Hier mocht drachtige Yanthe in de tuin. Dat doet ze niet graag, dus dan is dat vind ik "te doen", een gewoonte zal het nooit worden.
Een aparte toilet zou voor haar al helemaal niet werken, want zelfs buiten de tuin, op de verschillende groenstroken, moet het precies een goed plekje zijn anders vertikt ze in alle staten. En zeker niet vaker dan 3 maal op dezelfde plek in korte tijd.
Haar zoontje woont hier nog en ja, die mocht dus in de tuin als kleutertje van 9 weken.
Heel handig met zindelijk maken en dat was hij dan ook direct.
Ideaal. Maar ik heb maar een erg klein tuintje, waarvan de helft terras en het ging toch behoorlijk ruiken door de urine. Ook bleef het mannetje langer dan gepland dus heb ik een paar weken geleden een einde gemaakt aan zijn tuinprivileges.
Het stukje "braakliggende" grond waar hij zijn behoefte mocht doen (ik heb altijd direct de keutels verwijderd uiteraard) heb ik een aantal malen omgespit en zelfs een keer overgoten met een gieter warm water met Biotex
De geur is volledig weggegaan gelukkig.
Uiteindelijk gras gelegd, hekje erom en basta. Einde in de tuin uit gaan.
Dat snapte hij gelukkig snel. Heeft nog drie maal gewoon op de tegels geplast, maar ik heb hem daarbij rustig gezegd dat dat niet mocht, onderschept, aangelijnd en direct uitgelaten. Uitvoerig beloond natuurlijk voor een plasje buiten de tuin. Dat kost natuurlijk even tijd. Je moet vaker gaan en kunt de eerste tijd het hondje niet alleen in de tuin laten.
Gelukkig was hij dus al zindelijk en hoefde alleen nog te snappen dat "ons huis" vergroot werd met de tuin en het dus niet meer de bedoeling is dat hij daar plast. En...natuurlijk moet zo'n jong hondje ook leren om niet bij ieder drupje aandrang een klein plasje te doen. Nu vraagt hij mij actief om uit te gaan als hij nodig moet. Gelukt!
Ook mijn vader die tussen de middag kwam om hem even in de tuin te laten, loopt nu in plaats daarvan een rondje met hem.
Ik hoop dat gras helpt om sneller de urine om te zetten en de stank tegengaat, mochten ze nog eens op het gras een plasje doen. Zie ik het, dan zal ik er direct een emmer water overheen gooien.
Maar....eigenlijk zijn alle mogelijke oplossingen voor jouw probleem oplossingen die tijd en aandacht vergen.
In jouw geval zou ik dus als dat inderdaad kan met de kinderen vroeger opstaan om de honden uit te laten, of pas uitlaten als de kinderen naar school zijn. Tot die tijd mogen ze dan gewoon niet meer in de tuin.
Maar afleren om in de tuin te plassen lukt dus eigenlijk alleen als je er naast staat om het ze af te leren. Dus dat betekent niet meer zonder toezicht in de tuin.
Hetzelfde geldt voor het graven van kuilen, en het spelen in de tuin. Hier mogen ze wel spelen. Ik heb wel (te hoge naar mijn zin, maar ja) hekjes om de borders en als het gras goed vastligt mogen ze daar weer lekker spelen en door de tuin rennen.
Ik zou het zeker afleren, vooral aangezien je kinderen ook in de tuin spelen.
Succes!