Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

hulp gevraagd met dit gedrag

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

jan nop
geregistreerd lid
Mijn ras(sen): golden retriever en terveurense herder
Aantal honden: 2

hulp gevraagd met dit gedrag

Ongelezen bericht door jan nop »

Nu eerst maar in wordt bericht maken en dan plakken, heb nu 3 x bericht geschreven en telkens wanneer ik bijna klaar was ging beeld op zwart en her startte de pc zich.
Blijkbaar heeft mijn pc iets tegen schrijven in forum"s :-)

Max, golden retriever reu vandaag 13 weken sinds 5 weken bij ons
Denzel, terveurense gecastr. reu, 1,5 jaar, schofthoogte 66 cm, herplaatser sinds gistermiddag

Met de vorige hond had max totaal geen probleem , toonde zich onderdanig en daarmee was de kous af, ze hadden het goed samen die 1,5 week.

Naar Denzel toe, gedraagt hij zich precies zelfde, wordt voor groot gedeelte gesnapt, maar als ze buiten los rennen dan moet max telkens weer onderdanigheid tonen, effe lekker hollen is er niet meer bij. Ook gaat denzel zover dat die als max al op de rug ligt de bek open op de strot van max zet of in de nek. Heb de eerste keer laten gaan, laat ze uitzoeken en bepalen en we zijn klaar, vond wel dat denzel extreem zich gedroeg, maar ja nieuwe baas, nieuwe omgeving alles nieuw...
Heb de keer daarna ingegrepen toen me te gortig werd, ook max heeft rechten en wil genieten... heb denzel "foei"gezegd en later in de nek gepakt toen weer gebeurde met foei uiteraard.
Pak ik dit in jullie ogen juist aan of andere betere methoden?

Aanvullend: denzel komt uit gezin waar 8 pekineesjes rond liepen, aantal volwassen perzen en nest kittens die hij tussen de voorpoten klemden en beetje mee voetbalden:-)
De 8 honden, hingen beetje aan hem, lagen op hem en liepen onder hem door.
Niet heel veel ruimte in de woning en klein tuintje, vandaar herplaatsing.
Hier verbouwde boerderij met mega tuin.
Kan nog geen stap verzetten of denzel loopt meteen mee. Buiten holt die de tuin door, terug naar binnen is eng.
Eten gisteravond in bak op de grond, beetje eng. vanmorgen geprobeerd op normale hoogte te bak te zetten, 2 happen en rest laten staan.

Graag jullie advies/hulp.
Dank alvast!!
Jan
*Esther
Zeer actief
Aantal honden: 3

Re: hulp gevraagd met dit gedrag

Ongelezen bericht door *Esther »

Begrijp ik het goed dat je nét een pup hebt, er een hond is overleden en nu de herplaatser erbij hebt gezet?
*Esther
Zeer actief

Nanna schreef:
*Esther schreef:Begrijp ik het goed dat je nét een pup hebt, er een hond is overleden en nu de herplaatser erbij hebt gezet?
Nee. Beide vorige honden zijn praktisch tegelijk overleden. Dit is een nieuw setje ;-)
Ah! Wat een gedoe lijkt me dat....Alles kan he... :wink:
Moskovietje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Moskovitische Waakhond
Dwergteckel Ruwhaar
Berner Sennenhond
en een Sint Bernard-kleuter
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Moskovietje »

Ik vraag me af waar je eerste hond gebleven is?
ten tweede vraag ik me af of het heel handig is om een volwassen herplaatsreu te plaatsen bij een puppewup van 13 weken oud.
Niet alle honden gaan respectvol met pups om, sommige hebben gewoon ronduit een hekel aan het speelse, drukke gedrag van een pup.
Daarbij komt dat een herder graag dingen regelt, dus ook het drukke gedrag van je golden-pup.
Afbeelding

Een dag niet gewandeld met de doggies, is een dag niet geleefd !
Jeannettebo
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

*Esther schreef:
Nanna schreef:
*Esther schreef:Begrijp ik het goed dat je nét een pup hebt, er een hond is overleden en nu de herplaatser erbij hebt gezet?
Nee. Beide vorige honden zijn praktisch tegelijk overleden. Dit is een nieuw setje ;-)
Ah! Wat een gedoe lijkt me dat....Alles kan he... :wink:
Volgens mij zijn beide situatives van toepassing..

