Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Hond in verzorgingshuis
Moderator: moderatorteam
- Mit
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Een Roemeense krielkip
- Aantal honden: 1
Hond in verzorgingshuis
Mijn werk heeft een hond. Deze hond woont op de afdeling voor dementerenden (bestaat uit 4 deelafdelingen) en is een Jack Hussel.
Hond gaat, wanneer er tijd is, met bewoner en begeleiding wandelen en krijgt natuurlijk heel veel aandacht.
Echter snappen bewoners niet altijd meer dat het een levend wezen is. Knijpen kunnen ze erg goed en er is ook een verhaal bekend van een bewoner die de oren van een konijn heeft afgetrokken omdat ze dacht dat het een knuffel was oid.
Ik heb gemengde gevoelens hierover. Er is destijds ook met mij overlegd omdat ik met een collega een huisdierproject opzette. Ik heb het toen afgeraden maar het is toch gebeurd. Nu zie ik de voordelen er ook wel van in hoor, maar ik blijf het er niet helemaal mee eens zijn.
Wat vinden jullie?
Hond gaat, wanneer er tijd is, met bewoner en begeleiding wandelen en krijgt natuurlijk heel veel aandacht.
Echter snappen bewoners niet altijd meer dat het een levend wezen is. Knijpen kunnen ze erg goed en er is ook een verhaal bekend van een bewoner die de oren van een konijn heeft afgetrokken omdat ze dacht dat het een knuffel was oid.
Ik heb gemengde gevoelens hierover. Er is destijds ook met mij overlegd omdat ik met een collega een huisdierproject opzette. Ik heb het toen afgeraden maar het is toch gebeurd. Nu zie ik de voordelen er ook wel van in hoor, maar ik blijf het er niet helemaal mee eens zijn.
Wat vinden jullie?
- lieke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Re: Hond in verzorgingshuis
Ik heb jaren met Kyra en Lyndie in zo'n huisdierenproject gezeten. Dan ging ik een aantal keren per maand met hen naar een paar verzorgingstehuizen en mochten de bewoners ze knuffelen en/of borstelen. Maar ik zat er wel bovenop omdat sommigen idd. niet precies wisten wanneer ze de honden nou pijn deden.
Om nou een huisdier zonder toezicht daar te laten rondlopen vind ik niet verantwoord.
Maar ik moet zeggen dat het voor Kyra en Lyndie geweldig was want ze werden uitgebreid geknuffeld, kregen plakjes cake of de koekjes-bij-de-koffie en ik zag hoe verschrikkelijk leuk het voor de bewoners was. Hele verhalen over hun huisdieren vroeger kreeg ik te horen.
Om nou een huisdier zonder toezicht daar te laten rondlopen vind ik niet verantwoord.
Maar ik moet zeggen dat het voor Kyra en Lyndie geweldig was want ze werden uitgebreid geknuffeld, kregen plakjes cake of de koekjes-bij-de-koffie en ik zag hoe verschrikkelijk leuk het voor de bewoners was. Hele verhalen over hun huisdieren vroeger kreeg ik te horen.

