Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Kunstmatig insemineren

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Yukusaki Akitas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jitsu: Japanse akita
Aantal honden: 2
Contacteer:

Kunstmatig insemineren

Ongelezen bericht door Yukusaki Akitas »

Hello,

Ik ga mijn hondje volgend jaar (waarschijnlijk) laten dekken. Nou ben ik al een tijdje op zoek naar de ideale reu, en aangezien er niet zo heel veel leuks hier in NL loopt ( heb nog niets gevonden ;) ) ben ik verder gaan kijken.
Nu heb ik contact gehad met de eigenaar van een reu uit Italië. Een geweldig beest naar mijn idee, maar Italië is nou niet bepaald om de hoek. Ikzelf zou liever een natuurlijke dekking laten plaatsvinden, maar dat zou in dit geval waarschijnlijk geen optie zijn.

Vandaar eigenlijk dit topic. Hebben jullie ervaring met KI? Wat zijn je ervaringen? Is het positief of negatief? Waarom wel of juist niet doen?

Er is nog helemaal niets zeker over deze reu en ik weet ook écht niet of dit allemaal doorgaat, maar ik ben een beetje aan het kijken naar mijn opties.

Alvast bedankt :)
Yukusaki Akitas
http://www.yukusaki.nl
Afbeelding
Madelief
Zeer actief
Mijn ras(sen): berger de brie débris & beauceron
Contacteer:

Re: Kunstmatig insemineren

Ongelezen bericht door Madelief »

Italië is helemaal niet zo ver. Ik zou rijden.
Maar goed. Ik ben dan ook naar Roemenië gereden zelfs voor een natuurlijke dekking. Dat was een 9-daagse reis en ik snap wel dat niet iedereen zo gek is, of er de tijd voor vrij kan maken.

Wat ik vind? Dat een teef eerst maar eens natuurlijk gedekt moet worden, en dat een reu ook natuurlijk moet kunnen en willen dekken. Als je dan nog eens een nestje wilt en dan KI overweegt vind ik het al een ander verhaal.

KI heeft een wat minder hoog slagingspercentage dan een natuurlijke dekking, maar geeft op de juiste manier ingebracht eigenlijk prima nestgrootte (gemiddel 6,5 pup ongeveer). Bevroren is een stuk duurder dan gekoeld.
groetjes Madelief en Yanthe
Afbeelding
Het huishouden van Yanthe Steen: Beaucerons de la Bonhardiesse
Voor altijd in mijn hart. Bonha '00 - 26-02-2013
Yukusaki Akitas
Zeer actief
Contacteer:

Madelief schreef:Italië is helemaal niet zo ver. Ik zou rijden.
Maar goed. Ik ben dan ook naar Roemenië gereden zelfs voor een natuurlijke dekking. Dat was een 9-daagse reis en ik snap wel dat niet iedereen zo gek is, of er de tijd voor vrij kan maken.

Wat ik vind? Dat een teef eerst maar eens natuurlijk gedekt moet worden, en dat een reu ook natuurlijk moet kunnen en willen dekken. Als je dan nog eens een nestje wilt en dan KI overweegt vind ik het al een ander verhaal.

KI heeft een wat minder hoog slagingspercentage dan een natuurlijke dekking, maar geeft op de juiste manier ingebracht eigenlijk prima nestgrootte (gemiddel 6,5 pup ongeveer). Bevroren is een stuk duurder dan gekoeld.
Dank je wel :) Ik zou zelf ook liever een natuurlijke dekking hebben, maar ik wil ook niet hier in NL een reu kiezen die ik zelf eigenlijk helemaal niet leuk vind..

