Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Kan een hond dominant/onderdanig zijn?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
Aantal honden: 3

Kan een hond dominant/onderdanig zijn?

Ongelezen bericht door Hilde »

Ik lees en hoor het heel vaak, mensen die het over een dominante hond hebben. Of, 'dat is een onderdanige hond!'. Bestaat dat? Bestaat een dominante/onderdanige hond? Of vertoont de hond gewoon vaak dominant gedrag (of in ieder geval wat geïnterpreteerd wordt als dominant) en noemt men dat een dominante hond? Ik weet dat een hond onderdanig of dominant gedrag kan vertonen, maar zíjn ze dan ook onderdanig/dominant?

Oftewel: Bestaat er zoiets als een dominante hond? Of onderdanige hond?
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1

Re: Kan een hond dominant/onderdanig zijn?

Ongelezen bericht door Jaap* »

Ja
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Sas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Basset Fauve de bretagne.

Ongelezen bericht door Sas »

dus.

;-)
Afbeelding
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Hilde »

Kort, maar krachtig :mrgreen:
Alleen wanneer hebben we het dan over een dominante/onderdanige hond? Wanneer deze veel van dat gedrag vertoont, of wat?
Afbeelding
Jeannettebo
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

ja,

alleen denk ik wel dat het nogal eens verkeerd wordt geïnterpreteerd en misbruikt voor niet sociaal gedrag.
Ook denk ik dat je vooral moet praten over dominantie in meer of minder mate. Dominantie/rangorde maakt ook sociaal gedrag mogelijk, twee kapiteins op een schip is niet echt handig.
Afbeelding
Laura84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laura84 »

Hilde schreef:Ik lees en hoor het heel vaak, mensen die het over een dominante hond hebben. Of, 'dat is een onderdanige hond!'. Bestaat dat? Bestaat een dominante/onderdanige hond? Of vertoont de hond gewoon vaak dominant gedrag (of in ieder geval wat geïnterpreteerd wordt als dominant) en noemt men dat een dominante hond? Ik weet dat een hond onderdanig of dominant gedrag kan vertonen, maar zíjn ze dan ook onderdanig/dominant?

Oftewel: Bestaat er zoiets als een dominante hond? Of onderdanige hond?
Ben t eigenlijk meer eens met het geen wat je zegt dat het gedragingen zijn
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Net zoals je dat bij mensen ook hebt.
Waarbij meteen aangetekent moet worden dat de gebruikelijke verklaringen voor gedrag niet altijd de juiste zijn.
Dominant gedrag wijst, ook weer net als bij mensen, vaker op het overschreeuwen van onzekerheid dan op echte dominantie.
En honden die zich héél erg onderdanig gedragen, gebruiken dat juist vaak als middel. Zoals de obligate onderdanige labbedor, die met zijn opdringerige gekronkel en slijmerij andere honden tot wanhoop kan drijven :mrgreen:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Ik denk dat de echt dominante honden voor ons moeilijk aan te wijzen zijn. Want die hebben weinig nodig om hun dominantie te laten blijken?

Onze hond is onzeker en probeert dominant te doen, maar doet dat zo overdreven en heftig. Tot ze een echt dominante hond tegenkomt, dan dimt ze in zonder te mopperen.
Jeannettebo
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

vandaar ook mijn opmerking dat de termen nog wel eens misbruikt worden voor asociaal gedrag, althans, wij vinden het asociaal gedrag. Het is wel hondsgedrag, maar zeker niet van een dominante hond
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Tara schreef:
Nanna schreef:
Tara schreef: Mijn reu wordt wel eens gezien als een watje, omdat hij zo goedmoedig en verdraagzaam is. Toch vind ik dat nou juist een hond die het etiket dominant kan dragen.
Hij bemoeit zich nooit ergens mee, maar houdt rustig en heel goed in de gaten wat er allemaal gebeurt, en pas als het ècht nodig is komt hij in actie. Patsen om het patsen heeft hij nog nooit gedaan.
Zonder bloedvergieten of knokken weet hij vanuit zijn eigen zelfverzekerdheid en overtuiging vrijwel alle andere honden haarfijn duidelijk te maken dat hij de regels bepaalt.
Ja, dat had Charles ook. Dat was gewoon een koning. Rustig, beheerst en altijd in control ;-)
Gekrijs, uitvallen en getok is voor honden die hun angst/onzekerheid/frustratie overschreeuwen. :pffff:
Alle ècht dominante honden die ik heb gekend, waren juist heel rustig en beheerst.
Domme praatjesmakerij is er met zulke honden niet bij, ze staan er als het nodig is, maar verder zijn ze míjlenver boven het gepeupel verheven. :pffff:

:ok: Pluisje was net zo.

