Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Vraagje mbt nuchter blijven voor narcose

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Einstein
Actief
Mijn ras(sen): Boxer
Aantal honden: 1

Vraagje mbt nuchter blijven voor narcose

Ongelezen bericht door Einstein »

Mijn hond moet morgen naar Wageningen voor onderzoek. Ws krijgt hij een ruggemergpunctie en dus een roesje. Nu moet hij nuchter blijven vanaf 22 uur. Hij mag niets eten maar wel water drinken. Hij mag zelfs niks om een pilletje mee weg te krijgen. Ik snap het idee natuurlijk maar wat ik me nu afvraag... Mag hij wel zijn medicijnen?
Met de prednison zijn we al gestopt omdat je anders natuurlijk een vertroebeld resultaat krijgt. Met de fenobarbital (voor epilepsie) moesten we gewoon doorgaan. Maar ook nu hij nuchter moet blijven? Mijn gezond verstand zegt van wel (hiermee stoppen wekt natuurlijk aanvallen op) maar ik wil het toch ff checken..
Nu nog ff bedenken hoe dat pilletje dan naar binnen moet.. Het is een boxer dus kauwen doet ie niet maar ja.. :wink:
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Re: Vraagje mbt nuchter blijven voor narcose

Ongelezen bericht door crutz »

Navragen bij de DA? & pilletje gewoon bek open, pil er in & klaar
Joey.K
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Joey.K »

Gewoon op de ouderwetse manier... voordat je dat kleispul had om eromheen te vouwen. Vroegah had je ook woeffies die het worstje opaten en pilletje eruit werkten haha. Zoals bovenstaand, bekkie open pil erin en wachten tot die weg is.
Einstein
Actief

Ik vind dit niet iets om het noodnummer voor te bellen eigenlijk. Ik dacht er zitten hier zoveel kenners, er zullen vast mensen tussenzitten die met iets soortgelijks te maken hebben gehad.
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Einstein schreef:Ik vind dit niet iets om het noodnummer voor te bellen eigenlijk. Ik dacht er zitten hier zoveel kenners, er zullen vast mensen tussenzitten die met iets soortgelijks te maken hebben gehad.
Nou, dat lijkt me juist wel. Je hond krijgt morgen een narcose. Misschien is het handig te weten of de medicijnen voor epileptie een werking hebben op de medicijnen voor de narcose. Nu is het nog vroeg en bel je niemand uit z'n bed.
Einstein
Actief

Kells schreef:Fenobarbital moet je op het normale tijdstip blijven geven. In een heel minuscuul stukje kaas of worst kan geen kwaad. :wink:
Dankjewel!
Hij moet vanavond om 23 uur en morgenvroeg om 8 uur nog krijgen (en dan weer om 16 uur maar dat zien we dan wel). We moeten om 9.30 bij dr Mandigers zijn. Ben wel benieuwd hoe ze het doen met de narcose maar als ze er ergens verstand van hebben dan is dat daar wel. Hoop ik :wink:
Brrrr spannend hoor.
Nawosh
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zuid Russische ovcharka
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Nawosh »

Sterkte!
Groetjes, Marjan
Einstein
Actief

Nawosh schreef:Sterkte!
Dankjewel.
Het onderzoek is voor zijn hersenvliesontsteking (tweede keer al). Ik hoop te horen te krijgen of de epilepsie daarmee te maken heeft of ervan losstaat. En eigenlijk ook een prognose voor de toekomst. Hij is pas 11 maanden maar heeft al zoveel meegemaakt. Ik wil duidelijkheid. En hoop het ook te krijgen.
Sanne!!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labradeitje!

Ongelezen bericht door Sanne!! »

Ontzettend veel sterkte en veel succes voor morgen!

Ik duim voor Einstein.
Zazoe 7-12-'05 * 26-3-'13
*Esther
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door *Esther »

Heel veel sterkte morgen, knuffel voor je hond!!
Einstein
Actief

Dankjulliewel!
Einstein
Actief

Sanne!! schreef:Ontzettend veel sterkte en veel succes voor morgen!

Ik duim voor Einstein.
Zijn diploma's zijn van de week binnengekomen. Superleuk. Dankjewel :D
Sanne!!
Zeer actief

Einstein schreef:

Ik duim voor Einstein.
Wat fijn.

Toen ik Karin vertelde dat Einstein met zijn ongeluk de laatste tijd toch zeker wel een diploma verdiende vond ze het een leuk idee om zijn puppendiploma dan ook nog een keer te laten maken.
Dus heeft hij 2 diplomas zonder ooit examen gedaan te hebben haha.
Dat kunnen niet veel honden zeggen.