En inderdaad, tijd vrij kunnen maken, dat gaat lastig worden. Ik vraag liever extra dagen vrij wanneer er pups zijn, dan voor een dekking, snappie? :)
Yukusaki Akitas
Afbeelding
Badu
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Badu »

Is toch juist leuk... dekreisje naar Italië :U:
Afbeelding
'alles van waarde is weerloos' Lucebert

De nakers..., óók op FB :)
Badu
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Badu »

Yukusaki Akitas schreef: En inderdaad, tijd vrij kunnen maken, dat gaat lastig worden. Ik vraag liever extra dagen vrij wanneer er pups zijn, dan voor een dekking, snappie? :)
Nee, dat snap ik niet :wink: Ken je de reu, heb je hem ontmoet ?
Afbeelding
'alles van waarde is weerloos' Lucebert

De nakers..., óók op FB :)
Madelief
Zeer actief
Contacteer:

Yukusaki Akitas schreef:

Dank je wel :) Ik zou zelf ook liever een natuurlijke dekking hebben, maar ik wil ook niet hier in NL een reu kiezen die ik zelf eigenlijk helemaal niet leuk vind..

En inderdaad, tijd vrij kunnen maken, dat gaat lastig worden. Ik vraag liever extra dagen vrij wanneer er pups zijn, dan voor een dekking, snappie? :)
Ok ok, open deur, maar je vraagt het: Nee dus :ok: :lol1:

Ik vind beide opties dus niet zo goed eerlijk gezegd... reu omdat hij in NL zit is geen reden. KI met teef die zich nog niet "bewezen heeft" vind ik ook niks. Misschien gewoon nog wat beter zoeken of realiseren dat echt serieus fokken soms met zich meebrengt dat je wat verder weg moet gaan voor een leuke combinatie.

Maar dat is mijn mening en jij moet doen wat jij fijn vindt. Het is jouw fokkerij tenslotte
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Ken inderdaad ook wel mensen die naar Italie zijn gegaan voor een dekking.
Heb je de reu in kwestie wel eens in levende lijve gezien? Want zo niet, dan zou ik sowieso gaan voor een natuurlijke dekking. Wie weet staat de hond je wel helemaal niet aan qua karakter.
Madelief
Zeer actief
Contacteer:

Badu schreef:
Yukusaki Akitas schreef: En inderdaad, tijd vrij kunnen maken, dat gaat lastig worden. Ik vraag liever extra dagen vrij wanneer er pups zijn, dan voor een dekking, snappie? :)
Nee, dat snap ik niet :wink: Ken je de reu, heb je hem ontmoet ?
Om maar eens wat te noemen.
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Persoonlijk zou ik sowieso van te voren de reu in het echt willen zien hoor. Ik vind bouw en gangwerk ook heel erg kunnen vertekenen op foto's. Maar als dat niet kan, doe dan in ieder geval een natuurlijke dekking. Je wil je pupkopers toch ook wat kunnen vertellen over de te verwachten karaktertjes.
bandolero
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door bandolero »

Ik volg.

Dekkingen in Europa gaan wij natuurlijk doen.
Kiezen we voor een reu uit Amerika of Australië, dan wordt het KI, maar dat doen we niet voor een eerste nest.
(eerst kijken of de teef wel effectief vruchtbaar is, en natuurlijk ook kan gedekt worden en bevallen etc...)
nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Contacteer:

Ongelezen bericht door nathalie »

Iedereen moet doen wat hij of zij wil, maar ik vind KI voor een eerste nest niet kunnen. Voor een tweede nest vind ik het geen probleem. Uiteraard niet zonder de reu eerst te hebben ontmoet.
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
Nawosh
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zuid Russische ovcharka

Ongelezen bericht door Nawosh »

Yukusaki Akitas schreef:

Ik kan het me ook niet echt voorstellen, ik ben om een reu uit te kiezen naar Polen geweest. Daar werden toen op de wds ongewoon veel Zuidrussen geshowd en had ik de gelegenheid goed te vergelijken. Voor de dekking ben ik naar Barcelona geweest. Je wilt toch (bij voorkeur vooraf) weten hoe de reu in het echt is?
Groetjes, Marjan
Cashel Vale
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Cashel Vale »

Natuurlijke dekking heeft bij mij een hele grote voorkeur. En zeker voor een eerste dekking, laat ze eerst maar eens bewijzen dat ze het zelf kunnen. Kijk maar eens naar sommige rassen Problemen beginnen altijd ergens, vandaar eerst de natuurlijke manier. Ik vlieg liever naar canada met mijn teef, dan KI.
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

Yukusaki Akitas schreef:

als tijd vrij maken nu al lastig is???