En toch denk ik dat het bovenstaande voor Charlie niet op gaat.
Die kent helemaal geen angst of onzekerheid. Wel van nature agressie.
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

Jaap* schreef:Net zoals je dat bij mensen ook hebt.
Waarbij meteen aangetekent moet worden dat de gebruikelijke verklaringen voor gedrag niet altijd de juiste zijn.
Dominant gedrag wijst, ook weer net als bij mensen, vaker op het overschreeuwen van onzekerheid dan op echte dominantie.
En honden die zich héél erg onderdanig gedragen, gebruiken dat juist vaak als middel. Zoals de obligate onderdanige labbedor, die met zijn opdringerige gekronkel en slijmerij andere honden tot wanhoop kan drijven :mrgreen:
Precies.

Skadi is in haar kern een dominant joekeltje. Ze zal dus over het algemeen op situatie's reageren met dominant gedrag. Maar er zit ook onzekerheid bij, daarom is het nogal schreeuwerige dominantie. Haar punt moet met donder en geweld gemaakt worden. Ik ga er overigens van uit dat dat minder wordt als ze ouder - en zekerder van zichzelf - wordt. Mijn Dante was het andere type, echte TM dominantie.
Die gedroeg zich altijd ontspannen, kon met elke hond spelen (reu of teef maakte niet uit), en ze hoefde maar zo :hmmm: te kijken om elke hond te laten inbinden.
Ik weet niet of je Dumas van Marleen kent? Die heeft dat ook. Skadi was daar uiterst beleefd tegen. Dat lijken heel relaxte vrolijke hondjes die nooit mot hebben, maar dat komt omdat de dominantiesignalen uiterst subtiel zijn. Meer hebben ze niet nodig.
Waar Skadi krijst "IK ben de touhgest bitch in het bos" kijkt zo'n hond eens zuchtend om, trekt een wenkbrauw op en denkt "Nee hoor" :mrgreen:

Overigens kan Skadi neponderdanigheid ook prima inzetten als ze daar zin in heeft. Over het algemeen doet ze dat bij mensen. Dat hele opdringerige onderdanige? Dat is dus géén echte onderdanigheid. Dat is afdwingen wat je wil. Zoals met de lab uit het voorbeeld van Jaap. De meeste honden hebben er gruwelijk de pest aan.

Hondengedrag is net als menselijk gedrag niet zwart-wit. Er zijn een heleboel schakeringen grijs. Om de grappenmakers voor te zijn, minstens vijftig ;)
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
Corneliana
Zeer actief

Ongelezen bericht door Corneliana »

ik kende ook zo'n hondje (helaas gister ingeslapen) een oud schaggie dwergkeesje. hij zei een keer gr en het was klaar. ;) koddig gewoon.
dagmar88
Zeer actief

Nanna schreef: Maar als het goed is komt ook daar dan geen geschreeuw of anderszins hysterische display aan te pas ;-)
Een écht dominante waakhond zal ook niet bij de erfafscheiding gaan staan krijsen. Die wacht het gewoon af. En als het je dan toch belieft om te trespassen word je strot afgescheurd voordat je oeps kunt zeggen :LOL:

Ligt er aan. Als de ander het heel bont maakt wel frustratie dat ze niet kan afmaken. En dan kan vocaal geuit worden.
Denk dat het bij haar vanwege haar vrij extreme hond agressie buitenshuis gewoon anders is.