-eerst 2 honden
-1v/d 2 overlijd
-pup erbij
-2e volwassen hond overlijd
- herplaatser erbij

In een periode van een maand en een paar dagen volgens mij

Lastige situatie, ik zou er alleen niet vanuit gaan dat de pup zich al daadwerkelijk overgeeft, zeker niet als er idd geen bloed vloeit, maar de reu wel nog even verder gaat, zonder hem dus daadwerkelijk een haar te krenken.
Afbeelding
Moskovietje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Moskovitische Waakhond
Dwergteckel Ruwhaar
Berner Sennenhond
en een Sint Bernard-kleuter
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Moskovietje »

Nanna schreef:
Moskovietje schreef:Ik vraag me af waar je eerste hond gebleven is?
Staat in het voorstelbericht
Tnx Nanna, sta op het moment in de luie, zondagmorgen versnelling...

edit * tiepvoutje
Afbeelding

Een dag niet gewandeld met de doggies, is een dag niet geleefd !
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

Denzel is een herder dus die vertoont ander gedrag dan Max en het aan jou plakken is meer herderachtig denk ik zo.
Ik zou het wel wat begeleiden maar op een positieve manier omdat je nog bezig bent de band op te bouwen.
Ik zou hem dus proberen af te leiden en ook soms apart op stap gaan.
Denzel heeft wellicht toch veel meer beweging nodig dan Max dus die zou ik lekker moe maken en dan daarna met beide nog wat korter op stap.
Dingen die hij eng vind zou ik gewoon even tijd geven , grote kans dat dan wel goed komt.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Denk dat Denzel uit stress overdreven gaat regelen.
Neem hem vaak apart en geef hem duidelijkheid, train wat dingetjes en zo zodat ie weet waar hij aan toe is met je.
Hij heeft nog geen band, met niks, dat is heel onzeker, vooral voor dit type hond. Maak hem dus zekerder.
Dan zal de rest vast ook snel stabiliseren.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jaap* »

Als je het gevoel hebt dat het gedrag van de herder 'niet leuk' meer is zou ik wel ingrijpen. Ik denk dat je herder over de hele linie wel graag geleidt wil worden. Ook binnenshuis. Met zachte maar besliste hand.
Het klinkt alsof het de herder al lang aan de zo door hem gewenste begrenzing heeft ontbroken.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Marjoleine schreef:Maak hem dus zekerder.
Dan zal de rest vast ook snel stabiliseren.
Juist. Dat gaat het snelst door je op een betrouwbare manier te gedragen (geen willekeur in wat je wel en niet toestaat, niet 9 keer iets door de vingers zien en de tiende keer ontploffen etc.) en door hem dingen te laten doen die hij goed kan en leuk vind. Zodat hij vaak succes heeft en je hem daar vaak voor kunt prijzen.
Misschien kan hij goed zoeken of apporteren.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Hylos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hylos »

Is 1 jaar - anderhalf jaar niet precies zo'n leeftijd om dominantie te "testen" ofzo? Msschien slaat het nergens op. :mrgreen:
Maar ik ben al een aantal honden tegen gekomen van die leeftijd en die willen gaan rijden op mn pup of hem vastklemmen, staart een eind omhoog, af blaffen. Alsnof het nu voor de eerste keer mag ofzo omdat ze zelf niet meer pup zijn. :19:
Afbeelding
Afbeelding
Fizgig
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia

Ongelezen bericht door Fizgig »