ik zou mijn teef nooit laten dekken voor ik de reu had gezien, en dan niet pas op het moment van dekking natuurlijk. zo kun je geen weloverwogen beslissing maken.
op shows door heel europa had ik al veel reuen gezien, maar geen een die me aanstond.
ik ben destijds naar italie gevlogen om een reu te bekijken, en ben blij dat ik dat gedaan heb want ik heb hem niet gebruikt. totaal anders dan op de foto's. ja, dat kostte tijd en geld idd, maar je wilt het wel goed doen. althans ik. daarna ben ik naar zwitserland geweest om een reu te bekijken, die stond me heel erg aan en daar ben ik met mijn teef naartoe gereden om haar te laten dekken. toen ik aankwam was haar progesteron naar het nulpunt gezakt dus ik moest ook meer dan een week wachten tot ze gedekt kon worden.
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Yukusaki Akitas schreef:Hello,

Ik ga mijn hondje volgend jaar (waarschijnlijk) laten dekken. Nou ben ik al een tijdje op zoek naar de ideale reu, en aangezien er niet zo heel veel leuks hier in NL loopt ( heb nog niets gevonden ;) ) ben ik verder gaan kijken.
Nu heb ik contact gehad met de eigenaar van een reu uit Italië. Een geweldig beest naar mijn idee, maar Italië is nou niet bepaald om de hoek. Ikzelf zou liever een natuurlijke dekking laten plaatsvinden, maar dat zou in dit geval waarschijnlijk geen optie zijn.

Vandaar eigenlijk dit topic. Hebben jullie ervaring met KI? Wat zijn je ervaringen? Is het positief of negatief? Waarom wel of juist niet doen?

Er is nog helemaal niets zeker over deze reu en ik weet ook écht niet of dit allemaal doorgaat, maar ik ben een beetje aan het kijken naar mijn opties.

Alvast bedankt :)

Dan zou je aan mij als reu eigenaar een slechte hebben....binnen Europa zeg ik voor zowel een dekking als een pup kopen "gewoon langskomen"

Zelfs verder weg adviseer ik mensen om liever gewoon langs te komen ipv opsturen pup/KI.
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Ik sluit me aan bij de meningen van de anderen, dat ik geen KI zou overwegen bij een teef die nog niet eerder "bewezen" heeft op een natuurijke manier gedekt en drachtig te worden. Italië is niet onbereikbaar, dat is prima te doen lijkt mij. Ik ben voor de allereerste dekking van mijn teefje toen ik net begon met fokken naar Denemarken afgereisd voor de dekking.
Een reu in levenden lijve zien voordat zijn zaad wordt opgestuurd om te laten insemineren lijkt me wel het minste wat je kunt doen. Anders heb je én de reu nooit gezien en zijn karakter en gangwerk niet kunnen bekijken, én je weet niet eens of hij normaal zou kúnnen dekken.
Als je wilt gaan fokken zal dat betekenen dat je hier erg veel tijd in moet gaan steken, en als je nu al moet "bezuinigen" op het niet bij de reu langsgaan voor de dekking omdat hij niet om de hoek woont, dan hoop ik voor je dat verder alles volgens het boekje gaat, zodat je niet te veel van je vrije tijd hoeft op te offeren...
Yukusaki Akitas
Zeer actief
Contacteer:

Het is maar een vraag. Er staat nog niets vast. Was alleen benieuwd naar jullie ervaringen en nu weet ik dat ik het beter niet kan doen. Ik ben nog nergens aan begonnen dus ik snap jullie overdreven reacties niet helemaal. Een onervaren iemand als ik heeft veel meer aan het waarom wel en waarom niet dan aan reacties dat ik stom bezig ben ivm tijd vrij maken. Dat regel ik wel op mijn werk.

Iig bedankt voor de reacties :)
Yukusaki Akitas
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Als je niet tegen kritische antwoorden kan kun je de vraag beter ook niet stellen. :ok:
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

KI voor een eerste nest van een teef: niet.
KI zonder dat je de reu kent: niet.

