Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Verwonding voetkussen - tips voor een voorspoedige genezing

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Gittje
Zeer actief
Aantal honden: 1

Verwonding voetkussen - tips voor een voorspoedige genezing

Ongelezen bericht door Gittje »

Onze Igor geeft in z'n baldadigheid op de hondenweide donderdagnamiddag het linker achterkussentje van z'n linkerachterpoot verwond. De snee was behoorlijk diep en bevond zich eerder aan de buitenkant van het kussentje. Het bloedde ook telkens hij erop stond.

's Avonds richting dierenarts, die geen heil zag in naaien. Hij ontsmette de wond en omzwachtelde de linkervoet met een verband. Daarna kreeg Igor nog een antibioticaspuitje. Het verband zou er 14 dagen aan moeten blijven en we moesten de kleine sanitaire wandelingen met een hondenschoentje bovenop het verband doen. Voor de rest, proberen de hond kalm te houden. Niet evident voor een jonge hond van bijna 15 maand (kruising rott x lab) met de onstuimigheid van een volbloed labrador!

's Morgens had Igor uiteraard al aan het verband zitten knagen. Deze werd ververst. De volgende nacht was het weer van dat. Dus nu krijgt hij enkel een verband om overdag, als hij onder supervisie staat, en 's nachts zit hij zonder. Hij likt dan wel aan z'n poot.
Telkens er belasting op komt, komt er bloed of wondvocht uit. Intussen lijkt de snee zich vooral te beperken tot de zwarte eelt (zie foto's onderaan).

Ik heb dit nog nooit voor gehad en zoek tips om de genezing te bespoedigen zodat onze puber spoedig weer zijn energie via lange wandelingen kwijt kan.

In soortgelijke topics heb ik al gevonden dat groene leem goed zou zijn. Maar hoe moet dat in de praktijk: mag/moet de pasta rechtstreeks op de wond worden aangebracht? En wat is er beter voor de genezig: met of zonder verband?

Verder zit ik ook met de vraag of het zwarte eeltstukje die nu maar langs één kant nog vasthangt met de tijd zal afsterven & afvallen, of zal de eelt terug aan elkaar groeien? En hoe lang moet de lichaamsbeweging beperkt worden: twee weken, één maand of meer :19:

Alle tips welkom!

Afbeelding
Afbeelding
nelleke
Zeer actief
Mijn ras(sen): langhaar duitse herder en een kater

Re: Verwonding voetkussen - tips voor een voorspoedige genez

Ongelezen bericht door nelleke »

Kan je hem een paar dagen een kraag om doen wanneer je niet direkt oog op de hond hebt. Dan kan hij er in ieder geval niet aan kluiven. En ja dat aanhangende stukje zal afsterven.
Afbeelding
Neeltje
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Als hij er echt teveel aan zit zal hij een kap om moeten als je hem niet in de gaten kunt houden.
Voor de rest niet teveel aan doen, het groeit vanzelf weer dicht.
Wij zijn ook weleens met zo'n schoentje aan het klooien geweest, maar dat verloor hij onderweg altijd.
Wij spoelden het elke avond een keer met biotex, en verder niks. En het is perfect geheeld, maar dat duurde wel een week of vier.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Sucha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Basset Artésien Normand en Dalmatische Hond

Ongelezen bericht door Sucha »

Storm heeft een keer een schroefhaak in zijn poot gehad, vreselijk diepe wond. Ik deed er 's nachts een dik papje op van groene klei (trekt vuil eruit en ontsmet. Is ook niet gevaarlijk wanneer ze het oplikken, dan doet het vanuit binnen zijn werk)en een babysok erom. De dag erna spoelen met lauwwater en niets erop. En zo een paar nachten herhaald. Geneest super snel
Afbeelding
in herinnering mijn lieve Storm
circushondjes
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): kruisingen tussen jackrussels. poedel kruisingen
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door circushondjes »

goed desinfecteren, kraagje om en vraag de dierenarts of je zo iets wel of niet moet inpakken.
Bij mijn jackrussel wel eens ingepakt maar dat was een kleiner plekje.
Ook heb ik wel eens trekzalf gebruikt om het wondvocht te verwijderen uit de wond. De wond is dan lang niet zo vochtig wat de "eeltvorming" wat bespoedigt.