Herplaatsstress kan best lang duren, da's voor elke hond weer anders. En herders zijn vaak wat nerveuzerig. Het kan best een paar weken of zelfs maanden duren voor dat dat over is. En ik denk dat de overgang van met kittens voetballen naar met een pup voetballen, niet zo groot is. Hij heeft nooit geleerd dat ie dat niet mag doen, of iig niet de hele tijd. Dus ik zou het toelaten, tot ik vond dat het wel welletjes was en dan afkappen. Gewoon fysiek verwijderen van elkaar. En als je hem bij de pup wegplukt, zeg je duidelijk 'nee'. Ik zeg zelf 'klaar!' bij welk onderonsje ook wat me te lang duurt of wat me te fel gaat. Is een kwestie van gevoel, uit elkaar trekken voordat er gewonden vallen, zou ik zeggen. Het is lastiger dan helemaal verbieden of toestaan maar zo doe ik het. Ik ben namelijk het opperhoofd hier.

Hier spelen ze ook wel eens erg fel, Bruno gaat Shelly dan op haar rug kwakken steeds en dan kap ik het af. Ze vraagt er dan wel om maar ik moet de dierenarts betalen, haha. Shelly wil best op haar rug gaan liggen en 'onderdanig' zijn maar ze springt na een tel weer op en begint opnieuw Bruno's poten te happen. Het moet wel spel blijven en geen machtsvertoon worden wat zich blijft herhalen, hoe leuk de ene of beide honden dat ook vinden. En terroriseren mag ook niet, een paar keer in de hielen happen is leuk, twintig keer achter elkaar levert aangelijnd worden op. Ze mogen spelen, maar ik blijf de baas.

Mijn advies is om de herplaatser,de herder, even wat meer aandacht/training te geven dan de pup, of om de taken te verdelen binnen het gezin. Lekker lange wandelingen met hem maken en commando's oefenen. Bij je komen bijvoorbeeld. Dat lijkt me wel belangrijk, de pup heeft daar ook veel aan, denk ik. Wel een pittig karwei zo, een herplaatser èn een pup tegelijk, heb je genoeg hulptroepen eigenlijk? Veel succes ermee iig.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Ben het met Marjoleine en Jaap* eens.
Daarbij komt dat voor beide honden de situatie nog nieuw is.
Bij beiden moet nog een band met de nieuwe baas worden gekweekt.
Ze vormen nog geen eigen "gemeenschap" niet met elkaar en niet met jullie.

Leiding geven.
Aanwijzing geven wat wordt getolereerd en wat niet.
En dat heel consequent. :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Hylos schreef:Is 1 jaar - anderhalf jaar niet precies zo'n leeftijd om dominantie te "testen" ofzo? Msschien slaat het nergens op. :mrgreen:
Maar ik ben al een aantal honden tegen gekomen van die leeftijd en die willen gaan rijden op mn pup of hem vastklemmen, staart een eind omhoog, af blaffen. Alsnof het nu voor de eerste keer mag ofzo omdat ze zelf niet meer pup zijn. :19:
Slaat inderdaad nergens op ;)
Wat ze doen op die leeftijd is zelfstandiger worden en dus kijken hoe de zaken in elkaar zitten.
Dat is niet per se dominant en ook niet per se negatief. Het is gewoon kijken wie ze zelf nou eigenlijk zijn.