Simpel.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Yukusaki Akitas schreef:Het is maar een vraag. Er staat nog niets vast. Was alleen benieuwd naar jullie ervaringen en nu weet ik dat ik het beter niet kan doen. Ik ben nog nergens aan begonnen dus ik snap jullie overdreven reacties niet helemaal. Een onervaren iemand als ik heeft veel meer aan het waarom wel en waarom niet dan aan reacties dat ik stom bezig ben ivm tijd vrij maken. Dat regel ik wel op mijn werk.

Maar er word toch ook gezegd waarom wel en waarom niet? :scratch:
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Yukusaki Akitas schreef:Het is maar een vraag. Er staat nog niets vast. Was alleen benieuwd naar jullie ervaringen en nu weet ik dat ik het beter niet kan doen. Ik ben nog nergens aan begonnen dus ik snap jullie overdreven reacties niet helemaal. Een onervaren iemand als ik heeft veel meer aan het waarom wel en waarom niet dan aan reacties dat ik stom bezig ben ivm tijd vrij maken. Dat regel ik wel op mijn werk.

Welke overdreven reacties ?
Er is nog niets zeker nee. Maar je had het er wel zelf over dat tijd vrijmaken lastig zou worden. En je had het ook met geen woord over het bekijken van de reu van tevoren. Ook wel een belangrijk iets.
Dat bekijken van tevoren is trouwens vaak makkelijk te regelen hoor. Gewoon een goedkope vliegticket op en neer naar een grote stad waar de hond toevallig gaat showen (als hij bv in een moeilijk te bereiken plaats woont).
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Yukusaki Akitas
Zeer actief
Contacteer:

Ik heb het daar idd nog niet over gehad omdat ik daar nog niet aan gedacht had.. Niet serieus iig..

Ik kan wel tegen kritiek, alleen in dit geval heb ik er niet veel aan ;)

Ik vraag enkel om ervaringen.. Niet of ik wel of geen tijd heb, want dat komt echt wel goed..
Yukusaki Akitas
Afbeelding
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Yukusaki Akitas schreef:Ik heb het daar idd nog niet over gehad omdat ik daar nog niet aan gedacht had.. Niet serieus iig..

Ik kan wel tegen kritiek, alleen in dit geval heb ik er niet veel aan ;)

Ik vraag enkel om ervaringen.. Niet of ik wel of geen tijd heb, want dat komt echt wel goed..
Je bent toch nog erg jong? Dan denk ik eerder dat je niet de mogelijkheid hebt qua vervoer om te reizen dan dat tijdgebrek de reden is.
Een teef voor het eerst laten dekken met KI zonder dat je de reu hebt gezien irl is wel wat vreemd. Ik zou bij zo'n fokker alvast geen pup willen. Als je fokt moet je het goed doen en dit is niet de beste manier.
Yukusaki Akitas
Zeer actief
Contacteer:

Ik kan wel dat stuk rijden ;)

En ok, ik weet nu dat ik het beter niet kan doen.. Dank jullie wel
Yukusaki Akitas
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Nouja ik ken ze wel hoor, die hun teven laten insemineren met zaad van Amerikaanse/Canadese reuen die ze nog nooit in het echt hebben gezien. Wel goed om nieuw bloed deze kant op te krijgen maar ik zou het niet durven. Die honden worden zo perfect gemaakt op foto's en met allerlei prachtige titels..een kennis van me filmt regelmatig tijdens keuringen daar in Amerika en dan zie je dat die honden soms heel behoorlijk tegenvallen in stand en gangwerk :wink:
Melanie 74

Ongelezen bericht door Melanie 74 »

Heeft ze haar gezondheidsonderzoeken al gehad? Dat zou ik eerst doen en dan afhankelijk van het resultaat dan pas serieus een reu gaan zoeken.

Zelf wil ik de reu in levende lijve zien, dan kan ik zijn karakter ook beoordelen. Hoe hij loopt en hoe hij gehuisvest is. Met KI zou ik minder moeite hebben, maar weet dat de slagingskans met bevroren zaad lager ligt. Beter is natuurlijk als je weet dat beide zich normaal kunnen voortplanten.
Yukusaki Akitas
Zeer actief
Contacteer:

Melanie 74 schreef:Heeft ze haar gezondheidsonderzoeken al gehad? Dat zou ik eerst doen en dan afhankelijk van het resultaat dan pas serieus een reu gaan zoeken.