Sterkte :) hij zal snel weer rennen :)
Afbeelding
www.circushondjes.nl
de vrolijke circushondjes op je kinderfeest!
Jaap*
Zeer actief

Dubbel
Laatst gewijzigd door Jaap* op 06 apr 2013 13:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Jaap*
Zeer actief

Zo is het bij felix verlopen, dezelfde wond.
http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtop ... 209&hilit=
leo 123
Vaste gebruiker
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door leo 123 »

Stockholmer teer
Groet Leo
Jaap*
Zeer actief

Schiet me ineens weer te binnen dat we hem voor de biotex 'poot in pan' geleerd hadden. De lieverd :love:

Afbeelding
Tiny
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Tiny »

Wat een lief plaatje, Jaap :I:

Biotex weken deed ik ook, Beau had beide voorzooltjes kapot, en daarna zorgde ik dat het goed droog bleef. Ik heb een tijdje na het badje met biotex honingzalf erop gedaan maar daardoor bleef het te nattig.
In lieve herinnering
Jeda x ehh.. leuk zwart mormeltje,
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky

voor altijd in ons hart
Jeda 14-12-2004 - 23-07-2010

Beau 08-11-2001 - 30-07-2011

&
Akira 16-08-2021
Jaap*
Zeer actief

Tiny schreef:Wat een lief plaatje, Jaap :I:
Ja hè. Hij trok er altijd zo'n kop bij van "Geen idéé waar dit goed voor is, maarja." :mrgreen:
nelleke
Zeer actief
Mijn ras(sen): langhaar duitse herder en een kater

Ongelezen bericht door nelleke »

Wat een goeierd dat hij dat heeft gedaan. :I:
Afbeelding
Neeltje
leo 123
Vaste gebruiker

Stockholmer teer is een middel wat bij paarden veel gebruikt word, werkt echt heel goed binnen 2 dagen weer volledig belastbaar. En socatyl zalf maar dat is niet meer verkrijgbaar in Nederland misschien dat iemand dat nog heeft.
Groet Leo
Habibi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy)

Ongelezen bericht door Habibi »

Ik weet niet of stockholmer teer wel op een open wond mag? Voor rotstraal is het leuk spul, maar bij een open wond ben ik bang dat het heel erg pijnlijk is.

Ik ben benieuwd naar de genezing. Als ik zo kijk is het net of er een stukje draad in zit? Dat zou ik in ieder geval niet zo in de wond laten zitten. En ik gok dat het met goed schoon en droog houden, en zo nodig desinfecteren best wel goed komt.
Acederm (Wat Nanna zei) gebruik ik ook regelmatig bij allerlei wonden. Ook bij mezelf overigens. Op de verpakking staat dat het de wondgenezing versneld, en ik heb ook absoluut het idee dat dat waar is. Ik heb wel eens gehoord dat je iets meer risico hebt op litteken-weefsel vorming. Maar dat is op deze plek sowieso niet zo'n probleem.
(ook wel logisch eigenlijk, als de wond sneller dicht groeit, en dus veel delende cellen in het lijf om de boel te herstellen, dan kan ik me voorstellen dat ook eventueel littekenweefsel sneller deelt)
Overigens heb ik het om die reden nog nooit laten staan.
Afbeelding
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

Ik heb groene leem gebruikt toen Gol dezelfde verwonding had. Het trok zo snel dicht, ongelofelijk! Na een week was het al behoorlijk dicht. Ik heb wel steeds een sok om moeten doen zodat ze het er niet af likte.
leo 123
Vaste gebruiker

Uit ervaring kan stockholmer teer echt wel op open wonden honden tonen niet dat ze pijn hebben.en geneest echt heel snel.
Groet Leo
Habibi
Zeer actief
Perseus (Percy)

Oke, ik wist het ook echt niet. Het spul ruikt zo sterk dat ik me niet kon voorstellen dat het niet pijnlijk is. Maar ik heb het nooit uitgeprobeerd op open wonden. Weer wat bijgeleerd. Ik heb het spul ook nog wel ergens staan, maar gebruik het eigenlijk nooit.