Maar Einstein lieffie jij had ze verdient hoor. En nu veel succes morgen en laten we nou eens echt afspreken dat dit de laatste keer was!
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër

Ongelezen bericht door Pemba »

Sterkte morgen, ik hoop dat je wat wijzer wordt.
Afbeelding
Eilfy
Zeer actief
Mijn ras(sen): .
Pia: kruising
Alfy: kruising
Kenji: Border Collie
Djalu: Border Collie
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eilfy »

Qua medicatie: Fenobarbital mag gewoon gegeven worden, maar ik zou wel melden dat hij het heeft gehad. Dan kan er rekening mee gehouden worden in verband met de narcose.

Verder gewoon heel veel sterkte! Ik ken het verhaal niet, maar een hond van 11 maanden met hersenvliesontsteking en epilepsie klinkt als een baasje en hond die allebei een dikke knuffel en heel veel duimen nodig hebben :)
In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
Makso's Stars op Facebook
Einstein
Actief

Eilfy schreef:Qua medicatie: Fenobarbital mag gewoon gegeven worden, maar ik zou wel melden dat hij het heeft gehad. Dan kan er rekening mee gehouden worden in verband met de narcose.

Verder gewoon heel veel sterkte! Ik ken het verhaal niet, maar een hond van 11 maanden met hersenvliesontsteking en epilepsie klinkt als een baasje en hond die allebei een dikke knuffel en heel veel duimen nodig hebben :)
Ja dat is eigenlijk het verhaal. Met 6 mnd 1e keer hersenvlies. Met 10 mnd eerste epilepsieaanvallen en vrij snel erna tweede keer hersenvliesontsteking. Nu lijkt de ontsteking met prednison onder controle en zijn de aanvallen nog wekelijks. Ondanks de fenobarbital. Het is een beetje koffiedik kijken, vind ook onze dierenarts, en aangezien ie aan de start van zijn leven staat, willen we graag duidelijkheid. Voor zover mogelijk.
Het is een schatje! Luistert echt goed, en vooralsnog herstet ie snel van de aanvallen en is ie weer zijn speelse zelf. Enige hele grote nadeel van alle medicijnen...er hangt hier in huis een constante groene walm van die ontzettend smerige scheten! Echt de hele dag. Pff, poef, prrrt. :roll:
Maar ja... Kijk die kop nou.. Van geen kwaad bewust.. :wink:
Afbeelding
Einstein
Actief

Sanne!! schreef:
Einstein schreef:

Ik duim voor Einstein.
Wat fijn.

Toen ik Karin vertelde dat Einstein met zijn ongeluk de laatste tijd toch zeker wel een diploma verdiende vond ze het een leuk idee om zijn puppendiploma dan ook nog een keer te laten maken.
Dus heeft hij 2 diplomas zonder ooit examen gedaan te hebben haha.
Dat kunnen niet veel honden zeggen.

Maar Einstein lieffie jij had ze verdient hoor. En nu veel succes morgen en laten we nou eens echt afspreken dat dit de laatste keer was!
Echt heel lief! En idd beide examens gemist. Coen vond het ook jammer, die wilde wel pronken want hij schijnt zich op de training wel heel voorbeeldig te hebben gedragen :D we (nou ja..coen :D ) wil ook zeker verder. Maar eerst even de focus op herstel.
moosje
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
Contacteer:

Ongelezen bericht door moosje »

Sterkte morgen!
Afbeelding
In loving memory: Tara, Cheeco, Rinty, Kazan, Zarah, Shendor & Bleza

Dierenvoedselbank Amersfoort
Facebookpagina Dierenvoedselbank Amersfoort
Sanne!!
Zeer actief

Ja ik dacht een uitmuntend geven gaat misschien wel heel ver maar als het alleen voor het volgen was dan had hij hem verdient hahaha jaloers kon ik erop worden hoe hij als een parade paardje over het veld liep.