Ze is er heilig van overtuigd dat ze 7 huizen hoog is en de rest van de wereld aan Hare Majesteit toebehoort :Q:
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

TessaThomas schreef:Ik denk dat de echt dominante honden voor ons moeilijk aan te wijzen zijn. Want die hebben weinig nodig om hun dominantie te laten blijken?

Onze hond is onzeker en probeert dominant te doen, maar doet dat zo overdreven en heftig. Tot ze een echt dominante hond tegenkomt, dan dimt ze in zonder te mopperen.
Ik heb er 2 gehad, echt dominante honden. Koninklijk waren ze. Bill mijn Mastiff en Cento mijn Duitse Herder. Op het stoicijnse af. Bill helemaal, daar hebben we wel eens een duitse staande korthaar af moeten halen met 2 man en daar reageerde hij nog niet op. Die maakte zich nergens druk om en had altijd de controle. Op een rustige bedaarde manier. Vocht nooit, trok alleen een wenkbrauw op.
Cento had datzelfde maar stond iets minder toe dan Bill. Zo heeft ie een keer een swiffer op de rug gelegd en ging er even nadrukkelijk boven opliggen nadat ie het hysterische uitkafferen na een jaar zat was. Beestje was geen haar gekrenkt.

Perry is vrij neutraal zeker voor een Terriër, Mikey is niet zo zelfverzeker en heeft zichzelf aangeleerd dat de eerste klap een daalder waard is, hij heeft mij echt nodig als steun en dan is hij verder nergens bang voor.Zou Mikey vrij en normaal in een roedel zijn opgegroeid dan was hij zeker geen Alfa.

Dus ik zou ook zeggen ja een hond kan van nature dominant/onderdanig zijn en dus niet alleen in gedragingen.
Gr. Aniek

Afbeelding
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Dumas is dominant zonder woorden en gedoe. Maaaar, ook weer niet altijd. Als het gaat om het plekje op de bank naast mij is Luca hem de baas :F:
Luca heeft een onzekere inslag. Die haalt zijn steun uit mij. Terwijl Dumas lekker zijn eigen ding doet :F:
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

Inge O schreef:
Nanna schreef: Een écht dominante waakhond zal ook niet bij de erfafscheiding gaan staan krijsen. Die wacht het gewoon af. En als het je dan toch belieft om te trespassen word je strot afgescheurd voordat je oeps kunt zeggen :LOL:
en dat vind ik dan weer overdrijven aan de andere kant : of een hond neiging tot schreeuwen heeft zit in zijn natuur gebakken (hebben wij gedaan natuurlijk) maar dat staat volledig los van wel of niet dominant. je hebt dominante zwijgerds en dominante schreeuwerds, net zoals je onzekere zwijgerds en onzekere schreeuwerds hebt.

wat wel waar is dat een hond niet hoéft te schreeuwen om dominant te zijn maar schreeuwen sluit dominantie net zo min uit.
Eensch :ok:
Gr. Aniek

Afbeelding
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie

Nanna schreef:Bakkie is weer totaal onderdanig. Niet kruiperig of slijmerig maar hij erkent onmiddellijk in zowat alle andere honden zijn meerdere.
Hij wordt dan ook meestal uitgebreid genegeerd en dat is precies wat hij wil ;-)
Dumas wordt ook genegeerd ;) Dat wil hij ook alleen doet hij het net op een andere manier dan Bakkie. Maar Dumas zie je nooit met stramme poten lopen ofzo :)
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

Inge O schreef:
Nanna schreef: Een écht dominante waakhond zal ook niet bij de erfafscheiding gaan staan krijsen. Die wacht het gewoon af. En als het je dan toch belieft om te trespassen word je strot afgescheurd voordat je oeps kunt zeggen :LOL:
en dat vind ik dan weer overdrijven aan de andere kant : of een hond neiging tot schreeuwen heeft zit in zijn natuur gebakken (hebben wij gedaan natuurlijk) maar dat staat volledig los van wel of niet dominant. je hebt dominante zwijgerds en dominante schreeuwerds, net zoals je onzekere zwijgerds en onzekere schreeuwerds hebt.

