Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Bilirubine
Moderator: moderatorteam
- Shibby
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising slagroomsoesje
- Aantal honden: 1
Bilirubine
Wat is het?
Wat doet het?
En wat betekent het als er (te)veel van in de urine wordt gevonden?
Onze eigen dierenarts belde gisteren op, omdat ze de uitslag van het urine onderzoek van de spoeddierenarts binnen hadden gekregen.
Bilirubine was +++ en de uribinegeen (zeg ik dat goed?) was ook +++ en dat verbaasde de dierenartsen, omdat Shib nu wordt behandeld voor een prostraatontsteking, terwijl deze waardes dus op iets anders zouden moeten duiden.
Morgen hebben we een afspraak om de urine weer te laten controleren.
Wat doet het?
En wat betekent het als er (te)veel van in de urine wordt gevonden?
Onze eigen dierenarts belde gisteren op, omdat ze de uitslag van het urine onderzoek van de spoeddierenarts binnen hadden gekregen.
Bilirubine was +++ en de uribinegeen (zeg ik dat goed?) was ook +++ en dat verbaasde de dierenartsen, omdat Shib nu wordt behandeld voor een prostraatontsteking, terwijl deze waardes dus op iets anders zouden moeten duiden.
Morgen hebben we een afspraak om de urine weer te laten controleren.

Volg Loutjes avonturen op Instagram via @malou_the_profiterole
-
sbientje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Re: Bilirubine
bilirubine is afbraakproduct van rode bloedcellen volgens mij? Het doet neit echt wat
edit - ja dus.. http://nl.wikipedia.org/wiki/Bilirubine
edit - ja dus.. http://nl.wikipedia.org/wiki/Bilirubine
- Habibi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy) - Aantal honden: 1
Even gekopieerd van wikipedia:
Bilirubine is een afvalstof die voornamelijk vrijkomt bij afbraak van oude rode bloedcellen. Bilirubine is het afbraakproduct van hemoglobine, de rode bloedkleurstof. Bilirubine is giftig voor het lichaam, wordt uitgescheiden via de gal en verlaat op deze wijze via de uitwerpselen het lichaam.
Op wiki ook wat meer uitleg wat het kan inhouden.
Bilirubine is een afvalstof die voornamelijk vrijkomt bij afbraak van oude rode bloedcellen. Bilirubine is het afbraakproduct van hemoglobine, de rode bloedkleurstof. Bilirubine is giftig voor het lichaam, wordt uitgescheiden via de gal en verlaat op deze wijze via de uitwerpselen het lichaam.
Op wiki ook wat meer uitleg wat het kan inhouden.

- Habibi
- Zeer actief
Mocht dat als reactie op mij zijn: excuses.
Mijn bericht was gelijk met de edit van sbientje.

- Shibby
- Zeer actief
?Tara schreef:Spuit 11

- Shibby
- Zeer actief
Lever of galproblemen kom ik op uit dan...blegh daar zitten we ook niet echt op te wachten :s

- Shibby
- Zeer actief
ah, dan snap ik m ook weerTara schreef:Nee joh, geen excuses, ik was nummer drie (en dus spuit 11) met ongeveer dezelfde reactie.Habibi schreef:Mocht dat als reactie op mij zijn: excuses.

- Habibi
- Zeer actief
Ook weer duidelijk 
Ik hoop voor shibby dat het meevalt. Niet fijn om zo'n bericht van de vee-arts te krijgen zonder duidelijke uitleg.
Ik hoop voor shibby dat het meevalt. Niet fijn om zo'n bericht van de vee-arts te krijgen zonder duidelijke uitleg.

