Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Hoe lang verteerd wat...
Moderator: moderatorteam
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Hoe lang verteerd wat...
Gewoon pure nieuwsgierigheid, hoe lang doet een hond ong over de vertering van verschillend eten als kvv, penslappen, vleesbotten, brok etc. Dus vanaf t moment dat het erin gaat tot t er weer uitgepoept wordt... is dat ooit onderzocht?

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
- Aantal honden: 5
Re: Hoe lang verteerd wat...
Ja, ik heb daar laatst een artikel over gelezen. Weet alleen niet meer waar...
Ik ga nog eens zoeken!
Ik ga nog eens zoeken!
- Hutsje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): moddercockers
- Aantal honden: 2
orgaanvlees binnen een paar uur, spiervlees een dag en botten afhankelijk van de hardheid en hoeveelheid 1 a 3 dagen.

- Hutsje
- Zeer actief
ja, want botten duren langer. er zal weinig verschil zitten tussen gemalen spiervlees en orgaan trouwens. ligt er ook aan wat voor bot je voert, zachte botten als kipkarkas gaat ook snel hoor, max een dag. maar verteren is iets anders dan poepen, het wordt verzameld in de darmen als als er voldoende is poepen ze het uit.Jion schreef:En hoe zit dat dan als je KVV voert, dus gemalen spiervlees, botten en orgaanvlees door elkaar? Poepen ze dat dan in 3 fases uit?Hutsje schreef:orgaanvlees binnen een paar uur, spiervlees een dag en botten afhankelijk van de hardheid en hoeveelheid 1 a 3 dagen.

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Ow ja? Ik dacht dat een penslap bijvoorbeeld veel langer nodig zou hebben om te verteren dan bijv. kvv pens...Hutsje schreef:ja, want botten duren langer. er zal weinig verschil zitten tussen gemalen spiervlees en orgaan trouwens. ligt er ook aan wat voor bot je voert, zachte botten als kipkarkas gaat ook snel hoor, max een dag. maar verteren is iets anders dan poepen, het wordt verzameld in de darmen als als er voldoende is poepen ze het uit.Jion schreef:En hoe zit dat dan als je KVV voert, dus gemalen spiervlees, botten en orgaanvlees door elkaar? Poepen ze dat dan in 3 fases uit?Hutsje schreef:orgaanvlees binnen een paar uur, spiervlees een dag en botten afhankelijk van de hardheid en hoeveelheid 1 a 3 dagen.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Hutsje
- Zeer actief
ja, pens duurt ook langer dan gemalen, ik reageerde op dit: gemalen spiervlees, botten en orgaanvlees. waarbij ik dan als orgaanvlees lever etc bedoel, geen hele penslap 

- Hutsje
- Zeer actief
dat ligt natuurlijk ook aan de hond, dat zou je even moeten uitproberen. maar als ze 's nachts moeten poepen dan zou ik eerder voeren, of juist veel later, vlak voor je naar bed gaat.Jion schreef:Bedoel je met een dag 12 of 24 uur?Hutsje schreef:ja, want botten duren langer. er zal weinig verschil zitten tussen gemalen spiervlees en orgaan trouwens. ligt er ook aan wat voor bot je voert, zachte botten als kipkarkas gaat ook snel hoor, max een dag.Jion schreef:En hoe zit dat dan als je KVV voert, dus gemalen spiervlees, botten en orgaanvlees door elkaar? Poepen ze dat dan in 3 fases uit?Hutsje schreef:orgaanvlees binnen een paar uur, spiervlees een dag en botten afhankelijk van de hardheid en hoeveelheid 1 a 3 dagen.
Ik voer (als voorbeeld) om 9.00 uur en 20.00 uur KVV. Soms moeten ze dan 's nachts schijten. Welke maaltijd kan ik dan het beste aanpassen qua tijd?
Of vraag ik nou teveel ingewikkelde dingen...
ik voer 1 keer daags in de avond, meestal poepen ze de volgende dag, soms ook een dag later, afhankelijk van wat ik geef.

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
aha duidelijkHutsje schreef:ja, pens duurt ook langer dan gemalen, ik reageerde op dit: gemalen spiervlees, botten en orgaanvlees. waarbij ik dan als orgaanvlees lever etc bedoel, geen hele penslap

- Hutsje
- Zeer actief
ik moet ineens denken aan wat vera, de fokker van kiefer eens vertelde, die voert ook alleen zelf samengesteld, maar 40 tot 50 % bot. ze liet eens rontgenfoto's maken (rug en heupen) en de da schrok zich rot omdat de hele buik vol met bot zatmalinois schreef:aha duidelijkHutsje schreef:ja, pens duurt ook langer dan gemalen, ik reageerde op dit: gemalen spiervlees, botten en orgaanvlees. waarbij ik dan als orgaanvlees lever etc bedoel, geen hele penslap![]()

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Hutsje schreef:ik moet ineens denken aan wat vera, de fokker van kiefer eens vertelde, die voert ook alleen zelf samengesteld, maar 40 tot 50 % bot. ze liet eens rontgenfoto's maken (rug en heupen) en de da schrok zich rot omdat de hele buik vol met bot zatmalinois schreef:aha duidelijkHutsje schreef:ja, pens duurt ook langer dan gemalen, ik reageerde op dit: gemalen spiervlees, botten en orgaanvlees. waarbij ik dan als orgaanvlees lever etc bedoel, geen hele penslap![]()
. dat kon toch niet goed zijn, hahaha!