En inderdaad eerst lekker beter worden. En als hij weer goed in zijn vel zit kom je weer eens lekker trainen. Coen dan hahah.
Nel
Zeer actief
Mijn ras(sen): klein bruin bastaardje

Ongelezen bericht door Nel »

Heel veel sterkte vandaag....kun je er daar op blijven wachten?
Einstein
Actief

Nel schreef:Heel veel sterkte vandaag....kun je er daar op blijven wachten?
we zijn alweer terug. Narcose was niet nodig want hij lijkt hersteld van de hersenvliesontsteking en dus is onderzoek daarnaar niet nodig. De epilepsie is wel zorgwekkend. Zeker omdat hij aanvallen blijft krijgen ondanks medicatie. Maar ze hebben bloed afgenomen en we krijgen volgende week uitslag. Het is wel zaak dat we het onder controle krijgen anders wordt hij niet oud. Maar zover is het niet (en eigenlijk ben ik we blij met een eerlijk reëel antwoord)
Oh en het 1 staat los van het ander. We hebben dus gewoon "geluk" :wink:
Hij deed het trouwens zoooo goed! 45 minuten enkele reis (hij heeft nooit langer dan 15 minuten in de auto gezeten) en hij ging gewoon liggen. Of naar buiten kijken.
Toen we daar klaar waren kreeg ie meteen eten van mij (het is zo'n hongerlijder en nuchter was echt een opgave). Bedacht me ineens dat ik niet eens weet of ie dan ziek wordt onderweg maar dat was dus gelukkig niet zo. Weer wat geleerd.
Maar goed.. Moraal van het verhaal.. Hersenvliesontsteking nu voor de tweede keer genezen. Kan nog terugkomen. Dan weer met prednison behandelen.
Epilepsie is nog niet onder controle, na bloedonderzoek weten we meer. Even blijven duimen dus..!
Sanne!!
Zeer actief

Wat fijn dat de ontsteking in elk geval over is.

Nu die epilepsie nog onder controle!

Knuffel voor Einstein.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Einstein schreef:
we zijn alweer terug. Narcose was niet nodig want hij lijkt hersteld van de hersenvliesontsteking en dus is onderzoek daarnaar niet nodig. De epilepsie is wel zorgwekkend. Zeker omdat hij aanvallen blijft krijgen ondanks medicatie. Maar ze hebben bloed afgenomen en we krijgen volgende week uitslag. Het is wel zaak dat we het onder controle krijgen anders wordt hij niet oud. Maar zover is het niet (en eigenlijk ben ik we blij met een eerlijk reëel antwoord)
Hij deed het trouwens zoooo goed! 45 minuten enkele reis (hij heeft nooit langer dan 15 minuten in de auto gezeten) en hij ging gewoon liggen. Of naar buiten kijken.
Toen we daar klaar waren kreeg ie meteen eten van mij (het is zo'n hongerlijder en nuchter was echt een opgave). Bedacht me ineens dat ik niet eens weet of ie dan ziek wordt onderweg maar dat was dus gelukkig niet zo. Weer wat geleerd.
Maar goed.. Moraal van het verhaal.. Hersenvliesontsteking nu voor de tweede keer genezen. Kan nog terugkomen. Dan weer met prednison behandelen.
Epilepsie is nog niet onder controle, na bloedonderzoek weten we meer. Even blijven duimen dus..!
Fijn dat de hersenvliesontsteking weer genezen is :ok:
Ben benieuwd naar de uitslag van het bloedonderzoek.

Honden waarbij met medicatie de epilpesie helemaal kan worden onderdrukt zijn een zeldzaamheid :wink:
Helaas.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Einstein
Actief

ranetje schreef:
Einstein schreef:

Honden waarbij met medicatie de epilpesie helemaal kan worden onderdrukt zijn een zeldzaamheid :wink:
Helaas.
Ja dat weet ik helaas. Maar aan de fenobarbital toch wekelijks clusteraanvallen krijgen gaat hem ook niet worden. Vooral de clusters baarden blijkbaar zorgen. En mij ook, want wat als ik een keer niet thuis ben om hem er met valium uit te krijgen? Ik hoop dat de spiegel goed is (gemiddeld) en dat de recente verhoogde dosering zorgt voor minder vaak en minder heftige aanvallen.
Het weekend wordt spannend, de laatste 3 weken was het elk weekend raak :(:
Einstein
Actief

Kells schreef:
Einstein schreef:
ranetje schreef:
Einstein schreef: we zijn alweer terug. Narcose was niet nodig want hij lijkt hersteld van de hersenvliesontsteking en dus is onderzoek daarnaar niet nodig. De epilepsie is wel zorgwekkend. Zeker omdat hij aanvallen blijft krijgen ondanks medicatie. Maar ze hebben bloed afgenomen en we krijgen volgende week uitslag. Het is wel zaak dat we het onder controle krijgen anders wordt hij niet oud. Maar zover is het niet (en eigenlijk ben ik we blij met een eerlijk reëel antwoord)