wat wel waar is dat een hond niet hoéft te schreeuwen om dominant te zijn maar schreeuwen sluit dominantie net zo min uit.
Precies. Dante uitte zich wel vocaal, want herder, hè. Maar ik weet heel zeker dat je als boef zijnde toch aan de beurt was. Voor je oeps kon zeggen. Skadi uit zich óók heel vocaal, want herder, hè, maar die zie ik niet snel bijten om eerlijk te zijn.
And few will ever climb
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

Machie schreef:Dumas wordt ook genegeerd ;)
Dumas werd door Skadi absoluut niet genegeerd. Ze wou héél graag. Maar hij wou niet, en dus bleef ze respectvol op een afstand. Nou en of Dumas een dominante hond is. Een echte.
And few will ever climb
Miezemuis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedels

Ongelezen bericht door Miezemuis »

Mijn honden zijn beide niet dominant. Dat zie ik hier in huis ook. Er zijn hier nooit schermutselingen, er wordt hier nooit gecorrigeerd, ze zijn beleefd tegen elkaar. Ik kan elke hond hier in huis halen en dat zou voor geen problemen zorgen. Lizzie en dushi hebben allebei nog nooit (nou okee Dushi 1x)problemen met andere honden gehad. ik geloof hierdoor wel dat je onderdanige honden hebt . Als je bepaald gedrag altijd en ik elke situatie ziet dan vind ik dat je wel kan zeggen dat een hond zo is. In mijn geval onderdanig (en ik kan dan vooral voor dushi praten omdat Lizzie nog jong is, maar Dushi is al 10 jaar zo)
Afbeelding
Machie
Zeer actief

Miranda schreef:
Dumas werd door Skadi absoluut niet genegeerd. Ze wou héél graag. Maar hij wou niet, en dus bleef ze respectvol op een afstand. Nou en of Dumas een dominante hond is. Een echte.
Nee ok, maar daarna liet ze hem wel met rust. En dat wil Dumas. Die wil rennen en snuffelen en rennen en af en toe een rondje rennen met Luca ;)
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

Budkes schreef:
Inge O schreef:

Eensch :ok:
en nog een :ok:
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Miezemuis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedels

Ongelezen bericht door Miezemuis »

Nanna schreef:
Machie schreef:
Miranda schreef:
Nee ok, maar daarna liet ze hem wel met rust. En dat wil Dumas. Die wil rennen en snuffelen en rennen en af en toe een rondje rennen met Luca ;)
Hahaha, dat heeft Bakkie ook ;-) Die wil gewoon zijn ding kunnen doen zonder last te hebben van andere honden die hun gelijk komen halen. Dat gelijk geeft ie ze onmiddellijk zodat ze wat lullig staan te kijken.
Hij is alleen laatst gebeten door een gestoorde Mechelse herder. :ugh:
en heb je hem laten vliegen?
Afbeelding
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

Inge O schreef:
Miranda schreef:
ben benieuwd hoe ze op attack zou reageren :mrgreen: .
Als jij naald en draad bij de hand houdt kunnen we het eens uitproberen :F:

Over het algemeen reageert ze tegenwoordig heel goed op dominante teven. Daar wil ze mee spelen. Tótdat zo'n teef een poot op haar probeert te leggen of haar op een andere manier probeert te domineren, dan berg je maar :schrik:
And few will ever climb
Rahne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tamaskan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rahne »

Konah is dominant. Buiten merk je dat niet zo omdat ze heel sociaal en conflictvermijdend is, ze is zoals anderen ook al omschreven heel rustig en beheerst. Honden met een grote mond worden straal genegeerd door Konah, heerlijk is dat :ok:
Mijn andere honden hebben namelijk de neiging terug te gaan kafferen en in de lijn te gaan hangen. Hele jonge drukke, onderdanige (op een vervelende manier) honden worden wel terecht gewezen door Konah (door wat gegrauw en erboven gaan staan). Ik heb Konah een keer moeten pakken toen ze een akkefietje had met een andere Tamaskan teef, ze was aan het spelen met haar geliefde broer en die andere teef vond dat niet goed en wilde dat wel even vertellen aan Konah.. ik zag een opgetrokken lipje van die andere teef naar Konah toe en toen vlogen ze op elkaar. Was overigens alleen maar een hoop herrie, en daarna heeft ze weer fijn verder gespeeld met de andere honden. Verder heeft Konah nog nooit gevochten met een andere hond, ze is echt super makkelijk wat dat betreft.