Doodnormaal. Je moet ze daarin begeleiden op een leuke manier, zodat ze zeker worden en goed in hun vel zitten en dat doe je door ze duidelijkheid te geven.
En dat is dus niet intimideren, maar duidelijkheid, en niet meer dan dat.
Gewoon zoals Jaap* het al omschreef.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
*Esther
Zeer actief

Vergeet ook niet om naast dat je druk bent met Denzel, ook apart energie in de pup te steken. Laat hem vooral ook kennismaken met aardige, sociaalvaardige honden zodat hij niet alleen maar over regelneven kan dromen. Puppycursus? Heb je lekker een uurtje samen en oefeningen mee naar huis zodat je wel gáát oefenen samen.
Hylos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hylos »

Marjoleine schreef:
Hylos schreef:Is 1 jaar - anderhalf jaar niet precies zo'n leeftijd om dominantie te "testen" ofzo? Msschien slaat het nergens op. :mrgreen:
Slaat inderdaad nergens op ;)
Wat ze doen op die leeftijd is zelfstandiger worden en dus kijken hoe de zaken in elkaar zitten.
Dat is niet per se dominant en ook niet per se negatief. Het is gewoon kijken wie ze zelf nou eigenlijk zijn.
Was ik al bang voor haha. Bedankt voor je toelichting. :D
Afbeelding
Afbeelding
jan nop
geregistreerd lid

Dank iedereen voor de inbreng, meedenken en adviezen. Doet me enorm goed en ben met verschillende dingen meteen aan de gang gegaan en zie meteen resultaat. En idd wat wil Denzel graag leren, gister toen zijn vorige baas met hem aan de riem liep trok die als een gek. Vanmiddag hier de slipketting en herinnerde me van toen de cursus: zijn kop er aftrekken lukt je niet dus geef maar correctie ruk.. en idd bij derde keer was die al heel anders en loopt die nagenoeg perfect naast me. Vertrouwen geven begint die te begrijpen en rustig gaan liggen als wij eten lukte uiteindelijk ook. Eten deed die moeilijk(zelfde van vorige eig.) etensbak stond naast glazen deur waarachter het donker is, bedacht dat die vreemde enge hond aan de andere kant wellicht de oorzaak zou kunnen zijn van niet eten. Bak andere plek gegeven en bak was leeg... wat heerlijk om samen te mogen leren.
Nogmaals dank iedereen en zal vast en zeker nog wel eens hulp nodig zijn.
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

jan nop schreef:Dank iedereen voor de inbreng, meedenken en adviezen. Doet me enorm goed en ben met verschillende dingen meteen aan de gang gegaan en zie meteen resultaat. En idd wat wil Denzel graag leren, gister toen zijn vorige baas met hem aan de riem liep trok die als een gek. Vanmiddag hier de slipketting en herinnerde me van toen de cursus: zijn kop er aftrekken lukt je niet dus geef maar correctie ruk.. en idd bij derde keer was die al heel anders en loopt die nagenoeg perfect naast me. Vertrouwen geven begint die te begrijpen en rustig gaan liggen als wij eten lukte uiteindelijk ook. Eten deed die moeilijk(zelfde van vorige eig.) etensbak stond naast glazen deur waarachter het donker is, bedacht dat die vreemde enge hond aan de andere kant wellicht de oorzaak zou kunnen zijn van niet eten. Bak andere plek gegeven en bak was leeg... wat heerlijk om samen te mogen leren.
Eh.. probeer 's een cursus op een hondvriendelijke hondenschool???
Slipketting is ECHT nergens voor nodig hoor!

Suzanne
ranetje
Zeer actief

~Suzanne~ schreef:
jan nop schreef:Dank iedereen voor de inbreng, meedenken en adviezen. Doet me enorm goed en ben met verschillende dingen meteen aan de gang gegaan en zie meteen resultaat. En idd wat wil Denzel graag leren, gister toen zijn vorige baas met hem aan de riem liep trok die als een gek. Vanmiddag hier de slipketting en herinnerde me van toen de cursus: zijn kop er aftrekken lukt je niet dus geef maar correctie ruk.. en idd bij derde keer was die al heel anders en loopt die nagenoeg perfect naast me. Vertrouwen geven begint die te begrijpen en rustig gaan liggen als wij eten lukte uiteindelijk ook. Eten deed die moeilijk(zelfde van vorige eig.) etensbak stond naast glazen deur waarachter het donker is, bedacht dat die vreemde enge hond aan de andere kant wellicht de oorzaak zou kunnen zijn van niet eten. Bak andere plek gegeven en bak was leeg... wat heerlijk om samen te mogen leren.
Eh.. probeer 's een cursus op een hondvriendelijke hondenschool???
Slipketting is ECHT nergens voor nodig hoor!

