Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
eigen urine oplikken
Moderator: moderatorteam
-
jacq1970
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
eigen urine oplikken
Wat zou de reden kunnen zijn dat een hond zijn/haar eigen urine oplikt binnen???
Iets medisch of alleen maar een gedrags dingetje??
Iets medisch of alleen maar een gedrags dingetje??
- Fizgig
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia
- Aantal honden: 2
Re: eigen urine oplikken
Loopsheid?
-
jacq1970
- Zeer actief
- Contacteer:
- Jaap*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jachthonden
Bedoel je hypothetisch, of heb je een echt voorbeeld in gedachten?
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
-
jacq1970
- Zeer actief
- Contacteer:
echte hond... 1 van mezelf.Jaap* schreef:Bedoel je hypothetisch, of heb je een echt voorbeeld in gedachten?
- Jaap*
- Zeer actief
Ik neem aan dat hij of zij binnenshuis plast. Weet je, of heb je een vermoeden, over de reden daarvoor?
-
jacq1970
- Zeer actief
- Contacteer:
Zij heeft een periode heel erg in huis geplast en dat kwam door een nierbekken ontsteking, is daar voor behandelt en nu is zoals voor die tijd, ze plast bij tijd en wijlen gewoon eens in huis.Jaap* schreef:Ik neem aan dat hij of zij binnenshuis plast. Weet je, of heb je een vermoeden, over de reden daarvoor?
Het is een oudere teef, ca 11 maar kan ook makkelijk ouder, is vorig jaar april voordat ze naar nederland kwam helaas geholpen dus loopsheid kan niet.. heeft zeker 2,5/3 jaar in de shelter gezeten en daarvoor is het gissen.
Ze is een hond die weinig binding met ons heeft maar wel met haar omgeving, die is belangrijk voor haar.
Tijdens onze vakantie bleek ze bij mijn ouders haar urine dus op telikken toen ze in huis plaste waar ze bij waren, vandaar dat ze het ook zagen... 3 dagen geleden plaste ze bij ons in huis en toen ik binnen kwam zag ik dat ze het aan het oplikken was.
Ze heeft nog nooit op haar sodemieter gehad of überhaupt een kwaaie blik of opmerking als ze in huis geplast heeft, dus ik heb niet het idee dat ze het doet om maar te zorgen dat het weg is... plus ze heeft het daarvoor volgens mij ook niet eerder gedaan omdat ik regelmatig moet dweilen omdat er plas ligt.
Ze is ook een beetje " dement" , al vind ik dat een groot woord, ze is wat in de war af en toe laten we het daar op houden.
Ze krijgt solidago en cranberry als supplement overigens.
- Sanne!!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labradeitje!
Als je twijfelt over iets medisch dan breng je toch even wat langs de dierenarts.
Als er niks medisch aan de hand is kun je verder kijken naar evt. gedrag....
Zazoe 7-12-'05 * 26-3-'13
-
jacq1970
- Zeer actief
- Contacteer:
uiteraard heb ik al een afspraak bij mijn da... maar ik vroeg me het af en aangezien ik denk dat er hier veel kennis zit, zowel medisch als op gedrag vraag ik het even.Sanne!! schreef:Als je twijfelt over iets medisch dan breng je toch even wat langs de dierenarts.
Urine afgeven heeft geen nut aangezien ze niet overmatig plast.
- Fizgig
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia
- Aantal honden: 2
Het zou kunnen dat ze wat incontinent is door haar leeftijd, en de castratie, en dat ze het oplikt omdat ze wat in de war is. Ik had een oude, demente kat die ik erop betrapte dat hij kattengrit zat te eten ipv brokjes. Ik heb eigenlijk nog nooit een dier zijn/haar eigen urine op zien likken en zou alleen als reden kunnen bedenken loopsheid, maar dat is het niet, dan denk ik dat het door de dementie komt.
- Jaap*
- Zeer actief
Medisch uitsluiten lijkt me sowieso de meest logische stap. Ik krijg van je uitleg niet echt de indruk dat het puur een gedragskwestie is in ieder geval.
