Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Oude hond, braakt na gebruik rimadyl

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

lafarina
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Kruising Schipperke
Aantal honden: 1

Oude hond, braakt na gebruik rimadyl

Ongelezen bericht door lafarina »

Allereerst wil ik zeggen al lang niet bij het forum te zijn geweest. Toch hoop ik dat jullie mij willen helpen met de volgende vraag.

Onze hond Nikkie, (zie hier viewtopic.php?f=26&t=186892), is inmiddels al 16 jaar en bijna 3 maanden. Een hele leeftijd inmiddels en dat is onderhand ook goed aan haar te merken. Doofheid, staar, afname van spiermassa, veel slapen en niet meer veel willen wandelen. Toch blijft ze een vrolijke dame die naar ons idee lekker van het leven geniet. We verwennen en knuffelen haar natuurlijk helemaal zot, dus dat zit wel goed haha :wink:

Nikkie heeft al een aantal jaren arthrose, sowieso in haar rechter achterpoot is destijds met een röntgenfoto uitgewezen. Tegenwoordig zakt ze steeds meer door haar achterpoten heen. Gisteren was ze op spreekuur bij de dierenarts, het zou mogelijk aan slijtage in de rugwervels kunnen liggen. Om uit te vinden of ze ook pijn is kregen we rymadil voor haar mee, de dosering nog laag ingezet. We moesten stoppen als ze zou spugen of diarree kreeg.

We zijn inmiddels na 1 half tablet gisteren direct al gestopt, want de hele nacht door gooide ze regelmatig haar maaginhoud eruit. Contact met de dierenarts en afgesproken stoppen met rymadil en andere medicatie proberen. Ze had in de ochtend nog gespuugd, maar ik denk het is nog aan het uitwerken. Later in de middag ging ze weer regelmatig braken en ook toen ik net een half uur geleden met haar uit ging heeft ze twee maal gebraakt.
De dierenarts is inmiddels gesloten, en Nikkie oogt niet zo ziek dat ik direct een spoednummer zou bellen voor haar. Ze loopt gewoon redelijk goed mee, slaapt vooral veel (maar doet ze altijd) en is verder alert zoals het hoort als ze wakker is.

Vraag aan jullie wat ik nu het beste kan doen. Laten vasten of toch iets licht verteerbaar zoals kip en rijst voor haar maken? Ik hoor graag jullie advies.
Uiteraard ga ik naar de dierenarts terug als het niet ophoudt of als ze wel ziek wordt.
freskin
Zeer actief
Mijn ras(sen): schotse herder, SWH
Aantal honden: 2

Re: Oude hond, braakt na gebruik rimadyl

Ongelezen bericht door freskin »

Wat sneu dat Nikkie zo moet braken....... Ik zou haar iets licht verteerbaars te eten geven (inderdaad kip of kalkoen met rijst), en dan in wat kleine porties. Wel even in de gaten houden dat ze genoeg vocht binnenkrijgt, want pups en oude honden drogen snel uit.

Ik zou inderdaad andere pijnmedicatie vragen (misschien is Metacam een optie, als haar nieren hier niet te slecht voor zijn...) of een maagbeschemer erbij geven. Ik hoop dat ze snel opknapt! Geef haar maar een beterschapsknuffel! :J:
groetjes, ingrid

Afbeelding AfbeeldingTARAK
lafarina
Vaste gebruiker

Bedankt voor je reactie! Ze krijgt inderdaad andere medicatie, maar weet even de naam niet meer :wink:

Na het posten van dit bericht braakte ze weer, ik heb toch de dierenarts gebeld en kom er net vandaag. Anti maagzuur en anti braak/misselijk injectie gehad en een enorme lading aan pillen. Zal je net zien als we een weekend weg gaan... nu moet de oppas alle medicatie toedienen hopelijk gaat het goed.

Ze mag nu nog 2 uur braken en dan moet het klaar zijn. Oh.... ze braakt op dit moment weer.... :/

Nouja we houden het goed in de gaten dus maar...
lafarina
Vaste gebruiker

Na een nacht en waarin ze nog misselijk is geweest en echt ziek heeft ze gelukkig niet meer gebraakt. Vanaf vanmiddag oogt ze duidelijk beter en loopt ze zelfs alweer te schooien bij ons. Nu nog meer eten en veel meer drinken dat doet ze nu te weinig en het weekend nog op de medicatie, dan komt ze er weer doorheen, BLIJ :)
Fin
Zeer actief

Ongelezen bericht door Fin »

lafarina schreef:Na een nacht en waarin ze nog misselijk is geweest en echt ziek heeft ze gelukkig niet meer gebraakt. Vanaf vanmiddag oogt ze duidelijk beter en loopt ze zelfs alweer te schooien bij ons. Nu nog meer eten en veel meer drinken dat doet ze nu te weinig en het weekend nog op de medicatie, dan komt ze er weer doorheen, BLIJ :)
Fijn om te lezen, zeker met zo'n oudere hond. :ok:
gemini6
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 boomertjes

Ongelezen bericht door gemini6 »

Je hebt de rimadyl wel gegeven nadat ze gegeten heeft, want op een lege maag kunnen ze enorm misselijk worden.
freskin
Zeer actief
Mijn ras(sen): schotse herder, SWH

Ongelezen bericht door freskin »

Fijn dat ze zich weer wat beter voelt! :ok: Hopelijk is ze snel weer de oude!
groetjes, ingrid

Afbeelding AfbeeldingTARAK
lafarina
Vaste gebruiker

@gemini6 Ja klopt na het eten inderdaad vanwege de bijwerkingen.

Inmiddels gaat het toch al even weer niet goed met haar. Vandaag bloed laten prikken en ze blijkt nierfalen te hebben.... :(: :(:
Nu weten we in ieder geval wel waar het vandaan komt, maar het is (ondanks dat ze al oud is) wel schrikken!!
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Ik zou niet kloten met eten, maar de rimadyl vervangen door previcox , geeft iets minder klachten , waarom aan het eten schroeven als het aan de medicatie ligt :denken:
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

S@ndr@ schreef:Ik zou niet kloten met eten, maar de rimadyl vervangen door previcox , geeft iets minder klachten , waarom aan het eten schroeven als het aan de medicatie ligt :denken:
Zo te lezen ligt het aan nierfalen en niet aan de medicatie.

Verdrietig lafarina.
Sterkte.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
lafarina
Vaste gebruiker

@ranetje, dank je wel. Het is zelfs zover gekomen dat ze inmiddels niet meer bij ons is...

@s@ndr@, inderdaad als je alles leest staat er dat Nikkie nierfalen had...
Nel
Zeer actief
Mijn ras(sen): klein bruin bastaardje

Ongelezen bericht door Nel »

Dat is dan ook verdrietig....sterkte hoor... :roos:
Terry
Zeer actief
Mijn ras(sen): Wetter