- Miezemuis
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote poedels
Mijn zoon was nu zijn geboorte nogal geel. Hij had geelzucht en dat kwam door de biluribine. Het zou dus geelzucht kunnen zijn (kunnen honden ook krijgen). Is zijn oogwit geel?
-
nomo
- Zeer actief
Is de bilirubine ook in bloed bepaald? Of alleen in urine?
Een hoge bilirubine en urobilinogeen wijst bij mensen meestal wel op problemen met de lever/galblaas (bv leverontsteking, verstopping galblaas). Denk dat dat bij honden niet anders is. Heb zelf nog nooit gehoord van hoge bili/urobili door prostaatproblemen. Hopelijk is het iets simpels! Waren de rest van de uitslagen goed? Of was er meer afwijkend?
Een hoge bilirubine en urobilinogeen wijst bij mensen meestal wel op problemen met de lever/galblaas (bv leverontsteking, verstopping galblaas). Denk dat dat bij honden niet anders is. Heb zelf nog nooit gehoord van hoge bili/urobili door prostaatproblemen. Hopelijk is het iets simpels! Waren de rest van de uitslagen goed? Of was er meer afwijkend?
- Shibby
- Zeer actief
Oogwit is gewoon normaal.
Sowieso heeft hij nergens last van nu. Zaterdagavond crepeerde hij van de pijn, bij de spoeddierenarts gaf hij toen pijn bij zijn nieren aan. Zondagmorgen niet meer en op de echo toen was alleen een vergrote prostraat te vinden. Maar een prostraatontsteking is gewoon onwaarschijnlijk ook omdat bij het voelen van zijn prostraat geen reactie kwam.
Maar waar die hoge waardes van die bilirubine vandaan komen weet niemand. Ben heel benieuwd wat er morgen uit het urine onderzoek komt
Sowieso heeft hij nergens last van nu. Zaterdagavond crepeerde hij van de pijn, bij de spoeddierenarts gaf hij toen pijn bij zijn nieren aan. Zondagmorgen niet meer en op de echo toen was alleen een vergrote prostraat te vinden. Maar een prostraatontsteking is gewoon onwaarschijnlijk ook omdat bij het voelen van zijn prostraat geen reactie kwam.
Maar waar die hoge waardes van die bilirubine vandaan komen weet niemand. Ben heel benieuwd wat er morgen uit het urine onderzoek komt

- Shibby
- Zeer actief
alleen in de urine. Morgen nogmaals testen en als het dan nog te hoog is ook bloedonderzoek. In de urine zijn ook bloed en ontstekingcellen gevonden, Zondagmorgen meer dan zaterdagavond.nomo schreef:Is de bilirubine ook in bloed bepaald? Of alleen in urine?
Die prostraat problemen geloof ik ook niet (meer) in.

- *tweety*
- Zeer actief
Als ik het allemaal zo lees: zou het geen nierstenen, galstenen of blaasstenen kunnen hebben? dat verklaard dan ook die aanvallende pijn.
Groetjes Anja en de Goldenknuffels van Yvar en in mijn dierbare herinnering Kyra

- Marlieke met Boris
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): engelse cocker spaniel
hier ook een zoontje die een veel te hoge billi had op dag 3. Hij heeft toen fototherapie gehad, want het kan schade veroorzaken aan de hersenen als het te hoog wordt. Maar dat geelzien is bij baby'tjes best gewoon, maar bij een oudere hond is dat wel vreemd als dat opeens ontstaat...idd leverproblemen.

- Shibby
- Zeer actief
Dat werd zaterdagavond ook gedacht en daarom zondagmorgen de echo, maar daar was niks op te zien.*tweety* schreef:Als ik het allemaal zo lees: zou het geen nierstenen, galstenen of blaasstenen kunnen hebben? dat verklaard dan ook die aanvallende pijn.
Ik moet ook gewoon ff niet meer nadenken en dat urine onderzoek afwachten, maar da's lastig als de eigen dierenartsen het hele gebeuren al raar vinden

-
Corneliana
- Zeer actief
hier ook maar niet zo extreemMarlieke met Boris schreef:hier ook een zoontje die een veel te hoge billi had op dag 3. Hij heeft toen fototherapie gehad, want het kan schade veroorzaken aan de hersenen als het te hoog wordt. Maar dat geelzien is bij baby'tjes best gewoon, maar bij een oudere hond is dat wel vreemd als dat opeens ontstaat...idd leverproblemen.
een paar dagen voor het raam gelegen
- *Esther
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Misschien moet je Inge O. even vragen, zij weet er vast meer van.