Het likken op zich zou misschien 'opruimen' kunnen zijn, maarja, zulke dingen weet je eigenlijk nooit natuurlijk.
Ik ben wel benieuwd wat er uit het onderzoek komt.
Het likken op zich zou misschien 'opruimen' kunnen zijn, maarja, zulke dingen weet je eigenlijk nooit natuurlijk.
Ik ben wel benieuwd wat er uit het onderzoek komt.
-
jacq1970
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik zou alleen niet weten waarop ik zou moeten testen eigenlijk, heb vlak voor we op vakantie gingen urine nog laten onderzoeken en daar zat alles binnen de norm , niks geks of afwijkends gevonden ook niet in de centrifuge... en een maand of 2/3 geleden is er een heel uitgebreid bloedonderzoek ook gedaan waar ook niks afwijkends uitkwam.... vind het maar raar.
Heb haar een aantal keer gefilmd s'nachts en overdag als ze alleen zijn en heel af en toe plast ze dan binnen maar oplikken doet ze niet... dat is iets van de laatste tijd, ca 3 weken ofzo.....
Heb haar een aantal keer gefilmd s'nachts en overdag als ze alleen zijn en heel af en toe plast ze dan binnen maar oplikken doet ze niet... dat is iets van de laatste tijd, ca 3 weken ofzo.....
-
Pakdebal
in de war zijn, kan ook " het nestje schoonlikken " zijnFizgig schreef:Het zou kunnen dat ze wat incontinent is door haar leeftijd, en de castratie, en dat ze het oplikt omdat ze wat in de war is. Ik had een oude, demente kat die ik erop betrapte dat hij kattengrit zat te eten ipv brokjes. Ik heb eigenlijk nog nooit een dier zijn/haar eigen urine op zien likken en zou alleen als reden kunnen bedenken loopsheid, maar dat is het niet, dan denk ik dat het door de dementie komt.
ze hoeven niet op hun kop te hebben gekregen, maar in haar instinct zit nog steeds " het nestje moet droog blijven ", zielig wel
kan ook gewoon dorst zijn, drinkt ze veel uit de waterbak ?
-
jacq1970
- Zeer actief
- Contacteer:
ze drinkt normaal uit haar waterbak, niet overmatig... en er staan hier elk uur van de dag 2 volle waterbakken met schoon water en die weet ze ook te vinden.Pakdebal schreef:in de war zijn, kan ook " het nestje schoonlikken " zijnFizgig schreef:Het zou kunnen dat ze wat incontinent is door haar leeftijd, en de castratie, en dat ze het oplikt omdat ze wat in de war is. Ik had een oude, demente kat die ik erop betrapte dat hij kattengrit zat te eten ipv brokjes. Ik heb eigenlijk nog nooit een dier zijn/haar eigen urine op zien likken en zou alleen als reden kunnen bedenken loopsheid, maar dat is het niet, dan denk ik dat het door de dementie komt.
ze hoeven niet op hun kop te hebben gekregen, maar in haar instinct zit nog steeds " het nestje moet droog blijven ", zielig wel
kan ook gewoon dorst zijn, drinkt ze veel uit de waterbak ?
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Ik heb het een keer bij een teef gezien, maar die zat in een bench (zonder kussens of doeken op de bodem) en likte haar plas op.
Waarschijnlijk kon ze het niet meer ophouden en vond het toch prettiger om droog te liggen .
Zo heb ik het toen maar verklaard.
Als ze gewoon vrij in huis rond kan lopen zie ik het "nut" niet zo om op te likken...........
Zeker als er voldoende mogelijkheid is om water te drinken.
Afgezien van een medische controle zou ik niet weten wat daaraan te doen.
Behalve misschien wat vaker uitlaten?
(Dat was niet een van mijn honden en commentaar leveren was op dat moment even niet aan de orde
)
Waarschijnlijk kon ze het niet meer ophouden en vond het toch prettiger om droog te liggen .
Zo heb ik het toen maar verklaard.
Als ze gewoon vrij in huis rond kan lopen zie ik het "nut" niet zo om op te likken...........