Suzanne
Als je het goed doet en je moet uit zelfbehoud op korte termijn verbetering hebben val ik er niet over hoor :wink:
Je kunt het zeker hondvriendelijker aanleren en dat heeft ook mijn voorkeur, maar deze hond was al wel het een en ander aan sleuren gewend.
Laatst gewijzigd door ranetje op 24 feb 2013 20:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Corneliana
Zeer actief

Ongelezen bericht door Corneliana »

gooi die slipketting maar in zijn vuilnisbak.
hij is er nog maar net toch?
ff wennen moet kunnen.
jan nop
geregistreerd lid

begrijp jullie aversie niet zo goed tegen gebruik van slipketting.
Op de cursus bij kinologen vereniging eind jaren 70 was gebruik daarvan verplicht. Is maar een hulpmiddel en zoals vanmiddag ervaren behoorlijk effectief.
Geen idee hoe nu is. de puppy cursus wordt hier op een verdraaid moeilijk tijdstip gegeven.
Zijn aan bekijken hoe we dat voor elkaar gaan krijgen. alternatief adres is hondenschool die 12,50 per uur berekend waarvan helft van de tijd theorie is en half uurtje praktijk. Heb daar (nog) geen juich gevoel bij.
Katja-Jessie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Border Collie

Ongelezen bericht door Katja-Jessie »

Eind jaren 70 is al een tijdje geleden he..
Inmiddels is er veel onderzoek gedaan en zijn er veel nieuwe inzichten.
Er zijn andere manieren om je hond vriendelijker te trainen en minstens zo effectief.
Een droom wordt een doel wanneer actie wordt ondernomen om het te realiseren.
ranetje
Zeer actief

Met mijn eerste honden waar mee ik naar de kynologenclub ging was die ketting idd verplicht.
Na een les heb ik toen trouwens de rest van de cursus gedaan met een gewoon halsbandje om bij de hond.
Voor die hond was het totaal onwerkbaar.

Ik vind dat als je een hond iets moet aanleren die ketting minder geslaagd is.
Ik train dan op succes en niet met de correctie voor "fouten".
De hond weet nog niet dat het fout is wat hij doet.
Eerst de commando's en oefeningen leren en daarna kan je eventueel corrigeren.
Bij mij is een stemcorrectie dan voldoende :wink:
De jaren 70 is wel 40 jaar geleden :tongue:

Een cursus volgen gaat mij vooral om de inhoud die er zit in die cursus, het aantal cursisten in een groep en de kwaliteit van de trainer.
De prijs is punt twee ................. als ik het op kan brengen tenminste
Afbeelding
Eilfy
Zeer actief
Mijn ras(sen): .
Pia: kruising
Alfy: kruising
Kenji: Border Collie
Djalu: Border Collie
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eilfy »

jan nop schreef:begrijp jullie aversie niet zo goed tegen gebruik van slipketting.
Op de cursus bij kinologen vereniging eind jaren 70 was gebruik daarvan verplicht. Is maar een hulpmiddel en zoals vanmiddag ervaren behoorlijk effectief.
Geen idee hoe nu is. de puppy cursus wordt hier op een verdraaid moeilijk tijdstip gegeven.
Zijn aan bekijken hoe we dat voor elkaar gaan krijgen. alternatief adres is hondenschool die 12,50 per uur berekend waarvan helft van de tijd theorie is en half uurtje praktijk. Heb daar (nog) geen juich gevoel bij.
Het grootste probleem wat ik heb met de slipketting is dat je een hond alleen maar leert wat hij niet moet doen. Daardoor krijg je vaak vermijdingsgedrag bij de hond. Hoewel dit wel leidt tot wat jij wil zien als baas (de hond trekt niet meer), is het voor de hond niet prettig: die durft niet meer te trekken omdat hij de correctie niet prettig vindt en deze wil vermijden.