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Contacteer:
Ik vind het op zich een goed initiatief, een hond in een verzorgingshuis, maar niet als het ten koste gaat van de hond. Dus als mensen het beest behandelen als een ding, dat vind ik niet ok..
- Rami
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Dat is toch gemakkelijk opgelost door onder begeleiding te laten knuffelen? Bij die mensen die wat te enthousiast kunnen zijn?
Ik ben helemaal voor dieren in verzorgingshuizen. Mits goed verzorgd en begeleid. Maar dat lijkt me logisch.
Ik ben helemaal voor dieren in verzorgingshuizen. Mits goed verzorgd en begeleid. Maar dat lijkt me logisch.
- Biet
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bull Mastiff, Border Terrier, XHollandse Herder
Denk dat het goed kan werken als die honden daar niet 24 uur zijn, maar worden meegenomen door medewerkers.
Wiel
- Mit
- Zeer actief
Ja de bewoners hebben geen idee. Die kunnen er uren mee kroelen en dan ineens keihard knijpen of weetikhetwat.
Er wordt gezegd dat hondje officieel wel onder toezicht staat van de zorg/gastvrouwen maar die hebben geen tijd.
Ik ga straks op een huiskamer staan met 8 bewoners en daar zou je als personeelslid best een hond mee kunnen nemen, maar dat is wat kleinschaliger en dan zou ik zelf mijn hond in de gaten houden bijvoorbeeld (het is dat Stellar een mietje is.)
Er wordt gezegd dat hondje officieel wel onder toezicht staat van de zorg/gastvrouwen maar die hebben geen tijd.
Ik ga straks op een huiskamer staan met 8 bewoners en daar zou je als personeelslid best een hond mee kunnen nemen, maar dat is wat kleinschaliger en dan zou ik zelf mijn hond in de gaten houden bijvoorbeeld (het is dat Stellar een mietje is.)
- Fizgig
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia
Het hangt misschien ook van het hondje af, want veel hondjes kun je niet oppakken als ze daar geen zin in hebben, dan worstelen ze zich los. Ik weet niet hoe relaxed het hondje is? Zou er geen kans zijn dat ie zal bijten als ze aan zijn oren trekken, daar zou ik me ook zorgen om maken eigenlijk. Wat zou er dan gebeuren eigenlijk, denk je? Als ie iemand bijt? Wel bijzonder dat het bij jullie kan want in de gehandicaptenzorg wordt dat niet toegestaan door de hygiënewetten die er zijn, heb ik tenminste als reden gehoord. Beestjes hebben beestjes he. Ik heb één keer meegemaakt dat er een huiskat op een woongroep woonde, maar die mensen hadden wel hoog niveau, en waren dus allemaal redelijk zelfstandig, en de kat pesten oid deden ze niet.
Maar ik vind ook dat het misschien niet helemaal tot in de puntjes is uitgedacht, het huisdierenproject, zoals je het vertelt. Misschien is het een idee om het hondje een bench te geven met een hondenluik, zodat ie zelf kan kiezen of ie in de woonkamer zit of niet. En met het hondenluik is ie iig een beetje veilig voor grijpgrage handen.
Maar ik vind ook dat het misschien niet helemaal tot in de puntjes is uitgedacht, het huisdierenproject, zoals je het vertelt. Misschien is het een idee om het hondje een bench te geven met een hondenluik, zodat ie zelf kan kiezen of ie in de woonkamer zit of niet. En met het hondenluik is ie iig een beetje veilig voor grijpgrage handen.
- Mit
- Zeer actief
Is het ook niet, ik ben er halverwege samen met die collega mee gestopt omdat we tegen dingen aanliepen.Fizgig schreef:Het hangt misschien ook van het hondje af, want veel hondjes kun je niet oppakken als ze daar geen zin in hebben, dan worstelen ze zich los. Ik weet niet hoe relaxed het hondje is? Zou er geen kans zijn dat ie zal bijten als ze aan zijn oren trekken, daar zou ik me ook zorgen om maken eigenlijk. Wat zou er dan gebeuren eigenlijk, denk je? Als ie iemand bijt? Wel bijzonder dat het bij jullie kan want in de gehandicaptenzorg wordt dat niet toegestaan door de hygiënewetten die er zijn, heb ik tenminste als reden gehoord. Beestjes hebben beestjes he. Ik heb één keer meegemaakt dat er een huiskat op een woongroep woonde, maar die mensen hadden wel hoog niveau, en waren dus allemaal redelijk zelfstandig, en de kat pesten oid deden ze niet.
Hygienewetten zijn er wel maar ik geloof dat een hond qua hygiene het minste probleem is op een zware PG afdeling

- Esther12
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo
Bij ons hebben ze een kleine kinderboerderij opgezet, vlak bij het verzorgingstehuis. Dat is echt leuk, jammer dat het niet overal mogelijk is. Een hond permanent op zo'n afdeling laten wonen zou ik niet zo snel doen. Ik zie het voordeel er wel van in maar ik vind dan wel dat er altijd toezicht moet zijn en het is de vraag of dat kan.
- yodi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): rottweiler
Op mijn werk hebben we wel jaren een poes gehad en dat ging prima, Garfield is uiteindelijk 18 jaar geworden.
Een nieuwe bewoonster van ons had haar hondje meegenomen toen ze bij ons kwam wonen, op een morgen liep ik langs de lift, zij was met de lift naar boven gegaan en het hondje niet, die hing aan de flexlijn aan de bovenkant van de deur.
Gelukkig konden mijn collega en ik het diertje redden, hij is toen bij familie in huis genomen.
De bewoonster heeft een knuffeldier gekregen die precies op het hondje leek, daar sjouwt ze nog dagelijks mee rond.
Een nieuwe bewoonster van ons had haar hondje meegenomen toen ze bij ons kwam wonen, op een morgen liep ik langs de lift, zij was met de lift naar boven gegaan en het hondje niet, die hing aan de flexlijn aan de bovenkant van de deur.
Gelukkig konden mijn collega en ik het diertje redden, hij is toen bij familie in huis genomen.
De bewoonster heeft een knuffeldier gekregen die precies op het hondje leek, daar sjouwt ze nog dagelijks mee rond.

- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Er zijn ook mensen die bezoeken brengen aan verzorgingshuizen samen met hun honden.
Op afdelingen waar de mensen geen idee meer hebben van een levend wezen lijkt me dat veiliger voor de hond
Op afdelingen waar de mensen geen idee meer hebben van een levend wezen lijkt me dat veiliger voor de hond

- Mit
- Zeer actief
Klopt, ik heb Tsuki ook eens meegenomen. Maar vrijwilligers vinden is lastig en de behoefte van de mensen aan dieren is groot. Je ziet dat ze er echt van opleven, maarja, dat moet wel 2 kanten op werken vind ik.
Een hond in een verzorgingshuis is leuk, maar zo zonder begeleiding vind ik het ook niet het slimste idee.
Wij gaan wel eens met Beuk naar het verzorgingstehuis, en houden hem dan altijd in de gaten, want Beuk zou nooit iets terugdoen of zelfs maar grommen als iemand hem pijn doet. Het is wel prachtig om te zien hoe die oudjes ervan genieten.
Wij gaan wel eens met Beuk naar het verzorgingstehuis, en houden hem dan altijd in de gaten, want Beuk zou nooit iets terugdoen of zelfs maar grommen als iemand hem pijn doet. Het is wel prachtig om te zien hoe die oudjes ervan genieten.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Contacteer:
ik ben een paar keer met pom bij mijn oma geweest en dan zitten al die mensen elkaar wel aan te stoten en te wijzen. Pom is nu nog wat te wild om daar echt knuffelsessies met bejaarden te gaan doen maar misschien over een half jaartje of een jaartje dat het wel kan
Zou ik best doen.

- Mit
- Zeer actief
Wordt heel erg gewaardeerd! Bezoek wordt hier ook aangemoedigd hun hondje mee te nemen, of kleine kindjes ofzo. Mensen stralen er helemaal van.
- lida82
- Actief
- Mijn ras(sen): GOLDEN RETRIEVER
- Aantal honden: 0
http://wetenschap.infonu.nl/diversen/88 ... enden.html
deze zeehond hebben ze op de pg afdeling bij ons in het dorp.
een hoog knuffelgehalte, geen verzorging en omkijken naar nodig.
werkt grandioos
werkt grandioos
- Mit
- Zeer actief
Wat vernuftig!lida82 schreef:http://wetenschap.infonu.nl/diversen/88 ... enden.html
werkt grandioos
Ik hoor hier alleen meteen een achterhoofdstemmetje 'budget,budget!'
Ik wist niet dat het bestond, wat een toffe uitvinding!
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Is ook zo dat vrijwilligers niet voldoende te vinden zijn.Mit schreef:Klopt, ik heb Tsuki ook eens meegenomen. Maar vrijwilligers vinden is lastig en de behoefte van de mensen aan dieren is groot. Je ziet dat ze er echt van opleven, maarja, dat moet wel 2 kanten op werken vind ik.
Maar het mag niet ten koste gaan van de hond.(knijpen en slaan).
De Paro (zeehond) is wel een bijzonder uitvinding zeg!

- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Ik weet welke voordelen dat heeft voor bewoners, mensen worden helemaal vrolijk bij het zien van een hond. Maar ik vind ook dat het niet ten koste van de hond mag gaan. Ik zou er dus sowieso niet voor kiezen om de hond daar te laten wonen. Want wie doet de verzorging uiteindelijk? Ik neem aan het personeel en die hebben het al vreselijk druk.
Mijn moeder werkt met dementerende ouderen en af en toe neemt ze Coda mee naar haar werk. Gewoon tijdens een dienst, als ze klaar is gaat Coda weer mee naar huis en in de tussentijd wordt ze geknuffeld, geaaid en gevoerd door de mensen daar
Dat vindt ze heerlijk en ze weet ook haar rust te nemen als dat moet, zodra ze het even zat is kan ze naar het kantoor waar een kussen voor haar ligt. Zoiets vind ik een betere opzet dan een hond daar laten wonen.
Mijn moeder werkt met dementerende ouderen en af en toe neemt ze Coda mee naar haar werk. Gewoon tijdens een dienst, als ze klaar is gaat Coda weer mee naar huis en in de tussentijd wordt ze geknuffeld, geaaid en gevoerd door de mensen daar

- Mit
- Zeer actief
Dat was dus ook mijn voorstel; laat personeel de hond meenemen. 2 vliegen in 1 klap want er zijn zat mensen die een hond hebben maar werken, of een hond willen en werken.Maeve schreef:Ik weet welke voordelen dat heeft voor bewoners, mensen worden helemaal vrolijk bij het zien van een hond. Maar ik vind ook dat het niet ten koste van de hond mag gaan. Ik zou er dus sowieso niet voor kiezen om de hond daar te laten wonen. Want wie doet de verzorging uiteindelijk? Ik neem aan het personeel en die hebben het al vreselijk druk.
Mijn moeder werkt met dementerende ouderen en af en toe neemt ze Coda mee naar haar werk. Gewoon tijdens een dienst, als ze klaar is gaat Coda weer mee naar huis en in de tussentijd wordt ze geknuffeld, geaaid en gevoerd door de mensen daarDat vindt ze heerlijk en ze weet ook haar rust te nemen als dat moet, zodra ze het even zat is kan ze naar het kantoor waar een kussen voor haar ligt. Zoiets vind ik een betere opzet dan een hond daar laten wonen.
Maarja, dat was niet handig ofzo.
- Maeve
- Zeer actief
- Contacteer:
Waarom niet handig? Hier werkt het prima dusMit schreef:Dat was dus ook mijn voorstel; laat personeel de hond meenemen. 2 vliegen in 1 klap want er zijn zat mensen die een hond hebben maar werken, of een hond willen en werken.Maeve schreef:Ik weet welke voordelen dat heeft voor bewoners, mensen worden helemaal vrolijk bij het zien van een hond. Maar ik vind ook dat het niet ten koste van de hond mag gaan. Ik zou er dus sowieso niet voor kiezen om de hond daar te laten wonen. Want wie doet de verzorging uiteindelijk? Ik neem aan het personeel en die hebben het al vreselijk druk.
Mijn moeder werkt met dementerende ouderen en af en toe neemt ze Coda mee naar haar werk. Gewoon tijdens een dienst, als ze klaar is gaat Coda weer mee naar huis en in de tussentijd wordt ze geknuffeld, geaaid en gevoerd door de mensen daarDat vindt ze heerlijk en ze weet ook haar rust te nemen als dat moet, zodra ze het even zat is kan ze naar het kantoor waar een kussen voor haar ligt. Zoiets vind ik een betere opzet dan een hond daar laten wonen.
Maarja, dat was niet handig ofzo.

- Mit
- Zeer actief
Al sla je me dood
Ziet er goed uit in elk geval, ze weet al dat ze dicht bij de tafels moet zitten

Ziet er goed uit in elk geval, ze weet al dat ze dicht bij de tafels moet zitten

- Maeve
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja, ze leert snel 

- yodi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): rottweiler
Ja Paro is geweldig maar ook extreem duur, een paar van onze verzorgenden nemen ook hun honden mee naar het werk, 2 hebben een puppy er staat nu dus een kleine bench in de huiskamer.

- _Leonie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
Ik zou het alleen onder begeleiding doen (voor het geval dat), maar vind het wel een heel leuk idee!
Meeste mensen knappen er enorm van op.
Meeste mensen knappen er enorm van op.