Zeker als er voldoende mogelijkheid is om water te drinken.
Afgezien van een medische controle zou ik niet weten wat daaraan te doen.
Behalve misschien wat vaker uitlaten?
(Dat was niet een van mijn honden en commentaar leveren was op dat moment even niet aan de orde
-
jacq1970
- Zeer actief
- Contacteer:
Vaker uitlaten heeft denk ik ook niet zoveel zin, hier plast ze wel eens in huis als ik er niet ben, voordat ik wegga laat ik beide honden altijd uit dus... de ene keer ben ik maar 1/2 uurtje weg en heeft ze in huis geplast en de andere keer ben ik 3 uur weg en heeft ze het niet gedaan.
Ik loop nu naast de 4 wandelingen per dag 2x extra met haar naar buiten.
- ranetje
- Zeer actief
jacq1970 schreef:Vaker uitlaten heeft denk ik ook niet zoveel zin, hier plast ze wel eens in huis als ik er niet ben, voordat ik wegga laat ik beide honden altijd uit dus... de ene keer ben ik maar 1/2 uurtje weg en heeft ze in huis geplast en de andere keer ben ik 3 uur weg en heeft ze het niet gedaan.
Plast ze ook echt als je met haar buiten bent geweest?
-
Muk
Gina (bejaarde asielhond) doet dat ook. Zij is licht incontinent en heeft daardoor niet meer een goede controle over haar blaas. Wij laten haar meer dan regelmatig even uit om te plassen, maar dat voorkomt niet dat zij af en toe haar urine oplikt. Dat kan makkelijk een half uur na haar laatste plas gebeuren, daar is geen pijl op te trekken. Wij laten haar dan meteen weer uit, zodat ze weer kan plassen.
Waarom ze het oplikt, geen idee. Misschien dat zij in het verleden flink is gestraft voor het laten lopen van haar plas? Wat er ook de oorzaak van is, wij laten haar meteen buiten plassen als zij dit doet en ruimen zonder te morren de plasjes van haar in huis op. Gelukkig komt het niet zo vaak meer voor, een paar keer per maand hooguit.
Waarom ze het oplikt, geen idee. Misschien dat zij in het verleden flink is gestraft voor het laten lopen van haar plas? Wat er ook de oorzaak van is, wij laten haar meteen buiten plassen als zij dit doet en ruimen zonder te morren de plasjes van haar in huis op. Gelukkig komt het niet zo vaak meer voor, een paar keer per maand hooguit.
-
jacq1970
- Zeer actief
- Contacteer:
ja ze plast echt buiten, het is sowieso een dame die graag markeert ook, beetje dominante truusranetje schreef:jacq1970 schreef:Vaker uitlaten heeft denk ik ook niet zoveel zin, hier plast ze wel eens in huis als ik er niet ben, voordat ik wegga laat ik beide honden altijd uit dus... de ene keer ben ik maar 1/2 uurtje weg en heeft ze in huis geplast en de andere keer ben ik 3 uur weg en heeft ze het niet gedaan.
Ik loop nu naast de 4 wandelingen per dag 2x extra met haar naar buiten.![]()
Plast ze ook echt als je met haar buiten bent geweest?
- ranetje
- Zeer actief
Ok was maar een gedachte 
-
jacq1970
- Zeer actief
- Contacteer:
Het plassen in huis vind ik geen probleem hoor, wij hebben een oude tegelvloer dus de dweil doet zijn werk prima, daar lig ik echt geen minuut wakker van, heb liever dat als ze echt moet plassen dat ze het binnen doet dan ophoudt en nierproblemen krijgt.
Maar het oplikken vind ik bijzonder... daar had ik namelijk nog niet van gehoord, wel dat er af en toe buiten aan een plasje wordt geroken/gelikt van een andere hond maar echt eigen urine oplikken niet, kan er ook weinig over vinden.
Maar het oplikken vind ik bijzonder... daar had ik namelijk nog niet van gehoord, wel dat er af en toe buiten aan een plasje wordt geroken/gelikt van een andere hond maar echt eigen urine oplikken niet, kan er ook weinig over vinden.