Zelf wil ik de reu in levende lijve zien, dan kan ik zijn karakter ook beoordelen. Hoe hij loopt en hoe hij gehuisvest is. Met KI zou ik minder moeite hebben, maar weet dat de slagingskans met bevroren zaad lager ligt. Beter is natuurlijk als je weet dat beide zich normaal kunnen voortplanten.

Met gezondheidstesten zijn we nu bezig. Ik zoek enkel informatie op omdat ik het graag vooraf zeker weet, dan te laat ga twijfelen.. Ieder zijn ding toch? Ik zou hem ook graag irl willen zien, maar moet gewoon even kijken of datallemaal wel kan.. Ik hou alleen mijn opties open..

En ik kan beter hier vragen wat jullie ervan vinden, dan achteraf denken: had ik maar...
Yukusaki Akitas
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Buiten de vraag hoe nieuw dat bloed is, als de hond in kwestie nergens naar lijkt zal geen mens hier daar de nakomelingen van willen gebruiken.
Dus dan helpt het niet zoveel.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
bandolero
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door bandolero »

Tja, als ik een reu uit vb Amerika wil gebruiken, ga ik echt niet eerst naar Amerika reizen om die te bezoeken hoor :p
Zoveel geld heb ik niet, de KI op zich zal al meer dan genoeg kosten.
Chapeau voor de mensen die het wel kunnen trouwens he, maar dat is niet voor iedereen haalbaar.

Ik heb een reu op het oog die ik heel graag zou gebruiken.
Hij heeft nu zijn eerste nesten gegeven, dus die pups ga ik heel goed opvolgen om binnen een jaar of 2 misschien dan zaad te laten overkomen. Ik heb contact zowel met de persoon waar de hond nu verblijft, als met de persoon die momenteel een nest liggen heeft van hem. (ging ik oorspronkelijk zelfs pup uit kopen, maar goed, dat gaat niet door)
Hij heeft ook een halfbroer zitten in Hongarije, maar die is zelf nog pup, dus moest die heel goed worden, kan ik ev die gebruiken en voor een natuurlijke dekking gaan. Maar dat blijft natuurlijk ook afwachten. Het is qua karakter in alle geval een heel pittig pupje, dus dat weten we ook al weer...
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

bandolero schreef:Tja, als ik een reu uit vb Amerika wil gebruiken, ga ik echt niet eerst naar Amerika reizen om die te bezoeken hoor :p
Zoveel geld heb ik niet, de KI op zich zal al meer dan genoeg kosten.
Chapeau voor de mensen die het wel kunnen trouwens he, maar dat is niet voor iedereen haalbaar.

Ik heb een reu op het oog die ik heel graag zou gebruiken.
Hij heeft nu zijn eerste nesten gegeven, dus die pups ga ik heel goed opvolgen om binnen een jaar of 2 misschien dan zaad te laten overkomen. Ik heb contact zowel met de persoon waar de hond nu verblijft, als met de persoon die momenteel een nest liggen heeft van hem. (ging ik oorspronkelijk zelfs pup uit kopen, maar goed, dat gaat niet door)
Hij heeft ook een halfbroer zitten in Hongarije, maar die is zelf nog pup, dus moest die heel goed worden, kan ik ev die gebruiken en voor een natuurlijke dekking gaan. Maar dat blijft natuurlijk ook afwachten. Het is qua karakter in alle geval een heel pittig pupje, dus dat weten we ook al weer...

Tja, fokken kost vaak meer dan dat t opbrengt.
Nu ook 2600km gereden om een reu op te halen (na alle voorbereidende werkzaamheden, zoektochten etc), nu zit hij circa 5 mnd hier thuis.
Dan nog de kosten voor t transport naar de USA (brengen hem zelf, is goedkoper omdat er ook nog 2 pups mee gaan) voor hem & 2 pups die de reu eigenaar krijgt voor de dekking. Houden zelf wat aan uit de beide nesten. Gok zomaar dat er niets/weinig te verkopen is aangezien ze geen grote nesten krijgen;-)
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”