Als pup was ze trouwens echt een haantje de voorste. Ze komt uit een nest van 10 pups en Konah was degene die als eerste op mij af stormde toen ik kwam kijken, en als er op schoot gelegen werd dan klom ze bovenop haar broertjes en zusjes om te gaan liggen. Als die vervolgens commentaar hadden dan trok ze zich daar ook echt niets van aan :F:

Mijn reu Winter lijkt heel dominant maar hij is voornamelijk onzeker. Hij is pasgeleden een paar keer besprongen door andere intacte reuen en is nu helaas van de 'aanval is de beste verdediging'. Hij storm nu dus met stijve poten, haren omhoog en grauwend op andere honden af, kan daarom helaas niet meer van de lijn.
-Rahne-
Afbeelding
Nederlandse Tamaskan Club: http://www.tamaskan-dog.nl
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Emma »

tja, ik gebruik sinds kort liever het woord ``stabiel``voor een dominante hond. en ``onstabiel``voor een onzekere hond.

want er bestaan dominante handelingen, en onderdanige handelingen, wat niet hoeft te suggereren dat deze honden dus ook dominant of onzeker zijn.

Buster vind ik een stabiele hond. dus een dominante hond. die laat zich niet snel gek maken, en trekt zijn eigen plan. kan heel goed met andere honden omgaan vind ik, maar neemt niet snel het (onzekere, onstabiele) gedrag over.

en Luca is veel meer beinvloedbaar door andere honden (en mensen) en daarom vind ik haar een stuk onstabieler dan Buster. dus eigenlijk onzekerder. Als Buster bijvoorbeeld loeit naar de sirene, doet zij mee. terwijl ze dus niet loeit naar de sirene. is Luca bij mijn zus haar hondje, die blaft naar de deurbel, blaft zij ook naar de deurbel. zij neemt dus heel snel de energie over/gedrag over van een andere hond.
zet je haar met oud en nieuw bij een bange hond, zal zij ook bang worden.

dat heeft Buster dus niet. die neemt geen gedrag/energie over van een andere hond, maar blijft zichzelf.
dagmar88
Zeer actief

Emma schreef:tja, ik gebruik sinds kort liever het woord ``stabiel``voor een dominante hond. en ``onstabiel``voor een onzekere hond.

:U: Dat zijn twee aparte dingen.
Fizgig
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia

Ongelezen bericht door Fizgig »

Ik ben altijd erg blij als we een echt dominante hond tegenkomen. Want daarbij kan ik Bruno altijd vertrouwen. Zijn best vaak kleine honden ook, je ziet het aan hun lichaamstaal en mimiek. Er is een boerboel die in ons park loopt vaak, en met hem lopen we dus samen op. Hij kan heel mooi zijn wenkbrauwen bewegen en hij kijkt heul serieus. Maar nooit trubbels als hij erbij is. Laatst kwamen wij net binnen in het park en stond hij aan de ingang ons op te wachten. Zijn baasje stond 500 meter verderop op hem te wachten. Zo lief, hij had ons gehoord, denk ik.

Bruno wil dominant zijn maar is vaak juist onzeker en moet dan zijn punt maken. Maar thuis heeft Shelly meer de broek aan, hij heeft iig veel meer respect voor haar dan andersom, haha.
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Emma »

dagmar88 schreef:
Emma schreef:tja, ik gebruik sinds kort liever het woord ``stabiel``voor een dominante hond. en ``onstabiel``voor een onzekere hond.

leg eens uit?
dagmar88
Zeer actief

Emma schreef:
dagmar88 schreef:

leg eens uit?

Een stabiele hond hoeft zich absoluut niet dominant op te stellen.

Niko bijvoorbeeld is naar iedere hond neutraal. Honden met kwaad in de zin worden volstrekt genegeerd.
Dominantie naar honden zit er absoluut niet in, stabiel is hij op dat gebied wel.
Overheersend tegenover evenwichtig.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”