-
- Actief
- Mijn ras(sen): Wawa's en een waussie
Waar ik heb gewerkt (gesloten pg afdeling) woonde een huiskat, ontzettende lieverd die her en der op schoot kwam zitten en bij bedlegerige mensen op bed kwam kroelen. Lijkt me iets makkelijker dan een hond, kat gaat meer zijn eigen gang.
Wel namen collega's regelmatig de hond mee naar het werk en dat werd altijd erg gewaardeerd door de bewoners.
Wel namen collega's regelmatig de hond mee naar het werk en dat werd altijd erg gewaardeerd door de bewoners.
- Irisz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
- Contacteer:
Dat vind ik ook.ranetje schreef:Er zijn ook mensen die bezoeken brengen aan verzorgingshuizen samen met hun honden.
Een hond die op de PG afdeling woont, vind ik erg onverantwoord. Je kunt nu eenmaal niet continu alles in de gaten houden als huiskamerdienst.
Mijn honden gaan ook regelmatig mee naar mijn werk (zorgcentrum) en dan gaan we lekker een paar uur in de huiskamer zitten of wandelen, of in de tuin en daarna weer naar huis. Wat mij betreft beter voor alle partijen.
- Ptje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote Franse poedel en een klein Spaans draakje
Bij ons zijn twee verzorgingstehuizen, de ene waar de mensen nog een zekere mate van zelfstandigheid hebben staan volgens mij wel dieren toe van de bewoners mits ze er zelf voor kunnen zorgen en geen overlast bezorgen.
Bij het andere waar oa mijn vader zit heb ik nog nooit huisdieren gezien, wou er wel naar vragen maar ja op zich heb ik geen hond die ik dan zou kunnen meenemen en durfde ik het ook niet echt zo goed ter sprake te brengen (eigenlijk raar als ik dat zelf zo terug lees).
Als het dier er zelf geen last van heeft en er is goede begleiding zou ik ook zeggen dat het een heel goed idee is om dieren in een verpleegtehuis en zo toe te laten.
Bij het andere waar oa mijn vader zit heb ik nog nooit huisdieren gezien, wou er wel naar vragen maar ja op zich heb ik geen hond die ik dan zou kunnen meenemen en durfde ik het ook niet echt zo goed ter sprake te brengen (eigenlijk raar als ik dat zelf zo terug lees).
Als het dier er zelf geen last van heeft en er is goede begleiding zou ik ook zeggen dat het een heel goed idee is om dieren in een verpleegtehuis en zo toe te laten.

Dit dus.....en zo hoort het ook. Gecertificeerde teams die daarvoor geschikt zijn. Een huisdier mag je niet zo aan de goden overleveren zonder goede begeleiding.Rami schreef:Dat is toch gemakkelijk opgelost door onder begeleiding te laten knuffelen? Bij die mensen die wat te enthousiast kunnen zijn?
Mijn oudste hond is therapiehond, nu doen we al een tijd projecten met gehandicapte kinderen. In het begin bezochten we verzorgingshuizen voor bejaarden. Je moet wel degelijk weten wat je doet en waar je je hond aan blootstelt. Dat wordt je geleerd als je je hiervoor laat opleiden samen met je hond. Ik neem aan dat er voor huisdierenprojecten ook zo'n dergelijke certificering mogelijk is.
- Biet
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bull Mastiff, Border Terrier, XHollandse Herder
Ben het helemaal met je eens als je zegt dat je moet weten wat je doet en waar je je hond aan bloot stelt.Goldendelicious schreef:Dit dus.....en zo hoort het ook. Gecertificeerde teams die daarvoor geschikt zijn. Een huisdier mag je niet zo aan de goden overleveren zonder goede begeleiding.Rami schreef:Dat is toch gemakkelijk opgelost door onder begeleiding te laten knuffelen? Bij die mensen die wat te enthousiast kunnen zijn?
Mijn oudste hond is therapiehond, nu doen we al een tijd projecten met gehandicapte kinderen. In het begin bezochten we verzorgingshuizen voor bejaarden. Je moet wel degelijk weten wat je doet en waar je je hond aan blootstelt. Dat wordt je geleerd als je je hiervoor laat opleiden samen met je hond. Ik neem aan dat er voor huisdierenprojecten ook zo'n dergelijke certificering mogelijk is.
Maar of daar een certificering voor nodig is?
Ben eigenlijk meer voor kennis zonder een papiertje, i.p.v. papieren kennis.
Wiel