Ik ben zelf meer een fan van het aanleren wat hij wel mag. Dat je hiervoor eerst de slipketting gebruikt om het trekken tegen te gaan, is niet mijn keuze maar kan. Vergeet dan alleen niet om de hond duidelijk te maken dat het gaat om het niet trekken door hem te belonen voor het feit dat hij niet trekt. Dit is op dit moment ook bij de meeste hondenscholen wel de insteek: het gedrag wat je wil zien aanleren in plaats van alleen het gedrag wat je niet wil zien afleren. De slipketting wordt daarbij eigenlijk niet meer gebruikt.
In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
Makso's Stars op Facebook
Corneliana
Zeer actief

Ongelezen bericht door Corneliana »

jan nop schreef:begrijp jullie aversie niet zo goed tegen gebruik van slipketting.
mijn aversie is het wurgen oftewel kort de adem afsnijden van de hond.
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

Mits goed gebruikt ben ik niet persé tegen een slipketting. Maar ja, dat is nou net de makke van dat ding. 99% gebruikt hem dus niet goed. Er zijn al heel wat honden met beschadigde strotjes geweest, hoor.
Dat een hond vermijdingsgedrag gaat vertonen als je hem corrigeert kán, maar dat is ook al geen gouden regel. Veel honden gedijen prima bij eerlijke en goed getimede correcties.

Jan, ik ben ook begonnen in een omgeving die veel en hard corrigeerde (knpv, midden jaren 80). Ik vond dat destijds al niet prettig. Er zijn echt vriendelijker methodes die net zo goed werken. Een gulden middenweg volgen tussen keiharde correcties en negatief gedrag negeren is wat mij betreft de aangewezen weg. Het werkt vaak uitstekend om een hond enkel maar een alternatief voor het ongewenste gedrag te geven. Hoef je niet fysiek te corrigeren, je hebt wel het gewenste resultaat en iedereen vaart er wel bij.
Tervuerense herders zijn vaak zachte en gevoelige honden. Die doen het vaak perfect met een stalen vuist in een fluwelen handschoen. Consequent zijn, duidelijk zijn, maar niet teveel (harde fysieke) correcties. Laat maar weten wat hij wel mag, inplaats van wat hij niet mag.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
Jacq
Zeer actief
Mijn ras(sen): vubara

Ongelezen bericht door Jacq »

Ik heb verschillende tervuerense herders mee gehad in mijn uitlaatservice. het gedrag van alles willen regelen
en andere honden "vertellen" wat mag en niet mag herken ik heel erg. dat krijg je er echt niet uit volgens mij.
moet je ook niet willen denk ik.
waarom gaf jij dan de correctie met de slipketting? wat deed denzel toen?
Roompie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Roompie »

Cleva schreef:
Dat geeft niets. Soms kun je ook gewoon iets aannemen zonder dat je exact weet waarom degene waaraan je de raad vraagt het zegt.
Je krijgt er niets mee gedaan. Onmiddellijke gehoorzaamheid in het moment wel maar jouw probleem is er een van sfeer en gebrek aan harmonie.
Daar werken correcties averechts aan.

Op deze manier breng je de energie van "je doet wat ik zeg of ik haal je om" zoals je van denzel zo onprettig vindt zelf in je roedel.
Op de cursus bij kinologen vereniging eind jaren 70 was gebruik daarvan verplicht.
En nu zijn ze bijna overal verboden. Neem dat dan ook als factor mee. :wink:
Ik zou niet naar een cursus gaan.
Zeker niet naar een groepsgewijze. JOuw hond gaat daar zeker ongewenst op reageren en omdat het een klasje is heb je niet de vrijheid om er op je eigen manier op te reageren.
Je zoekt niet naar gehoorzaamheid. Dat komt echt vanzelf wel.
Het gaat om het aanbrengen van ontspanning. Alleen als je hond echt lekker in zijn vel zit kun je hem dingen leren die tegen zijn instinct/raskenmerken ingaan en dat wil je.

