Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hoe lang verteerd wat...

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Hoe lang verteerd wat...

Ongelezen bericht door malinois »

Gewoon pure nieuwsgierigheid, hoe lang doet een hond ong over de vertering van verschillend eten als kvv, penslappen, vleesbotten, brok etc. Dus vanaf t moment dat het erin gaat tot t er weer uitgepoept wordt... is dat ooit onderzocht?
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Re: Hoe lang verteerd wat...

Ongelezen bericht door Machie »

Ja, ik heb daar laatst een artikel over gelezen. Weet alleen niet meer waar...
Ik ga nog eens zoeken!
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hutsje »

orgaanvlees binnen een paar uur, spiervlees een dag en botten afhankelijk van de hardheid en hoeveelheid 1 a 3 dagen.
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief

Jion schreef:
Hutsje schreef:orgaanvlees binnen een paar uur, spiervlees een dag en botten afhankelijk van de hardheid en hoeveelheid 1 a 3 dagen.
En hoe zit dat dan als je KVV voert, dus gemalen spiervlees, botten en orgaanvlees door elkaar? Poepen ze dat dan in 3 fases uit? :scratch:
ja, want botten duren langer. er zal weinig verschil zitten tussen gemalen spiervlees en orgaan trouwens. ligt er ook aan wat voor bot je voert, zachte botten als kipkarkas gaat ook snel hoor, max een dag. maar verteren is iets anders dan poepen, het wordt verzameld in de darmen als als er voldoende is poepen ze het uit.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Hutsje schreef:
Jion schreef:
Hutsje schreef:orgaanvlees binnen een paar uur, spiervlees een dag en botten afhankelijk van de hardheid en hoeveelheid 1 a 3 dagen.
En hoe zit dat dan als je KVV voert, dus gemalen spiervlees, botten en orgaanvlees door elkaar? Poepen ze dat dan in 3 fases uit? :scratch:
ja, want botten duren langer. er zal weinig verschil zitten tussen gemalen spiervlees en orgaan trouwens. ligt er ook aan wat voor bot je voert, zachte botten als kipkarkas gaat ook snel hoor, max een dag. maar verteren is iets anders dan poepen, het wordt verzameld in de darmen als als er voldoende is poepen ze het uit.
Ow ja? Ik dacht dat een penslap bijvoorbeeld veel langer nodig zou hebben om te verteren dan bijv. kvv pens...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Hutsje
Zeer actief

ja, pens duurt ook langer dan gemalen, ik reageerde op dit: gemalen spiervlees, botten en orgaanvlees. waarbij ik dan als orgaanvlees lever etc bedoel, geen hele penslap ;)
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief

Jion schreef:
Hutsje schreef:
Jion schreef:
ja, want botten duren langer. er zal weinig verschil zitten tussen gemalen spiervlees en orgaan trouwens. ligt er ook aan wat voor bot je voert, zachte botten als kipkarkas gaat ook snel hoor, max een dag.
Bedoel je met een dag 12 of 24 uur?

Ik voer (als voorbeeld) om 9.00 uur en 20.00 uur KVV. Soms moeten ze dan 's nachts schijten. Welke maaltijd kan ik dan het beste aanpassen qua tijd?

Of vraag ik nou teveel ingewikkelde dingen... :scratch:
dat ligt natuurlijk ook aan de hond, dat zou je even moeten uitproberen. maar als ze 's nachts moeten poepen dan zou ik eerder voeren, of juist veel later, vlak voor je naar bed gaat.
ik voer 1 keer daags in de avond, meestal poepen ze de volgende dag, soms ook een dag later, afhankelijk van wat ik geef.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Hutsje schreef:ja, pens duurt ook langer dan gemalen, ik reageerde op dit: gemalen spiervlees, botten en orgaanvlees. waarbij ik dan als orgaanvlees lever etc bedoel, geen hele penslap ;)
aha duidelijk :F: :ok:
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief

malinois schreef:
Hutsje schreef:ja, pens duurt ook langer dan gemalen, ik reageerde op dit: gemalen spiervlees, botten en orgaanvlees. waarbij ik dan als orgaanvlees lever etc bedoel, geen hele penslap ;)
ik moet ineens denken aan wat vera, de fokker van kiefer eens vertelde, die voert ook alleen zelf samengesteld, maar 40 tot 50 % bot. ze liet eens rontgenfoto's maken (rug en heupen) en de da schrok zich rot omdat de hele buik vol met bot zat :LOL: . dat kon toch niet goed zijn, hahaha!
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Hutsje schreef:
malinois schreef:
ik moet ineens denken aan wat vera, de fokker van kiefer eens vertelde, die voert ook alleen zelf samengesteld, maar 40 tot 50 % bot. ze liet eens rontgenfoto's maken (rug en heupen) en de da schrok zich rot omdat de hele buik vol met bot zat :LOL: . dat kon toch niet goed zijn, hahaha!
:LOL: :LOL: ja dat is natuurlijk ook zo hahaha...
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”