(Stinkt, en om de een of andere reden zit ik uiteindelijk zelf altijd onder, en geloof maar niet dat je het gauw weer schoon hebt dan... Ben verder ook niet onhandig aangelegd hoor, dat lijkt maar zo... :roll: )
Afbeelding
Gittje
Zeer actief

Intussen heb ik de foto's doorgemaild naar onze dierenarts, die vermoedt dat er een beginnende infectie te bespeuren valt en spreekt toch van naaien (ook een kraag zou eraan te pas komen). Deze namiddag gaan we rond 17u30 naar hem toe.

Zelf heb ik hier groene leem liggen, dus zal het zeker met de dierenarts bespreken. Ook de andere tips overigens, waarvoor dank.
Gittje
Zeer actief

Jaap* schreef:Zo is het bij felix verlopen, dezelfde wond.http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtop ... 209&hilit=
De wonde van Felix lijkt me zelfs dieper dan die van onze Igor.

Het valt mij in het topic op dat de lichaamsbeweging niet noemenswaardig ingeperkt wordt. Vertraagt dit de wondeheling niet?
leo 123
Vaste gebruiker

@habibi spul stinkt echt enorm en ik zit ook altijd onder haha dus je bent niet enige.heb het laatst nog uitgebrobeerd op stukgeslagen staartpunt werkte super
Groet Leo
leo 123
Vaste gebruiker

Maar zie dat er waarschijnlijk gehecht gaat worden. Dacht dat dat na zolang niet meer kon?
Groet Leo
Jaap*
Zeer actief

Gittje schreef:Het valt mij in het topic op dat de lichaamsbeweging niet noemenswaardig ingeperkt wordt. Vertraagt dit de wondeheling niet?
De eerste paar dagen hebben we hem wel aangelijnd gehouden, maar dat is gewoon niet te doen voor zo'n hond.
Dus hebben we hem een schoentje aangetrokken, maar dat was ook niks. Dat vloog hem binnen no-time om de oren.
Dus hebben we hem gewoon los laten lopen en het een beetje schoon gehouden.
's nachts had hij een kap om.
Verder is hij gelukkig ook niet zo'n peuteraar, als hij eens wat heeft.
esenhazel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Havanezer
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door esenhazel »

geen flauw idee of dit iets is, maar was toevallig in een winkel en de verkoper probeerde me dit aan te smeren
http://www.paw-care.nl/
dit is natuurlijk wel wat groter als een kloofje.
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
bellabeest
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2x kruising spaanse waterhond ratonero
1x kruising labrador border collie
1x kruising erdelyi kopó
1x spaans markiesje
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door bellabeest »

ik ben fan van violet spray, eigenlijk ook voor paarden maar werkt echt ideaal. 2 a 3 dagen sprayen daarna niks meer en binnen een week was het dicht
Afbeelding
Irta
Zeer actief
Mijn ras(sen): xHH

Ongelezen bericht door Irta »

Inge O schreef:
Gittje schreef:Intussen heb ik de foto's doorgemaild naar onze dierenarts, die vermoedt dat er een beginnende infectie te bespeuren valt en spreekt toch van naaien (ook een kraag zou eraan te pas komen). Deze namiddag gaan we rond 17u30 naar hem toe.
op basis van deze foto besluit hij dat? en hij gaat een geïnfecteerde wond naaien :denken: ?
dat is precies wat ik dacht...
TomCee
Zeer actief

Ongelezen bericht door TomCee »