Je wil echt veel te veel en veel te snel.
Laat Denzel nou eerst maar eens goed en wel zijn koffer uitpakken. Je hebt hem 48 uur in huis.
Ben het compleet eens met alles en met name de vetgedrukte zinnen.
Afbeelding
jan nop
geregistreerd lid

Dank je wel voor de adviezen en door mij op te voeden:-) ik doe er zeker mijn voordeel mee.
Jacq schreef:

waarom gaf jij dan de correctie met de slipketting? wat deed denzel toen?

En wat deed hij in het uur erna. Daar ben ik benieuwd naar.

De vorige eigenaar gebruikte gewone halsriem, hij werd ondanks zijn forse postuur gewoon voortgesleept door Denzel. Stom dat ik daar geen zin in had, dus gebruikt gemaakt van de correctie middels slipketting. Ik gaf een kort rukje toen hij begon te trekken, hij keek me aan wat bedoel je, en probeerde zijn aandacht vast te houden. Even later probeerde weer te gaan trekken, klein rukje en was weer over. Na de derde kleine correctie was probleem over. we hebben heerlijk elkaar leren kennen, met de riem om loopt denzel nu al netjes naast de voet, keren, draaien gaat heel soepel. Stilstaan en gaan zitten is geen probleem, hij wil zo graag leren (denk ik):-)
De keer dat ik hem daarna uitliet was geen correctie meer nodig, en dat was 2 uur later.
jan nop
geregistreerd lid

update.

stand van zaken nu. Gedrag naar Max de pup is stuk veranderd. Overdreven correctie die denzel deed is nu dat max van geen ophouden weet en hem blijft uitdagen... woord rustig begrijpt denzel, dan dimt hij en af en toe gewoon de pup even achter de deur zetten zodat ze beiden de rust kunnen pakken.
Zodra ik ga staan gaat denzel mee. Badkamer of toilet bezoek blijft die wachten, is best eng als ik uit zijn zicht ben.
In de tuin ( hebben 5000 m2 ) is die alles aan verkennen, maar wel zo dat ik in zicht ben. Heerlijk wat een lompe zak het ook is, zo onbehouwen bewegen en hollen, komt telkens naar me terug, waarbij ik denk, hoe hou ik me staande, maar hij stopt op tijd en tegen me op springen heeft die 1 x geprobeerd. ( was die gewent poten op de schouders te leggen bij iedereen in vorige setting.). Duidelijk "foei" en heeft niet meer gedaan.
Krijg zijn aandacht door even in de handen te klappen, komt die meteen aanhollen. Nu de combinatie naam en handen en dan alleen naam.. alhoewel dat alleen ook al vaak lukt.
Uitgeprobeerd de huisdeurbel, reageerd die ( nog) niet op. Vanmorgen kwam de CV monteur binnen lopen, stond die eerst zachtjes te grommen, maar toen die daadwerkelijk in de kamer stond was gewoon goed. geen angst gewoon open gedrag.
Was zondag mijn onzekerheid en angst dat die lompe belg :-) te veel wil corrigeren en de boel bij elkaar wil houden. Heb van jullie veel mogen leren, mijn dank daarvoor!
Weet zeker dat we met zijn allen het mooi gaan krijgen. En Denzel, als die gesetteld is en alle geluiden en dingen die hier gebeuren vertrouwd worden, zal die zeker een stuk meer rust krijgen. Hij verdiend het na 1,5 jaar alle bordjes in oude setting maar omhoog moeten houden. Is het kanjer die graag wil leren en doen.
(En ik ook :-) )
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”