Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Black and tan honden en Parvo enting vraagje

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Selene
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders
Aantal honden: 2

Black and tan honden en Parvo enting vraagje

Ongelezen bericht door Selene »

Vandaag ben ik met shep naar de DA geweest voor zijn entingen, nou gaf hij aan dat in ieder geval tot voor kort het advies vanuit Utrecht was dat deze pups met 16 / 17 weken de Parvo enting eigenlijk nog een keer zouden moeten hebben omdat deze honden (onder meer rottweilers) minder doeltreffend op dit vaccin reageren. Iemand ervaringen mee en wat is het mechanisme er dan achter?

Hij gaat het nog even checken bij Utrecht of het advies nog geld dus dat hoor ik nog.
Linda, Rayos (*02/06/2011) en Shepherd (*30/11/2012)
Voor altijd bij me: Prado van Scalindjo (28-11-2010 - 30-09-2011)

Afbeelding

It doesn't matter if the glass is half empty or half full. Be thankful that you have a glass and grateful there is something in it

Lotgering en Tammenga afhalen in Amersfoort? http://www.allerlei-versvlees.nl/page/home
** Angela **
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder
Aantal honden: 3

Re: Black and tan honden en Parvo enting vraagje

Ongelezen bericht door ** Angela ** »

Van Rotties en Dobers had ik t wel eens gehoord ja.
Maar voor een black & tan ( eigenlijk gewoon zwart gele ) Duitse herder nog nooit . En heb dr zelf eentje ;)
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
Selene
Zeer actief

** Angela ** schreef:Van Rotties en Dobers had ik t wel eens gehoord ja.
Maar voor een black & tan ( eigenlijk gewoon zwart gele ) Duitse herder nog nooit . En heb dr zelf eentje ;)
Thx, ik had het ook nog nooit gehoord, ben benieuwd naar zijn antwoord (of liever gezegd, het antwoord van Utrecht)

Afbeelding

It doesn't matter if the glass is half empty or half full. Be thankful that you have a glass and grateful there is something in it

Lotgering en Tammenga afhalen in Amersfoort? http://www.allerlei-versvlees.nl/page/home
Topline
Actief
Mijn ras(sen): Boxers
Contacteer:

Ongelezen bericht door Topline »

Het is bekend dat de parvo enting bij black and tan honden soms niet aanslaat.
Het heeft dan dus geen enkele zin om nog een keer te enten.
Ik zou de hond laten titeren om te kijken of de enting wat gedaan heeft.
Selene
Zeer actief

Topline schreef:Het is bekend dat de parvo enting bij black and tan honden soms niet aanslaat.
Heb je hier een onderbouwing voor? die zou ik graag lezen

Afbeelding

Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Topline schreef:Het is bekend dat de parvo enting bij black and tan honden soms niet aanslaat.
Ik heb dat een tijd geleden eens gecheckt bij Paul Mandigers, omdat iemand hier meende dat hij dit gesteld had.

Hij vertelde dat de enting inderdaad bij Rottweilers vaak minder goed aanslaat en dat dat een gegeven is dat je nog bij enkele rassen ziet. Ik zeg het nu even uit mijn hoofd, meen ook bij Amstafs en er was geloof ik nog een ras.

Zijn verklaring (en daar is inderdaad onderzoek naar geweest) is dat het te maken heeft met de verminderde werking van het immuunsysteem ten gevolge van inteelt. In deze specifieke populaties zijn relatief veel genen van een bepaald type weg die ervoor zouden moeten zorgen dat er tegen parvo anti-stoffen worden opgebouwd. Dan heeft de enting dus geen zin.
Normaal triggert de enting het imuunsysteem, maar dan moeten de juiste genen wel aanwezig ijn. En die zijn er dus niet meer.

Zeggen dat dit door de black and tan komt is je reinste flauwekul en dat kan ik ook zeer helder uitleggen:
pakweg 80% van alle honden, overal ter wereld, draagt de genen voor black and tan. Dat ze die in veel gevallen niet tonen betekent niet dat ze er niet zijn; ze zijn er wel, maar niet zichtbaar.
Als de resistentie voor parvo-entingen door het black and tan-gen kwam zouden dus al die honden dize recatie moeten hebben. En dat hebben ze niet.

Het komt dan ook niet door de genen voor black and tan. Het is een gevolg van inteelt.
Per slot van rekening hebben ook lang niet alle amstaffs black and tan-genen, en daar komt dit fenomeen ook voor.

Titeren is dus inderdaad een goed idee.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Selene
Zeer actief

Marjoleine schreef:
Ik heb dat een tijd geleden eens gecheckt bij Paul Mandigers, omdat iemand hier meende dat hij dit gesteld had.

Hij vertelde dat de enting inderdaad bij Rottweilers vaak minder goed aanslaat en dat dat een gegeven is dat je nog bij enkele rassen ziet. Ik zeg het nu even uit mijn hoofd, meen ook bij Amstafs en er was geloof ik nog een ras.

Zijn verklaring (en daar is inderdaad onderzoek naar geweest) is dat het te maken heeft met de verminderde werking van het immuunsysteem ten gevolge van inteelt. In deze specifieke populaties zijn relatief veel genen van een bepaald type weg die ervoor zouden moeten zorgen dat er tegen parvo anti-stoffen worden opgebouwd. Dan heeft de enting dus geen zin.
Normaal triggert de enting het imuunsysteem, maar dan moeten de juiste genen wel aanwezig ijn. En die zijn er dus niet meer.

Zeggen dat dit door de black and tan komt is je reinste flauwekul en dat kan ik ook zeer helder uitleggen:
pakweg 80% van alle honden, overal ter wereld, draagt de genen voor black and tan. Dat ze die in veel gevallen niet tonen betekent niet dat ze er niet zijn; ze zijn er wel, maar niet zichtbaar.
Als de resistentie voor parvo-entingen door het black and tan-gen kwam zouden dus al die honden dize recatie moeten hebben. En dat hebben ze niet.

Het komt dan ook niet door de genen voor black and tan. Het is een gevolg van inteelt.
Per slot van rekening hebben ook lang niet alle amstaffs black and tan-genen, en daar komt dit fenomeen ook voor.

Titeren is dus inderdaad een goed idee.
Dank Marjolein! Helder.

Afbeelding

Topline
Actief
Mijn ras(sen): Boxers
Contacteer:

Ongelezen bericht door Topline »

Ik weet dat het bij dobers ook regelmatig voorkomt.
Vind het wel interessant om te weten waarom het dan bij de ene hond wel aanslaat en bij de andere niet.
Naar mijn idee komt het toch vaker voor bij black and tan
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”