Helaas.
Ja dat weet ik helaas. Maar aan de fenobarbital toch wekelijks clusteraanvallen krijgen gaat hem ook niet worden. Vooral de clusters baarden blijkbaar zorgen. En mij ook, want wat als ik een keer niet thuis ben om hem er met valium uit te krijgen? Ik hoop dat de spiegel goed is (gemiddeld) en dat de recente verhoogde dosering zorgt voor minder vaak en minder heftige aanvallen.
Het weekend wordt spannend, de laatste 3 weken was het elk weekend raak :(:
Clusters gaan je niet in de koude kleren zitten, weet er helaas alles van. :ugh: Hopelijk is de spiegel goed en werkt de verhoging van de Fb. Heeft Paul Mandigers het nog over aanvullende medicatie gehad? Kbr, Keppra of Gabapentine?
Nee ik mocht wel zonder problemen overstappen van 3x50 naar 2x75 mg per dag. En het is even het bloedonderzoek afwachten.
Ik moet hem de stamboom nog mailen en wil dan meteen nog vragen stellen over ontwormen, inenting en zijn voer. Ik lees er vanalles over maar wil graag zijn mening.
Einstein
Actief

Kells schreef:
Einstein schreef:
Nee ik mocht wel zonder problemen overstappen van 3x50 naar 2x75 mg per dag. En het is even het bloedonderzoek afwachten.
Ik moet hem de stamboom nog mailen en wil dan meteen nog vragen stellen over ontwormen, inenting en zijn voer. Ik lees er vanalles over maar wil graag zijn mening.
2x 75 mg is wel zo handig. Wat voer je eigenlijk? Moet je de stamboom mailen vanwege dna onderzoek? Ik zou daar graag meer over willen weten.
Ja 2x per dag is inderdaad veel makkelijker, maar als 3x had gemoeten dan hadden we dat natuurlijk ook gedaan. De stamboom moeten we mailen omdat..? Geen idee. Waarschijnlijk voor onderzoeken in de toekomst als er iemand zich gaat verdiepen in de stambomen. Nu niet specifiek voor onderzoek naar Einstein in ieder geval. Er wordt wel bloed ingevroren voor DNA onderzoek. Ook niet specifiek voor Einstein volgens mij, ik denk ook voor algemeen onderzoek.

We voeren nu proplan athletic. Ik heb mijn dierenarts gevraagd om overstappen naar vers voer maar die gaf aan daar niet in te geloven. Dr Mandigers is er niet over begonnen, dus volgens mij is dat dan eerder bijzaak dan hoofdzaak. De focus ligt nu op het juist instellen van de medicatie. Het is allemaal zo grillig nu qua aanvallen (pas sinds 2 maanden maar wel meteen heftig) dat we nog geen idee hebben wat triggers kunnen zijn en wat de medicatie zou kunnen aanvullen.

Als ik de stamboom mail dan wil ik gelijk wat vragen stellen. En hem voor de zekerheid nog einstein's dagboek mailen met de aanvallen.
Sanne!!
Zeer actief

Dierenartsen zijn sowieso al snel tegen vers vlees.
Ik heb er ook te weinig verstand van om je te helpen maar er zijn er hier die er heel veel ervaring mee hebben en je vast advies daarin kunnen geven als je over wilt stappen.
Einstein
Actief

Kells schreef:
Einstein schreef:
Kells schreef:
Einstein schreef:
2x 75 mg is wel zo handig. Wat voer je eigenlijk? Moet je de stamboom mailen vanwege dna onderzoek? Ik zou daar graag meer over willen weten.
Ja 2x per dag is inderdaad veel makkelijker, maar als 3x had gemoeten dan hadden we dat natuurlijk ook gedaan. De stamboom moeten we mailen omdat..? Geen idee. Waarschijnlijk voor onderzoeken in de toekomst als er iemand zich gaat verdiepen in de stambomen. Nu niet specifiek voor onderzoek naar Einstein in ieder geval. Er wordt wel bloed ingevroren voor DNA onderzoek. Ook niet specifiek voor Einstein volgens mij, ik denk ook voor algemeen onderzoek.

We voeren nu proplan athletic. Ik heb mijn dierenarts gevraagd om overstappen naar vers voer maar die gaf aan daar niet in te geloven. Dr Mandigers is er niet over begonnen, dus volgens mij is dat dan eerder bijzaak dan hoofdzaak. De focus ligt nu op het juist instellen van de medicatie. Het is allemaal zo grillig nu qua aanvallen (pas sinds 2 maanden maar wel meteen heftig) dat we nog geen idee hebben wat triggers kunnen zijn en wat de medicatie zou kunnen aanvullen.