Irta schreef:
Inge O schreef:
Gittje schreef:Intussen heb ik de foto's doorgemaild naar onze dierenarts, die vermoedt dat er een beginnende infectie te bespeuren valt en spreekt toch van naaien (ook een kraag zou eraan te pas komen). Deze namiddag gaan we rond 17u30 naar hem toe.
op basis van deze foto besluit hij dat? en hij gaat een geïnfecteerde wond naaien :denken: ?
dat is precies wat ik dacht...
Dat kan, met een drain.
TomCee
Zeer actief

Ongelezen bericht door TomCee »

Inge O schreef: ja, duhduhduhhhhh, voor zoiets een drain, op die plaats :piew: :piew: .
Inge, dat is een afweging, of het zo open geneesd, of niet. Niks :piew: , maar een oordeel wat ter plaatse gemaakt moet worden.
Strandjutter
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door Strandjutter »

Inge O schreef:

Zelf heb ik hier groene leem liggen, dus zal het zeker met de dierenarts bespreken. Ook de andere tips overigens, waarvoor dank.
op basis van deze foto besluit hij dat? en hij gaat een geïnfecteerde wond naaien :denken: ? ik volg niet helemaal vrees ik, maar goed.

.
Daar heb ik ook mijn twijfels over :scratch: .Hechten in een voetzool is niet gemakkelijk en al helemaal niet bij ontsteking

Mijn Quintje heeft het al meerdere malen gehad ,Japanse oesters liggen hier achter op het Wad, vlijmscherp zijn die rotdingen
een snee in de poot is dan ook zomaar gebeurd

Ik heb goede ervaring met gewoon Acederm en steriel gaasje ,daar doe ik dan of leukoplast /of hechttape van de action ,ff vastplakken daarna hoeftape ( verkrijgbaar bij Agradi.nl) daar tape ik een soort schoentje van ,en hij kan dan gewoon mee op de wandelingen ,zelfs werken bij de schapen gaat goed en thuis haal ik alles er weer af ,en ff spoelen en dan mag ie het weer zelf schoonhouden
Binnen een week was het meestal al weer bijna dicht, nooit een kap of iets op gehad
Afbeelding
Gittje
Zeer actief

Ondertussen terug van bij de DA. Er bleek toch geen beginnende infectie aanwezig te zijn. Vanwege de grote wonde en het feit dat die bij belasting iedere keer terug open ging komen, heeft de DA contact opgenomen met een drietal collega's. Twee van hen stelden voor om de wond te nieten, wat dan ook gebeurde nadat de wonde volledig gekuist was.
Resultaat: Afbeelding

Daarna werd de poot rijkelijk omzwachteld met watten, met nog eens extra watten tussen iedere teen, en tenslotte met een ademende stretchtape afgewerkt. Uiteraard krijgt hij ook pijnmedicatie.
Afbeelding
Bedoeling is om indien mogelijk dit verband een veertiental dagen aan te houden (als dat gaat lukken is een andere paar mouwen), waarna de nietjes eruit gaan.

Op het internet vond ik volgende link die in dezelfde richting denkt:
http://www.petplace.com/dogs/footpad-in ... page1.aspx
More extensive lacerations require proper management in order to heal. If your pet has an extensive laceration, each time he steps down, the pad spreads and the edges of the laceration spread apart. This makes healing difficult. As with minor cuts, your veterinarian will thoroughly clean the wound with povidone iodine or chlorhexidine. Then your veterinarian will suture the wound in an attempt to keep the edges of the laceration together to promote healing. He or she will then place a thick non-adherent bandage or even a splint to help reduce the pressure applied to the pad.
Laatst gewijzigd door Gittje op 06 apr 2013 21:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Habibi
Zeer actief
Perseus (Percy)

Ik ben gek op Leukoplast (Niet hansaplast overigens, dat vind ik rotzooi) en Acederm is ook fijn spul.
De tip hierboven zou ik zelf dan ook zeer zeker in overweging nemen, als het mijn hond was.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”