen. :blah: :U:
Ik heb wel geleerd ondertussen om gewoon door te lopen en er vooral niet op in te gaan. Jemig wat kunnen mensen zich toch ongevraagd bemoeien. :S:
Pakdebal

Ongelezen bericht door Pakdebal »

Ingding schreef:.
Ik vroeg me alleen af of meneer gelijk had en dat ik dominantie aanwakker enkel door haar aan de lijn te houden. Of doe ik er toch goed aan?

zo'n " hondentrainer " - man met 2 herders ?... die zou ik helemaal NIET willen ontmoeten zelfs .. :schrik:
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

Nou waar bemoeid meneer zich mee :denken:

Jou hond. Ik zou daar echt niet tegen kunnen. En zou daar wat van zeggen ook.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Annajaco
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): kruizing

Ongelezen bericht door Annajaco »

Ze zouden dit echt niet tegen mij moeten zeggen, ik bepaal zelf wel wat goed is voor mijn hond en wat niet. Snap dat ze aan de lijn een stuk agressiever kunnen zijn maar als jou hond wel zou uitvallen had hij waarschijnlijk gezegd dat je hem had moeten aanlijnen.
wilma84
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): hovawart

Ongelezen bericht door wilma84 »

Al die mensen die hun hond los laten doen dat óók vanuit het standpunt 'mijn hond, mijn beslissing' hoor. Ze hebben er alleen een andere kijk op dan de meeste die hierboven reageren.

Ik pak Wiedes altijd vast als ik een onbekende hond zie naderen, los of aangelijnd. Ik hoop hiermee het signaal af te geven dat hij weleens niet zo heel aardig zou kunnen reageren. Meestal werkt dat ook zo, en lijnen tegemoetkomende baasjes hun hond aan. Ik weet dat hij met normaal reagerende honden prima ook los zou kunnen. Maar ten eerste neem ik het risico niet: hij is zeer zelfbewust en werkt net zo gemakkelijk spatsie-honden even tegen de grond. En bovendien is Wiedes een nogal indrukwekkende jongen: de meeste baasjes zijn als de dood dat hij hun Fikkie stuk zal maken. Dus om ze gerust te stellen, pak ik hem vast.

Maar aangezien ik vooral ontspannen wil lopen, zoek ik tegenwoordig gewoon de uitgestorven gebieden op.
Daantje_
Zeer actief
Mijn ras(sen): Catalaanse herdershond

Ongelezen bericht door Daantje_ »

Mijn hond lijn ik altijd aan als ik andere honden nader, maar dat komt omdat ze 4 maanden terug geopereerd is aan haar knie en kan snauwen omdat ze bang is dat de andere hond haar gaat bezeren. Zeker jonge honden moet ze niet hebben, want die zijn te druk. Maar goed, ik zou dan juist dominantie aanwakkeren :p
Afbeelding
wenmart20
Zeer actief
Mijn ras(sen): SBT , AST en CC
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door wenmart20 »

Meneer had van mij de hoogste boom op mogen zoeken.
Als het verkeerd gaat dan ben jij de gebeten hond met je k*t rottweiler. Want die honden zijn altijd agressief.
Krijg je dat gedonder weer.

Nee ik hou lekker mn honden bij me. Ze hoeven van mij niet zozeer met andere honden te ruiken.
Afbeelding
Cindy52
Zeer actief
Mijn ras(sen): mastin espagnol

Ongelezen bericht door Cindy52 »

Ingding schreef:Vandaag tijdens de wandeling kwam ik mensen tegen met 2 herders en een boerenfoxje. Ik lijn Sonja altijd aan bij kleine honden en ietwat onzekere types omdat ik weet dat Sonja nogal dominant kan zijn. Ze valt niet aan ofzo maar je weet wel, kop in de nek leggen etc. Dat wil ik gewoon niet hebben.

Nu ben ik bewust dat sommige honden aggresiever kunnen reageren aan de lijn, maar Sonja weet dat ze aan de lijn niks mag doen en volgt dan braaf. Maar deze keer liet ik haar toch los en ze ging direct op de herder af met hoge staart. Ik pakte haar weg en meneer zei: "Kijk nu is ze dominant aan het spelen."

Ja. Dat zeg ik net dacht ik nog.

Enfin, niks aan de hand. Ze kan prima met zelfverzekerde honden maar bij de rest wil ze een punt maken. Ik vroeg me alleen af of meneer gelijk had en dat ik dominantie aanwakker enkel door haar aan de lijn te houden. Of doe ik er toch goed aan?
Persoonlijk zou ik mijn hond nooit los laten omdat een ander me zegt om dat te doen.
En nee , meneer heeft geen gelijk, sterker nog meneer praat de grootste onzin!
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”