Als ik de stamboom mail dan wil ik gelijk wat vragen stellen. En hem voor de zekerheid nog einstein's dagboek mailen met de aanvallen.
Voer kan een groot verschil maken, althans dat is mijn ervaring. Overstappen op vers is zeker een goed idee, alternatief is om brok te voeren wat vrij is van granen en chemische antioxidanten. Orijen en Acana zijn daar vrij van en volgens mij Taste of the Wild ook.

Vreselijk dat de aanvallen gelijk al zo heftig zijn. Zoals ik al eerder zei, ik hoop dat het bloedonderzoek wat oplevert. Het juist instellen van de medicatie kan knap lang duren en zal van tijd tot tijd weer bijgesteld moeten worden.

Ik zou het op prijs stellen als je mij op de hoogte zou willen houden betreffende DNA onderzoeken e.d. Van mijn hond is er ook bloed opgeslagen. Dit is bedoeld voor DNA onderzoek naar epilepsie bij Ierse setters.
Ik heb geen idee of ik zelf op de hoogte wordt gehouden. Ik werk er aan mee, maar heb er geen belang bij. In die zin dat ik zelf geen fokker ben en er met Einstein uiteraard ook geen plannen zijn in die richting.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Einstein schreef:Ik heb geen idee of ik zelf op de hoogte wordt gehouden. Ik werk er aan mee, maar heb er geen belang bij. In die zin dat ik zelf geen fokker ben en er met Einstein uiteraard ook geen plannen zijn in die richting
Ook al fok je niet, belang heb je er natuurlijk wel bij :wink:
Als je ooit weer een Boxer wilt is het alleen maar in je voordeel als de lijnen bekend zijn waar deze narigheid voor komt en als ze het DNA kunnen vinden is er een kans dat er van tevoren wat risico's uitgesloten kunnen worden.
Dat is niet alleen fokkers belang. :8):
Dus heel fijn dat je op deze manier meewerkt :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Einstein
Actief

ranetje schreef:
Einstein schreef:Ik heb geen idee of ik zelf op de hoogte wordt gehouden. Ik werk er aan mee, maar heb er geen belang bij. In die zin dat ik zelf geen fokker ben en er met Einstein uiteraard ook geen plannen zijn in die richting
Ook al fok je niet, belang heb je er natuurlijk wel bij :wink:
Als je ooit weer een Boxer wilt is het alleen maar in je voordeel als de lijnen bekend zijn waar deze narigheid voor komt en als ze het DNA kunnen vinden is er een kans dat er van tevoren wat risico's uitgesloten kunnen worden.
Dat is niet alleen fokkers belang. :8):
Dus heel fijn dat je op deze manier meewerkt :ok:
Ja in die zin wel natuurlijk, ik heb er alleen direct niets aan. Maar voor de toekomst vd boxer helpt het zeker mee inderdaad. Het werd netjes gevraagd en het is een kleine moeite, groot plezier.
Geen idee of ik ooit nog een andere hond aandurf.
Het is als particulier met een hondenwens ook zo moeilijk!
We hebben gelet of het geen broodfokker was, zijnvantevoren ook daar thuis geweest, moederhond was erg lief en bij de fokker ook een goed gevoel. Ze fokken al lang, zitten bij de rasvereniging en er zat een stamboom bij. De moeders van de nesten zijn altijd van hunzelf, de vaders worden uitgezocht. Geen gekke dingen bij de teefjes, open mensen.
En dan toch zo'n zorgenkindje..

Kan er natuurlijk gediscussieerd worden over de algemene gezondheid van een boxer. En zowel meningitis als epilepsie komt voor in het ras. Maar ik geloof wel dat de fokker er niet direct mee te maken heeft gehad.
Ze is ook erg betrokken en dat is prettig maar onze omgeving is ook betrokken. Ik vind het erg fijn maar we moeten er zelf mee om leren gaan. Directe hulp heb ik gelukkig van mijn moeder en schoonzus die hem willen opvangen ondanks de dreiging van aanvallen.

Maar goed, we kijken van dag tot dag. Einstein is een heerlijke hond waar we erg van genieten ondanks de onzekerheid. We hopen ook dat we het onder controle krijgen en dat we nog lang van hem mogen genieten.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”